Постанова
від 22.08.2013 по справі 816/4595/13-а
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2013 року м. ПолтаваСправа № 816/4595/13-а

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Супруна Є.Б.,

при секретарі - Дубовик О.І.,

за участю:

представників позивача - Ляпоти І.М., Крамаренко О.П.,

представника відповідача - Бельченка С.Л.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного підприємства "Біотоп+" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, -

В С Т А Н О В И В:

31 липня 2013 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства "Біотоп+" (далі - ПП "Біотоп+", відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 1 219 679,81 грн.

В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що в порушення вимог ст.ст. 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" відповідачем у 2012 році не виконано нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, у кількості 1 робочого місця, що є підставою для накладення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 1 194 125,00 грн. та пені у розмірі 25 554,81 грн., обчислених на підставі поданого підприємством звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік форма №10-ПІ.

У судовому засіданні 22.08.2013 представник позивача заявив клопотання про зменшення суми позовних вимог у зв'язку з наданням представником відповідача уточнюючих відомостей про кількісний склад штатних працівників та сум фактично виплаченої заробітної плати, що відображено у звітах підприємства, поданих до органів Пенсійного фонду за 2012 рік. З урахуванням проведеного перерахунку суми заборгованості просив стягнути з Приватного підприємства "Біотоп+" адміністративно - господарські санкції в розмірі 21 147,37 грн. та пеню в розмірі 452,61 грн.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги та просила такі задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що при подачі звіту форми 10-ПІ бухгалтером підприємства були помилково зазначені показники в рядках 01, 02, 04, 05. Стверджував, що підприємство у 2012 році взагалі не повинно було подавати звіт до відділення Фонду з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 31.01.2007 №70.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши залучені до матеріалів справи та зібрані судом письмові докази, застосувавши до спірних правовідносин відповідні норми матеріального та процесуального права, суд приходить до наступних висновків.

Частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 № 875-XII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій, громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Згідно з положеннями частин другої та третьої цієї ж статті Закону підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Приписами статті 18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" встановлено, що забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до статті 18 1 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" інвалід, який не досяг пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованим у державній службі зайнятості як безробітний.

Рішення про визнання інваліда безробітним і взяття його на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання інваліда на підставі поданих ним рекомендацій МСЕК та інших передбачених законодавством документів.

Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 31.01.2007 №70 затверджено Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування. Вказаний Порядок визначає процедуру подання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, що використовують найману працю, в яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб (далі - роботодавці), звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів відділенням Фонду соціального захисту інвалідів (далі - відділення Фонду) та інформації про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів - центру зайнятості.

Відповідно до абзаців 1, 2 пункту 2 вказаного Порядку звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом. Датою надходження звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів вважається дата подання роботодавцем звіту до відділення Фонду, а у разі надсилання його поштою - дата на поштовому штемпелі.

Згідно з Інструкцією щодо заповнення форми звітності №3-ПН "Звіт про наявність вакансій", затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.12.2005 № 420, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.12.2005 №1534/11814, форма використовується для інформування населення про наявність вакансій, сприяння працевлаштуванню громадян, зареєстрованих у центрах зайнятості як такі, що шукають роботу, для підбору персоналу на замовлення роботодавців, для оцінки поточної потреби в кадрах та організації професійної підготовки населення відповідно до потреб ринку праці. У разі необхідності підбору працівників за сприяння центрів зайнятості фізичні особи, у тому числі підприємці, також можуть інформувати центри зайнятості про наявність вакансій за цією формою.

У графі 15 Звіту наводяться дані про можливість працевлаштування на вільне робоче місце (вакантну посаду) особи, що належить до окремої категорії громадян, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, у рахунок річної броні, установленої місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних рад за поданням центрів зайнятості, відповідно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змінами та доповненнями, а також інвалідів, пенсіонерів, студентів та інших.

Згідно наявної в матеріалах справи копії Звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік форма №10-ПІ (а.с. 4), середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу на підприємстві за цей період становила 32 особи. З них, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, відповідачем визначена у кількості 1 особа, фонд оплати праці штатних працівників - 38 212,00 грн., середньорічна заробітна плата штатного працівника - 1 194,00 грн.

Однак, відповідно до наданих ПП "Біотоп+" копій звітів про суми нарахованої заробітної плати до органів Пенсійного фонду за 2012 рік (а.с.87-216), у Звіті про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік форма №10-ПІ (а.с.4), поданим підприємством до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, відповідачем допущено помилки в показниках середньооблікової кількості штатних працівників, фонду оплати праці штатних працівників, середньооблікової кількості штатних працівників яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність та середньорічної заробітної плати штатного працівника.

Згідно з уточненим розрахунком, наданим представником позивача, кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу 4% становить 1 особа (19 х 0,04).

Проте, як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, фактично на підприємстві у 2012 році не було зайнято робоче місце, що призначалося для забезпечення працевлаштування інваліда. Таким чином, за 1 робоче місце, призначене для працевлаштування і не зайняте інвалідами у відповідні місяці року, відповідач повинен був звітувати до центру зайнятості.

Відповідно до листа Кременчуцького міськрайонного центру зайнятості №2094 від 16.05.2013 звіти по формі №3-ПН "Звіт про наявність вакансій" із заповненням графи 15 (наявність вільних робочих місць для інвалідів) відповідачем протягом 2012 року не подавалися.

Отже, фактично на підприємстві у 2012 році не дотримано нормативу працевлаштування осіб, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Згідно з частиною другою вказаної статті Закону порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

В матеріалах справи міститься розрахунок суми заборгованості зі сплати адміністративно-господарських санкцій, де позивачем обчислено заборгованість ПП "Біотоп+" за 12 місяців 2012 року за 1 незайняте інвалідом робоче місце у розмірі 21 147,37 грн. (а.с. 226).

Проте, при вирішенні питання про правомірність стягнення адміністративно-господарських санкцій за 12 місяців 2012 року суд виходить із загальних норм права відносно відповідальності за порушення зобов'язань та встановлення в діях або бездіяльності роботодавця складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій, при цьому враховує, що елементами правопорушення є вина та наявність причинного зв'язку між самим порушенням та його наслідками.

Зважаючи на ту обставину, що в січні 2012 року середньооблікова кількість штатних працівників підприємства становила 6 осіб, то відповідно до вимог, встановлених статтею 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", норматив робочих місць підприємством не дотримано лише за 11 місяців 2012 року. Тому сума адміністративно - господарських санкцій, яка підлягає стягненню становить 19 740,00 грн., сума пені - 422,35 грн., загалом - 20 162,35 грн. (а.с.226 - 227).

Оскільки вказана сума адміністративно-господарських санкцій та пені не була сплачена відповідачем добровільно, то відповідно до частини 5 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" ця сума підлягає стягненню у примусовому порядку за відповідним рішенням суду.

Відтак, позов підлягає задоволенню частково.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7-11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Стягнути з Приватного підприємства "Біотоп+" (пров. Героїв Бресту, 86-а, оф. 203, м.Кременчук, Полтавська область, ідентифікаційний код 37600651) на користь Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (р/р №31212230700008 в ГУДКС України в Полтавській області, одержувач: УДКС України в м. Кременчук, МФО 831019, код ЄДРПОУ 37965850) адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі 20 162 (двадцять тисяч сто шістдесят дві) грн. 35 коп.

В решті позову відмовити.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня отримання копії постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції.

Повний текст постанови виготовлено 23.08.2013.

Суддя Є.Б. Супрун

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.08.2013
Оприлюднено27.08.2013
Номер документу33109294
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/4595/13-а

Ухвала від 15.10.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Ухвала від 01.10.2013

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Калиновський В.А.

Постанова від 22.08.2013

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Ухвала від 02.08.2013

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні