Для доступу до отримання резюме судової справи необхідно зареєструватися або увійти в систему.
Реєстраціяcpg1251
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24.09.2013 року Справа № 904/4909/13
Дніпропетровський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Євстигнеєва О.С.- доповідача,
суддів: Бахмат Р.М., Науменка І.М.
при секретарі: Назаренко С.Г.
за участю представників:
позивача: Сеїна О.О.- предст., дов.№7/26-4 від 03.01.2013 року
відповідача: Гризодуб Я.Д.- предст., дов.№юр-82/9 від 19.02.2013 року
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (м. Київ) на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 31.07.2013р. у справі №904/4909/13
за позовом: Криворізької міської ради (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області)
до: публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (м. Київ)
про: стягнення 26990,04 грн. заборгованості з орендної плати за договором оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 31 липня 2013 року (підписано 01.08.2013р.) по справі №904/4909/13 (суддя Загинайко Т.В.) був задоволений позов Криворізької міської ради (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області) до публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (м. Київ) про стягнення 26990,04 грн. заборгованості з орендної плати за період з 01.06.2010р. по 31.12.2010р. за договором оренди земельної ділянки від 11.06.2008р. З відповідача на користь позивача стягнуто також 1720,50 грн. витрат по сплаті судового збору.
Відповідач - публічне акціонерне товариство «Укрнафта», не погодився із рішенням суду і подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Дніпропетровської області від 31.07.2013 року по справі №904/4909/13 і прийняти нове рішення, яким відмовити в позові. Відповідач зазначає, що рішення прийнято з порушенням норм матеріального і процесуального права. Скаржник вважає, що рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010р. №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» не є обставиною, яка зумовлює автоматичну зміну розміру орендної плати та виникнення обов'язку у відповідача здійснювати платежі у автоматично зміненому розмірі. Надана позивачем довідка про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №57-р2 не є належним доказом, оскільки не містить дати видачі. На думку відповідача посилання на п. 12 договору щодо зміни розміру орендної плати без внесення змін та доповнень до договору не відповідає умовам чинного законодавства і договору, оскільки зміна нормативної грошової оцінки лише дає підстави для перегляду розміру орендної плати на стадії переддоговірних спорів. Зміна розміру орендної плати повинна здійснюватись на підставі п. 36 договору шляхом внесення змін до договору у письмовій формі. Товариство з посиланням на ст. 58 Конституції України також вважає, що рішення Криворізької міської ради не має зворотної дії і до спірних орендних правовідносин не застосовується, оскільки стосується договорів оренди, укладених після набранням ним чинності. Крім того, відповідач вважає, що спірне рішення міської ради зупинило свою дію згідно постанови Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду в справі про скасування рішення Криворізької міської ради від 14.05.2010р. №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу».
Позивач - Криворізька міська рада у відзиву на апеляційну скаргу і представник міської ради у судовому засіданні зазначив, що згідно договору оренди орендар самостійно обчислює суму орендної плати щороку станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію на поточний рік за відповідною формою. Згідно з п.10 Договору розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв'язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог діючого законодавства; орендар самостійно зобов'язується щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації, здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки; зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін і доповнень до договору. Згідно довідки нормативна грошова оцінка земельної ділянки, якою користується відповідач, складає 5711076,96 грн. і відповідно річна орендна плата складає 171332,31 грн., а щомісячна - 14277,69 грн. Відповідач сплатив орендну плату у меншому розмірі.
Розпорядженням секретаря судової палати №1079 від 23.09.2013р. у зв'язку з відпусткою судді Павловського П.П. та на підставі наказів голови суду №7 від 17.01.2011 року і №30 від 26.11.2010 року, справа була передана колегії суддів у складі головуючого судді Євстигнеєва О.С. (доповідач), суддів Бахмат Р.М. і Науменка І.М.
У судовому засіданні була оголошена вступна та резолютивна частини постанови Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Вислухавши представників сторін, переглянувши матеріали справи, Дніпропетровський апеляційний господарський суд встановив, що між Криворізькою радою - Орендодавцем і відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (правонаступником, якого є публічне акціонерне товариство «Укрнафта») - Орендарем 11.06.2008р. був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до пунктів 1-3 якого Орендодавець на підставі рішення міської ради від 27.02.2008 №2355 надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення автозаправної станції, яка знаходиться на вул. Електрозаводській, 41 у Жовтневому районі м. Кривого Рогу. В оренду передана земельна ділянка площею 0,6684 га. Кадастровий номер земельної ділянки:1211000000:04:282:0004.
За умовами п. 45 договір набрав чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації, яка проведена 15.01.2009р. за №040910800032.
Відповідно до п. 6 договору річна орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у трикратному розмірі земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаного Криворізьким міським управлінням земельних ресурсів, на рахунок Управління держказначейства у Жовтневому районі м. Кривого Рогу №33219812700022, код ЄДРПОУ 24237505, у банку ГУДКУ в Дніпропетровській області, МФО 805012.
Пунктом 10 договору встановлено, що розмір нормативної грошової оцінки не є сталим і змінюється у зв'язку з проведенням її щорічної індексації та на підставі інших вимог діючого законодавства. Орендар самостійно зобов'язується щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації, здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору.
Сторонами укладеного договору узгоджено, що розмір та сума орендної плати переглядається без внесення змін до цього договору у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором (включно зі зміною мети використання або цільового призначення земельної ділянки); зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, базової вартості 1 кв.м земель міста, розмірів земельного податку , підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках передбачених законодавством та цим договором (п. 12).
Отже, умовами договору сторони передбачили перегляд суми орендної плати і нормативної грошової оцінки земельної ділянки, не вносячи зміни до відповідних пунктів.
За п. 33 договору до обов'язків Орендаря входить систематична сплата орендної плати в повному обсязі в установлений договором строк.
В свою чергу Орендодавець відповідно до п. 30 договору має право в односторонньому порядку збільшити розмір орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України розміру земельного податку. Це право орендодавця підтверджується у відповідності до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», якщо орендна плата за земельну ділянку буде менша за розмір земельного податку.
14.05.2010р. Криворізькою міською радою було прийнято рішення за №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу».
Пунктом 1 цього рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рога, згідно з якою базова вартість одного кв.м. земель міста становить 240,05 грн./кв.м. Пунктом 2 встановлено вважати за доцільне застосування зазначеної в п. 1 цього рішення базової вартості одного кв.м. земель міста здійснити в три етапи: І - з 1 червня 2010 року у розмірі 150 грн./кв.м…Згідно п. 3.3 рішення зобов'язано управління земельних ресурсів виконкому міської ради (Бризецький О.Ф.) забезпечити застосування нової грошової оцінки земель міста при укладанні договорів оренди земельних ділянок та перегляді річної орендної плати за землю в діючих договорах.
На підставі наведеного рішення управлінням Держкомзему у м. Кривий Ріг Дніпропетровської області було підготовлено довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №57р2 підготовлену на підставі рішення міської ради від 14.05.2010р. №3884, нормативна грошова оцінка земельної ділянка відповідача була визначена в сумі 5711076,96 грн. Таким чином, розмір орендної плати в трикратному розмірі земельного податку становить 171332,31 грн.
Відповідно до нової довідки управління Держкомзему управлінням земельних ресурсів і Криворізькою північною міжрайонною державною податковою інспекцією було проведено розрахунки різниці плати за земельну ділянку по спірному договору. За період з 01.06.2010р. по 21.12.2010р. сума орендної плати склала 99943,83 грн. З урахуванням часткової сплати у сумі 72953,79 грн., з публічного акціонерного товариства «Укрнафта» підлягає стягненню 26990,04 грн. заборгованості по орендній платі.
Виходячи із ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» до істотних умов договору оренди землі входить зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з вимогами ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 24 Закону України «Про оренду землі» орендодавець має право на своєчасне внесення орендної плати.
Суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (п.1 ст. 193 ГК України). В силу ст.526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 ЦК України).
Частина 2 ст. 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (п.2.19 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин»).
Ця вимога обов'язкова як для сторін, так і для судів при розгляді справ.
Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України «Про оцінку земель», грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно частини 2 статті 12 цього Закону, нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Розмір орендної плати визначається з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а її зміна є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Таким чином, виходячи з наведених положень позивач обґрунтовано просить стягнути суму заборгованості враховуючи рішення Криворізької міської ради №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» та довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Така правова позиція збігається з позицією Верховного Суду України (постанова від 20.08.2013р. у справі №5009/3430/12), яка є обов'язковою в силу ст. 111 28 ГПК України.
Колегія суддів враховує також, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідачем оскаржена не була і недійсною не визнавалася, а отже безпідставним є посилання відповідача на надану довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, як неналежний доказ.
До того ж слід зазначити, що відповідачем порушено п. 10. договору щодо його обов'язку щорічно відповідно до інформації Держкомзему про коефіцієнт індексації грошової оцінки земель, опублікований в засобах масової інформації здійснювати індексацію грошової оцінки земельної ділянки, протягом першого кварталу, надавати до комітету земельних відносин Дніпропетровської міської ради копію довідки про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Згідно зі ст. 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 629 ЦК України встановлює обов'язковість договору для виконання сторонами.
Не може бути підставою для скасування рішення місцевого господарського суду посилання відповідача на зупинення дії рішення Криворізької міської ради №3884 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кривого Рогу» постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 01.11.2011р. у справі №2а-423/10/0408. Господарським судом правильно встановлено, що ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2013р. у справі №2а-423/10/0408 роз'яснено, що дія рішення Криворізької міської ради може бути припинена тільки на бюджетний період 2014 року.
Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Колегія суддів апеляційного господарського суду при цьому вважає, що доводи скаржника щодо порушення ст.58 Конституції України також не можуть бути підставою для відмови в позовних вимогах в силу наступного: за статтею 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Згідно рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним зверненням Національного банку України щодо офіційного тлумачення положення частини першої статті 58 Конституції України (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) від 09.02.1999 року положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи). Отже, суд не порушував зазначені норми. Крім того, слід враховувати, що зміни до договору вносяться не з моменту його укладення, а на майбутнє і ці зміни повністю відповідають чинному земельному законодавству України.
Аналогічної правової позиції дотримується і Вищий господарський суд України (постанова ВГСУ від 02.02.2010 року по справі №32/175-09 та ін.).
За таких обставин доводи апеляційної скарги не можуть бути підставою для скасування судового рішення, виходячи із вищезазначеного.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 103-105 ГПК України, Дніпропетровський апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (м. Київ) залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Дніпропетровської області від 31 липня 2013 року по справі №904/4909/13 залишити без зміни.
(постанова виготовлена у повному обсязі 25.09.2013 року)
Головуючий суддя: О.С.Євстигнеєв
Судді: І.М.Науменко
Р.М.Бахмат
З оригіналом згідно:
Пом. судді І.Г.Логвиненко
24.09.2013 р.
Суд | Дніпропетровський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2013 |
Оприлюднено | 26.09.2013 |
Номер документу | 33694262 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні