Рішення
від 16.02.2009 по справі 10/83-08-3184
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

10/83-08-3184

              

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"16" лютого 2009 р.Справа  № 10/83-08-3184

за позовом Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря  

до відповідачів 1) Комунального підприємства «Міськзелентрест»

                            2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Добробут»

                            3) Товариства з обмеженою відповідальністю «Прогресбуд»

про стягнення 197482, 05 грн.  

                                                                                                                       Суддя  Смелянець Г.Є.

за участю представників сторін

від позивача: Кирплюк Д.В. за довіреністю від 14.04.2008р. №1869/01     

від відповідача (1): Бобикін О.М. за довіреністю від 08.10.2008р. №1869/01

від відповідача (2): Нагорний О.С. –директор

від відповідача (3): Панчошак О.Д. за довіреністю від 18.12.2008р.

               

Суть спору: Державна екологічна інспекція з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря звернулася до господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з КП «Міськзелентрест»197482,05 грн. збитків, що заподіяні державі  внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, зокрема ст.40 Закону України «Про рослинний світ», згідно з якою, відповідальність за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у протиправному знищенні або пошкодженні об'єктів рослинного світу  та п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктів, затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2006р. №1045, згідно з яким, видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради на підставі ордера (крім випадків, передбачених пунктами 7-10 цього Порядку).  

          В обґрунтування своїх позовних вимог Держінспекція посилається на те, що внаслідок проведеної перевірки виконання природоохоронного законодавства встановлено, що відповідачем (КП «Міськзелентрест») знищені зелені насадження у кількості 240 штук за відсутністю рішення місцевого органу виконавчої влади щодо знесення зелених насаджень, про що 06.10.2006р. Державним управлінням екології та природних ресурсів в Одеській області складений відповідний акт перевірки виконання природоохоронного законодавства №127. В подальшому позивачем  здійснений розрахунок збитків заподіяних державі внаслідок знесення зелених насаджень, згідно з яким, розмір спричинених державі збитків становить 197482,05 грн.  

          Відповідач (КП «Міськзелентрест») просить суд відмовити у задоволені позовних вимог Держінспекції, з підстав, викладених у відзиві на позов, який залучений судом до справи 08.09.2008р., а саме, відповідач посилається на те, що, по-перше, перевірку проведено на земельній ділянці, розташованої у м. Одесі, Фонтанська дорога,118,а, яка на правах оренди використовується ТОВ «Добробут». Останнє в свою чергу на вказаній земельний ділянці веде будівництво багатофункціонального громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний»у дві черги, а відповідно до п.3.2. Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України, затверджених Наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.1994р. №70, відповідальність за збереження зелених насаджень та відповідне їх утримання покладається на територіях зелених насаджень відведених під будівництво, з дня початку  робіт на керівників організацій, яким відведені земельні ділянки чи керівників будівельних організацій. Також відповідно до ст.28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»№2807-ІV від 06.09.2005р., який вступив в дію з 01.01.2006р., охорона утримання та відновлення зелених насаджень на земельних ділянках, переданих у власність, наданих у постійне користування або оренду здійснюється за рахунок коштів їх власників або користувачів. У п.5.5. нових Правил утримання зелених насаджень у населених пунктах України, затверджених наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006р. №105, які набрали чинності з 17.08.2006р. встановлено, що відповідальними за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними є на територіях земельних ділянок, які відведені під будівництво –забудовники чи власники цих територій.  По-друге,  знесення зелених насаджень здійснювалося на підставі Положення про порядок погодження матеріалів для оформлення дозволів на вирубку зелених насаджень місті і населених пунктів Одеської області, затвердженого розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації №156/9-99 від 22.02.1999р., яке втратило чинність 22.08.2005р. на підставі розпорядження Одеської обласної державної адміністрації №414. Оскільки нового порядку погодження матеріалів  на знесення зелених насаджень не було прийнято, то відповідні служби діяли по старому порядку з деякими змінами, згідно з якими, додатково вимагалося погодження Управління екологічної безпеки Одеської міської ради. По-третє, листом від 18.04.2003р. за вих.№796 начальником юридичного управління Одеської міської ради надані роз'яснення щодо рішення місцевого органу виконавчої влади на знесення зелених насаджень, згідно з якими, знесення зелених насаджень погоджується з Державним управлінням екології та природних ресурсів і це є достатнім для одержання ордеру, а тому з квітня 2003 року  такі рішення не приймаються Одеською міською радою. По-четверте,   відповідно до Положення про Міністерство охорони навколишнього природного середовища України, затвердженого Указом Президента України від 27.12.2005р. №1842/2005, Положення про Державне управління охорони навколишнього природного середовища в областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства  охорони навколишнього природного середовища України 16.06.2006р. №285, органом, який уповноважений стягувати відшкодування на користь держави є Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області, а тому  Державна екологічна інспекція з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря не є належним позивачем.

          Окрім того у додаткових поясненнях по справі, які залучені судом до справи 03.11.2008р., відповідач посилається також на відсутність у позивача компетенції на  звернення до суду з даними вимогами, оскілки відповідно до ст.7 Положення про Державну екологічну інспекцію з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря Міністерства охорони навколишнього природного середовища України, затвердженого наказом Мінприроди України від 06.12.2006р. №528 та зареєстрованого в Мінюсті України 18.01.2007р. №40/13307, із наступними змінами, діяльність Інспекції поширюється на територію: від початку української частини річки Дунай до її гирла, що обмежується урізом води річки Дунай, і далі від гирлової її частини на територію завширшки сто метрів від урізу води вздовж Чорного моря, навколо його заток та лиманів, до адміністративної межі території Автономної Республіки Крим з Херсонською областю.

          В процесі розгляду справи господарський суд на підставі ст.27 ГПК України залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача –ТОВ «Добробут», про що 19.09.2008р. виніс відповідну ухвалу, а також ТОВ «Прогресбуд», про що 17.10.2008р. виніс відповідну ухвалу.

          У письмових поясненнях по справі від 14.11.2008р. за вх. №23506 ТОВ «Прогресбуд»вважає аргументи відповідача про відсутність  у позивача необхідних повноважень щодо пред'явлених у позовній заяві вимог вірними та обґрунтованими,  з посиланням при цьому на п.7 Положення про Державну екологічну інспекцію з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря.

          У письмових обґрунтуваннях позовних вимог від 24.11.2008р. за вх.№24276 позивач посилається на те, що згідно з актами прийомки виконаних підрядних робіт виконання робіт по знесенню зелених насаджень за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 118А здійснювалося відповідачем до червня 2006 року та після серпня 2006р. В цей період діяли різні нормативно-правові акти, що регулювали порядок видалення зелених насаджень міст та інших населених пунктів України, а саме –«Правила утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України»та «Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах». Роботи по знесенню зелених насаджень проведені відповідачем з порушенням вимог обох нормативно-правових актів, а саме, в порушення вимог п.4.6.  Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України  (затверджені наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству  від 29.07.1994р. №70 та зареєстровані в Мінюсті 14.12.1994р. за №301/511) знесення зелених насаджень здійснювалося відповідачем за відсутністю рішення місцевого органу державної влади. В порушення п.3 Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах (затверджений постановою КМУ від 01.08.2006р. №1045) знесення зелених насаджень здійснювалося відповідачем за відсутністю рішення виконавчого органу міської, селищної, сільської ради.

          У клопотанні про залучення іншого відповідача та уточнення позовних вимог (залучено судом до справи 19.12.2008р.) позивач просить суд залучити до участі у справі в якості інших відповідачів ТОВ «Добробут»і ТОВ «Прогресбуд», а також просить суд визнати протиправними та скасувати ордери на знесення зелених насаджень №205 від 12.12.2005р. та №16 від 13.03.2006р. надані КП «Міськзелентрест». При цьому позивач посилається на те, що, по-перше,  ордери на знесення зелених насаджень були надані КП «Міськзелентрест»за відсутності рішення місцевого органу державної виконавчої влади, чим порушені вимоги законодавства  України, чинного на момент видачі ордерів, зокрема п.4.6. Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів (затверджені наказом Державного комітету України по житлово-комунальному господарству  від 29.07.1994р. №70 та зареєстровані в Мінюсті 14.12.1994р. за №301/511), згідно з яким, знесення та пересадка дерев, чагарників, газонів, квітників може здійснюватися лише у разі наявності спеціального дозволу (ордеру). Ордер видається на підставі обстеження зелених насаджень, погодженого з місцевими органами Мінприроди України, і рішення місцевого органу державної виконавчої влади. По-друге, посилається на те, що фактичні роботи по знесенню зелених насаджень проводилися відповідачем (КП «Міськзелентрест»),  земельна ділянка, на якій відповідач проводив роботи по знесенню зелених насаджень  належить на праві оренди ТОВ «Добробут»,  забудовником цієї земельної ділянки є ТОВ «Прогресбуд», а відповідно до п.3.3. Правил    утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними покладається: на територіях зелених насаджень, відведених під будівництво, з дня початку робіт –на керівників організацій, котрим відведені земельні ділянки, або керівників будівельних організацій.

Ухвалою від 19.12.2008р. господарський суд на підставі ст.24 ГПК України залучив до участі у справі в якості відповідачів ТОВ «Добробут»і ТОВ «Прогресбуд».

У додаткових поясненнях по справі від 23.12.208р. за вх. №26546 відповідач-1 (КП «Міськзелентрест») вважає, що відповідальність за збереження зелених насаджень несе ТОВ «Добробут», з посиланням при цьому на п.3.2. Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України, затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.1994р. №70, ст.28 Закону України «Про благоустрій населених пунктів, п.5.3. договору  оренди землі від 11.11.2004р. Окрім того, відповідач також посилається на те, що клопотання позивача про доповнення позовних вимог вимогами про визнання протиправними та скасування ордерів, не є зміною предмета чи підстави позову та являє собою окрему нову позовну вимогу до відповідача.

В свою чергу ТОВ «Прогресбуд»(відповідач -3) у відзиві на позов від 06.02.2009р. за вх. 2907 посилається на відсутність у позивача компетенції щодо звернення до суду з даними позовними вимогами, а також на те, що позивачем не надано суду доказів, які свідчать про порушення відповідачів.

У заяві від 10.02.2009р. за вх. №3129 позивач остаточно уточнив позовні вимоги і просив суд стягнути з відповідачів пропорційно їхньої вини 197482,05 грн. заподіяних державі збитків, з посиланням при цьому на те, що під час знесення зелених насаджень діяли положення як  Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України (затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.1994р. №70 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 14.12.1994р. за №301/511), так і Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого Постановою КМУ 01.08.2006р. №1045 та знесення зелених насаджень  проводилося з порушенням вимог обох нормативно-правових актів як за відсутністю рішення місцевого органу державної виконавчої влади, так і за відсутністю рішень виконавчого органу міської селищної, сільської ради.

У відзиві на позов, який залучений судом до справи 16.02.2009р., відповідач-3 просить суд відмовити у задоволені позову, з посиланням при цьому також на те, що данні акту перевірки та претензії різняться стосовно кількості знесених дерев, що викликає сумнів в їх об'єктивності; що позивачем не наданий розрахунок шкоди; що знесення зелених насаджень здійснено уповноваженою на те особою –КП «Міськзелентрест»на підставі ордерів до відповідних погоджень Управління екологічної безпеки Одеської міської ради, Державним управлінням екології та природних ресурсів в Одеській області; що відповідачем -2 сплачено відновлювальну вартість насаджень; що відповідачем здійснено компенсаційне висадження 555 та 1475 дерев.

Відповідач-2 (ТОВ «Добробут») письмових заперечень на позов до суду не надав, але у судовому засіданні представник останнього підставив доводи відповідача -3 та просив суд відмовити у задоволені позовних вимог Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря.

          Ухвалою заступника голови суду від 19.09.2008р. строк розгляду справи продовжений до 29.10.2008р. Також господарський суд задовольнив клопотання сторін і продовжив строк вирішення спору у даній справі до 29.12.2008р., про що 06.10.2008р. виніс відповідну ухвалу.

На підставі ст.77 України у судовому засіданні оголошувалася перерва, про що сторони у справі повідомлені належним чином.

          Відповідно до ст.85 ГПК України у судовому засіданні  за згодою представників сторін оголошено резолютивну частину рішення.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши представників сторін, суд встановив:

З 11.11.2004р. ТОВ «Добробут»(відповідач-2) є орендарем земельної ділянки площею 37287 кв.м., розташованої за адресою м. Одеса,  Фонтанська дорога,118-а, що підтверджується договором оренди землі, який укладений між Одеською міською радою (Орендодавець) і ТОВ «Добробут»(Орендар), та згідно з яким, Орендодавець надає за рахунок земель міста, а Орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 37287 кв.м., що знаходиться у місті Одесі, Київському районі, Фонтанська дорога,118-а для проектування і будівництва багатофункціонального громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний». Цей договір укладено строком на 10 років.

25.03.2005р. між ТОВ «Добробут»(Замовник) і ТОВ «Прогресбуд»(Підрядник) укладений генеральний контракт на будівництво «під ключ»№КГ-25/03/05, згідно з яким, Підрядник зобов'язується в порядку та строки, передбачені цим контрактом, відповідно до Проектно-кошторисної документації здійснити будівництво «під ключ»Об'єкту (Багатофункціональний  громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний»на 16 ст. Великого Фонтана за адресою м. Одеса вул. Фонтанська дорога,118-а), а Замовник зобов'язується в порядку та строки, передбачені цим контрактом надати підрядникові фронт робіт (в тому числі затверджене завдання на проектування та будівельний майданчик), сприяти Підряднику в силу своїх об'єктивних можливостей, здійснювати всі залежні від нього організаційні та правові дії, необхідні для проектування, будівництва та здачі Об'єкту до експлуатації, приймати виконані роботи, прийняти закінчений будівництвом Об'єкт та сплачувати  роботи Підряднику.

02.12.2005р. КП «Міськзелентрест»(відповідач-1) затверджений акт обстеження зелених насаджень (дерев, чагарників, газонів, парків, лісопарків, насаджень санітарно-захисної зони), які підлягають знесенню або пересадженню у зв'язку із будівництвом і упорядкуванням земельних площ на території №348/1, згідно з яким, комісією у складі КП «Міськзелентрест»,  за участю представників ТОВ «Прогресбуд», на підставі листів ТОВ «Добробут»за результатами огляду  зелених насаджень по Фонтанській дорозі,118-а, встановлено, що  у зв'язку із будівництвом багатофункціональний  громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний»(І черга) зрізанню підлягають 110 дерев і 1 чагарник; що відновлювальна вартість зелених насаджень становить 84319,12 грн., а також наданий висновок про одержання дозволу на знесення зелених насаджень в Держуправлінні екології та природних ресурсів в Одеській області та оформлення ордеру на знесення в КП «Міськзелентрест».    

Тією ж датою КП «Міськзелентрест»виданий ордер на знесення зелених насаджень №205, згідно з яким, ТОВ «Добрут»дозволяється знесення 110 дерев і 1 чагарнику у зв'язку з І чергою будівництва багатофункціональний  громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний»за адресою м. Одеса,  Фонтанській дорозі,118-а. При цьому вказаний ордер виданий КП «Міськзелентрест»на підставі Погодження Держуправління екології та природних ресурсів в Одеській області від 02.12.2005р. №6147/03-06-09.

Окрім того, тією ж датою між КП «Міськзелентрест»(Підрядник) і ТОВ «Прогресбуд» (Замовник) укладений договір №324, згідно з яким, Замовник доручає, а Підрядник своїми силами і засобами, із своїх матеріалів або із матеріалів Замовника виконує на протязі строку дії даного договору на свій страх і ризик в інтересах Замовника роботи з компенсаційної висадки 555 дерев від 14 станції В.Фонтану до 16 станції В.Фонтану взамін знесених на Фонтанській дорозі 118-а. При цьому відповідно до умов п.1.3. договору, Змовник зобов'язаний надати Підряднику відповідний дозвіл (ордер), виданий в установленому порядку.

Також 08.12.2008р. між КП «Міськзелентрест»(Підрядник) і ТОВ «Прогресбуд» (Замовник) укладений договір №333, згідно з яким, Замовник доручає,  а Підрядник своїми силами і засобами, із своїх матеріалів або із матеріалів Замовника виконує на протязі строку дії даного договору на свій страх і ризик в інтересах Замовника роботи з валки 110 дерев  по Фонтанській дорозі, 118-а.

Окрім того, 09.12.2005р. ТОВ «Прогресбуд»здійснено оплату  відновлювальної вартості зелених насаджень в сумі 84319,12 грн., що свідчить платіжне доручення №5.

Наявний у матеріалах справи акт приймання виконаних підрядних робіт №25 свідчить, що роботи з валки 110 дерев виконані КП «Міськзелентрест»у лютому 2006 року, а роботи з компенсаційного висадження 555 дерев виконані КП «Міськзелентрест»у березні 2006 року, що підтверджується відповідним актом приймання виконаних підрядних робіт №34.

27.02.2006р. КП «Міськзелентрест»затверджений акт обстеження зелених насаджень (дерев, чагарників, газонів, парків, лісопарків, насаджень санітарно-захисної зони), які підлягають знесенню або пересадженню у зв'язку із будівництвом і упорядкуванням земельних площ на території №62, згідно з яким, комісією у складі КП «Міськзелентрест»,  за участю представників ТОВ «Прогресбуд», на підставі листів ТОВ «Добробут», за результатами огляду зелених насаджень по Фонтанській дорозі,118-а встановлено, що у зв'язку із будівництвом багатофункціональний  громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний»(ІІ черга) зрізанню підлягають 432 дерева і 13 чагарників; що відновлювальна вартість зелених насаджень становить 291114,58 грн., а також наданий висновок, зокрема одержати дозвіл на знесення зелених насаджень в Держуправлінні екології та природних ресурсів в Одеській області, передбачити компенсаційне висадження зелених насаджень  та оформити ордер в КП «Міськзелентрест». Вказаний акт обстеження погоджений начальником Держуправління екології та природних ресурсів в Одеській області, про що свідчить наявний на акті підпис останнього, який засвідчений печаткою Держуправління.

Тією ж датою між КП «Міськзелентрест»(Підрядник) і ТОВ «Прогресбуд» (Замовник) укладений договір №42, згідно з яким, Замовник доручає, а Підрядник своїми силами і засобами, із своїх матеріалів або із матеріалів Замовника виконує на протязі строку дії даного договору на свій страх і ризик в інтересах Замовника роботи з компенсаційної висадки 2160 дерев на схилах Київського району: 13-16 станції В.Фонтану, а 28.02.2006р. між  КП «Міськзелентрест»(Підрядник) і ТОВ «Прогресбуд» (Замовник) укладений договір №44, згідно з яким, Замовник доручає, а Підрядник своїми силами і засобами, із своїх матеріалів або із матеріалів Замовника виконує на протязі строку дії даного договору на свій страх і ризик в інтересах Замовника роботи з валки 432 дерев по Фонтанській дорозі, 118-а.

При цьому, умовами п.1.3. договору передбачено, що  Замовник повинен передати Підряднику відпливний дозвіл  (ордер), виданий у встановленому порядку.

13.03.2006р. КП «Міськзелентрест»виданий ордер на знесення зелених насаджень №16, згідно з яким, ТОВ «Добрут»дозволяється знесення 432 дерев і 13 чагарників у зв'язку з ІІ  чергою будівництва багатофункціональний  громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний»за адресою м. Одеса,  Фонтанській дорозі,118-а.  Тією ж датою ТОВ «Прогресбуд»оплачено відновлювальну вартість зелених насаджень в сумі 291114,58 грн., про що свідчить платіжне доручення №99.

Наявний у справі акт приймання виконаних підрядних робіт №178 свідчить, що у вересні  2006 року  КП «Міськзелентрест»виконанні роботи з валки 199 дерев, а у квітні, травні та вересні 2006 року виконані роботи з компенсаційного висадження дерев, про що свідчать відповідні  акти приймання підрядних робіт №46 за квітень 2006 року, №70 за травень 2006 року, №168  за вересень 2006 року.

06.10.2006р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Одеської області Державного управління екології та природних ресурсів в Одеській області у присутності інженера Паращук Д.І. та  начальника відділу держекспертизи Савченко М.Ю. проведено перевірку ТОВ «Добробут»- земельна ділянка за адресою м. Одеса, Фонтанська дорога 118-а.

За результатами цієї перевірки складений відповідний акт перевірки виконання природоохоронного законодавства №127, згідно з яким, встановлено, що на земельній  ділянці за адресою м. Одеса, Фонтанська дорога 118-а, що використовується на правах оренди ТОВ «Доборобут»відсутні зелені насадження у кількості 240 шт.  (підрахунок знесених зелених насаджень здійснено на підставі «Фітосанітарного обстеження зелених насаджень та піддеревної зйомки»проведеного ТОВ «Екосол-проект у 2005 році) і залишків знесених насаджень не виявлено; що на момент перевірки роботи по знесенню зелених насаджень не проводяться; що ТОВ «Добробут»представлено акти виконаних робіт по знесенню зелених насаджень КП «Міськзелентрест»та акти  КП «Міськзелентрест»про обстеження зелених насаджень, що підлягають знесенню, які погоджено  Держуправлінням; що рішення місцевого органу виконавчої влади щодо знесення зелених насаджень –відсутнє; що на момент перевірки ведеться будівництво І-ї черги та підготовчі роботи ІІ-ї черги будівництва багатофункціональний громадсько-житлово-готельного комплексу «Південний».  

11.10.2006р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Одеської області складений акт про відмову від підпису, згідно з яким, 11.10.2006р. факсограмою №113-факс до Держуправління викликано представників КП «Міськзелентрест»для розгляду справи про знесення зелених насаджень за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога,118-а. Незважаючи на зазначену факсограму та неодноразові виклики до Держуправління у телефонному режимі представники КП «Міськзелентрест» для розгляду зазначеної справи не з'явилися. Від підпису документів відмовились.

Також у матеріалах справи наявна претензія Державного управління екології та природних ресурсів від 31.10.2006р. №196 з вимогою до КП «Міськзелентрест»про добровільне відшкодування збитків, нанесених зеленим насадженням в сумі 197482,50 грн. В додаток до претензії наданий розрахунок збитків заподіяних внаслідок знесення зелених насаджень, який здійснений  за «Таксами для обчислення розміру шкоди, заподіяної зеленим насадженням у межах міст та інших населених пунктів», затверджених Постановою КМУ від 28.12.2001р. №1789, та згідно з яким, розмір спричинених державі збитків внаслідок пошкодження 239 дерев до ступеня припинення росту становить 197482,50 грн.

Окрім того, господарським судом встановлено, що Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області вже зверталося до господарського  суду з позовом до КП «Міськзелентрест», ТОВ «Добробут»та  ТОВ «Прогресбуд»про відшкодування спричинених державі збитків в сумі 197482,50 грн. і вказаний позов був залишений без розгляду господарським судом на підставі п.5 ст.81 ГПК України, про що 21.09.2007р. винесено відповідну ухвалу. Після залишення цього позову без розгляду на виконання доручення Першого заступника головного державного інспектора України з охорони навколишнього природного середовища від 27.03.2008р. №4/5-12/Ко-319 Державною екологічною інспекцією з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря матеріали перевірки витребувані у   Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області і 23.07.2008р. поданий до господарського суду даний позов.

При цьому на момент звернення до суду з даним позовом діяло Положення про державну екологічну інспекцію з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря, яке затверджено Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України та зареєстроване в Мінюсті України 18.01.2007р. за №40/13307 (із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства охорони навколишнього природного середовища №215 від 24.04.2007р. та №568 від 12.11.2007р.), у пп.1 п.7 якого  передбачено, що діяльність Інспекції поширюється на територію  від початку української частини річки Дунай до її  гирла,  що  обмежується  урізом  води  річки Дунай, і далі від гирлової  її  частини  на  територію  прибережної  захисної  смуги завширшки  два  кілометри  від  урізу  води  вздовж  Чорного моря, навколо  його заток та лиманів, до адміністративної межі території Автономної  Республіки  Крим  з  Херсонською областю Каланчацький район). Водночас у пп.12 п.6 цього Положення передбачено право Інспекції подавати позови про відшкодування збитків і втрат. завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Зміни до Положення про державну екологічну інспекцію з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря, які обмежують діяльність Інспекції на територію завширшки сто метрів, що  внесені Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №242 від 12.05.2008р. набрали чинності 28.07.2008р., тобто вже після звернення  Державної екологічної інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря з даним позовом до суду.

Також господарським судом встановлено, що протокол про адміністративне правопорушення та постанова про притягнення до адміністративної відповідальності відповідача-1 позивачем складені не були.

Проаналізувавши наявні у справі докази та надавши їм правову оцінку, господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволені позовних вимог, з наступних мотивів:

Як вище встановлено господарським судом,  КП «Міськзелентрест»(відповідач 1) по-перше, є особою, якою здійснено обстеження земельної ділянки, розташованої за адресою м. Одеса, Фонтанська дорога, 118-а, та особою, якою видані ордери на знесення зелених насаджень. При цьому таке право КП «Міськзелентрест» передбачено положеннями п.2.6.3. Статуту КП «Міськзелентрест», затвердженого рішенням Одеської міської ради від 15.07.2005р. №4254-ІV, згідно з яким,   КП «Міськзелентрест» здійснює обстеження на замовлення володарів та користувачів об'єктів зеленої зони з метою знесення та пересадження дерев, кущів, газонів, квітників та видає на це спеціальні дозволи (ордери) за погодженням державного управління екології та природних ресурсів в Одеській області.

По-друге, КП «Міськзелентрест»є особою, якою здійснено знесення зелених насаджень та їх компенсаційне висадження. При цьому такі роботи виконані відповідачем-1 на підставі укладених з ТОВ «Прогресбуд»договорів, а право відповідача -1 на проведення  також робіт передбачено положеннями п.2.6.2. Статуту, згідно з яким, КП «Міськзелентрест»здійснює утримання та благоустрій зеленої зони міста на основі договорів з володарями та землекористувачами  зелених насаджень місць обмеженого користування та спеціального призначення (поточний та капітальний ремонт об'єктів зеленого господарства, розробка проектно-кошторисної документації, знесення зелених та видалення сухостійних насаджень при наявності спеціального дозволу, пересадження зелених насаджень, вивіз сміття тощо).

В свою чергу ТОВ «Прогресбуд»(відповідач - 3), по-перше, є забудовником земельної ділянки на підставі укладеного з ТОВ «Добробут»генерального  контракту на будівництво «під ключ»№КГ-25/03/05 від 25.03.2005р. По-друге, є Замовником робіт по знесенню та компенсаційному висадженню зелених насаджень відповідно до укладених з КП «Міськзелентрест»(Підрядник) договорів. По-третє, є особою, якою здійснено оплату робіт відновлювальної вартості зелених насаджень. ТОВ «Добробут»(відповідач 2) є особою, яка є орендарем земельної ділянки на підставі укладеного з Одеською міською радою договору оренди та особою, якій видані ордери на знесення зелених насаджень.   

Також господарським судом встановлено, що знесення зелених насаджень здійснено КП «Міськзелентрест»на підставі актів обстеження від 14.11.2005р. №348 та від 27.02.2006р. №62, згідно з якими, знесенню підлягають 542 дерева та 14 чагарників (110 дерев і 1 чагарник по акту обстеження від 14.11.2005р. та 432 дерева і 13 чагарників по акту обстеження від 27.02.2006р. №62), відповідних погоджень  Держуправління екології та природних ресурсів, а також ордерів на знесення від 02.12.2005р. №205 та від 13.03.2006р. №16, які  видані КП «Міськзелентрест»ТОВ «Добробут».

При цьому що на момент проведення обстеження зелених насаджень і складання акту обстеження від 14.11.2005р. №348, згідно з яким,  знесенню підлягає 110 дерев і 1 чагарник, одержання погодження Держуправління екології та природних ресурсів та ордеру КП «Міськзелентрест»на їх знесення від 02.12.2005р. №205  діяли положення Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України (затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.1994р. №70 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 14.12.1994р. за №301/511). Вказані Правила втратили чинність на підставі наказу Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 10.04.2006р. №105, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.07.2006р. за №880/12754, яким затверджені Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України (Наказ набрав чинності з 17.08.2008р.).

На момент проведення обстеження зелених насаджень і складання акту обстеження від 27.02.2006р. №62, згідно з яким, знесенню підлягає 432 дерева і 13 чагарників, одержання погодження Держуправління екології та природних ресурсів та ордеру КП «Міськзелентрест»на їх знесення від 13.03.2006р. №16 також діяли положення  Закону України «Про благоустрій населених пунктів», який набрав чинності з 01.01.2006р.

У ч.1 ст.28 вказаного Закону України встановлено, що  охороні та відновленню підлягають усі зелені насадження в межах населених пунктів під час  проведення будь-якої діяльності, крім зелених насаджень, які висаджені або виросли самосівом в охоронних зонах повітряних і кабельних ліній, трансформаторних станцій, розподільних пунктів і пристроїв.

Згідно з ч.3 ст.28 ЗУ видалення дерев, кущів, газонів і квітників здійснюється у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України.  При цьому такий Порядок видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, згідно з яким, видалення   зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється за рішенням виконавчого органу міської, селищної, сільської ради на підставі ордера, затверджений Постановою КМУ 01.08.2006р. №1045, тобто, вже після здійсненого обстеження (акт обстеження від 27.02.2006р. №62), одержання погодження Держуправління екології та природних ресурсів та ордеру КП «Міськзелентрест»на їх знесення від 13.03.2006р. №16.

Таким чином обставини справи свідчать, що на момент проведення відповідних обстежень, одержання погоджень та ордерів на знесення зелених насаджень діяли положення Правил утримання зелених насаджень міст та інших населених пунктів України (затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 29.07.1994р. №70 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 14.12.1994р. за №301/511), оскільки положення Порядку  видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого Постановою КМУ 01.08.2006р. №1045 ще не набрали чинності.  

В силу вимог п.1.2. вказаних Правил утримання зелених насаджень  міст та інших населених пунктів України, ці Правила є обов'язковими для виконання всіма підприємствами, організаціями, установами (надалі підприємства) та громадянами, які займаються проектуванням, створенням, експлуатацією, ремонтом та утриманням всіх видів зелених насаджень, розташованих на території міст та інших населених пунктів, у тому числі під час посадки дерев (чагарників) у лунки, а також утримання незначних (до 0,05 га) озеленених ділянок –острівців, газонів, квітників уздовж транспортних магістралей, вулиць, газонів, набережних.

У п.3.2. Правил встановлено, що відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними покладається на територіях зелених насаджень, відведених під будівництво, з дня початку робіт –на керівників організацій, котрим відведені земельні ділянки, або керівників будівельних організацій.

У п.4.6. вказаних Правил встановлено, що знесення та пересадка дерев, чагарників, газонів, квітників може здійснюватися лише у разі наявності спеціального дозволу (ордера). Ордер видається на підставі обстеження зелених насаджень, погоджено з місцевими органами Мінприроди України, і рішення місцевого органу державної виконавчої влади.

Між тим, вищевстановлені обставини справи свідчать, що знесення зелених насаджень здійснено КП «Міськзелентрест»на підставі відповідних обстежень, ордерів на знесення зелених насаджень та погоджень Державного  управління екології та природних ресурсів в Одеській області на знесення, але за відсутності рішення місцевого органу державної виконавчої влади.

Разом з тим, вищевстановлені обставини справи свідчать, що знесення зелених насаджень здійснено  КП «Міськзелентрест»на підставі укладених з ТОВ «Прогресбуд»договорів,  що також підтверджується і відповідними актами приймання виконаних підрядних робіт, згідно з якими, КП «Міськзелентрест»здійснено знесення зелених насаджень (дерев) у загальній  кількості 309 штук.  При цьому згідно з умовами вказаних договорів, знесення зелених насаджень здійснено КП «Міськзелентрест»(Підрядник) за завданням ТОВ «Прогресбуд»(Замовник), який до того ж є забудовником земельної ділянки відповідно до умов генерального контракту, який укладений з ТОВ «Добробут», а останнє в свою чергу є орендарем земельної ділянки відповідно до умов укладеного з Одеською міською радою договору оренди земельної ділянки.

З огляду на встановлені обставини справи, а також вимоги п. 3.2.  Правил утримання зелених насаджень  міст та інших населених пунктів України, згідно з якими, відповідальність за збереження зелених насаджень і належний догляд за ними покладається на територіях зелених насаджень, відведених під будівництво, з дня початку робіт –на керівників організацій, котрим відведені земельні ділянки, або керівників будівельних організацій, вимоги ч.2 ст.1172 ЦК України, згідно з якою, замовник відшкодовує шкоду, задану іншій особі підрядником, якщо він діяв за завданням замовника, господарський суд дійшов висновку, що у даному випадку, ТОВ «Прогресбуд»та ТОВ «Добробут»є також особами, відповідальними за збереження зелених насаджень на земельній ділянці по Фонтанській дорозі, 118 - а.

Відповідно до ст. 40 Закону України «Про рослинний світ»відповідальність  за порушення законодавства про рослинний світ несуть особи, винні у протиправному знищенні або пошкодженні об'єктів рослинного світу, а також порушенні вимог щодо охорони, використання та відтворення рослинного світу під час проектування, розміщення, будівництва, реконструкції, введення в дію, експлуатації споруд та об'єктів, застосування технологій, які негативно впливають на стан об'єктів рослинного світу.

Як вище встановлено господарським судом, саме протиправне знищення зелених насаджень за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога,118-а  і є підставою позовних вимог  Держінспекції про стягнення спричинених державі збитків. При цьому протиправність  знищення дерев полягає у тому, що дерева знищені за відсутністю рішення місцевого органу виконавчої влади  щодо знесення зелених насаджень, що підтверджуються атом перевірки Державного управління екології та природних ресурсів в Одеській області від 06.10.2006р. №127, згідно з яким, на земельній  ділянці за адресою м. Одеса, Фонтанська дорога 118-а, що використовується на правах оренди ТОВ «Добробут»відсутні зелені насадження у кількості 240 шт., а підрахунок знесених зелених насаджень здійснено на підставі «Фітосанітарного обстеження зелених насаджень та піддеревної зйомки»проведеного ТОВ «Екосол-проект»у 2005 році.

Відповідно до ст.43 ГПК України господарський  суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі  докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.  

Так, із документів, які  надані до справи відповідачами,  випливає, що по-перше, знесення зелених насаджень у кількості 309 штук здійснено на підставі відповідних обстежень, ордерів на знесення та погоджень Державного  управління екології та природних ресурсів в Одеській області, згідно з якими, відповідачу -2 (орендар земельної ділянки) дозволено знесення 542 дерев та 14 чагарників.

По-друге, відповідачем-3 (забудовник земельної ділянки) здійснено оплату відновлювальної вартості зелених насаджень в сумі 375433,70 грн. (платіжні доручення №5 від 09.12.2005р. на суму 84319,12 грн. та №99 від 13.03.2006р. на суму 291114,58 грн.).

По-третє, замість знесених дерев у кількості 309 штук, відповідачем -3 (забудовник земельної ділянки) здійснено компенсаційне висадження дерев у кількості 2715 дерев (договори на компенсаційне висадження  та акти приймання виконаних підрядних робіт).

Таким чином із наданих відповідачами документів можливо дійти висновку, що знищення зелених насаджень відповідачами лише за відсутністю рішення місцевого органу державної виконавчої влади не призвело до спричинення державі збитків в сумі 197482,05 грн.

Більш того, в акті перевірки встановлено, що кількість знесених зелених насаджень становить 240 штук. і підрахунок знесених зелених насаджень здійснено на підставі «Фітосанітарного обстеження зелених насаджень та піддеревної зйомки»проведеного ТОВ «Екосол-проект»у 2005 році. Тобто, саме  Фітосанітарне обстеження зелених насаджень та піддеревної зйомки»проведене ТОВ «Екосол-проект»у 2005 році, є документом, що підтверджує наявність зелених насаджень до їх знесення. Проте, вказаного документу  позивач до суду не надав, з посиланням при цьому на його відсутність, а в силу вимог ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини,  на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Отже, за відсутності «Фітосанітарного обстеження зелених насаджень та піддеревної зйомки»проведеного ТОВ «Екосол-проект»у 2005 році позивачем не доведено, що кількість знесених зелених насаджень становить 240 штук, тим більш, що вищевстановлені обставини справи свідчать про фактичне знесення зелених насаджень у кількості 309 штук.   

Окрім того, здійснений позивачем розрахунок збитків свідчить, що всі дерева пошкоджені до ступеня неприпинення росту, а в акті перевірки взагалі не відображено яким чином та із застосуванням яких вимірювальних засобів проводилися заміри знесених зелених насаджень (дерев).

За таких обставин господарський суд дійшов висновку про недоведеність позовних вимог, а відтак, і про відмову в їх задоволенні.

Керуючись ст.ст. 82–85 Господарського процесуального кодексу України, господарський  суд, -

В И Р І Ш И В:

Відмовити Державній екологічній  інспекції з охорони довкілля Північно-Західного регіону Чорного моря у задоволені позову.  

Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст. 85 Господарського процесуального кодексу України після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

        Рішення підписане 19  лютого 2009 року.

Суддя                                                                                        

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення16.02.2009
Оприлюднено09.04.2009
Номер документу3310151
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/83-08-3184

Ухвала від 21.08.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Гоголь Т.Г.

Ухвала від 06.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 15.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Гоголь Т.Г.

Ухвала від 13.04.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Жеков В.І.

Рішення від 16.02.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Смелянець Г.Є.

Ухвала від 20.03.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні