cpg1251
донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
04.09.2013 р. справа №908/551/13-г
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Суддів:Малашкевича С. А. Кододової О. В., Мартюхіної Н. О. при секретарі судового засідання Максименко Г. П. за представників сторін: від позивача:Кучер А. Ю. - прокурор від відповідача-1: від відповідача-2: від третіх осіб 1, 2:не з`явились Іванюшенко В. М. - за довір. не з`явились розглянувши апеляційну скаргу Прокурора Приморського району прокуратури Запорізької області, м. Приморськ Приморського району Запорізької області на рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 року у справі№ 908/551/13-г (суддя: Корсун В.Л.) за позовомПрокурора Приморського району прокуратури Запорізької області, м. Приморськ Приморського району Запорізької області до відповідачів: за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: про 1) Приморської районної державної адміністрації, м. Приморськ Приморського району Запорізької області; 2) Приватного сільськогосподарського підприємства «Приморський», м. Приморськ Запорізької області 1) Державної інспекції сільського господарства і продовольства у Запорізькій області, м. Запоріжжя; 2) Приморської міської ради Запорізької області, м. Приморськ Запорізької області визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 « Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП «Приморський» в частині затвердження проекту відведення ПСП «Приморський» із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП «Приморський» договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13; визнання недійсними двох договорів оренди земельних ділянок від 01.12.08 р. № 253/48 та № 256/51, а також зобов'язання відповідача - 2 вчинити певні дії ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. у справі № 908/551/13-г відмовлено у задоволенні позову Прокурора Приморського району прокуратури Запорізької області, м. Приморськ Приморського району Запорізької області до Приморської районної державної адміністрації, м. Приморськ Приморського району Запорізької області, Приватного сільськогосподарського підприємства «Приморський», м. Приморськ Запорізької області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної інспекції сільського господарства і продовольства у Запорізькій області, м. Запоріжжя, Приморської міської ради Запорізької області, м. Приморськ Запорізької області про визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 « Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП «Приморський» в частині затвердження проекту відведення ПСП «Приморський» із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП «Приморський» договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13; визнання недійсними двох договорів оренди земельних ділянок від 01.12.08 р. № 253/48 та № 256/51, а також зобов'язання відповідача - 2 вчинити певні дії.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням, прокурор Приморського району Запорізької області звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове, яким позов задовольнити у повному обсязі. В обґрунтування підстав для його скасування прокурор посилається на невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, фактичним обставинам справи.
ПСП «Приморський» (відповідач-2) у відзиві на апеляційну скаргу від 17.06.2013 р. з доводами апеляційної скарги не погодився, вважає скаргу необґрунтованою і такою, що не підлягає задоволенню, оскільки на думку відповідача-2, прокурором доказів порушення ст. ст. 50, 52 Закону України «Про землеустрій», ст. 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. 15 Закону України «Про оренду землі», ст. 22 Земельного кодексу України суду не надано, а тому вважає підстави для визнання спірних договорів оренди земельних ділянок від 01.12.08 р. № 253/48 та № 256/51 недійсними за правилами ст. 215 ЦК України відсутні, у зв`язку з чим просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу прокурора без задоволення.
Приморська міська рада Запорізької області у відзиві на апеляційну скаргу від 05.07.2013 р. № 01-34/1239 також вважає апеляційну скаргу прокурора також необґрунтованою, просить залишити рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Крім того, просить розглянути справу без участі її представника.
Від Приморської районної державної адміністрації Запорізької області надійшло клопотання від 09.07.2013 р. № 01-40/0978 про розгляд справи без участі його представника, в якому Приморська РДА повідомила, що погоджується з рішенням суду першої інстанції та просила врахувати той факт, що відповідач-2 має позитивну ділову репутацію, який своєчасно та в повному обсязі сплачує орендну плату, виконує всі вимоги, в тому числі за договорами оренди № 253/48 та 256/51 від 01.12.2008 р.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 10.07.2013 р. розгляд справи № 908/551/13-г відкладався до 04.09.2013 р., у зв`язку з клопотанням прокурора.
15.07.2013 р. від Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області надійшло клопотання від 17.06.2013 р., в якому інспекція просила розглянути справу без їх участі.
Прокурор в судовому засіданні 04.09.2013 р. доводи апеляційної скарги підтримав, просив скаргу задовольнити, проти чого заперечував представник відповідача-2, який вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим.
Відповідач-1 та треті особи в судове засідання апеляційної інстанції не з'явились, про день, час та місце судового засідання були повідомлені належним чином. Як зазначалось вище, від відповідача-1 та третіх осіб надійшли клопотання, в яких вони просили розглянути справу без їх участі.
Враховуючи клопотання зазначених осіб, а також те, що ухвалами Донецького апеляційного господарського суду про порушення апеляційного провадження та про відкладення розгляду апеляційної скарги явка представників сторін не визнавалась обов'язковою, і з урахуванням думки учасників сторін, які прибули в судове засідання, судова колегія вважає можливим розглянути апеляційну скаргу за відсутністю представників інших осіб, які беруть участь у справі.
Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, відзиви на апеляційну скаргу, заслухавши пояснення учасників сторін, які прибули в судове засідання, судова колегія встановила наступне.
24.05.2001 р. за договором оренди земельної ділянки та актом прийому передачі Приморська міська рада (ОРЕНДОДАВЕЦЬ) передала, а ПСП "Приморський" (ОРЕНДАР) прийняло в тимчасове користування на умовах оренди строком на 5 років земельну ділянку розташовану у м. Приморську площею 443,4 га із земель Приморської міської ради, у т.ч.: із земель резервного фонду - 247,2 га ріллі, 4,9 га сіножатей та із земель запасу - 191,3 га ріллі.
За договором оренди землі від 25.05.06 р. № 90/50 Приморська райдержадміністрація передала, а ПСП "Приморський" прийняло у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 443,4 га. Згідно п. 8 вказаного договору, строк дії договору до 31.12.06 р.
Додатковою угодою № 1\90-50 від 01.04.08 р. до договору оренди землі від 25.05.06 р. Орендодавець (Приморська райдержадміністрація) та Орендар (ПСП "Приморський") з метою впорядкування землекористування домовились внести зміни до пунктів 8-10 договору від 25.05.06 № 90/50, згідно із п. 1 вказаної додаткової угоди п. 8 договору від 25.05.06 № 90/50 було викладено в редакції згідно із змістом якої договір укладено на один рік, до 31.12.08. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк (…).
Розпорядженнями голови Приморської РДА від 29.12.06 р. № 1126, № 1127 райдержадміністрацією надано згоду ПСП "Приморський" на виготовлення проекту відведення земельної ділянки (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу Приморської міської ради Запорізької області орієнтовною площею 443,4 га (за розпорядженням № 1126) та орієнтованою площею 164 га (за розпорядженням № 1127) для товарного сільгоспвиробництва на умовах довгострокової оренди. Площа земельної ділянки буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
У 2007 році було здійснено розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 412,6070 га ПСП "Приморський" із земель Приморської міської ради та земель резервного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, складеного ФОП - Коцило В. П.
Розпорядженням голови Приморської РДА від 11.06.08 р. № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з приватним сільськогосподарським підприємством "Приморський", яке було підписано першим заступником голови Приморської районної державної адміністрації Самодєловим В.В., затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" із земель запасу та резервного фонду Приморської МР Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва (п. 1). Крім того, дозволено переукласти з ПСП "Приморський" договори оренди землі на земельну ділянку загальною площею 412,6070 га, з них: 167,0760 га за рахунок земель запасу Приморської МР, а саме: земельна ділянка № 6 площею 47,9819 га, угіддя - рілля, земельна ділянка № 8 площею 22,5873 га угіддя рілля, земельна ділянка № 9 площею 21,5713 га угіддя рілля, земельна ділянка № 10 площею 15,7989 га угіддя рілля, земельна ділянка № 12 площею 30,8566 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 13 площею 21,4061 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 14 площею 6,8739 га угіддя - рілля та 245,5310 га за рахунок земель резервного фонду Приморської МР: земельна ділянка № 1 площею 47,0000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 2 площею 41,5181 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 3 площею 66,2418 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 4 площею 33,2418 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 5 площею 20,0000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 11 площею 30,7000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 7 площею 6,6588 га угіддя - сіножаті, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років (п. 2).
На підставі вказаного розпорядження, 01.12.08 між Приморською РДА та ПСП "Приморський" укладено 2 договори оренди землі: договір за № 253/48 про оренду земель Приморської міської ради (землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сіножаті) площею 21,4061 га; договір за № 256/51 про оренду земель Приморської міської ради (землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сіножаті) площею 30,8566 га.
Згідно договору від 01.12.08 р. за № 253/48 Орендодавець (Приморська РДА) надає, а Орендар (приватне сільськогосподарське підприємство "Приморський") приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення (п. 1) угіддя-сіножаті Приморської МР для товарного сільськогосподарського виробництва. В оренду надається земельна ділянка із земель Приморської МР (землі сільськогосподарського призначення, угіддя-сіножаті), площею 21,4061 га, яка знаходиться на території Приморської МР (п. 2). Договір укладено на 49 років (п. 8).
Згідно договору від 01.12.08 за № 256/51 Орендодавець (Приморська РДА) надає, а Орендар (ПСП "Приморський") приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення (п. 1) угіддя-сіножаті Приморської МР для товарного сільськогосподарського виробництва. В оренду надається земельна ділянка із земель Приморської МР (землі сільськогосподарського призначення, угіддя-сіножаті), площею 30,8566 га, яка знаходиться на території Приморської МР (п. 2). Договір укладено на 49 років (п. 8).
Проведеною прокуратурою Приморського району перевіркою встановлено порушення вимог законодавства при винесенні оспорюваного розпорядження Приморської РДА від 11.06.08 № 658 та при наданні в оренду ПСП "Приморський" двох земельних ділянок за договорами від 01.12.08 № 253/48 та 256/51, внаслідок чого, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Відмовляючи у задоволенні даного позову, суд першої інстанції дійшов висновку про необґрунтованість та недоведеність прокурором позовних вимог.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову, з наступних мотивів.
Відповідно до частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Господарський суд має право визнати акт державного чи іншого органу недійсним з підстав невідповідності його вимогам чинного законодавства або визначений законом компетенції органу, який видав цей акт.
Частина 1 статті 21 Цивільного кодексу України встановлює, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси, а стаття 152 Земельного кодексу встановлює, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсним рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
В силу приписів ст.ст. 6,21,41 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації" та ст. 17 ЗК України районні державні адміністрації мають право розпоряджатися землями державної власності відповідно до закону шляхом прийняття відповідних актів.
При цьому, місцеві державні адміністрації, відповідно до ст.6 ЗУ "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. Таким чином, розпорядження голови місцевої державної адміністрації щодо розпорядження землями державної власності за своєю суттю є ненормативним актом, що передбачає конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовується одноразово і після реалізації вичерпує свою дію, і тому не може бути скасований чи змінений органом виконавчої влади після його виконання (Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009, справа про скасування актів органів місцевого самоврядування).
Розпорядженням голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з приватним сільськогосподарським підприємством "Приморський", яке було підписано першим заступником голови Приморської районної державної адміністрації Самодєловим В.В., затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" із земель запасу та резервного фонду Приморської МР Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва, який виготовлено ФОП Кацило В. П. у 2007 році. (п. 1). Крім того, дозволено переукласти з ПСП "Приморський" договори оренди землі на земельну ділянку загальною площею 412,6070 га, з них: 167,0760 га за рахунок земель запасу Приморської МР, а саме: земельна ділянка № 6 площею 47,9819 га, угіддя - рілля, земельна ділянка № 8 площею 22,5873 га угіддя рілля, земельна ділянка № 9 площею 21,5713 га угіддя рілля, земельна ділянка № 10 площею 15,7989 га угіддя рілля, земельна ділянка № 12 площею 30,8566 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 13 площею 21,4061 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 14 площею 6,8739 га угіддя - рілля та 245,5310 га за рахунок земель резервного фонду Приморської МР: земельна ділянка № 1 площею 47,0000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 2 площею 41,5181 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 3 площею 66,2418 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 4 площею 33,2418 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 5 площею 20,0000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 11 площею 30,7000 га угіддя - рілля, земельна ділянка № 7 площею 6,6588 га угіддя - сіножаті, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років (п. 2).
Прокурор в обгрунтування своїх вимог посилається на те, що вказане розпорядження видано з порушення вимог чинного земельного законодавства, а саме ст. ст. 22 ЗК України, ст. 51, ст. 52 Закону України «Про землеустрій», ст. 35 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації», ст. 15 Закону України «Про оренду землі», посилаючись на те, що відповідно до розпорядження голови Приморської РДА № 658 від 11.06.2008 р. ПСП «Приморський» надано в оренду дві земельні ділянки площами 21,4061 га та 30,8566га із зазначенням виду угідь - сіножаті, в той час як відповідно до технічної документації зі складення Схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Приморське» відповідні земельні ділянки раніше обліковані як рілля. Крім того, згідно висновку державної землевпорядної експертизи № 303 від 08.02.2008 р., проведеної Головним управлінням земельних ресурсів у Запорізькій області, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не відповідає вимогам чинного законодавства України, у тому числі з питань зміни виду угідь, був оцінений негативно та не погоджувався.
Згідно ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Частиною першою статті 19 Земельного кодексу України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно - заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико - культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно положень п. 12 «Перехідних положень» ЗК України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни України та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 22 Земельного кодексу України (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо). Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: у т. ч. сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Отже, Земельним кодексом України встановлено поділ сільськогосподарських угідь на різновиди, виходячи із способів їх використання, покладаючи на землекористувачів обов`язок використовувати земельні ділянки виключно з урахуванням видів угідь.
Згідно ст. 1 Закону України «Про землеустрій» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку
Відповідно до ст. 23 ЗК України землі, придатні для потреб сільського господарства, повинні надаватися насамперед для сільськогосподарського використання. Визначення земель, придатних для потреб сільського господарства, провадиться на підставі даних державного земельного кадастру.
Згідно зі ст. 51 Закону України «Про землеустрій» (в редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) проектами землеустрою щодо впорядкування існуючих землеволодінь та землекористувань передбачаються заходи щодо впорядкування структури земельних угідь, усунення черезсмужжя, далекоземелля, ламаності меж, ерозійних процесів та інших екологічних наслідків нераціонального використання земель і створення територіальних умов для функціонування всіх галузей економіки, формування й удосконалення раціональної системи існуючого землеволодіння та землекористування.
Стаття 52 цього ж закону встановлює, що проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, розробляються з метою організації сільськогосподарського виробництва і впорядкування сільськогосподарських угідь у межах землеволодінь та землекористувань для ефективного ведення сільськогосподарського виробництва, раціонального використання та охорони земель, створення сприятливого екологічного середовища і покращання природних ландшафтів.
З аналізу вказаних вище норм, слідує, що впорядкування, в тому числі встановлення та зміна виду угідь має бути здійснена шляхом розроблення відповідного проекту землеустрою.
З матеріалів справи вбачається, що в 2001 році Запорізьким філіалом Української академії аграрних наук Інституту землеустрою була розроблена технічна документація по складанню схеми поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Приморське» Приморського району Запорізької області. Відповідно до картографічного матеріалу та по контурній експлікації з цієї технічної документації вид угідь спірних земельних ділянок № 12, № 13, які передані відповідачу-2 в оренду, визначені як земельні ділянки площею 31,5 га (контур 180) та 25,2 га (контур 177) із встановленням виду угідь - рілля .
Колегія суддів вважає, що в даному випадку не має підстав для доведення прокурором факту реформування КСП «Приморське» у ПСП «Приморський», як вважає суд першої інстанції, оскільки в даному випадку не має значення чи було проведено реформування КСП «Приморське» у ПСП «Приморський», чи ПСП «Приморський» утворено будь-яким іншим способом. Зазначеною схемою поділу земель колективної власності на земельні частки (паї) КСП «Приморське» Приморського району Запорізької області доводиться прокурором те, що раніше відповідні земельні ділянки були обліковані як рілля.
Разом з тим, у проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП «Приморський» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу та резервного фонду Приморської міської ради, який був виготовлений у 2007 році ФОП Коцило В. П. на замовлення ПСП «Приморський та експлікації земельних угідь, що пропонуються до відведення та експлікації земельних угідь після розробки проекту відведення встановлено розбіжності у видах сільськогосподарських угідь земельних ділянок, що передаються, а саме земельні ділянки, які пропонуються для відведення № 12 площею 29,9га -ріллі, № 13 площею 31,5 га - ріллі, тоді як передаються ПСП «Приморський» вказані земельні ділянки з іншим видом угідь, а саме як сіножаті.
Суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що існують окремі проекти землеустрою щодо відведення вказаних земельних ділянок, розроблені начебто як ФОП «Коцило В. П. так і ТОВ «Власні землі», оскільки фактично суду надавався один проект, копія якого надана прокурором до позову та згідно пояснень прокурора, оригінал (примірник № 1) саме цього проекту в.о. начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області Скороходом А. А. в ході судового розгляду справи надавався також суду першої інстанції для огляду. Будь-яких інших проектів землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок ПСП «Приморський» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель запасу та резервного фонду Приморської міської ради в матеріалах справи не міститься.
Згідно довідки про правовий статус земельної ділянки № 890, виданої 23.07.2007 р. Приморським районним відділом земельних ресурсів, цільове призначення земельної ділянки, землекористувачем якої є ПСП «Приморський» є - ведення товарного сільськогосподарського виробництва, угіддя - рілля.
В матеріалах справи міститься висновок державної землевпорядної експертизи від 08.02.2008 р. № 303 на зазначений проект землеустрою, що складений ФОП Кацило В. П. у 2007 році, який був оцінений негативно та такий, що не відповідає вимогам чинного законодавства України, та в якому були встановлені певні зауваження і пропозиції до земельної документації, у тому числі щодо законності зміни виду угідь (п. 10.13 зауважень).
Згідно Наказу Держкомзему України від 03.12.2004 р. № 391 «Про затвердження Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації» (в редакції, що діяла на час прийняття спірного розпорядження) негативно оцінена землевпорядна документація після доопрацювання підлягає повторній експертизі на загальних підставах.
Разом з тим, прийняття Приморською районною державною адміністрацією розпорядження від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з приватним сільськогосподарським підприємством "Приморський" та передача в оренду земельних ділянок ПСП «Приморський» було здійснено на підставі висновку державної землевпорядної експертизи, проведеної головним управлінням земельних ресурсів у Запорізькій області, яким не було погоджено проект землеустрою (у зв`язку з численними порушеннями, допущеними при оформленні земельної документації, в тому числі без обов`язкового розроблення проекту землеустрою щодо впорядкування угідь, яким було б передбачено зміну угідь з ріллі на сіножаті).
Отже, земельні ділянки, а саме № 12, площею 29.9 га - ріллі, № 13, площею 31.5 га - ріллі, Приморською районною державною адміністрацією передані ПСП «Приморський» із зміненими видами угідь. Незаконність зміни угідь зазначених земельних ділянок також було встановлено Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області за результатами проведеної позапланової перевірки з питань додержання законодавства у сфері використання та охорони земель ПСП «Приморський», яка була проведена на вимогу Прокуратури Запорізької області від 15.11.2012 р. № 05/3-1080 (а.с. 100) .
Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України унормовано, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо зокрема він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Відповідно до статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Доказування полягає не лише в поданні особами доказів, а й у доведенні їх переконливості. Отже обов'язок доказування певних обставин покладається на особу, яка посилається на ці обставини.
Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Дослідивши обставини справи та додані до матеріалів справи докази, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку про доведеність прокуратурою Приморського району Запорізької області того, що розпорядження Приморської районної державної адміністрації від 11.06.08 р. № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з приватним сільськогосподарським підприємством "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП «Приморський» із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП «Приморський» договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13, прийнято з порушенням вказаного вище законодавства України, а тому підлягає визнанню недійсним.
Щодо позовних вимог прокурора про визнання недійсними договорів оренди земельних ділянок № 253/48, № 256/51, укладених 01.12.2008 р. на підставі зазначеного розпорядження, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до приписів ст. 11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 Цивільного кодексу України. Недійсним також є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин).
За приписами ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Отже, з наведених норм випливає, що для визнання недійсним у судовому порядку правочину (господарського зобов'язання) необхідно встановити, що правочин не відповідає вимогам закону, або ж його сторонами (стороною) при укладенні було порушено господарську компетенцію.
Враховуючи, що спірні договори оренди землі, укладені на підставі розпорядження Приморської районної державної адміністрації від 11.06.08 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з приватним сільськогосподарським підприємством "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП «Приморський», яке як було встановлено вище, прийнято з порушенням вимог законодавства України, вимоги прокурора про визнання договорів оренди земельних ділянок № 253/48, № 256/51, укладених 01.12.2008 р. є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
З урахуванням викладених вище обставин, колегією суддів також задовольняються позовні вимоги прокурора про зобов`язання відповідача-2 повернути земельні ділянки № 12 площею 20,4061 га та № 13 площею 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської РДА.
Відповідно до Пленуму Вищого господарського суду України у постанові №6 від 23.03.2012р. «Про судове рішення» рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.
Оскаржуване судове рішення наведеним вимогам не відповідає, а тому підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позову у повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 91, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Прокурора Приморського району прокуратури Запорізької області, м. Приморськ Приморського району Запорізької області на рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. у справі № 908/551/13-г - задовольнити.
Рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. у справі № 908/551/13-г - скасувати.
Прийняти нове рішення.
Позов Прокурора Приморського району прокуратури Запорізької області, м. Приморськ Приморського району Запорізької області до Приморської районної державної адміністрації, м. Приморськ Приморського району Запорізької області, Приватного сільськогосподарського підприємства «Приморський», м. Приморськ Запорізької області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державної інспекції сільського господарства і продовольства у Запорізькій області, м. Запоріжжя; Приморської міської ради Запорізької області, м. Приморськ Запорізької області про визнання недійсним розпорядження голови Приморської РДА від 11.06.08 № 658 «Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП «Приморський» в частині затвердження проекту відведення ПСП «Приморський» із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП «Приморський» договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13; визнання недійсними двох договорів оренди земельних ділянок від 01.12.08 р. № 253/48 та № 256/51, а також зобов'язання відповідача - 2 вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати недійсним розпорядження голови Приморської районної державної адміністрації, м. Приморськ від 11.06.08 № 658 « Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП «Приморський» в частині затвердження проекту відведення ПСП «Приморський» із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП «Приморський» договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 253/48 від 01.12.2008 р., укладеного між Приморською РДА та ПСП «Приморський» щодо передачі в оренду земельної ділянки, площею 20,4061 га, яка розташована на території Приморської міської ради.
Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки № 256/51 від 01.12.2008 р., укладеного між Приморською РДА та ПСП «Приморський» щодо передачі в оренду земельної ділянки, площею 30,8566 га, яка розташована на території Приморської міської ради.
Зобов`язати Приватне сільськогосподарське підприємство «Приморський», м. Приморськ Запорізької області повернути земельні ділянки № 12 площею 20,4061 га та № 13 площею 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської РДА.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів.
Повний текст постанови складено 09.09.2013 р.
Головуючий суддя С.А. Малашкевич
Судді: О. В. Кододова
Н. О. Мартюхіна
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2013 |
Оприлюднено | 13.09.2013 |
Номер документу | 33426120 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Малашкевич С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні