Постанова
від 10.07.2013 по справі 801/3337/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

cpg1251

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 липня 2013 р. (10:35 год.) Справа №801/3337/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу

за позовом Державної податкової інспекції у м. Ялта АРК ДПС

до Ялтинської міської організації Української партії

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Ялтинське міське управління юстиції АРК

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Українська партія

про припинення юридичної особи,

без участі представників сторін,

Суть спору: Державна податкова інспекція у м. Ялті АРК звернулась до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом про припинення юридичної особи - Ялтинської міської організації Української партії.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 01.04.2013 року відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 29.05.2013 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Ялтинське міське управління юстиції АРК, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Українську партію та витребувані необхідні для розгляду справи документи.

В судове засідання 10.07.2013 року сторони та треті особи явку своїх представників не забезпечили, про день, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.

До дня розгляду справи від позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності та підтримання позову у повному обсязі.

Відповідач у судове засідання не з'явився, про місце, день та час його проведення повідомлений належним чином, заперечень на адміністративний позов не надав, про причини неявки суд не повідомив, клопотання про відкладення розгляду справи або про розгляд справи у його відсутність не надсилав.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору у судове засідання не з'явились, про місце, день та час його проведення повідомлені належним чином.

Ялтинське міське управління юстиції АРК надало суду письмові пояснення від 10.06.2013 року №02/2-12/939 в яких зазначило, що Ялтинська міська організація Української партії була зареєстрована Ялтинським міським управлінням юстиції зі статусом юридичної особи.

11.04.2011 року на адресу Ялтинського міського управління юстиції надійшов лист від виконуючого обов'язки голови ЦР Української партії Олійника О. щодо виключення з реєстру Ялтинської міської ради Української партії міської організації Української партії на підставі Ували №2/6 від 14.12.2010 року.

21.04.2011 року на адресу виконуючого обов'язки голови ЦР Української партії управлінням юстиції було направлено лист із роз'ясненням процедури ліквідації структурних утворень політичних партій.

07.06.2012 року та 31.07.2012 року начальником реєстраційної служби Ялтинського міського управління юстиції були надіслані листи голові Ялтинської міської організації Української партії про необхідність усунення недоліків у наглядовій справі.

На даний час недоліки не усунуті. Питання щодо припинення діяльності юридичної особи Ялтинської міської організації Української партії не вирішувалось, оскільки не були додержані вимоги ст. 33,34,36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

Українська партія свою позицію стосовно позову не надала, про причини неявки суд не повідомила.

Суд вважає за можливе розглянути справу у відсутності представників сторін та третіх осіб, керуючись ст. 128 КАС України, на підставі наявних доказів.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 3 КАС України справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України визначено коло суб'єктів владних повноважень, до яких віднесено орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до пп. 41.1.1 п. 41.1 ст.41 Податкового кодексу України контролюючими органами є органи державної податкової служби - щодо податків, які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім зазначених у пп. 41.1.2 цього пункту, а також стосовно законодавства, контроль за дотриманням якого покладається на органи державної податкової служби.

Вирішуючи питання про обґрунтованість дій позивача, судом встановлено наступне.

Згідно пп.20.1.12 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, органи державної податкової служби мають право у випадках, встановлених законом, звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.

Зазначені повноваження органів державної податкової служби слід розуміти, як право на позов про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця на підставі Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців".

Таким чином, органи державної податкової служби за загальним правилом мають право звертатися до суду з позовами про припинення юридичної особи.

Судом встановлено, що Ялтинська міська організація Української партії зареєстрована в якості структурного утворення Української партії на території м. Ялти, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію структурного утворення політичної партії від 29.11.2007 року за № 181, виданим Ялтинським міським управлінням юстиції АРК (а.с.60).

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та згідно Реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи Ялтинська міська організація Української партії зареєстрована в якості юридичної особи 30.11.2007 року, ідентифікаційний код 35490451 (а.с.23,24,89).

Відповідно до наявного в матеріалах справи Статуту Української партії, зареєстрованого Міністерством юстиції України від 27.12.2006 року, № 105/5, свідоцтво № 110-п.п., Українська партія - є політичною партією, яка діє на території всієї України, відповідно до Конституції, законодавства України, цього Статуту та своєї Програми (а.с.33-56).

Порядок, підстави та умови створення та діяльності політичних партій регулюються Законом України "Про політичні партії в Україні" № 2365-III від 05.04.2001р. зі змінами та доповненнями.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про політичні партії в Україні" право громадян на свободу об'єднання у політичні партії для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів визначається і гарантується Конституцією України. Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до Конституції України в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених Конституцією України

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Суть позову полягає у вимогах про припинення відповідача-юридичної особи Ялтинської міської організації Української партії, у зв'язку із неподанням податкової звітності з 1 кварталу 2008 року (з дня реєстрації) на підставі ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" № 755-IV від 15.05.2003 року із змінами та доповненнями.

Згідно із ч. 1 ст. 3 зазначеного закону, дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців.

У той же час ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" встановлено, що законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок, організацій роботодавців, їх об'єднань), політичних партій, державних органів та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.

Згідно ст. 11 Закону України "Про політичні партії в Україні" реєстрацію політичних партій здійснює Міністерство юстиції України. Для реєстрації політичної партії до Міністерства юстиції України разом з заявою подаються:

1) статут і програма політичної партії;

2) протокол установчого з'їзду (конференції, зборів) політичної партії із зазначенням дати і місця його проведення, кількості учасників, які проголосували за створення політичної партії;

3) підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог цього Закону на підтримку рішення про створення політичної партії та засвідчені особами, які збирали підписи;

4) відомості про склад керівних органів політичної партії;

5) платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного збору;

6) назва та адреса банківської установи, в якій політична партія відкриватиме рахунки. Міністерство юстиції України здійснює реєстрацію політичної партії після перевірки поданих матеріалів.

Після реєстрації політична партія набуває статусу юридичної особи. Розмір реєстраційного збору встановлюється Кабінетом Міністрів України. Політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних, міських, районних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим.

Реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється відповідним центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, на місцевому рівні, якщо інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації політичної партії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань. Після реєстрації обласних, міських та районних організацій політичних партій вони можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії.

Таким чином відповідач по справі - Ялтинська міська організація Української партії, будучи за своїм статусом міською організацією Української партії, що зареєстрована Ялтинським міським управлінням юстиції АРК, правомірно набула статусу юридичної особи після реєстрації в якості міської організації політичної партії.

Відповідно до ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Ст. 33 зазначеного Закону передбачено, що юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов'язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом.

У ст. 34 цього Закону зазначені документи, що подаються для внесення до Єдиного державного реєстру запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженим ними органом щодо припинення юридичної особи.

Ст. 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" визначає порядок проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.

Частиною 2 ст. 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" встановлено, що підставами для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є:

- визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом;

- провадження нею діяльності, що суперечить установчим документам, або такої, що заборонена законом;

- невідповідність мінімального розміру статутного капіталу юридичної особи вимогам закону;

- неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону;

- наявність в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням;

- визнання судом юридичної особи - емітента такою, що відповідає ознакам фіктивності;

- неподання акціонерним товариством протягом двох років поспіль Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку інформації, передбаченої законом;

- нескликання акціонерним товариством загальних зборів акціонерів протягом двох років поспіль;

- неутворення органів акціонерного товариства протягом року з дня реєстрації Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку звіту про результати приватного розміщення акцій серед засновників акціонерного товариства.

Разом з тим, Закон України "Про політичні партії в Україні" є спеціальним законом, який регулює порядок створення, діяльності, припинення діяльності політичних партій, їх права та обов'язки, відповідальність за порушення встановлених для цих об'єднань норм та правил

У ст. 19 Закону України "Про політичні партії в Україні" зазначено, що у разі порушення політичними партіями Конституції України, цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі заходи:

1) попередження про недопущення незаконної діяльності;

2) заборона політичної партії.

Ст. 21 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачено, що політична партія може бути за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, чи Генерального прокурора України заборонена в судовому порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та іншими законами України. Заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск керівних органів, обласних, міських, районних організацій політичних партій, її первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії.

Як було зазначено вище, ч. 2 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" встановлено, що законом можуть бути встановлені особливості державної реєстрації політичних партій.

Ст. 23 Закону України "Про політичні партії в Україні" передбачає, що політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстраційного свідоцтва в порядку, встановленому цим та іншими законами України. Рішення про реорганізацію чи саморозпуск приймається з'їздом (конференцією) політичної партії відповідно до статуту політичної партії. Одночасно з прийняттям такого рішення з'їзд (конференція) політичної партії приймає рішення про використання майна та коштів політичної партії на статутні чи благодійні цілі.

Судом встановлено, що Ухвалою № 2/6 від 14.12.2010 року Центральна рада Української партії прийняла рішення про припинення діяльності (ліквідацію) Ялтинської міської організації Української партії, керуючись п.п. 16 та 20 ст. 28 та 81 Статуту Української партії (а.с.65).

Центральною радою Української партії на адресу Ялтинського міського управління юстиції був надісланий лист від 14.12.2010 року б/н з проханням виключити з реєстру Ялтинську міську організацію Української партії (а.с.64).

У відповідь на цей лист, Ялтинське міське управління юстиції листом від 21.04.2011 року № 80/01/5-18 повідомило, що згідно Реєстру міських організацій та інших структурних утворень політичних партій, передбачених статутом партій Ялтинську міську організацію Української партії створено з правом юридичної особи, тому для виключення організації з реєстру Українській партії необхідно провести заходи, передбачені ст.ст. 33, 34, 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців". На даний час ці заходи Українською партією не проведені (а.с.66).

Частиною 1 ст. 9 КАС України визначено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд зазначає, що 01.01.2013 року втратив чинність Закон України "Про об'єднання громадян", в якому було визначено порядок примусового розпуску (ліквідації) об'єднання громадян, якими визнавалися зокрема й політичні партії; вичерпний перелік випадків, коли до об'єднання громадян застосовувався даний вид стягнення; а також органи, яким було надано право ініціювати примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян, а саме: легалізуючому органу або прокурору на підставі ст. 32 зазначеного Закону.

19.04.2012 року набув чинності новий Закон України "Про громадські об'єднання" №4572-VI від 22.03.2012 року зі змінами та доповненнями, в ч. 1 ст. 28 якого зазначено, що громадське об'єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об'єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, але політичні партії до громадських об'єднань не відносяться, тому дія цього Закону на спірні правовідносини не розповсюджується.

Таким чином чинним законодавством не визначено орган, якому надано право ініціювати примусовий розпуск (ліквідацію) місцевих організацій політичної партії.

Аналізуючи вищенаведені приписи чинного законодавства, суд приходить до висновку, що рішення про припинення міської організації політичної партії приймаються політичною партією, але процедура припинення міської організації політичної партії вимагає дотримання норм ст. 33, 34, 36 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців".

При цьому суд зазначає, що органи державної податкової служби не віднесені до числа органів, які мають право звертатись з позовом до суду про припинення юридичної особи - міської партії політичної партії, припинення якої вимагає дотримання певної процедури, функціонально покладеної на територіальні органи юстиції. Отже, в будь-якому випадку, позивач не має юридичних підстав на звернення до суду із позовом про припинення Ялтинської міської організації Української партії, яка створена в порядку, передбаченому для об'єднань громадян та має особливий статус - місцевого осередку політичної партії.

За таких обставин пп. 20.1.12 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України, яким органам державної податкової служби, в установленому законом порядку, надано право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання не дозволяє органам ДПС звертатись до суду щодо припинення юридичної особи, яка створена в порядку, передбаченому Законом України "Про об'єднання громадян" та є місцевою організацією політичної партії.

Відповідно до п. 4 ст. 50 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень:

1) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян;

2) про примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян;

3) про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України;

4) про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо);

5) в інших випадках, встановлених законом.

Таким чином, суд вважає, що позивач не довів суду свого права на звернення до суду з позовними вимогами про припинення юридичної особи Ялтинської міської організації Української партії, тому позовні вимоги Державної податкової інспекції у м. Ялті АР Крим ДПС задоволенню не підлягають.

Постанова складена у повному обсязі 10.07.2013 року.

На підставі викладеного, керуючись статтями 158, 159, 160, 163 КАС України,

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позовних вимог відмовити.

У разі неподання заяви про апеляційне оскарження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України - з дня складення в повному обсязі.

Якщо постанову було проголошено у відсутності особи, яка бере участь у справі, то постанова набирає законної сили через 10 днів з дня отримання особою копії постанови, у разі неподання нею заяви про апеляційне оскарження.

Якщо після подачі заяви про апеляційне оскарження, апеляційна скарга не подана, постанова вступає в законну силу через 20 днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Постанова може бути оскаржена в порядку і строки передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Кушнова А.О.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення10.07.2013
Оприлюднено28.08.2013
Номер документу33154497
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/3337/13-а

Ухвала від 25.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 18.01.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 21.11.2016

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 09.12.2016

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 17.10.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Дадінська Тамара Вікторівна

Ухвала від 06.09.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Дадінська Тамара Вікторівна

Постанова від 10.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 14.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 29.05.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 26.04.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні