ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2013 р.Справа № 815/6042/13-а
Категорія: 9.4.2 Головуючий в 1 інстанції: Юхтенко Л.Р.
Одеський апеляційний адміністративний суду у складі колегії:
головуючого судді -Кравченко К.В., судді -Градовського Ю.М., судді -Федусика А.Г. при секретарі -Абилгазинової К.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «Соцком-Страхування» на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2013 року в адміністративній справі за позовом товариства з обмеженою додатковою «Страхова компанія «Соцком-Страхування» до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про визнання протиправною та скасування постанови про накладання штрафної санкції за порушення -
В С Т А Н О В И В:
У серпні 2013 року товариство з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «Соцком-Страхування» (надалі - позивач) звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (надалі - відповідач), в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що постановою відповідача №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року на позивача було накладено штрафну санкцію за правопорушення, вчинене на ринку фінансових послуг у розмірі 17000,00 грн. Позивач не згоден з зазначеною постановою, вважає її незаконною, протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки звітність, яка надавалась позивачем за складом даних відповідає електронному варіанту у форматі, наведеному на WEB - сторінці Нацкомфінпослуг у мережі Інтернет, та містить всі визначені цим порядком реквізити, а отже позивачем не було порушено вимог щодо розкриття інформації у примітках до фінансової річної звітності визначеними міжнародними стандартами бухгалтерського обліку.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 20.09.2013 року у задоволенні адміністративного позову було відмовлено.
Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати спірну постанову суду та прийняти нову, якою задовольнити позовні вимоги в повному обсязі, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини.
21.03.2013 року, спеціалістом відділу пруденційного нагляду на ринку страхування департаменту страхового регулювання та нагляду Дідківською Н.В. проведено перевірку ТДВ «Страхова компанія «Соцком-Страхування», за результатами якої складено акт від 21.03.2013 року №252/13-10/13-3, яким, в тому числі встановлено порушення позивачем вимог ст.14 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», щодо обов'язковості надання фінансовою установою звітності відповідно до вимог закону та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових послуг установ та ринків фінансових послуг та вимог п.2.4 глави 2 Порядку складання звітності даних страховиків, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 року №39, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.04.2004 року №517/9116, яким визначено, що щороку страховик складає документи в обсязі, визначеному для річної фінансової звітності ч.2 ст.11 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
04.04.2013 року виконуючим обов'язки директора департаменту страхового регулювання та нагляду Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг Бажан А.Ф. підписано постанову №58/13-11/13/3 про застосування до позивача штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг в розмірі 17000,00 грн.
Позивач 22.04.2013 року письмово звертався до відповідача з поясненнями та проханням скасувати постанову №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинене на ринку фінансових послуг, але відповіді відносно її розгляду так і не отримував.
Судом першої інстанції встановлено, що фактично позивач оскаржує постанову №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року, хоча в позові зазначено постанову №139/13-11/13/3 від 03.12.2012 року.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що форма примітки до річної фінансової звітності за 2012 рік, яка була подана позивачем до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг не відповідає вимогам міжнародним стандартам, оскільки в ній відсутня інформація перелічена у п. 112-114 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку 1 (МСБО 1), що в даному випадку є порушенням вимог ст.14 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» та п.2.4 глави 2 Порядку складання звітності даних страховиків, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 03.02.2004 року №39.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно п.п.5, 6, 7 ч.1 ст.1, ст.5, п.9 ч.1 ст.4 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів. Фінансові послуги надаються фінансовими установами, а також, якщо це прямо передбачено законом, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності. Фінансовими послугами вважаються в тому числі послуги у сфері страхування.
Відповідно до ч.1 ст.14 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг» фінансова установа зобов'язана вести облік своїх операцій та надавати звітність відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг.
Порядок складання звітних даних страховиків, який затверджений розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, встановлює процедуру складання, термін подання до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, звітних даних щодо здійснення страхової діяльності.
Так відповідно до п.2.1 зазначеного порядку форми звітних даних складаються у вигляді документів, передбачених цим Порядком, у електронній та паперовій формах. Електронна форма звітності складається та подається страховиками через веб-інтерфейс на офіційному сайті Нацкомфінпослуг в режимі он-лайн. Інформація у електронній формі складається за допомогою програмних засобів, які забезпечують формування звітних даних у встановленому форматі, шляхом заповнення таблиць та форм, передбачених цим Порядком. Звітні дані страховика, що надаються до Нацкомфінпослуг у паперовій та електронній формах, повинні бути достовірними та повними.
Пунктом 2.4 Порядку передбачено, що річна звітність складається страховиком станом на 31 грудня року, за який подаються дані. Щороку страховик складає документи в обсязі, визначеному для річної фінансової звітності частиною другою статті 11 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», та звітні дані відповідно до додатків до цього Порядку. Страховики, створені у формі акціонерних товариств, разом з річною звітністю подають звіт про корпоративне управління (додаток 5).
У відповідності до ст.11, ст.12-1 Закону України «Про бухгалтерській облік та фінансову звітність в Україні» страховики складають фінансову звітність та консолідовану фінансову звітність за міжнародними стандартами, яка включає: баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал та примітки до звітів.
Вимоги до розкриття інформації у примітках до фінансової звітності, визначені Міжнародними стандартами бухгалтерського обліку 1.
Так відповідно до п.п.112-114 зазначеного стандарту у примітках слід:
а) подавати інформацію про основу складання фінансової звітності і про конкретні облікові політики, застосовані відповідно до параграфів 117 - 124;
б) розкривати інформацію, що вимагається МСФЗ і яку не подано у фінансовій звітності;
в) надавати інформацію, яку не подано у фінансовій звітності, але яка є доречною для її розуміння.
Суб'єкт господарювання, наскільки це можливо, повинен подавати примітки до фінансової звітності у впорядкованому вигляді. До кожної статті, поданої у звіті про фінансовий стан, звіті про сукупний дохід і прибутки та збитки, окремому звіті про прибутки та збитки (якщо він подається), звіті про зміни у власному капіталі та звіті про рух грошових коштів, суб'єкт господарювання повинен робити посилання на будь-яку пов'язану з нею інформацію у примітках.
Суб'єкт господарювання, як правило, подає примітки у наведеному далі порядку, щоб допомогти користувачам зрозуміти фінансову звітність та порівняти її зі звітністю інших суб'єктів господарювання:
а) зазначення відповідності МСФЗ (див. параграф 16);
б) стислий виклад суттєвих застосованих облікових політик (див. параграф 117);
в) інформація, що підтверджує статті, подані у звіті про фінансовий стан, звіті про сукупні доходи, окремому звіті про прибутки та збитки (якщо він подається), звіті про зміни у власному капіталі та звіті про рух грошових коштів, у тому порядку, в якому подано кожний звіт та кожний рядок;
г) розкриття іншої інформації, включаючи:
і) умовні зобов'язання (див. МСБО 37) та невизнані контрактні зобов'язання; та
ii) розкриття нефінансової інформації, наприклад, цілі та політики щодо управління фінансовими ризиками суб'єкта господарювання (див. МСФЗ 7).
З вищевикладеного слідує, що міжнародними стандартами бухгалтерського обліку 1, не встановлено конкретних форм для заповнення приміток до річної звітності, а визначається лише перелік загальної інформації для розкриття у примітках до річної звітності.
Дослідивши наявні матеріали справи, колегія суддів зазначає, що відповідно до поданого позивачем балансу станом на 31.12.2012 року звіту про фінансові результати за 2012 рік, звіту про рух грошових коштів за 2012 рік, звіту про власний капітал за 2012 рік (а.с.59-65) вбачається, що товариством фактично не проводилась господарська діяльність, також товариство не мало фінансових та контрактних зобов'язань, матеріальних активів та основних засобів.
Також позивачем були подані примітки до річної фінансової звітності за 2012 рік (а.с.47-51).
Відповідно до ч.1 ст.238 Господарського кодексу України, за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків.
Застосований до позивача постановою №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року штраф за своєю суттю є адміністративно-господарським штрафом.
Підставою застосування даного виду адміністративно-господарської санкції є адміністративно-господарське правопорушення - тобто винне, протиправне невиконання чи неналежне виконання суб'єктом господарювання своїх зобов'язань, передбачених чинним законодавством, що порушує права інших суб'єктів господарювання.
Отже, при вирішенні даного спору суду необхідно чітко встановити в діях позивача склад адміністративно-господарське правопорушення, тобто, з'ясувати в чому конкретно полягає невиконання позивачем вимог п.п.112-114 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку при поданні приміток до річної фінансової звітності за 2012 рік, а саме - яка інформація позивачем не надана, або надана із порушенням встановленої форми.
Колегія суддів вважає, що висновки відповідача про порушення позивачем вимог п.п.112-114 Міжнародного стандарту бухгалтерського обліку при поданні приміток до річної фінансової звітності за 2012 рік є необґрунтованими, оскільки відповідач чітко не визначив, яка саме інформація, про яку йдеться у вказаних пунктах МСБО, не включена позивачем до приміток до річної фінансової звітності за 2012 рік.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що притягнення позивача постановою №58/13-11/13/3 від 04.04.2013 року до адміністративно-господарської відповідальності у вигляді штрафу є недостатньо обґрунтованим, а відтак така постанова не може вважатися законною.
За таких обставин колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції допустився порушення норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню.
На користь позивача підлягають стягненню з Державного бюджету України понесені судові витрати у вигляді судового збору за подання позову (а.с.2) та апеляційної скарги (а.с.131).
Керуючись ст.195, ст.196, п.3 ч.1 ст.198, ч.1 ст.202, ст.207, ч.5 ст.254 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу товариства з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «Соцком-Страхування» - задовольнити.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2013 року - скасувати .
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов товариства з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «Соцком-Страхування» - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг №58/13-11/13/3 від 04 квітня 2013 року про накладення штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг .
Стягнути з Державного бюджету України на користь товариства з додатковою відповідальністю «Страхова компанія «Соцком-Страхування» (код за ЄДРПОУ 33313394) судові витрати в розмірі 255 (двісті п'ятдесять п'ять) гривень.
Постанова апеляційного суду набирає чинності негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.
Повний текст судового рішення виготовлений 04 грудня 2013 року.
Головуючий суддя:К.В. Кравченко Суддя: Суддя: Ю.М. Градовський А.Г. Федусик
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2013 |
Оприлюднено | 17.12.2013 |
Номер документу | 36032419 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні