Постанова
від 09.09.2013 по справі 812/6831/13-а
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

10.3.4

ПОСТАНОВА

Іменем України

09 вересня 2013 року Справа № 812/6831/13-а

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Тихонова І.В.

при секретарі: Лушніковій О.

за участю:

представника позивача: Ємельяненко А.В. (за дов. № 04-05/94-04 від 14.01.2013)

представника відповідача: не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Державного підприємства «Антрацит» щодо стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені на загальну суму 8 741 941,86 грн., -

ВСТАНОВИВ:

06 серпня 2013 року до Луганського окружного адміністративного суду з Донецького апеляційного адміністративного суду надійшла адміністративна справа №2а/1270/4035/12 за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Державного підприємства «Антрацит» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання 4 % нормативу зі створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2011 році в сумі 8 741 941,86 грн.

В обґрунтування позову зазначено, що 17.02.2012 року відповідачем на адресу відділення Фонду був направлений звіт форми 10-ПІ з переліком підприємств, що увійшли до складу господарського об`єднання, та /або відокремлених підрозділів роботодавця, відповідно до якого кількість інвалідів, що були працевлаштовані на підприємстві у 2011 році становить 134 особи із 6778 штатних працівників облікового складу. У вказаному звіті у графі «кількість інвалідів, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог чинного законодавства України» код рядка «03» зазначено, що відповідачем повинні бути працевлаштовані 271 інвалідів, тобто ДП «Антрацит» не забезпечило працевлаштування 137 осіб з інвалідністю, що порушує вимоги ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні», оскільки для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив зі створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 4% середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік.

У зв'язку з тим, що відповідачем не були виконані норми діючого законодавства України, стосовно того щоб створити робочі місця у необхідній кількості для працевлаштування інвалідів, йому були нараховані адміністративно - господарські санкції. Відповідач повинен був оплатити адміністративно-господарські санкції до 15 квітня 2012 року.

На підтвердження позовних вимог представник позивача посилався на звіт форми №10-ПІ та довідку з Антрацитівського міського центру зайнятості від 10.05.2012 № 3/031129, відповідно до якої повідомляється, що відповідач та деякі його відокремлені підрозділи протягом 2011 року звітували до центру зайнятості з приводу вакансій для інвалідів, але на противагу нормам чинного законодавства України деякі відокремлені підрозділи звітували не кожен місяць.

Зазначив, що сума заборгованості підприємства перед Державним бюджетом складає -8741941,86 грн. з яких сума адміністративно-господарських санкцій з урахуванням даних про заробітну плату становить 8663966,31 грн. та пеня за порушення строків сплати адміністративно - господарських санкцій в сумі 77975,55 грн.

У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги у повному обсязі, надала пояснення, аналогічні викладеному в позовній заяві, просила задовольнити позов.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, причини неявки суду не повідомив. Про дату, час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином.

Заслухавши пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.69-72 КАС України, суд прийшов до наступного.

Згідно Положення про Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Фонду соціального захисту інвалідів від 26.05.2011 № 81, - Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів - є територіальним органом бюджетної установи - Фонд соціального захисту інвалідів.

Відповідно до п.4 зазначеного Положення основним завданням відділення Фонду є:

- участь у межах своєї компетенції в реалізації на території Луганської області заходів щодо забезпечення зайнятості та працевлаштування інвалідів;

- виконання програм щодо соціального захисту інвалідів.

Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів у розумінні пункту 7 частини першої статті 3 КАС України, є суб'єктами владних повноважень, а спори за участю цих органів та юридичних осіб щодо стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені є публічно-правовими, оскільки виникають за участю суб'єкта владних повноважень, що реалізує у спірних правовідносинах надані йому чинним законодавством владні управлінські функції, та відповідають визначенню «адміністративної справи».

Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні (далі - ЗУ № 875).

Відповідно до ст.7 Закону № 875 законодавство про соціальну захищеність інвалідів в Україні складається з цього Закону та інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього.

В обґрунтування позовних вимог надано розрахунок нарахування адміністративно-господарських санкцій ДП «Антрацит» за невиконання нормативу зі створення робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у 2011 році у розмірі 8663966,31 грн. та пеня за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій у розмірі - 77975,55 грн. (а.с.11).

Згідно із ч.3 ст. 18 Закону № 875 підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із вимогами ст. 19 Закону України № 875, підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій, інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 зазначеного Закону.

Відповідно до ст. 20 Закону України № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31.01.2007 року затверджений порядок реалізації статей 19 і 20 Закону України № 875 (далі - ПКМ № 70).

На виконання вимог пункту 2 розділу 2 ДП «Антрацит» був поданий до відділення Фонду звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2011 рік форми № 10-ПІ, зареєстрований позивачем 21.02.2012 за № 3106 (а.с.12).

В звіті зазначено, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу становила 6778 працівника, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність - 134 осіб, кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України № 875 зазначено 271 осіб.

На підставі зазначеного звіту позивач наполягав на не забезпеченні відповідачем працевлаштування 137 осіб, які мають інвалідність.

Як встановлено в судовому засіданні, позивачем ця сума адміністративно-господарських санкцій була нарахована, оскільки відповідачем у встановлений ст. 20 Закону №875-ХП строк (до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу) сплачена не була, що дає підстави для нарахування пені відповідно до ст. 20 цього Закон) і п.4 ПКМ № 70, що обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України за кожний календарний день прострочення.

Згідно ч.3 ст. 18-1 Закону № 875-ХІІ державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань.

Щороку до 1 березня, наступного після звітного періоду, подається або надсилається рекомендованим листом за місцем їх державної реєстрації відділенню Фонду соціального захисту інвалідів "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів» згідно з наказом Міністерства праці та соціальної політики України «Про затвердження форми звітності № 10-ПІ (річна) Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів» та Інструкцією щодо заповнення форми звітності № 10-ПІ (річна).

Статтею 19 Закону № 875-ХІІ, встановлено, що для підприємств (об'єднань), установ і організацій незалежно від форми власності і господарювання встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків від середньооблікової чисельності працюючих, а якщо працює від 8 до 25 чоловік, - у кількості одного робочого місця.

З п.п.3.3 п.3 Наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 10.02.2007 №42 «Про затвердження форми звітності (далі Наказ №42), вбачається, що кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених роботодавцем, відповідно до нормативу робочих місць для забезпечення інвалідів, установленого ст.19 ЗУ «Про основи соціальної захищеності інвалідів» визначається, для роботодавців, у яких працює від 25 осіб, шляхом множення показника - середньооблікової кількості штатних працівників.

Згідно із звітом відповідача фактично протягом року на підприємстві працювало 134 особи з інвалідністю, тобто кількість робочих місць не зайнятих інвалідами становить 137 осіб.

Разом з тим, роботодавці повинні повідомляти про наявність вакантних місць центри зайнятості, направляючи звітність у формі № 3-ПН відповідно до інструкції щодо заповнення форми звітності N 3-ПН "Звіт про наявність вакансій", затвердженою наказом мінпраці №420 від 19.12.2005р.

З матеріалів справи вбачається, що відповідачем в особі відокремлених підрозділів:

ВП «Антрацитівський ремонтно-механічний завод» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26402960) (т.1 а.с. 12 зворотній бік).,

ВП «Управління матеріально-технічного забезпечення» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26402925) (т.1 а.с. 12 зворотній бік).,

ВП «Вузол виробничо-технологічного зв'язку» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26402931) (т.1 а.с. 12 зворотній бік).,

ВП «Навчально-курсовий комбінат» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26402954) (т.1 а.с. 12 зворотній бік).,

Спецапарат ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 32226065(т.1 а.с. 12 зворотній бік)., було працевлаштовано осіб з інвалідністю у необхідній кількості відповідно до 4% нормативу.

ВП Шахта «Комсомольська» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26403020) надавали звіти станом на січень-березень 2011р.-по 3 вакансії, з лютого по грудень - по 8 вакансій (т.1 а.с. 12 зворотній бік);

Відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" підприємства, установи й організації, їх структурні підрозділи та філії незалежно від форми власності та господарювання повинні за наявності вакансій у повному обсязі подавати інформацію про наявність вільних робочих місць (вакансій) центрам зайнятості за місцем їх реєстрації як платника страхових внесків.

Наказом Міністерства праці № 420 від 19.12.2005 затверджена форма звітності до центру зайнятості (далі Наказ № 420).

Згідно із наказом № 420 звітність до центру зайнятості мають право подавати юридичні особи та структурні підрозділи.

Отже, на думку суду, по зазначеним структурним підрозділам були вжиті заходи, спрямовані на створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, відповідальність за виконання яких покладена на підприємство, а також у зв'язку з тим, що на ВП Шахта «Комсомольська» ДП «Антрацит» інваліди для працевлаштування в кількості необхідній для заповнення всіх вакантних місць не направлялись , вказаний норматив не був виконаний не з вини відповідача.

Що стосується інших звітів форми №3-ПН по іншим відокремленим підрозділам, то суд приходить до наступного:

ВП Шахта «Партизанська» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26402977) надавало інформацію за період з лютого 2011р. по грудень 2011р, по 1-2 вакансії, але суд критично відноситься до того, що у звітах за січень, липень, серпень та листопад у графі 15 позначка про наявність вакансій для інвалідів відсутня, чим порушено порядок заповнення Ф.3-ПН відповідно до інструкції щодо заповнення форми звітності N 3-ПН "Звіт про наявність вакансій", затвердженою наказом мінпраці №420 від 19.12.2005р. (т.1 а.с. 63-64,77-79,81-82);

ВП «Автобаза» ДП «Антрацит» ( код за ЄДРПОУ 26402919) звітував нерегулярно лише за серпень, листопад, грудень по 3 вакансії (т.1 а.с. 87-88,89-90,91-92);

ВП «Антрацитвантажтранс» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 36621623) звітував щомісячно по 1-2 вакансії.

ВП Шахта «Крепінська ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26403008) не звітували до центру зайнятості щодо потреби у особах з інвалідністю.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що Антрацитівським центром зайнятості було направлено на працевлаштування до відокремленого підрозділу «Антрацитвантажтранс» ДП «Антрацит» ОСОБА_2 на посаду охоронник, але відповідно до корінця направлення на працевлаштування особи з інвалідністю від 13.07.2011 року була зафіксована відмова в прийнятті на роботу з причини «кандидатура не відповідає вимогам за станом здоров'я».

Судом необгрунтовано розцінюється вищезазначена відмова, оскільки відповідно до індивідуальної програми реабілітації № 636 ОСОБА_2 «…Трудоспособен, может работать сторожем с ограничениями…», підприємство мало медичний висновок про його стан здоров`я, ураховуючи його вади та захворювання, побажання, рекомендацій МСЕК, індивідуальної програми реабілітації ДП «Антрацит повинно було створити для нього робоче місце. (Т.1 а.с.101)

Суд зазначає про те, що у ВП Шахта «Партизанська» ДП «Антрацит», згідно із законодавством України, повинні бути працевлаштовані 61 особа з інвалідністю, а працювали лише 25 інвалідів, тобто 36 осіб з інвалідністю не були працевлаштовані у 2011 році. Таким чином, у своїх звітах форми № 3-ПН відокремлений підрозділ повинен був пропонувати не менш ніж 36 вакансій для працевлаштування саме інвалідів, хоча пропонувалися лише 1 вакансія у лютому, березні, а у квітні-грудні лише 2 вакансії для працевлаштування інвалідів.

Отже, приймаючи до уваги не виконання відповідачем по зазначеним відокремленим підрозділам покладених обов'язків щомісячно та у повному обсязі подавати звіти 3-ПН до центру зайнятості та працевлаштування інвалідів, суд приходить до висновку про необхідність застосування до відповідача штрафних санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у необхідній кількості відповідно до 4% нормативу за формулою розрахунку АГС: (Середньорічна заробітна плата штатного працівника, грн. х кількість не працевлаштованих інваліда = сума АГС) на підставі тих даних, що зазначені у переліку підприємств, що ввійшли до складу господарського об`єднання, та/або відокремлених підрозділів роботодавця у звіті про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2011 рік ( Т.1 а.с.12)

ВП Шахта «Крепінська» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26403008): 63 240,63грн.(середня річна заробітна плата штатного працівника, код рядка 04 звіта Ф.10-ПІ) х 4 (не працевлаштовані інваліди) = 252 962,52грн., (т. 1 а.с. 12 зворотній бік).,

ВП Шахта «Партизанська» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 26402977): 63 240,63грн.(середня річна заробітна плата штатного працівника, код рядка 04 звіта Ф.10-ПІ) х 36 (не працевлаштовані інваліди) = 2 276 662,68 грн., (т. 1 а.с. 12 зворотній бік).,

ВП «Антрацитвантажтранс» ДП «Антрацит» (код за ЄДРПОУ 36621623): 63 240,63грн.(середня річна заробітна плата штатного працівника, код рядка 04 звіта Ф.10-ПІ) х 1 (не працевлаштовані інваліди) = 63 240,63 грн., (т. 1 а.с. 12 зворотній бік).,

ВП «Автобаза» ДП «Антрацит» ( код за ЄДРПОУ 26402919): 63 240,63грн.(середня річна заробітна плата штатного працівника, код рядка 04 звіта Ф.10-ПІ) х 2 (не працевлаштовані інваліди) = 126 481,26 грн., (т. 1 а.с. 12 зворотній бік).,

Таким чином загальна сума штрафних санкцій по ВП Шахта «Крепінська», ВП Шахта «Партизанська», ВП «Антрацитвантажтранс», ВП «Автобаза» ДП «Антрацит» складає: 2 719 347,09 грн.

Заявлені до стягнення санкції є адміністративно -господарськими, відтак на них розповсюджуються загальні засади відповідальності учасників господарських відносин, визначені у статтях 216-218, 238, 241 Господарського кодексу України, системний аналіз яких посвідчує підставу для часткової сплати за наявності складу правопорушення, .

Таким чином, відповідач частково здійснив передбачені чинним законодавством заходи щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та заходи щодо інформування відповідних державних органів про наявну можливість на підприємстві для працевлаштування інвалідів.

Стосовно заявленої до стягнення пені у розмірі 77 975,55 грн. суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст.20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні " пеня обчислюється, виходячи з 120 відсотків річної облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки на весь її строк.

Відсутність факту сплати доводить відсутність об'єкту обчислення пені, що доводить передчасність та безпідставність її пред'явлення.

За таких підстав, суд вважає позовні вимоги Фонду соціального захисту інвалідів до Державного підприємства «Антрацит» підлягають частковому задоволенню, в частині стягнення адміністративно-господарських санкцій в сумі 2 719 347,09грн. в іншій частині позовних вимог слід відмовити за необґрунтованістю.

При прийнятті рішення суд керується нормами матеріального права, які діяли на момент виникнення правовідносин та розгляду справи по суті.

Питання по судових витратах не вирішується, оскільки позивач звільнений від їх сплати у встановленому порядку, а ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України не передбачено їх стягнення у даних випадках.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.17, 18, 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні ", Постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року №70 "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні ", ст.ст.2, 17, 18, 87, 94, 158-163, 167 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Державного підприємства «Антрацит» про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у розмірі 8 741 941,86грн.,- задовольнити частково.

Стягнути з Державного підприємства «Антрацит» (місцезнаходження: 94613, Луганська область, м.Антрацит, вул.Ростовська,38, код ЄДРПОУ 32226065) на користь Державного бюджету в особі Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів ( місцезнаходження: 91055, м.Луганськ, вул.Володарського,59, код ЄДРПОУ 13396264, одержувач Державний бюджет України у м.Антрацит, р/р31215230700010 в ГУ ДКСУ у Луганській області, МФО 804013, код 37983403, код платежу 50070000) адміністративно-господарські санкції у сумі 2 719 347,09грн.( два мільйони сімсот дев'ятнадцять тисяч триста сорок сім гривень, 09 коп.)

В решті позовних вимог Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до суду апеляційної інстанції

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

Повний текст постанови складено та підписано 13 вересня 2013 року.

Суддя І.В.Тихонов

Дата ухвалення рішення09.09.2013
Оприлюднено17.09.2013
Номер документу33468715
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/6831/13-а

Ухвала від 08.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 08.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 04.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Кочан В.М.

Постанова від 21.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 08.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 08.10.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Ханова Р.Ф.

Постанова від 09.09.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В.Тихонов

Ухвала від 09.08.2013

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В.Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні