Постанова
від 11.09.2013 по справі 826/9280/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

11 вересня 2013 року 09:05 № 826/9280/13-а

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Арсірія Р.О., за участю секретаря судового засідання Шевченко М.В, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління юстиції у Київській області

третя особа: ОСОБА_2

про визнання протиправним та скасування Наказу від 07.05.2013 року

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача в якому просить визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління юстиції у Київській області від 07.05.2013 про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Київської обласної організації Селянської партії України.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач був обраний Головою Київської обласної організації Селянської партії України на Конференції Київської обласної організації Селянської партії України 01 квітня 2011 року, що затверджено Президією Вищої ради Селянської партії України 26 квітня 2011 року.

31 травня 2013 року йому стало відомо, що Відповідачем прийнято рішення про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Київської обласної організації Селянської партії України, а саме Головою Київської обласної організації Селянської партії України був визнаний ОСОБА_2.

Позивач вказує, що з метою захоплення влади в Київській обласній організації Селянської партії України та зняття з посади законного Голови ОСОБА_1 були підготовлені та подані документи про Проведення Конференції Київської обласної організації Селянської партії України, на якій головою обрали ОСОБА_2

Також позивач дізнався про те, що таке рішення прийнято на звітно-виборній Конференції Київської обласної організації Селянської партії України 30 березня 2013 року та затверджене на засіданні Президії Вищої ради Селянської партії України 20 квітня 2013 року .

Під час розгляду справи представник позивача зауважила, що відповідачем прийнято рішення на підставі документів, що не оформленні належним чином, як це передбачено Інструкцією з діловодства в Міністерстві юстиції України. Із витягу протоколу засідання Президії Вищої Ради Селянської партії України неможливо визначити склад Президії Вищої Ради Селянської партії України та перевірити легітимність Президії, адже ні у витязі, ні окремим додатком, не наведено перелік членів Президії, які прийняли участь в її засіданні. Склад ради відповідачем не перевірено.

Позивач також зауважує, що маючи інформацію про те, що у Селянській партії України розкол, а також те, що партія не має єдиного, офіційно визнаного керівника (станом на 09.06.2013 року у партії 2 керівники), Головне управління юстиції Київської області мало перевірити, крім іншого, порядок скликання та обрання делегатів на обласну конференцію. Відтак позивач вважає, що відповідачем порушено процедуру державної реєстрації змін у складі керівних органів Київської обласної організації Селянської партії України, яка встановлена Законом України «Про політичні партії в Україні» та Порядку підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 08.07.2011р №1828/5, оскільки ним не надано правової оцінки порядку скликання та проведення Звітно-виборної Конференції Київської обласної організації Селянської партії України, Президії Вищої ради Селянської партії України, їх правомочності, відповідності прийнятих рішень вимогам Конституції, законів України та Статуту Селянської партії України.

Наведене, на його думку, свідчить про незаконність прийнятого відповідачем наказу «Про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Київської обласної організації Селянської партії України та наявність підстав для його скасування.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та наполягав на їх задоволенні.

Представник відповідача позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, посилаючись на те, що оскаржене рішення прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які визначені Конституцією та законами України. Крім цього, відповідач зазначає, що при надані Головному управлінню юстиції у Київській області документів для внесення змін у складі керівних органів Київської обласної організації Селянської партії України, останній не уповноважений проводити фактичну перевірку на предмет дотримання норм Статуту Партії при обранні делегатів на звітно-виборну Конференцію Організації.

Третя особа проти заявлених позовних вимог заперечив, просив у задоволенні позову відмовити.

За результатами розгляду документів і матеріалів поданих сторонами, пояснень їхніх представників, Окружний адміністративний суд м. Києва, встановив:

Селянська партія України (скорочено СелПУ) створена 25 січня 1992 року на Установчій конференції в м. Херсоні. Зареєстрована 3 березня 1992 року Міністерством юстиції України, та видано свідоцтво про реєстрацію за №214, ідентифікаційний код -00062294.

Селянська партія України (СелПУ) діє на підставі Статуту, затвердженому Установчою конференцією Селянської партії України 25 січня 2005 року.

22 листопада 2008 року керівником партії обрано ОСОБА_5.

До складу Селянської партії входять:

- 24 обласні партійні організації;

- 1 республіканська (АРК);

- 2 міські (м. Київ, м. Севастополь).

Зареєстровано: 640 районних, районних у містах та міських організацій.

У жовтні 1997 року створена Київська обласна організація СелПУ, яка зареєстрована обласним управлінням юстиції 03 листопада 1997 року (свідоцтво №88).

Згідно п. 3.22 Статуту Селянської партії України, районні, міські та обласні організації СелПУ набувають статусу юридичної особи після їх реєстрації в установленому порядку за рішенням статутного органу вишестоящої партійної організації й у своїй діяльності керуються Програмою та Статутом СелПУ. Рішеннями вищестоящих партійних органів СелПУ, які для них є обов'язковими і власними рішеннями.

Згідно протоколу засідання Президії Вищої ради Селянської партії України №7 від 26.04.2011 року Головою Київської обласної організації СелПУ обрано ОСОБА_1.

Дану інформацію було взято до відома Головним управлінням юстиції у Київській області 16.05.2011 року, наказ № 328/5.

Згідно витягу із протоколу засідання Президії Вищої ради Селянської партії України б/н від 12.07.2012 року вирішено звільнити Голову Київської обласної організації СелПУ ОСОБА_1 у зв'язку із переходом в Соціалістичну партію України.

30 березня 2013 року проведено звітно-виборну конференцію Київської обласної організації СелПУ на якій запропоновано обрати ОСОБА_2 Головою Київської обласної організації СелПУ та затвердити його як Голову рішенням Президії Вищої ради Селянської партії України.

20 квітня 2013 року, згідно витягу із протоколу засідання Президії Вищої ради Селянської партії України, вирішено затвердити ОСОБА_2 на посаді Голови Київської обласної організації СелПУ.

В подальшому за наслідками розгляду заяви про внесення змін до відомостей про склад керівних органів Київської обласної організації СелПУ та доданих до неї документів, а також на підставі правового висновку відповідачем прийнято оскаржений наказ б/н від 07 травня 2013 року «Про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Київської обласної організації СелПУ» та внесено до Єдиного реєстру громадських формувань відомості про обрання ОСОБА_2 Головою Київської обласної організації СелПУ» за № 827626.

Оцінюючи правомірність оскаржуваного наказу, суд виходить з наступного.

Відповідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Діяльність політичних партій в України регламентується, зокрема, Законом України «Про політичні партії в Україні» від 05.04.2001 № 2365-ІІІ (надалі - Закон України від 05.04.2001 № 2365-ІІІ).

Згідно із ст., ст. 4, 6 Закону України «Про політичні партії в Україні», політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Закону реєстрацію політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.

Реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється відповідним центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації)об'єднань громадян, інших громадських формувань, на місцевому рівні, якщо інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації політичної партії центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань. Після реєстрації обласних, міських та районних організацій політичних партій вони можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено статутом партії. ( ч. 7 ст. 11 Закону N 5461-VIвід 16.10.2012 ).

Процедуру підготовки та оформлення рішень, які приймаються за результатами розгляду Державною реєстраційною службою України та структурними підрозділами територіальних органів Мін'юсту України, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру щодо взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів громадських формувань визначає Порядок підготовки та оформлення рішень щодо легалізації об'єднань громадян та інших громадських формувань, затверджений Наказом Міністерства юстиції України від 08.07.2011 N 1828/5 (далі - Порядок).

Пунктом 5 Порядку встановлено, що реєстрація (погодження або взяття до відома) змін до статутних документів, взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів, державна реєстрація змін до положень, регламентів, списків третейських суддів постійно діючих третейських судів полягає у перевірці відповідності змісту внесених змін Конституції, іншим актам законодавства, статуту (положенню) громадського формування, а також відповідності процедури прийняття (ухвалення) змін статуту (положенню) громадського формування, прийнятті рішення про реєстрацію (погодження або взяття до відома) змін до статутних документів, про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів , про державну реєстрацію змін до положень, регламентів, списків третейських суддів постійно діючих третейських судів, занесенні відомостей до відповідного реєстру, видачі свідоцтва (у разі потреби) або довідки.

Пунктом 8 вказаного Порядку передбачено, що Укрдержреєстр та структурні підрозділи територіальних органів Мін'юсту, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру (далі - легалізуючий орган), зобов'язані у строк, визначений законами України та іншими актами законодавства України, прийняти одне з таких рішень, зокрема, про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів громадського формування; про відмову у взятті до відома інформації про зміни у складі керівних органів громадського формування.

Відповідно до п. 9 зазначеного Порядку рішення, зазначені у пункті 8 цього Порядку, приймаються залежно від результатів правової експертизи в межах установленого строку виключно на підставах, встановлених законами, а також прийнятими на їх виконання актами Кабінету Міністрів України та наказами Мін'юсту України, а в разі реєстрації (погодження або взяття до відома) змін до статутних документів, взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів - також на підставі статуту (положення) відповідного громадського формування.

Такі рішення оформляються наказами, до яких додається правовий висновок щодо відповідності законодавству України установчих документів, поданих на легалізацію (реєстрацію) (додатки 1, 2), щодо відповідності законодавству України повідомлення організації професійної спілки про належність до певної профспілки (додаток 3), щодо відповідності законодавству України та статуту (положенню) громадського формування змін до статутних документів (додатки 4, 5), щодо відповідності законодавству України та статутному документу громадського формування інформації про зміни у складі керівних органів (додатки 6, 7) , щодо відповідності законодавству України та статуту (положенню) громадського формування документів, поданих для видачі дублікатів свідоцтва про реєстрацію (легалізацію) та/або статуту (положення) (додатки 8, 9), щодо відповідності законодавству України та статутному документу громадського формування документів, поданих для скасування запису про легалізацію (реєстрацію) (додатки 10, 11), щодо відповідності законодавству України та статуту (положенню) громадського формування документів, поданих для реєстрації символіки (додаток 12), щодо відповідності законодавству України та статутному документу громадського формування документів, поданих для державної реєстрації змін до положення, регламенту, списку третейських суддів постійно діючого третейського суду (додатки 13, 14).

Правовий висновок є невід'ємною частиною наказу. У разі прийняття кількох рішень щодо одного громадського формування такі рішення можуть оформлюватись одним наказом та правовим висновком.

Аналізуючи наведені правові норми, суд вважає, що відповідач при прийнятті оскарженого наказу був зобов'язаний перевірити дотримання процедури прийняття Конференцією Київської обласної організації Селянської партії України та Президією Вищої ради СелПУ рішення про зміни у складі керівних органів Київської обласної партійної організації СелПУ та їх відповідність вимогам Конституції, законів України та Статуту Селянської партії України.

Як встановлено під час судового розгляду, ОСОБА_2 надав достатній перелік документів відповідачу, необхідних для реєстрації змін у керівному складі, а саме:

- рішення Президії Вищої Ради Партії від 12.07.2012, про звільнення ОСОБА_1 з посади Голови Організації, згідно з п. 3.26 Статуту Партії;

- рішення пленуму Вищої Ради Партії від 12.07.2012 про вихід з лав Партії ОСОБА_1, відповідно до п. 2.6 та 3.25 Статуту Партії;

- рішення пленуму Вищої Ради Партії від 27.02.2013 про скликання звітно-виборної Конференції Організації на 30.03.2013, встановлення норми представництва та затвердження порядку денного, відповідно до п. 3.25 Статуту Партії;

- протокол звітно-виборної Конференції Організації 30.03.2013 де були обрані всі статутні органи Організації, відповідно до п. 3.15 Статуту Партії;

- список делегатів обраних та присутніх на звітно-виборній Конференції Організації 30.03.2013;

- рішення засідання Президії Вищої Ради Партії від 20.04.2013 про затвердження новообраного Голови Організації ОСОБА_2, відповідно до п. 3.26 Статуту Партії.

З матеріалів справи вбачається, що Статут Селянської партії України (далі по тексту - СелПУ) зареєстровано Міністерством юстиції України 03.03.1992 року.

Згідно з п. 1.2 Статуту СелПУ здійснює свою діяльність на засадах демократичного централізму відповідно до цього Статуту і Програми партії в межах Конституції України та чинного законодавства і поширює її на всю територію України.

Пунктом 3.2 Статуту партії встановлено, що статутними органами СелПУ є загальні збори, конференції, Ради, Президія з'їзду СелПУ, Вища Рада, Президія Вищої Ради та Контрольно-ревізійна комісія СелПУ.

Відповідно до п.п. 3.14, 3.15 Статуту Селянської партії України, районні (міські) організації Селянської партії України об'єднуються в обласну організацію, вищим керівним органом якої є конференція. Конференція є правомочною, якщо на ній присутні не менше половини обраних делегатів, рішення приймаються простою більшістю голосів.

Конференція обласної організації обирає Раду обласної організації СелПУ, голову обласної організації і контрольно-ревізійну комісію обласної організації СелПУ строком на п'ять років та делегатів на з'їзд СелПУ.

Відповідно до п. 3.17 Статуту СелПУ до компетенції Ради Обласної організації входить питання скликання Обласної конференції та визначення норми представництва делегатів від районних і міських організацій СелПУ.

Під час розгляду справи судом встановлено, що останній склад керівних органів Київської обласної організації СелПУ було обрано на Конференції організації 11.08.2007 та взято до відома наказом реєструючого органу від 18.12.2008 № 771/5 терміном на 5 років, відповідно до п. 3.15 Статуту Партії.

Таким чином, термін повноважень керівних органів Організації закінчився 11.08.2012 і скликати звітно-виборну Конференцію Київської обласної організації СелПУ, яка відбулась 30.03.2013 дані керівні органи не мають повноважень.

З огляду на вказане, рішенням пленуму Вищої Ради Селянської партії України відповідно до п. 3.25 Статуту Партії скликано звітно-виборну Конференцію Київської обласної організації СелПУ (а.с. 48-49).

Також, до реєструючого органу було надано протоколи Конференцій районних та міських структурних утворень Партії, на яких обиралися делегати на звітно-виборну Конференцію Організації 30.03.2013, відповідно до п. 3.11 та 3.14 Статуту Партії, що є підтвердженням легітимності звітно-виборної конференції Організації, яка відбулася 30.03.2013 року.

Під час розгляду справи відповідачем надано (аналітичну довідку) з аналізу протоколів Конференцій районних та міських структурних утворень партії, на яких обиралися делегати на звітно-виборну конференцію Київської обласної організації Селянської партії України 30 березня 2013 року.

Позивачем зроблено висновок про те, що всі районні та міські конференції були проведені з порушеннями вимог Статуту партії та чинного законодавства України, а тому, легітимність делегатів, що брали участь в Конференції Київської обласної організації Селянської партії України, не підтверджена.

Так, зокрема, з довідки вбачається, що Білоцерківська, Бориспільська, Бородянська, Броварська, Вишгородська, Володарська, Кагарлицька, Києво-Святошинська, Макарівська, Переяслав-Хмельницька, Поліська, Рокитнянська, Ставищанська, Таращанська районні організації Селянської партії України конференцію не проводили, делегатів на Конференцію Київської обласної організації СелПУ не направляли. До матеріалів справи позивачем додано копію заяви від 19.07.2013 року, якою ОСОБА_6 повідомив відповідача, що часті у Конференції не приймав та просить винних осіб притягти до відповідальності. У зв'язку із чим позивач ставить під сумнів присутність інших делегатів на конференції.

Вказані доводи позивача, суд до уваги не приймає з огляду на відсутність належних та допустимих доказів, будь-яких відомостей щодо недотримання вимог Статуту Партії по обранню делегатів, відповідних рішень компетентних органів щодо фальсифікації протоколів та інших документів позивачем суду не надано, зазначені рішення не мав у розпорядженні і реєструючий орган, а тому не мав права брати до уваги доводи позивача.

Згідно п. 3.23 Статуту обласні партійні організації об'єднується в СелПУ, вищим керівним органом якої є з'їзд, що скликається Вищою радою СелПУ один раз на п'ять років. Делегати на з'їзд обираються на обласних та регіональних партійних конференціях. З'їзд вважається спроможним, якщо на ньому присутні не менше 2/3 обраних делегатів, а його рішення правомочні, якщо за них проголосувала проста більшість присутніх делегатів. Норму представництва та порядок обрання делегатів з'їзду визначає Вища рада СелПУ.

Керівним органом СелПУ на період між пленумами Вищої ради СелПУ є Призидія, яка обирається Пленумом Вищої ради СелПУ, який визначає кількісний склад Президії. Засідання Президії Вищої ради СелПУ скликаються у міру потреби, але не рідше одного разу на два місяці.

Крім іншого Президія Вищої ради СелПУ затверджує голів обласних партійних організацій, дає оцінку діяльності окремих партійних організацій та членів СелПУ, скасовує або зупиняє виконання рішень статутних органів партійних організацій усіх рівнів і звільняє їхніх керівників у разі порушення ними чинного законодавства України, Програми та Статуту партії, невиконання рішень її керівних структурних органів і власних рішень п.п. 8 п. 3. 26 Статуту.

Голова СелПУ скликає і веде засідання Президії Вищої ради СелПУ (п. 3.27).

Згідно витягу із протоколу засідання Президії Вищої ради Селянської партії України б/н від 20 квітня 2013 року, вирішено затвердити ОСОБА_2 на посаді Голови Київської обласної організації СелПУ.

З матеріалів справи вбачається, що витяг з протоколу підписаний Головою Селянської партії України ОСОБА_5

Згідно деталізованого витягу з Єдиного реєстру громадських формувань станом на 10.09.2013 року Головою Селянської партії України є ОСОБА_5.

В силу положень статті 18 Закону України «Про політичні партії в Україні» центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань, здійснює державний контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії.

Отже, відповідно до законодавчих приписів, зміна керівника обласної організації політичної партії повинна бути законною, не порушувати права членів цієї організації, за чим держава здійснює контроль через уповноважені органи.

Крім цього, рішення про взяття до відома зміни керівника негайно вносяться до Єдиного реєстру громадських формувань (п.п. 2.5.4. п. 2.5. Положення про Єдиний реєстр громадських формувань).

Отже, на дату прийняття рішення про затвердження ОСОБА_2 на посаді обласної організації СелПУ (20.04.2013) та на дату прийняття оскаржуваного рішення (07.05.2013) ОСОБА_5 мав відповідні повноваження як голова Селянської партії України, тому правомірно проведено Президію Вищої Ради Партії від 20.04.2013 року та затверджено Голову Київської обласної організації Селянської партії України ОСОБА_2

Виходячи з вищезазначеного, суд дійшов висновку, що Наказ Головного управління юстиції у Київській області від 07.05.2013 року про взяття до відома інформації про зміни у складі керівних органів Київської обласної організації Селянської партії України є обґрунтованим та прийнятий з дотриманням вимог чинного законодавства, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління юстиції у Київській області, третя особа: ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування Наказу від 07 травня 2013 року № 255/1 задоволенню не підлягають.

Крім того суд приймає до уваги ту обставину, що з 12.07.2012 позивач був звільнений з посади керівника осередка партії, а тому, прийняте відповідачем рішення безпосередньо не впливає на його права.

Відповідно до частини 3 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись ст. ст. 69-71, 94, 160-165, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

У задоволені адміністративного позову ОСОБА_1 - відмовити.

Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Суддя Р.О. Арсірій

Дата ухвалення рішення11.09.2013
Оприлюднено12.09.2013
Номер документу33402236
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/9280/13-а

Ухвала від 18.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 26.11.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Романчук О.М

Ухвала від 27.09.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Романчук О.М

Постанова від 11.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Ухвала від 18.06.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні