Постанова
від 12.09.2013 по справі 805/11859/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2013 р. Справа №805/11859/13

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 12 год. 09 хв.

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Череповський Є.В.

при секретарі Дешішеві А.О.

за участю:

позивач ОСОБА_1

представника відповідача Дригіна І. М.,

представник третьої особи Танімова Н.В.,

третя особа ОСОБА_4,

представник третьої особи ОСОБА_5

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Артемівської районної державної адміністрації в Донецький області за участю третіх осіб Відділ Держземагенства у Артемівському районі в Донецький області, ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування розпорядження від 06.12.2012 року № 751,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, ОСОБА_1 (надалі - позивач), звернулася до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Артемівської районної державної адміністрації в Донецький області (надалі відповідач) за участю третіх осіб Відділ Держземагенства у Артемівському районі в Донецький області, ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування розпорядження від 06.12.2012 року № 751.

Ухвалою Донецького окружного адміністративногосуду від 12.09.2013 року в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування договору оренди від 10.12.2012 року було закрито провадження.

В обґрунтування позиву позивач зазначив, що згідно розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації від 15.12.2011 року № 820 "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби" (Далі - розпорядження № 820 від 15.12.2011 року) позивачу був наданий дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 30.0 га пасовищ із земель сільськогосподарського призначення (запас) за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння і випасання худоби; рекомендовано оформити через землевпорядну організацію в шестимісячний термін виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння та випасання худоби; координацію роботи щодо виконання даного розпорядження покладено на відділ Держкомзему у Артемівському районі Донецької області.

Розпорядженням голови Артемівської районної державної адміністрації від 23.11.2012 року № 702 було скасоване розпорядження № 820 від 15.12.2011 року, яким позивачу був наданий дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради.

Позивач зазначила, що скасування розпорядження № 820 від 15.12.2011 року порушує її законні права на отримання у майбутньому земельної ділянки в оренду, передбачені Земельним Кодексом України, Законом України "Про оренду землі". В розпорядженні від 15.12.2011 року № 820 не був конкретно зазначений строк виготовлення технічної документації, натомість була рекомендація в шестимісячний термін оформити технічну документацію.

Крім цього, до прийняття розпорядження № 702 від 23.11.2012 року цю ж саму земельну ділянку 09.11.2012 року фактично "віддали" іншій особі - ОСОБА_4, прийнявши розпорядження від 09.11.2012 року № 671, яким гр. ОСОБА_4 був наданий дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби.

Крім того позивач зазначив, що постановою Донецького окружного адміністративного суду від 07 травня 2013 року по справі №805/4492/13-а за позовом ОСОБА_1 до Артемівської районної державної адміністрації в Донецькій області, треті особи Відділ Держземагенства у Артемівському районі в Донецькій області, ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування розпорядження, визнані протиправними та скасовані розпорядження Артемівської райдержадміністрації, а саме:

скасоване розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації Донецької області від 23.11.2012 року № 702 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації від 15.12.2011 року № 820»;

визнане протиправним та скасоване розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації Донецької області від 09.11.2012 року № 671 «Про надання гр. ОСОБА_4 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби.

Проте 12.07.2013 року Відділ Держземагенства у Артемівському районі в Донецькій області надав мені Розпорядження голови районної державної адміністрації від 06.12.2012 року № 751 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та іередачу земельної ділянки в оренду гр. ОСОБА_4 для сінокосіння та випасання худоби», та Договір оренди земельної ділянки від 10.12.2012 року укладений між Артемівською районною державною адміністрацією Донецької області та ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 24,4868 га пасовищ, для сінокосіння і випасання худоби, яка розташована за межами Берестівської сільської ради, кадастровий номер № 1420980500:01:035:0014.

Саме тому позивач вважає, що спірне розпорядження підлягає скасуванню (а.с. 3-6).

Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позовних вимог, обґрунтовуючи свої заперечення наступним.

Згідно до п.13 статті 123 Земельного кодексу України: «Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно- правових актів». Наданий ОСОБА_4 проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду є таким, що повністю відповідає вимогам законодавства, тому Артемівська райдержадміністрація не мала підстав не приймати та не погоджувати його. Після погодження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у місячний термін Артемівська райдержадміністрація повинна укласти договір оренди, адже згідно до п. 14 статті 123 Земельного кодексу України: «Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду». Тож вважаємо, що розпорядження від 06.12.2012 року №751 є таким, що відповідає вимогам чинного законодавства і не підлягає скасуванню (а.с.57-60) .

Третя особа, ОСОБА_4, в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог позивача з тих самих підстав, що і відповідач, зазначивши при цьому ще й те, що прийняття рішення на користь позивача потягне за собою порушення його прав, тому що він при зверненні до Артемівської РДА для надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою на спірну ділянку та потім при отриманні цієї ділянки в оренду діяв у відповідності із приписами діючого законодавства, не порушуючи його. Крім цього, відповідно до укладеного договору оренди землі між Артемівською РДА та ним розмір орендної плати за земельну ділянку, яка має сплачуватись до бюджету, складає 5 255,85 грн на рік та на сьогоднішній день він вже перерахував до бюджету 946, 63 грн. Також ним було затрачено багато коштів, часу сил та енергії для отримання земельної ділянки в оренду. Саме тому ОСОБА_4 просить суду відмовити у задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (а.с. 61-63).

Представник третьої особи, відділу Держземагенства у Артемівському районі в Донецькій області, проти задоволення позовних вимог заперечувала (а.с. 47-49).

Заслухавши пояснення представника позивача, відповідача та третіх осіб, перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

15.12.2011 року відповідачем прийнято рішення № 820, яке підписано головою райдержадміністрації Даниловим В.М., "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби". Відповідно до зазначеного розпорядження ОСОБА_1 надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 30,0 га пасовищ із земель сільськогосподарського призначення (запас) за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби; рекомендовано оформити через землевпорядну організацію в шестимісячний термін виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби. Координацію роботи щодо виконання даного розпорядження покладено на відділ Держкомзему у Артемівському районі Донецької області (а.с. 21).

23.11.2012 року відповідачем прийнято розпорядження № 702, яке підписано в.о. голови райдержадміністрації Амеліним С.В., відповідно до якого визнано таким, що втратило чинність розпорядження голови райдержадміністрації від 15.12.2011 року № 820 "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби" як таке, що не виконане (а.с. 23).

06.12.2012 року відповідачем прийнято розпорядження № 751, яке підписано в.о. голови райдержадміністрації Амеліним С.В., "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної дільнки в оренду гр. ОСОБА_4 за для сінокосіння та випасання худоби". Відповідно до зазначеного розпорядження затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_4 для сінокосіння та випасання худоби в Донецькій області, Артемівському районі за межами населених пунктів Берестівської сільської ради.

Передано гр. ОСОБА_4, домашня адреса: АДРЕСА_1, в оренду терміном на 5 років земельну ділянку площею 24,4868 га пасовищ (кадасгриьпй номер 1420980500:01:035:0014) із земель сільськогосподарського призначення (запас) для сінокосіння та випасання худоби за межами населених пунктів Берестівської сільської ради з орендною платою у розмірі 6,0 % від середньої грошової оцінки пасовищ по колишньому КСI I п/ф «Бахмутська», що складає 214,64 грн. за 1 га на рік в перші 3 місяці оренди, а в подальшому - з орендною платою, яка визначається додатковою угодою сторін згідно грошової оцінки землі.

Оформити через землевпорядну організацію в шестимісячний термін виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби; координацію роботи щодо виконання даного розпорядження покладено на відділ Держкомзему у Артемівському районі Донецької області (а.с. 22).

18.09.2012 року Берестівською сільською радою було прийнято рішення № 6/19-230 про клопотання перед Артемівською районною державною адміністрацією щодо скасування розпорядження голови райдержадміністрації від 15.11.2011 року № 820 "Про надання гр. ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби" (а.с. 74) та рішення № 6/19-231 про клопотання перед Артемівською районною державною адміністрацією (п. 1) щодо надання згоди на складання проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 30,0 га пасовищ гр. ОСОБА_4 строком на 10 років для випасання худоби із земель запасу Берестівської сільської ради за межами населеного пункту селища Спірне (а.с.75).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, до яких також належить й суд, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно зі ст. 50 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 року № 586-XIV розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.

Відповідно до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного Кодексу України від 02.10.2001 року № 2768-III (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно зі ст. 19 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 ЗК України сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги належать до сільськогосподарських угідь.

Частиною 3 зазначеної статті передбачено можливість надання земель сільськогосподарського призначення у користування (в тому числі) громадянам для сінокосіння та випасання худоби.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 ЗК України громадяни можуть орендувати земельні ділянки для сінокосіння і випасання худоби. Зазначене кореспондується із положеннями ч. 2 ст. 93 ЗК України, відповідно до якої земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об'єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Статтею 16 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Порядок передачі в оренду земельних ділянок визначено ст. 124 Земельного Кодексу України.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 2, 3 ст. 124 Земельного Кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами 2, 3 ст. 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами 2, 3 ст. 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому ст. 123 цього Кодексу.

Відповідно до приписів ст. 123 Земельного Кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нових земельних ділянок.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки. В такому випадку розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, уповноваженим здійснювати розпорядження цією земельною ділянкою.

Як вбачається із змісту ст. 123 Земельного Кодексу України, розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди має на меті визначення меж земельної ділянки в натурі, а також з'ясування обставин, що можуть бути перешкодою для надання земельної такої ділянки в оренду. З'ясування таких обставин є обов'язком органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, що передує прийняттю рішення про надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 року № 858-IV, документація із землеустрою - це затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.

Статтею 25 Закону України "Про землеустрій" визначено склад, зміст і правила оформлення кожного виду документації із землеустрою, зокрема до технічної документації належить проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок.

Згідно ст. 56 Закону України "Про землеустрій", технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку включає: пояснювальну записку; технічне завдання на складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку; копії заяв фізичних або клопотання юридичних осіб; матеріали польових геодезичних робіт і план земельної ділянки, складений за результатами кадастрової зйомки; рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди; акт прийомки-передачі межових знаків на зберігання; акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень прав на земельну ділянку і наявні земельні сервітути.

Таким чином, технічна документація виготовляється після надання дозволу на її розроблення і містить у собі відомості, на підставі яких можна встановити точне місце розташування та конкретні межі земельної ділянки.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому ст. 186-1 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 186-1 проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Згідно ч.ч. 1 та 2 ст. 186-1 (в редакції, яка діяла на час існування спірних відносин) для розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, в районах та містах обласного значення, містах Києві та Севастополі функціонують постійно діючі комісії. До повноважень Комісії належить забезпечення погодження документації із землеустрою відповідними органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч. 3 вказаної статті до складу Комісії входять уповноважені представники районного (міського) органу земельних ресурсів, містобудування та архітектури, природоохоронного та санітарно-епідеміологічного органу, органу охорони культурної спадщини. У разі погодження проектів землеустрою, що розробляються з метою вилучення, надання, зміни цільового призначення земель лісогосподарського призначення, водного фонду, земельних ділянок для цілей, пов'язаних із розробкою корисних копалин, до складу Комісії залучається відповідно представник територіальних органів лісового господарства, водного господарства, державного гірничого нагляду.

Згідно ч. 5 цієї статті документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу.

Як передбачено ч.ч. 6 та 7 зазначеної статті результати роботи Комісії оформлюються висновком, який підписується всіма її членами та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу. У разі незгоди члена Комісії з погодженням документації із землеустрою він підписує висновок з поміткою "із зауваженнями" та додає до висновку Комісії свій висновок із викладом цих зауважень. Підставою відмови у погодженні документації із землеустрою може бути невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Погодження документації із землеустрою та підготовка висновків із викладом зауважень до неї здійснюються безоплатно.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 року № 1420 "Деякі питання реалізації ст. 186-1 Земельного Кодексу України" (яка діяла на час існування спірних відносин) затверджено Типове положення про Комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (далі - Положення).

Відповідно до п. 3 цього Положення до повноважень комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою (далі - Комісія) належить надання висновків про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта.

Згідно із п.п. 13, 14 Положення до складу комісії входять уповноважені в установленому порядку на підписання та скріплення печаткою відповідних висновків представники: територіального органу Держземагентства; органу містобудування та архітектури; Мінприроди; органу санітарно-епідеміологічної служби; органу охорони культурної спадщини. Головою комісії є представник територіального органу Держземагентства.

Пунктом 4 Положення передбачено, що для отримання висновку про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта орган, уповноважений приймати рішення про передачу у власність чи надання у користування земельної ділянки, подає комісії для розгляду проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки або клопотання про погодження місця розташування об'єкта разом з додатками (далі - документація із землеустрою).

Відповідно до п. 5 Положення Комісія розглядає документацію із землеустрою протягом трьох тижнів з дня надходження та надає висновки про її погодження або відмову у погодженні.

Відповідно до ч. 6 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Згідно ч. 9 цієї статті рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Частиною 10 ст. 123 ЗК України передбачено, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Як встановлено під час розгляду справи та підтверджено матеріалами справи, позивач отримала в передбаченому законодавством України порядку дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби відповідно до розпорядження відповідача від 15.12.2011 року № 820 (а.с. 21).

Аналізуючи зміст вищевикладених норм чинного законодавства, які встановлюють механізм та процедуру звернення осіб до органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади з приводу надання їм у оренду земельних ділянок, суд дійшов висновку, що надання відповідного дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про надання певній особі у користування земельної ділянки шляхом укладення договору оренди.

Зазначеним розпорядженням ОСОБА_1 було рекомендовано оформити через землевпорядну організацію в шестимісячний термін виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби.

Як встановлено під час розгляду справи, а ні розпорядженням відповідача про надання дозволу позивачу на розроблення проекту відводу земельної ділянки, а ні діючими нормами право не передбачено в якості підстави для визнання нечинним даного розпорядження недотримання особою рекомендованого їй терміну на виготовлення проекту землеустрою.

Таким чином, суд дійшов висновку про відсутність з боку позивача порушень вимог діючого законодавства при проходженні процедури виготовлення та узгодження проекту землеустрою та, відповідно, вважає за необхідне задовольнити позовні вимоги позивача в частині визнання протиправним та скасування Розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації Донецької області від 23.11.2012 року № 702 "Про визнання таким, що втратило чинність Розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації від 15.12.2011 року № 820".

Крім того, постановою Донецького окружного адміністративного суду від 07 травня 2013 року по справі №805/4492/13-а за позовом ОСОБА_1 до Артемівської районної державної адміністрації в Донецькій області, треті особи Відділ Держземагенства у Артемівському районі в Донецькій області, ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування розпорядження, визнані протиправними та скасовані розпорядження Артемівської райдержадміністрації, а саме:

скасоване розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації Донецької області від 23.11.2012 року № 702 «Про визнання таким, що втратило чинність розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації від 15.12.2011 року № 820»;

визнане протиправним та скасоване розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації Донецької області від 09.11.2012 року № 671 «Про надання гр. ОСОБА_4 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населених пунктів Берестівської сільської ради в оренду для сінокосіння та випасання худоби. Зазначена постанова набрала законної сили згідно ухвали Донецького апеляційного адміністративного суду від 19.06.2013 року.

Відповідно ч. ст. 72 КАС України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

За таких обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-111, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ :

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Артемівської районної державної адміністрації в Донецький області за участю третіх осіб Відділ Держземагенства у Артемівському районі в Донецький області, ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування розпорядження від 06.12.2012 року № 751- задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати Розпорядження голови Артемівської районної державної адміністрації Донецької області від 06.12.2012 року № 751 «Про затвердження проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки та передачу земельної в оренду гр. ОСОБА_4 для сінокосіння та випасання худоби»

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у розмірі 34 (тридцять чотири) гривні 41 копійку.

Постанова набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова прийнята у нарадчій кімнаті та проголошена її вступна та резолютивна частини у судовому засіданні 12 вересня 2013 року.

Повний текст постанови буде складений 17 вересня 2013 року.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, апеляційної скарги. У разі застосування судом ч. 3 ст. 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У випадку подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Череповський Є.В.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2013
Оприлюднено24.09.2013
Номер документу33639769
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/11859/13-а

Ухвала від 12.09.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 12.09.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Постанова від 12.09.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

Ухвала від 15.08.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Череповський Є.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні