Постанова
від 24.03.2009 по справі 30/251-08-5161
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

30/251-08-5161

           

 ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ  УКРАЇНИ

"24" березня 2009 р. Справа № 30/251-08-5161

 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді: Жукової А.М.;

Суддів:  Бойко  Л.І.;  Величко Т.А.;

згідно Розпорядження Голови суду від 23.03.09р. №47

при секретарі судового засідання: Арбієві А.А.

за участю представників сторін:

від позивача: не з'явився

від відповідачів

Одеської МР: Сербін Є.Л.

Управління ЗР: не з'явився

ДП ЦДЗК  в особі Одеської філії: не з'явився    

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу  Одеської міської Ради

на рішення господарського суду Одеської області від "24" грудня 2008 р.

зі справи №30/251-08-5161

за позовом  ТОВ "ТЕКРА-С"            

до  Одеської міської ради;   Одеського міського управління земельних ресурсів;    Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"   в особі Одеської регіональної філії     

про  зобов'язання вчинити певні дії;  про визнання права власності на земельну ділянку пл.434,87 кв.м. по вул. Варненській,4-а у м. Одесі

встановив:

          Рішенням господарського суду Одеської області від 24.12.2008р. (суддя Рога Н.В.) позов задоволено, зобов'язано Одеську міську Раду прийняти від ТОВ "ТЕКРА-С" грошову суму 306718,16 грн., яка  еквівалентна експертній  оцінці земельної ділянки пл. 434,87  кв.м., що розташована у м. Одесі, вул.Варненська, 4-а з цільовим призначенням - обслуговування та експлуатація нежитлової будівлі (кафе-бару з літнім майданчиком), загальною площею 124,3 кв.м.; визнано за ТОВ "ТЕКРА-С" право власності на земельну ділянку загальною площею 434,87 кв.м. по вул. Варненській,4-а у м. Одесі.; зобов'язано ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"   в особі Одеської регіональної філії  зареєструвати за ТОВ "ТЕКРА-С" державний акт на право власності на земельну ділянку загальною площею 434,87  кв.м.  по вул. Варненській,4-а у м. Одесі.; зобов'язано Управління земельних ресурсів у м. Одесі вчинити необхідні дії по видачі бланку державного акту та підписанню державного акту на право власності на земельну ділянку площею 434,87  кв.м.  по вул. Варненській,4-а у м. Одесі.; стягнуто з Одеської МР, Одеського міського управління земельних ресурсів,   Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах"   в особі Одеської регіональної філії   на користь ТОВ "ТЕКРА-С"  державне мито по 85 грн. та витрат на ІТЗ судового процесу по 39,33 грн. з кожного.

          Судове рішення вмотивоване доводами позивача, нормами Земельного Кодексу України (ст.120; 125; 126; 127; 128), ст.377 ЦКУ, Указом Президента України №32/99 від 19.01.1999р. "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського  призначення", ЗУ "Про оцінку земель" (ст.19 ч.2; ч.5,6 ст.5) , ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні" та зазначив, що позивач як власник нежитлової будівлі бару, що розташована по вул. Варненській,4-а має право на земельну ділянку, на якій розміщена ця нежитлова  будівля. При цьому продаж цієї ділянки власнику нежитлової будівлі здійснюється не на конкурентних засадах. Оскільки Одеська міська Рада питання про відведення земельної ділянки на якій розташована будівля не вирішила в установленому  порядку, то позивачем правомірно здійснено експертну оцінку земельної ділянки на підставі ЗУ Про оцінку землі", яка використовується при здійснені цивільно - правових угод щодо земельних ділянок з метою визначення вартості об'єкта. Недотримання відповідачем норм Конституції України, ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", норм земельного законодавства та норм Господарського Кодексу України призвело до порушення прав позивача на земельну ділянку, які підлягають захисту відповідно з  вимогами позивача.

          Не погодившись із висновками місцевого суду, Одеська міська рада  звернулась із апеляційною скаргою в якій просить це рішення скасувати відповідно до ст. 104 ГПК України, оскільки оскаржуване рішення прийняте з порушенням норм процесуального та матеріального права. Зокрема,  суд не звернув увагу, що питання регулювання земельних відносин є прерогативою пленарного засідання ради- сесії. Підставою для переходу права власності на земельну ділянку, яка перебуває у комунальній власності, має бути рішення органу  місцевого самоврядування (ст.116 ЗКУ).

          Відповідно зі ст. 118 п.4 ЗКУ - клопотання  зацікавленої особи про викуп земельної ділянки розглядається в місячний термін. ТОВ "Текра-С" звернулося до Одеської Міської ради із заявою про викуп земельної ділянки 24.11.2008р., а 10.12.08р. подав позов до суду. Але, відповідно до ст. 128 ЗКУ єдиною підставою для звернення до суду є рішення про відмову органом місцевого  самоврядування  у продажу землі. Натомість, такої відмови у позивача не має. Судом не  враховано, що право відчуження земельної ділянки територіальної громади належить виключно Одеській міській раді. Експертна оцінка земельної ділянки є лише  підставою для подальшого узгодження вартості земельної ділянки при укладенні договору купівлі-продажу за яким виникають цивільно - правові відносини.

          Крім того, судом  порушено норми процесуального права, а саме, позов розглянуто за відсутністю представників відповідачів, які  не були повідомлені про час та місце розгляду справи, чим порушено вимоги ст.4-3; 65,77 ГПК України.

          Представник позивача у судове засідання не з'явився.   У матеріалах справи є довідка поштового відділення, що ТОВ "Текра-С" за адресою: вул. Гайдара, 38-а не знаходиться (а.с.148). Обговоривши цю обставину, колегія суддів вважає за можливе здійснити розгляд апеляційної скарги за наявними матеріалами, оскільки позивач не повідомив суд про зміну свого місця знаходження.

          Інші учасники процесу повідомлені належним чином про місце та час розгляду апеляційної скарги, але не скористалися своїм правом на участь у справі.

          Заслухавши пояснення скаржника, розглянувши матеріали справи, надавши правової оцінки доводам апеляційної скарги, судова колегія дійшла висновку про невідповідність рішення місцевого суду нормам матеріального права. виходячи із наступного.

          Як вбачається із матеріалів справи, ТОВ "Текра-С" набуло права приватної власності на нежитлову будівлю бару пл. 124,3 кв.м., що розташована по вул. Варненській, 4 "а" у м. Одесі, посвідченого свідоцтвом про право власності від 17.03.2008р. та витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 10.04.2008р. (а.с.31-32).

          Заявою від 4.09.2008р. ТОВ "Текра-С" звернулось до ПП "Одесагеоконсалтинг" про виконання експертної грошової оцінки  земельної ділянки пл.0,0435 га для експлуатації та обслуговування кафе-бару, розташованої за адресою м. Одеса, вул. Варненська 4 а. (а.с. 129). За звітом  про експертну оцінку (а.с.16-124) загальна вартість земельної ділянки склала 306718,16 грн.

          26.11.2008р. (згідно поштової квитанції №8231) ТОВ "Текра-С" звернулось до Одеської міської Ради із заявою про розгляд питання щодо відведення шляхом викупу земельної ділянки пл.434,87 кв.м. по вул. Варненська, 4 а для обслуговування та експлуатації нежитлової будівлі кафе-бару пл.124,3 кв.м. яка належить заявнику на праві приватної власності.

          10.12.2008р. ТОВ "Текра-С" направило до господарського суду позов до Одеської МР; ДП ЦДЗК при ДКУ по земельних ресурсах в особі Одеської регіональної філії та УЗР у м. Одесі, який обґрунтовано положеннями Земельного Кодексу України та зазначено, що Одеською МР  всупереч ст.128 ЗКУ не було прийнято рішення по суті ані про згоду на продаж земельної ділянки ані про відмову у продажі земельної ділянки із зазначенням підстав, що є порушенням зі сторони Одеської  МР прав та охоронюваних інтересів позивача. Посиланням на норми ЗУ "Про оцінку земель", Порядок проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок затв. Наказом ДКЗУ від 9.01.03р., Наказ ДКУ по ЗР від 2.07.03р. №174 "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" та Наказ ДКУ по ЗР №43 від 4.05.1999р. "Про затвердження Інструкції про порядок  складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на  землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування - позивач просив захистити його порушені права.

          Слід зазначити, що відповідно до ст.1 ГПК України - підприємства, організації, інші юридичні особи, громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності мають право звертатися до суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених прав і охоронюваних законом інтересів.

          Статтями 4-2; 4-3 ГПКУ - правосуддя  у господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх учасників судового процесу перед законом і судом, а судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності.

          Провадження у справі господарським судом  порушено 11.12.2008р. і призначено розгляд справи на 24.12.2008р. Копію ухвали про порушення  провадження по справі одержали 17.12.2008р. ДП ЦДЗК при ДКУ по земельних ресурсах в особі Одеської регіональної філії та УЗР м.Одеси, що засвідчено штампом та підписом представників цього підприємства та установи. Також факт одержання  ухвали від 11.12.08р. підтверджено штампом юридичного департаменту Одеської МР (а.с.136-148).

          Відповідно до п.1 ст.77 ГПКУ - господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу, розгляд справи у разі нез'явлення у судове засідання представників сторін. Проте, 24.12.08р. без участі представників відповідачів справа розглянута по суті.

          Разом з тим, відповідно до ст. 120 ЗКУ - при переході права власності на будівлю і споруду право власності на земельну ділянку або їх частину може переходити на підставі цивільно- правових угод, а право користування - на підставі договору оренди відповідно до ст. 124 ЗКУ.

          Так, продаж громадянам і юридичним особам земельної ділянки провадиться, зокрема, органами місцевого самоврядування у порядку, визначеному ст.128 ЗКУ, який включає в себе комплекс послідовних юридичних дій, які повинні бути виконані у процесі відчуження земельної ділянки із комунальної власності. Зацікавлена особа у придбані земельної ділянки у власність має подати до органу самоврядування заяву, до якої додається державний акт на право постійного користування  землею або договір оренди землі; план земельної ділянки та документ про її надання у разі відсутності державного акта; свідоцтво про реєстрацію суб'єкта підприємницької діяльності та на об'єкт нерухомості, який розташовано на цій земельній ділянці.

          Місцевий суд при розгляді справи не звернув увагу, що  заява ТОВ "Текра-С" до Міської Ради від 24.11.08р. не містить додатків, що передбачені ст.128 ЗКУ.

          Сама по собі норма ст. 128 ЗКУ передбачає договірний порядок  продажу земельних ділянок і підставою для цього є рішення місцевого органу влади,  прийняте за результатом розгляду заяви особи, зацікавленої у придбані земельної ділянки.

          Відповідно до п.10 ст.128 ЗКУ - підставою для звернення до суду є лише рішення органу місцевого самоврядування про відмову продажу земельної ділянки, що кореспондується зі ст.23 п.7 ГКУ.

          На день звернення з позовом строк для розгляду заяви ТОВ  "Текра-С" органом місцевого самоврядування не сплинув.

          Слід зазначити, що способи захисту прав суб'єктів господарювання  здійснюються відповідно до ст.20 ГКУ, ст.16 ЦКУ та іншими законами. Одним із способів захисту прав та інтересів господарюючого суб'єкта є визнання права. Позовом про визнання права власності є позадоговірний  позов власника майна про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, що засвідчує його право власності. Суд, при цьому, має підтвердити наявність у позивача права власності на відповідне майно.  Проте, позивач вчиненням позову до міської ради просить визнати право власності на майно (землю) яка не є його власністю. Місцевим судом не враховано, що земельні правовідносини, у тому числі порядок продажу землі, регулюється спеціальним законодавством, яке не передбачає придбання земельної ділянки комунальної власності поза межами встановленого ст.128 ЗКУ порядку.

          Відтак, матеріалами справи не доведено недотримання  відповідачем Одеською Міською Радою норм земельного законодавства та норм Господарського Кодексу України, що призвело до порушення прав позивача.

          Щодо зобов'язання судом  Одеську міську Раду прийняти грошову суму, еквівалентну експертній грошовій оцінці  земельної ділянки, судова колегія зазначає таке.

          Продаж земельної ділянки проводиться виконавчим комітетом Ради за ціною, розрахованою за методикою, визначеною Кабінетом Міністрів України і затвердженою органом місцевого самоврядування та з урахуванням експертної оцінки цієї земельної ділянки. На підставі грошової та експертної оцінки органи державної влади та місцевого самоврядування визначають вартість земельної ділянки, встановлюють і затверджують ціну продажу.

          Оскільки, позивач звернувся з позовом через 14 днів після направлення заяви до Одеської МР (а.с.35) про відведення земельної ділянки пл.434,87 кв.м. по вул. Варненській, 4-а, органом місцевого самоврядування не визначалась вартість земельної ділянки та не затверджувалась ціна її продажу, натомість, спонукання органу місцевої влади прийняти ринкову вартість земельної ділянки, визначену оцінювачем ПП "Одесагеоконсалтинг" згідно звіту про експертну грошову оцінку суперечить п.8 ст.128 ЗКУ, п.34 ст.26 ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні".

          Безпідставним є зобов'язання судом Управління земельних ресурсів видати бланк державного акта на право власності на земельну ділянку та його підписати, а також здійснити реєстрацію цього акту ДП "Центр державного земельного кадастру при ДКУ по  земельних ресурсах" в особі Одеської регіональної філії, оскільки, цим порушується право власності територіальної громади на землю та порядок набуття права на землю юридичною особою, а розпорядження землями комунальної власності знаходиться поза межами компетенції суду.

З урахуванням викладеного,

керуючись ст.ст.99, 101-105 ГПК України,

суд постановив:

          Рішення господарського суду Одеської області від 24.12.2008р. у справі №30/251-08-5161 скасувати, у позові відмовити.

          Стягнути з ТОВ "Текра-С" на користь Одеської міської ради держмито за апеляційне провадження в сумі 51 грн.

          Доручити господарському суду Одеської області видати наказ згідно ст.117 ГПК України.

          Постанова апеляційної інстанції набирає чинності з дня прийняття та може бути оскаржена протягом місяця до ВГСУ.

          Головуючий суддя                                                                                А.М. Жукова

          Судді                                                                                                    Т.А. Величко

                                                                                                              Л.І. Бойко

          

 

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.03.2009
Оприлюднено11.04.2009
Номер документу3332718
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —30/251-08-5161

Постанова від 24.03.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Жукова А.М.

Рішення від 24.12.2008

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні