Справа № 815/6042/13-а
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 вересня 2013 року о 16.41 год. м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді: Юхтенко Л.Р.,
при секретарі судового засідання: Каракаш Ю.І.,
за участю сторін:
від позивача представник - Ільченко А.О., за довіреністю
від відповідача представник - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Страхова компанія "Соцком-Страхування" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови № 58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг,-
ВСТАНОВИВ:
До суду надійшов адміністративний позов Товариства з додатковою відповідальністю "Страхова компанія "Соцком-Страхування" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови № 58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг.
Позовні вимоги мотивовані тим, що постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг № 58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року на ТОВ "Страхова компанія "Соцком-Страхування" було накладено штрафну санкцію за правопорушення, вчинене на ринку фінансових послуг у розмірі 17000 грн. Позивач не згоден з зазначеною постановою, вважає її незаконною, протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки звітність, яка надавалась позивачем за складом даних відповідає електронному варіанту у форматі, наведеному на WEB - сторінці Нацкомфінпослуг у мережі Інтернет, та містить всі визначені цим порядком реквізити, а отже позивачем не було порушено вимог щодо розкриття інформації у примітках до фінансової річної звітності визначеними міжнародними стандартами бухгалтерського обліку.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав викладених в адміністративному позові.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про день, час та місце слухання справи повідомлений належним чином та завчасно, в матеріалах справи наявне клопотання про розгляд справи за його відсутністю, а також письмові заперечення на адміністративний позов, в яких останній просив суд відмовити позивачу у задоволенні його адміністративного позову.
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, ознайомившись з письмовими запереченнями, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги, перевіривши їх доказами, суд вважає, що адміністративний позов задоволенню не підлягає повністю з наступних підстав.
21.03.2013 року, спеціалістом відділу пруденційного нагляду на ринку страхування департаменту страхового регулювання та нагляду Дідківською Н.В. проведено перевірку ТОВ "Страхова компанія "Соцком-Страхування", за результатами якої складено акт від 21.03.2013 року №252/13-10/13-3, яким, в тому числі встановлено порушення позивачем вимог ст. 14 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», щодо обов'язковості надання фінансовою установою звітності відповідно до вимог закону та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових послуг установ та ринків фінансових послуг та вимог п. 2.4 глави 2 Порядку складання звітності даних страховиків, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 року №39, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2004 року №517/9116, яким визначено, що щороку страховик складає документи в обсязі, визначеному для річної фінансової звітності ч. 2 ст. 11 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
04.04.2013 року виконуючим обов'язки директора департаменту страхового регулювання та нагляду Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг Бажан А.Ф. підписано постанову №58/13-11/13/3 про застосування до позивача штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг в розмірі 17 000 грн.
Позивач 22.04.2013 року письмово звертався до відповідача з поясненнями та проханням скасувати постанову №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинене на ринку фінансових послуг, але відповіді відносно її розгляду так і не отримував.
В судовому засіданні судом встановлено, що фактично позивач оскаржує постанову №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року, хоча в позові зазначено постанову № 139/13-11/13/3 від 03.12.2012 року.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження Нацкомфінпослуг визначені Законом України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та іншими законами, а також Положенням про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженим Указом Президента України від 23.11.2011 № 1070/2011 (далі - Положення).
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг.
Частиною 1 ст. 14 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» передбачено, що фінансова установа зобов'язана вести облік своїх операцій та надавати звітність відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг.
Відповідно до п. 2 частини першої статті 37 Закону України «Про страхування», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг має право, в тому числі проводити перевірку щодо правильності застосування страховиками законодавства України про страхову діяльність і достовірності їх звітності за показниками, що характеризують виконання договорів страхування, не частіше одного разу на рік призначати проведення за рахунок страховика додаткової обов'язкової аудиторської перевірки з визначенням аудитора.
Відповідно до п. 10 частини першої статті 28 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
Процедура складання, термін подання до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, звітних даних щодо здійснення страхової діяльності встановлена «Порядком складання звітних даних страховиків», затвердженим розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 3 лютого 2004 року N 39.
Згідно з п. 2.1. зазначеного Порядку, форми звітних даних складаються у вигляді документів, передбачених цим Порядком, у електронній та паперовій формах. Електронна форма звітності складається та подається страховиками через веб-інтерфейс на офіційному сайті Нацкомфінпослуг в режимі он-лайн. Інформація у електронній формі складається за допомогою програмних засобів, які забезпечують формування звітних даних у встановленому форматі, шляхом заповнення таблиць та форм, передбачених цим Порядком. Звітні дані страховика, що надаються до Нацкомфінпослуг у паперовій та електронній формах, повинні бути достовірними та повними.
Пунктом 2.4. Порядку передбачено, що річна звітність складається страховиком станом на 31 грудня року, за який подаються дані. Щороку страховик складає документи в обсязі, визначеному для річної фінансової звітності частиною другою статті 11 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", та звітні дані відповідно до додатків до цього Порядку. Страховики, створені у формі акціонерних товариств, разом з річною звітністю подають звіт про корпоративне управління (додаток 5).
Відповідно до ч. 2 ст. 11 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», фінансова звітність підприємства (крім бюджетних установ, представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності та суб'єктів малого підприємництва, визнаних такими відповідно до чинного законодавства) включає: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів.
Згідно з ч. 2 ст. 12-1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», публічні акціонерні товариства, банки, страховики (яким є позивач), а також підприємства, які провадять господарську діяльність за видами, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами. Вказана норма діє з 01.01.2012 року.
Судом достовірно встановлено, що позивачем були подані Примітки до річної звітності у типовій формі № 5. Хоча згідно з п. 7 наказу Міністерства фінансів України від 29.11.2000 року № 302 «Про Примітки до річної фінансової звітності», типова форма фінансової звітності № 5 «Примітки до річної фінансової звітності» не застосовується банками, бюджетними установами, представництвами іноземних суб'єктів господарської діяльності, суб'єктами малого підприємництва, визнаними такими відповідно до законодавства, та підприємствами, які відповідно до законодавства складають фінансову звітність за міжнародними стандартами фінансової звітності (яким є позивач, відповідно до приписів ч. 2 ст. 12-1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»).
Відповідно до вимог п. 112-114 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1 (МСБО 1) передбачено, що у примітках слід: а) подавати інформацію про основу складання фінансової звітності і про конкретні облікові політики, застосовані відповідно до параграфів 117 - 124; б) розкривати інформацію, що вимагається МСФЗ і яку не подано у фінансовій звітності; в) надавати інформацію, яку не подано у фінансовій звітності, але яка є доречною для її розуміння. Суб'єкт господарювання, наскільки це можливо, повинен подавати примітки до фінансової звітності у впорядкованому вигляді. До кожної статті, поданої у звіті про фінансовий стан, звіті про сукупний дохід і прибутки та збитки, окремому звіті про прибутки та збитки (якщо він подається), звіті про зміни у власному капіталі та звіті про рух грошових коштів, суб'єкт господарювання повинен робити посилання на будь-яку пов'язану з нею інформацію у примітках. Суб'єкт господарювання, як правило, подає примітки у наведеному далі порядку, щоб допомогти користувачам зрозуміти фінансову звітність та порівняти її зі звітністю інших суб'єктів господарювання: а) зазначення відповідності МСФЗ (див. параграф 16); б) стислий виклад суттєвих застосованих облікових політик (див. параграф 117); в) інформація, що підтверджує статті, подані у звіті про фінансовий стан, звіті про сукупні доходи, окремому звіті про прибутки та збитки (якщо він подається), звіті про зміни у власному капіталі та звіті про рух грошових коштів, у тому порядку, в якому подано кожний звіт та кожний рядок; г) розкриття іншої інформації, включаючи:i) умовні зобов'язання (див. МСБО 37) та невизнані контрактні зобов'язання; та ii) розкриття нефінансової інформації, наприклад, цілі та політики щодо управління фінансовими ризиками суб'єкта господарювання (див. МСФЗ 7).
Дослідивши форму примітки до річної фінансової звітності за 2012 рік, поданою позивачем до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг судом встановлено, що вона не відповідає вимогам міжнародним стандартам, оскільки в ній відсутня інформація перелічена п. 112-114 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1 (МСБО 1), що в даному випадку є порушенням вимог ст. 14 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та п. 2.4 глави 2 Порядку складання звітності даних страховиків, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 року №39.
Судом не приймається до уваги посилання представника позивача, як на підставу подання «Приміток до річної фінансової звітності за 2012 рік» у вигляді таблиці форми №5, оскільки така форма відповідає електронному варіанту у форматі, наведеному на WEB - сторінці Нацкомфінпослуг у мережі Інтернет, оскільки приписами стандарту бухгалтерського обліку 1 (МСБО 1) чітко встановлені вимоги щодо змісту заповнення зазначеної примітки.
Таким чином, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно прийнято постанова про накладення на позивача штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг № 58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач виконав покладений на нього обов'язок щодо доказування правомірності прийнятої ним постанови про накладення на позивача штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, позивачем не надано суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а тому адміністративний позов Товариства з додатковою відповідальністю "Страхова компанія "Соцком-Страхування" задоволенню не підлягає.
Оскільки судове рішення ухвалене на користь суб'єкта владних повноважень, судові витрати, відповідно з частини другої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, відсутні.
З огляду на вищевикладене, враховуючи положення Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні", Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Порядку складання звітності даних страховиків від 3 лютого 2004 року N 39, Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1 (МСБО 1) керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 11, 72, 86, 159-163, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
У задоволені адміністративного позову Товариства з додатковою відповідальністю "Страхова компанія "Соцком-Страхування" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови № 58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг - відмовити повністю.
Постанова може бути оскаржена до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції в порядку та строки, передбачені ст. 186 КАС України.
Постанова набирає законної сили в порядку та строки, передбачені ст. 254 КАС України.
Повний текст постанови складений та підписаний 25 вересня 2013 року.
Суддя Л.Р. Юхтенко
У задоволені адміністративного позову Товариства з додатковою відповідальністю "Страхова компанія "Соцком-Страхування" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови № 58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг - відмовити повністю.
25 вересня 2013 року.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2013 |
Оприлюднено | 26.09.2013 |
Номер документу | 33682294 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Юхтенко Л.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні