ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 серпня 2013 року Справа № 20651/10/9104
Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Довгополова О.М.,
суддів Коваля Р.Й., Святецького В.В.,
з участю секретаря судового засідання Омеляновської Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Львові апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області на постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2010 року у справі за позовом Дочірнього підприємства «Інмакс» Товариства з обмеженою відповідальністю «Пушек» до Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області, Головного управління Державного казначейства України в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Яремчанська міська рада Івано-Франківської області, про стягнення коштів, -
ВСТАНОВИВ:
ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» звернулось до суду з позовом до Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області, Яремчанського міського відділення Державного казначейства в Івано-Франківській області, яким просило стягнути з відповідачів надмірно сплачену вартість торгових патентів на право здійснення діяльності з надання послуг у сфері грального бізнесу в сумі 14700,00 грн.
Ухвалами Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 грудня 2009 року відповідача Яремчанське міське відділення Державного казначейства Івано-Франківської області замінено на його правонаступника - Головне управління Державного казначейства України в Івано-Франківській області, а також залучено Яремчанську міську раду Івано-Франківської області до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів.
Постановою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2010 року позов задоволено повністю: стягнуто з місцевого бюджету м. Калуша на користь ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» надмірно сплачену вартість торгових патентів в сумі 14700,00 грн. Постанова мотивована тим, що ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» в установленому порядку і в установлені терміни 12.06.2009 року звернулось до Державної податкової інспекції в м. Яремче Івано-Франківської області із заявою про припинення підприємницької діяльності у сфері грального бізнесу та анулювання торгових патентів на право здійснення діяльності в сфері грального бізнесу в кількості 14 штук та повернення коштів, сплачених за торгові патенти за останній квартал дії торгових патентів як надмірно сплачених в розмірі 14700,00 грн. і своєчасно здало бланки торгових патентів, які є документами суворої звітності, зберігаються і обліковуються в органах державної податкової служби у порядку, встановленому для типових форм первинного обліку бланків суворої звітності, що відповідає вимогам Бюджетного кодексу України, Законів України «Про систему оподаткування», «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності», Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 року № 226 і Порядку взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 03.02.2005 року № 58/78/22. Тому суд дійшов висновку, що вимоги позивача є обґрунтованими, а позов підлягає до задоволення.
Постанову в апеляційному порядку оскаржив відповідач Державна податкова інспекція в місті Яремче Івано-Франківської області, вважає, що вона прийнята з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також за неповного з'ясування судом обставин, що мають значення для справи. Просить постанову скасувати та прийняти нову, якою в позові відмовити. На обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що законодавством визначена лише одна умова припинення зобов'язань для даного випадку - письмове повідомлення податкового органу до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу, про припинення діяльності. Визначення моменту припинення зобов'язань щодо оплати патенту пов'язане з питанням про право вимоги повернення надмірно сплачених сум за торговий патент. Суб'єкт господарювання у випадку подання до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу, заяви про припинення діяльності звільняється від обов'язку щодо оплати патенту за наступні квартали і отримує право на повернення надміру сплачених коштів за торговий патент. Оскільки письмове повідомлення про припинення торгового патенту для надання послуг у сфері грального бізнесу від ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» не було подане до 15 числа, як передбачено абз. 2 ч. 3 ст. 2 Закону України «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності», тому у позивача відсутнє право на повернення коштів.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника апелянта, обговоривши доводи апеляційної скарги та доповнення до неї, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувану постанову слід змінити з наступних підстав.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» здійснювало діяльність з надання послуг у сфері грального бізнесу на підставі придбаних чотирнадцяти патентів на право здійснення відповідної діяльності за адресою вул. Галицька, 1а м. Яремче Івано-Франківської області, а саме: № № 270796, 270797, 270798, 270799, 215011, 215025, 215026, 215027, 215028, 215029, 215030, 215031, 215032, 215033.
При придбанні даних патентів позивач оплатив вартість останнього кварталу користування патентами (закладний платіж), що підтверджується наявною в матеріалах справи копією платіжного доручення від 05.03.2009 року № 223, відповідно до якого перераховано 14700,00 грн.
Відповідно п. 2 частини 3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 07 травня 2009 року № 494-р, Кабінет Міністрів України доручив Міністерству фінансів України зупинити строком на один місяць дію ліцензій, виданих суб'єктам господарювання, які провадять діяльність у сфері грального бізнесу (крім лотерей), для забезпечення їх перевірки МНС, Держгірпромнаглядом, іншими контролюючими та наглядовими органами з питань забезпечення їх безпечного використання.
На виконання даного розпорядження Міністерство фінансів України наказом від 08 травня 2009 року № 650 «Про зупинення дії ліцензій Міністерства фінансів України на провадження організації діяльності з проведення азартних ігор» зупинило до 07.06.2009 року дію всіх ліцензій Міністерства фінансів України на провадження організації діяльності з провадження азартних ігор, виданих суб'єктам у період з 12 квітня 2006 року по 07 червня 2009 року.
Після прийняття зазначених нормативних актів ДП «Інмакс» прийняло рішення про припинення діяльності з надання послуг у сфері грального бізнесу та повернення придбаних патентів у зв'язку з неможливістю здійснення такої діяльності.
12.06.2009 року ДП «Інмакс» надіслало на адресу Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області заяву від 11.06.2009 року № 128 про припинення діяльності, що підлягає патентуванню та анулювання відповідних патентів. Також у листі позивач зобов'язався повернути оригінали патентів 02.07.2009 року.
Факт відправлення позивачем даної заяви саме 12.06.2009 року підтверджується відтисками штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому конверті та описі вкладення у цінний лист.
19.06.2009 року ДП «Інмакс» надіслало на адресу Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області заяву від 15.06.2009 року № 148 про повернення надміру сплаченої вартості торгових патентів в сумі 14700,00 грн., що підтверджується відтиском штемпеля відділення поштового зв'язку на описі вкладення у цінний лист.
02.07.2009 року ДП «Інмакс» повернуло Державній податковій інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області оригінали торгових патентів, що підтверджується листом від 01.07.2009 року № 231 та не заперечується податковим органом.
Відповідно до п. 18 ч. 1 ст.14 Закону України «Про систему оподаткування», який був чинним на час виникнення спірних правовідносин, плата за торговий патент на деякі види підприємницької діяльності належить до загальнодержавних податків і зборів (загальнодержавних платежів).
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України плата за торговий патент на здійснення деяких видів підприємницької діяльності належить до доходів, що закріплюються за бюджетами місцевого самоврядування та враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів.
Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону України «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності» торговий патент - це державне свідоцтво, яке засвідчує право суб'єкта підприємницької діяльності чи його структурного (відокремленого) підрозділу займатися зазначеними у цьому Законі видами підприємницької діяльності.
Відповідно до ст. 5 цього Закону патентуванню підлягають операції з надання послуг у сфері грального бізнесу, які здійснюються суб'єктами підприємницької діяльності або їх структурними (відокремленими) підрозділами.
Вартість торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу для використання грального автомата з грошовим або майновим виграшем встановлюється у фіксованому розмірі (за рік) - 4200 гривень.
Оплата вартості торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу провадиться щоквартально до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу.
Під час придбання торгового патенту на здійснення операцій з надання послуг у сфері грального бізнесу суб'єкт підприємницької діяльності вносить одноразову плату у розмірі вартості торгового патенту за 3 місяці. На суму, сплачену під час придбання торгового патенту, зменшується розмір плати за торговий патент, яка підлягає внесенню в останній квартал його дії.
Згідно з ч. 1. ст. 6 даного Закону кошти, одержані від продажу торгових патентів, зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування (місцевих бюджетів) за місцем оплати торгового патенту.
Таким чином, придбаваючи торговий патент, суб'єкт підприємницької діяльності придбаває право на здійснення певного виду діяльності, а плата за торговий патент фактично є платою за використання права на здійснення такої діяльності. В разі обмеження суб'єкта підприємницької діяльності у такому праві, плата за торговий патент, як плата за нереалізоване право, підлягає поверненню.
Абзацом 2 п. 3 ст. 2 Закону передбачено, що суб'єкт підприємницької діяльності, який припинив діяльність, яка відповідно до цього Закону підлягає патентуванню, до 15 числа місяця, що передує звітному, письмово повідомляє про припинення такої діяльності відповідний державний податковий орган. При цьому торговий патент підлягає поверненню до державного податкового органу, що видав його, а суб'єкту підприємницької діяльності повертається надмірно сплачена сума вартості торгового патенту.
Відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надмірно зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 року № 226, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 року за № 1000/7288, повернення помилково або надмірно зарахованих до бюджету податків, зборів (обов'язкових платежів) та інших доходів бюджетів здійснюється за заявою платника та поданням органів, які повинні забезпечувати надходження платежів до бюджету та за якими згідно із законом закріплено контроль за справлянням (стягненням) платежів до бюджету. Подання надається до органу Державного казначейства України за формою, передбаченою відповідними спільними нормативно-правовими актами Державного казначейства України з питань повернення помилково або надмірно зарахованих до бюджету коштів, або в довільній формі з обов'язковим зазначенням такої інформації: обґрунтування необхідності повернення коштів з бюджету, найменування (П. І. Б.) платника, ідентифікаційного коду за ЄДРПОУ або ідентифікаційного номера за ДРФО (за наявності), суми платежу, що підлягає поверненню, дати та номера розрахункового документа, який підтверджує перерахування коштів до відповідного бюджету.
Порядком взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків, затвердженим спільним наказом Державної податкової адміністрації України, Міністерства фінансів України, Державного казначейства України від 03.02.2005 року № 58/78/22, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.02.2005 року за № 247/10527, визначено процедуру і строки повернення надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів).
Повернення платнику податку помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) здійснюється з того бюджету, до якого зараховується у поточному бюджетному році платіж, який підлягає поверненню. Якщо платіж, що повертається, був сплачений до загального (спеціального) фонду державного або місцевих бюджетів, але згідно з законодавством не передбачений серед джерел формування бюджетів у поточному бюджетному році, то повернення здійснюється за рахунок надходжень з інших податків або інших неподаткових надходжень відповідного бюджету.
Орган державної податкової служби України на підставі даних особових рахунків платників готує висновки встановленого зразка, три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам. Згідно з зазначеними реєстрами орган державної податкової служби України, відповідний районний (міський) фінансовий орган та орган Державного казначейства України проводять приймання-передавання висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів).
За платежами, належними місцевим бюджетам, орган державної податкової служби України в термін не пізніше ніж п'ять робочих днів від дати отримання заяви платника передає висновки згідно з Реєстром висновків для погодження відповідному районному (міському) фінансовому органу.
Районний (міський) фінансовий орган у термін не пізніше ніж два робочих дні здійснює погодження отриманих висновків шляхом завірення підписом керівника районного (міського) фінансового органу, засвідченим печаткою, та повертає їх згідно з Реєстром висновків відповідному органу державної податкової служби України.
Орган державної податкової служби України не пізніше ніж наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого районним (міським) фінансовим органом, передає його згідно з Реєстром висновків територіальному органу Державного казначейства України.
Висновки про повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) реєструються органами Державного казначейства України в Журналі обліку висновків .
На підставі отриманих висновків органи Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів здійснюють повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків відповідно до Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів).
Крім того, в листі від 18.06.2009 року № 12793/7/15-0417 Державна податкова адміністрація України з цього приводу роз'яснила, зокрема, що для суб'єкта підприємницької діяльності, який своєчасно повідомив про припинення діяльності відповідний державний податковий орган, надмірно сплаченою сумою вартості торгового патенту вважається одноразова плата, що вноситься під час придбання торгового патенту, яка повертається згідно з діючим законодавством. Враховуючи викладене, за результатом розгляду поданої заяви торгові патенти виключаються з обліку та підлягають поверненню до податкової інспекції за місцем їх придбання, а суб'єкту підприємницької діяльності повертається надмірно сплачена сума вартості торгового патенту.
Також колегія суддів враховує, що Державна податкова інспекція в місті Яремче Івано-Франківської області не заперечує права ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» на отримання спірних коштів, посилається лише на те, що позивач не подав у встановлений законодавством строк, а саме до 15 числа місяця, що передує звітному кварталу, заяви про припинення діяльності з надання послуг грального бізнесу, тому вартість торгових патентів йому не може бути відшкодована.
Однак колегія суддів вважає такі твердження податкового органу безпідставними, оскільки, як зазначено вище, заяву від 11.06.2009 року № 128 про припинення діяльності, що підлягає патентуванню та анулювання відповідних патентів ДП «Інмакс» надіслало на адресу Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області поштовим відправленням 12.06.2009 року, підтверджується відтисками штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому конверті та описі вкладення у цінний лист, копії яких позивач надав суду.
Враховуючи наведені вище обставини та правові норми, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що оскільки ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» в установленому порядку і в установлений строк звернулось до органу державної податкової служби із заявою про припинення діяльності, що підлягає патентуванню та анулювання торгових патентів на право здійснення діяльності в сфері грального бізнесу, подало заяву про повернення коштів, сплачених за торгові патенти за останній квартал дії торгових патентів як надмірно сплачених і здало оригінали даних торгових патентів, йому протиправно не повернуто надмірно сплачену вартість цих патентів в розмірі 14700,00 грн.
Оскільки відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 64 Бюджетного кодексу України та ч. 1. ст. 6 Закону України «Про патентування деяких видів підприємницької діяльності» кошти, одержані від продажу торгових патентів, зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування (місцевих бюджетів) за місцем оплати торгового патенту, зазначені вище спірні кошти слід стягнути з місцевого бюджету міста Яремче Івано-Франківської області, куди вони були перераховані.
Однак суд першої інстанції правильно встановивши обставини справи і прийнявши рішення про стягнення на користь ДП «Інмакс» ТзОВ «Пушек» надмірно сплаченої вартості торгових патентів у сумі 14700,00 грн. з місцевого бюджету, в який дані кошти були перераховані, помилково постановив стягнути їх з місцевого бюджету м. Калуша, хоч як встановлено судом плата за торгові патенти була перерахована позивачем до місцевого бюджету міста Яремче Івано-Франківської області.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції, правильно вирішивши спір по суті, неправильно застосував норми матеріального і процесуального права, що відповідно до ч. 1 ст. 201 КАС України є підставою для зміни оскаржуваної постанови.
Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, п. 2 ч. 1 ст. 198, п. 1 ст. 201, ч. 2 ст. 205, ст. ст. 207, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області залишити без задоволення.
Постанову Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2010 року у справі № 2а-2617/09/0970 за позовом Дочірнього підприємства «Інмакс» Товариства з обмеженою відповідальністю «Пушек» до Державної податкової інспекції в місті Яремче Івано-Франківської області, Головного управління Державного казначейства України в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Яремчанська міська рада Івано-Франківської області, про стягнення коштів - змінити, виклавши другий абзац резолютивної частин постанови в наступній редакції: «Стягнути з місцевого бюджету міста Яремче Івано-Франківської області на користь Дочірнього підприємства «Інмакс» Товариства з обмеженою відповідальністю «Пушек» надмірно сплачену вартість торгових патентів у сумі 14700 (чотирнадцять тисяч сімсот) грн. 00 коп.
В решті постанову залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий О.М. Довгополов
Судді Р.Й. Коваль
В.В. Святецький
Постанова складена в повному обсязі 30.08.2013 року
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2013 |
Оприлюднено | 10.09.2013 |
Номер документу | 33364891 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Довгополов О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні