cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 листопада 2013 року Справа № 908/551/13-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Т. Дроботової - головуючого Н. Волковицької Л. Рогач за участю представників: прокуратуриСіромашенко Р.Л. - прокурор відділу Генеральної прокуратури України позивачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) відповідачаІванюшенко В.М. - довіреність від 12.06.2013 р. третіх осібне з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства "Приморський" на постановувід 04.09.2013 р. Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 908/551/13-г господарського суду Запорізької області за позовомПрокурора Приморського району прокуратури Запорізької області до 1) Приморської районної державної адміністрації; 2) Приватного сільськогосподарського підприємства "Приморський" треті особи 1) Державна інспекція сільського господарства і продовольства у Запорізькій області; 2) Приморська міська рада Запорізької області провизнання недійсним розпорядження, визнання недійсними договорів оренди землі, зобов'язання вчинити певні дії В С Т А Н О В И В :
У лютому 2013 року прокурор Приморського району прокуратури Запорізької області звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до Приморської районної державної адміністрації та ПСП "Приморський", за участю третіх осіб: Державної інспекції сільського господарства і продовольства у Запорізькій області та Приморської міської ради Запорізької області про:
- визнання недійсним розпорядження голови Приморської райдержадміністрації від 11.06.2008 № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13;
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 253/48 укладеного 01.12.08 між Приморською райдержадміністрацією та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 20,4061 га, яка розташована на території Приморської міської ради;
- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки № 256/51 укладеного 01.12.08 між Приморською райдержадміністрацією та ПСП "Приморський" щодо передачі в оренду земельної ділянки площею 30,8566 га, яка розташована на території Приморської міської ради;
- зобов'язання ПСП "Приморський" повернути земельні ділянки № 12 площею 20,4061 га та № 13 площею 30,8566 га загальною вартістю 1 079 254 грн. державі в особі Приморської райдержадміністрації.
Позовні вимоги з посиланням на приписи статей 203, 215, 216, 236 Цивільного кодексу України, статті 20, 207 Господарського кодексу України, статті 22, 124, 152, Земельного кодексу України обґрунтовані тим, що спірне розпорядження, на підставі якого були укладені оспорювані договори оренди землі, прийнято райдержадміністрацією з порушенням чинного земельного законодавства, оскільки статтями 51, 52 Закону України "Про землеустрій" передбачено впорядкування, в тому числі, встановлення та зміна виду угідь, шляхом розроблення відповідного проекту землеустрою, а Земельним кодексом України встановлено поділ сільськогосподарських угідь на різновиди, виходячи із способів їх використання, покладаючи на землекористувачів обов'язок використовувати земельні ділянки виключно з урахуванням видів угідь, які встановлюються проектом землеустрою.
Приморська райдержадміністрація заперечувала проти позовних вимог прокурора з огляду на їх недоведеність та необгрунтованість, посилаючись на те, що спірне розпорядження голови райдержадміністрації від 11.06.2008 р. № 658 прийнято в межах повноважень відповідно до Законів України "Про місцеві державні адміністрації", "Про оренду землі", Земельного кодексу України, з метою впорядкування землекористування з боку юридичної особи - ПСП "Приморський", яке земельними ділянками визначеними у розпорядженні користувалось протягом тривалого часу. Райдержадміністрація посилаючись на статтю 22 Земельного кодексу України та статтю 1 Закону України "Про землеустрій" зазначала, що передбачене договором використання спірних земельних ділянок для товарного сільськогосподарського виробництва не є порушенням діючого земельного законодавства, а висновок прокурора щодо безпідставності перебування у ПСП "Приморський" земельних ділянок за договорами та про неможливість використання їм земельної ділянки на думку райдержадміністрації, є помилковим.
Крім того, відповідач зазначав про безпідставність тверджень прокурора про те, що проект землеустрою не пройшов землевпорядну експертизу оскільки спірні договори оренди землі укладені у грудні 2008 р., а з 01.10.2008 р., у зв'язку з внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковість проведення державної землевпорядної експертизи для земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва втратила чинність.
ПСП "Приморське" у відзиві на позовну заяву просило відмовити у її задоволенні, вказуючи на безпідставність посилань прокурора на частину 4 статті 22 Земельного кодексу України, яка не діяла на час виникнення правовідносин між відповідачами та вказуючи на те, що трансформація угідь земельних ділянок не лише передбачена законодавством України, а є Державною програмою щодо науково обґрунтованого перерозподілу земель. Відповідач зазначав, що на час укладення оскаржуваних договорів оренди земельних ділянок сторони цих договорів були наділені належними правами щодо здійснення правочину у розумінні статті 203 Цивільного кодексу України.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. (суддя Корсун В.Л.) у задоволенні позовних вимог відмовлено.
Мотивуючи рішення суд першої інстанції дійшов висновку щодо недоведеності та необґрунтованості позовних вимог встановивши, зокрема, обставини стосовно того, що оскаржуване розпорядження голови Приморської райдержадміністрації від 11.06.2008 р. № 658 не суперечить вимогам чинного на час його прийняття законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав це рішення, дійшовши також висновку про відсутність правових підстав для визнання недійсними договорів оренди землі.
За апеляційною скаргою прокурора Приморського району прокуратури Запорізької області Донецький апеляційний господарський суд (судді: Малашкевич С.А., Кододова О.В., Мартюхіна Н.О.) переглянувши рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. в апеляційному порядку, постановою від 04.09.2013 р. скасував його, прийняв нове рішення, яким позовні вимоги задовольнив у повному обсязі.
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку щодо неправомірності прийняття Приморською районною державною адміністрацією розпорядження від 11.06.08 № 658 на підставі висновку державної землевпорядної експертизи, проведеної головним управлінням земельних ресурсів у Запорізькій області, яким не було погоджено проект землеустрою у зв`язку з численними порушеннями, допущеними при оформленні земельної документації, в тому числі без обов`язкового розроблення проекту землеустрою щодо впорядкування угідь, яким було б передбачено зміну угідь з ріллі на сіножаті.
ПСП "Приморський" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить постанову Донецького апеляційного господарського суду від 04.09.2013 р. у даній справі скасувати, а рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. залишити в силі, обґрунтовуючи доводи касаційної скарги неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права, помилковість застосування норм земельного законодавства, зокрема статті 52 Закону України "Про землеустрій", статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", вказуючи також на невідповідність висновків суду апеляційної інстанції обставинам справи та залишенням поза увагою положень постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 (за змінами та доповненнями) та постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 р. № 9.
Третя особа - Державна інспекція сільського господарства і продовольства у Запорізькій області просила залишити постанову Донецького апеляційного господарського суду від 04.09.2013 р. у даній справі без змін.
Заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні прокурора та представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Здійснюючи судовий розгляд справи судами першої та апеляційної інстанції були встановлені наступні обставини:
- 24.05.2001 р. за договором оренди земельної ділянки та актом прийому передачі Приморська міська рада (орендодавець) передала, а ПСП "Приморський" (орендар) прийняло в тимчасове користування на умовах оренди строком на 5 років земельну ділянку розташовану у м. Приморську площею 443,4 га із земель Приморської міської ради, у тому числі: із земель резервного фонду - 247,2 га ріллі, 4,9 га сіножатей та із земель запасу - 191,3 га ріллі.
- 25.05.2006 р. між Приморською райдержадміністрацією та ПСП "Приморсткий" укладено договір оренди землі № 90/50, за яким райдержадміністрація передала, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 443,4 га строком до 31.12.2006 р. Строк дії вказаного договору сторонами було продовжено згідно з додатковою угодою від 01.04.2008 р. № 1/90-50 до 31.12.2008 р.
- 29.12.2006 р. розпорядженнями голови Приморської райдержадміністрації № 1126, № 1127 надано згоду ПСП "Приморський" на виготовлення проекту відведення земельної ділянки (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу Приморської міської ради Запорізької області орієнтовною площею 443,4 га (за розпорядженням № 1126) та орієнтованою площею 164 га (за розпорядженням № 1127) для товарного сільгоспвиробництва на умовах довгострокової оренди, із зазначенням, що площа земельних ділянок буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
- у 2007 році на замовлення ПСП "Приморське" було здійснено розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 412,6070 га ПСП "Приморський" із земель Приморської міської ради та земель резервного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Судами першої та апеляційної інстанції також було встановлено, що розпорядженням голови Приморської райдержадміністрації від 11.06.2008 р. № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський", яке було підписано першим заступником голови Приморської районної державної адміністрації, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" із земель запасу та резервного фонду Приморської міської ради для товарного сільськогосподарського виробництва (пункт 1).
Вказаним розпорядженням також було дозволено переукласти з ПСП "Приморський" договори оренди землі на земельну ділянку загальною площею 412,6070 га, з них: 167,0760 га за рахунок земель запасу Приморської міської ради, зокрема, земельна ділянка № 12 площею 30,8566 га угіддя - сіножаті, земельна ділянка № 13 площею 21,4061 га угіддя - сіножаті, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 49 років (пункт 2 розпорядження).
01.12.2008 р., на підставі розпорядження райдержадміністрації № 68 від 11.06.2008 р., між Приморською райдержадміністрацією та ПСП "Приморський" укладено договори оренди землі, а саме:
- договір за № 253/48 про оренду земель Приморської міської ради (землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сіножаті) площею 21,4061 га;
- договір за № 256/51 про оренду земель Приморської міської ради (землі сільськогосподарського призначення, угіддя - сіножаті) площею 30,8566 га.
За умовами вказаних договорів оренди № 253/48 та № 256/51, укладених між Приморською райдержадміністрацією та ПСП "Приморський", Приморська райдержадміністрація (Орендодавець) надає, а ПСП "Приморський" приймає в строкове платне користування земельні ділянки із земель сільськогосподарського призначення угіддя-сіножаті Приморської МР для товарного сільськогосподарського виробництва площею 21,4061 га та 30,8566 га, які знаходяться на території Приморської міської ради. Договори укладено строком на 49 років.
Статтею 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом, а також вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
В силу вимог частини 1 статті 6 цього Закону на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази.
Статтею 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" встановлено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.
Розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Згідно зі статтею 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
Здійснюючи судовий розгляд справи судом першої інстанції було встановлено, що розпорядженням голови Приморської райдержадміністрації від 29.12.2006 р. № 1126 ПСП "Приморський" надано згоду на виготовлення проекту відведення земельної ділянки (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу Приморської міської ради Запорізької області орієнтовною площею 443,4 га для товарного сільгоспвиробництва на умовах довгострокової оренди. Площа земельної ділянки буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
Розпорядженням голови Приморської райдержадміністрації від 29.12.2006 р. № 1127, з метою забезпечення прав на землю, раціонального використання землі, на підставі звернення ПСП "Приморський", останньому надано згоду на виготовлення проекту відведення земельної ділянки (землі сільськогосподарського призначення) із земель запасу Приморської міськради Запорізької області орієнтовною площею 164 га для товарного сільгоспвиробництва на умовах довгострокової оренди. Площа земельної ділянки буде скоригована в процесі виготовлення землевпорядної документації.
На замовлення ПСП "Приморський" відповідно до технічного завдання затвердженого 15.02.2007 р. головою ПСП "Приморський" та представником виконавця - ТОВ "Власні землі", скріпленого печатками вказаних підприємств, технічне завдання було погоджено із начальником Приморського районного відділу земельних ресурсів. Протягом 2007-2008 років було здійснено розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 412,6070 га ПСП "Приморський" із земель Приморської міської ради та земель резервного фонду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Виконавець - ТОВ "Власні землі" (пункт 11 технічного завдання). Підставою для виконання роботи - розпорядження Приморської райдержадміністрації від грудня 2006 р. № 1126 (пункт 2 технічного завдання).
Спірним розпорядженням голови Приморської райдержадміністрації від 11.06.2008 № 658, зокрема, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" із земель запасу та резервного фонду Приморської міської ради для товарного сільськогосподарського виробництва.
Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004 р. затверджено Порядок розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (який був чинний на момент виникнення спірних правовідносин), яким визначено механізм розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та встановлено, зокрема, що розробником проекту відведення земельної ділянки є фізична або юридична особа, яка має ліцензію на проведення робіт із землеустрою відповідно до закону (пункт 4 Порядку). Проект відведення земельної ділянки розробляється на основі завдання, затвердженого замовником, що є невід'ємною частиною договору на проведення відповідних робіт. Типовий договір про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. До договору замовник додає вихідну документацію, необхідну для розроблення проекту землеустрою (пункт 6 Порядку).
Згідно з пунктами 7, 8 Порядку виконавець у встановлений договором строк розробляє проект землеустрою, який включає текстові та графічні матеріали, обов'язкові положення, встановлені завданням на розроблення проекту, інші дані, необхідні для вирішення питання щодо відведення земельної ділянки. Вимоги до складу, змісту та оформлення проекту відведення земельної ділянки встановлюються нормативно-технічною документацією із землеустрою.
Пунктами 9, 10 та 11 Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок передбачено, що проект відведення земельної ділянки виконавець погоджує із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. Погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається районною держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передачу у власність земельних ділянок.
Здійснюючи судовий розгляд справи судом першої інстанції було встановлено, що як свідчать наявні в матеріалах справи докази, зокрема наданий на вимогу суду виконуючим обов'язки начальника відділу Держземагенства у Приморському районі Запорізької області примірник № 1 Проекту землеустрою щодо відведення 14-ти земельних ділянок ПСП "Приморський" для товарного сільськогосподарського виробництва із земель резерву та запасу Приморської міської ради, загальною площею 412,6070 га, який на виконання пунктів 6, 7 Порядку розроблений згідно із технічним завданням на розробку Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ПСП "Приморський" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, ТОВ "Власні землі", був погоджений відділом містобудування, архітектури та ЖКГ Приморської міської ради (висновок від 06.08.2007 р. № 270), Запорізькою обласною інспекцією по охороні пам'яток історії та культури (висновок від 11.07.2007 р. № 877/3), Бердянським сектором регулювання природокористування (висновок від 06.09.2007 р. № 11-08/556), ДЗ "Приморська районна санітарно-епідеміологічна станція Запорізької області" (висновок від 10.08.2007 р. № 158) та Приморським районним відділом земельних ресурсів (висновок від 20.07.2007 р. № 154).
При цьому, з огляду на відсутність доказів стосовно того, що проект відведення земельної ділянки розроблений виконавцем за Технічним завданням - ТОВ "Власні землі" для ПСП "Приморський" не одержав позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, суд першої інстанції дійшов висновку, що твердження прокурора про те, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розроблений для ПСП "Приморський" не відповідає вимогам чинного законодавства, не підтверджується дійсним обставинам справи.
Враховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов висновку, що оскаржуване розпорядження голови Приморської райдержадміністрації від 11.06.2008 р. № 658 "Про поновлення та переукладення договорів оренди з ПСП "Приморський" в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради Запорізької області, для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок № 12, № 13 - не суперечить вимогам чинного на час його прийняття законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав це рішення.
Згідно положень пункту 12 "Перехідних положень" Земельного кодексу України України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Статтею 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження) встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки (стаття 124 цього Кодексу).
Відповідно до частин 1, 3 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно зі статтею 203 цього Кодексу, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
З позовами про визнання недійсними правочинів щодо земельних ділянок мають право звертатися сторони цих правочинів (договорів), а також інші зацікавлені особи, у разі порушення їх прав або законних інтересів.
Оскільки договір оренди укладається на виконання рішення органу місцевого самоврядування чи виконавчої влади, то без скасування таких рішень у встановленому законом порядку відсутні правові підстави для визнання відповідних договорів недійсними з підстав відсутності повноважень у відповідної місцевої ради чи органу виконавчої влади на затвердження проекту відведення та передачі спірної земельної ділянки в оренду.
Суд першої інстанції здійснюючи судовий розгляд справи, з огляду на встановлені обставини справи щодо відсутності правових підстав для визнання недійсним розпорядження голови Приморської райдержадміністрації від 11.06.2008 р. № 658 в частині затвердження проекту відведення ПСП "Приморський" із земель запасу та резерву Приморської міської ради для товарного сільськогосподарського виробництва та переукладення із ПСП "Приморський" договорів оренди земельних ділянок №12, № 13, дійшов висновку про відсутність підстав для визнання недійсними вказаних договорів оренди землі від 01.12.2008 р. № 253/48 та № 256/51 та вимог про зобов'язання ПСП "Приморський" повернути земельні ділянки державі в особі Приморської райдержадміністрації.
Разом з цим, відповідно до статті 104 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими; недоведеність висновків, викладених у рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Статтею 105 Господарського процесуального кодексу України визначено, що за наслідками розгляду апеляційної скарги апеляційний господарський суд приймає постанову, у якій мають бути зазначені, зокрема, обставини справи, встановлені апеляційною інстанцією, доводи, за якими апеляційна інстанція відхиляє ті чи інші докази, мотиви застосування законів та інших нормативно-правових актів, а у разі скасування або зміни рішення місцевого господарського суду - доводи, за якими апеляційна інстанція не погодилась з висновками суду першої інстанції та висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.
Проте, скасовуючи рішення господарського суду Запорізької області суд апеляційної інстанції не спростував висновків суду першої інстанції та встановлених ним обставин справи стосовно предмету спору та підстав його виникнення.
Крім того, суд апеляційної інстанції помилково не звернув уваги на те, що звертаючись з позовом до суду прокурором було застосовано приписи статті 22 Земельного кодексу України в редакції Закону України № 1443-VI від 04.06.2009 р. "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження родючості ґрунтів", який набрав чинності 01.08.2010 р., що унеможливлює його застосування до спірних правовідносин, які виникли у 2008 році.
Враховуючи викладене, судова колегія вважає, що постанова Донецького апеляційного господарського суду піддягає скасуванню, а рішення - залишенню в силі.
Керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 10 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,
П О С Т А Н О В И В :
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 04.09.2013 р. у справі № 908/551/13-г скасувати, а рішення господарського суду Запорізької області від 22.04.2013 р. залишити в силі.
Касаційну скаргу задовольнити.
Головуючий суддя Т. Дроботова
Судді: Н. Волковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 12.11.2013 |
Оприлюднено | 25.11.2013 |
Номер документу | 35422001 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Дроботова Т.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні