Справа № 657/785/13-ц
ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12.09.2013 Каланчацький районни суд Херсонської області
в складі:
головуючого судді Скригун В. В.
при секретарі Лебедєвої А.С
за участю прокурора Стринжи П.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Каланчак справу за позовом прокурора Каланчацького району в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області до Олексіївської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування та визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку,
В С Т А Н О В И В :
Прокурор Каланчацького району звернувся до суду в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області з позовом в якому просить: визнати недійсним (незаконним) рішення Олексіївської сільської ради № 114 від 22.04.2008 року в частині надання ОСОБА_2 та ОСОБА_4 дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по вул. Садова в с. Приморське Каланчацького району із земель запасу житлової та громадської забудови загальною площею по 0,15 га. кожному та визнати недійсним рішення № 190 від 27.05.2009 року в частині затвердження проекту відведення вказаних ділянок ОСОБА_2 та ОСОБА_4, визнати недійсним Державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 595272 виданого на ОСОБА_2 17.09.2009 року, повернути земельні ділянки кадастровий номер 6523281300:02:001:0052 та номер 6523281300:02:001:0053 до земель запасу Олексіївської сільської ради; також позивач просить визнати недійсним (незаконним) рішення Олексіївської сільської ради № 104 від 05.12.2007 року в частині надання ОСОБА_3 та ОСОБА_5 дозволу на розробку проекту відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд по вул. Садова с. Приморське Каланчацького району із земель запасу житлової та громадської забудови загальною площею по 0,15 га. кожному та рішення № 190 від 27.05.2009 року в частині затвердження проекту відведення вказаних ділянок ОСОБА_3 та ОСОБА_5, визнати недійсним Державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯД № 736981, виданий на ОСОБА_3 17.09.2009 року, державний акт про право власності на земельну ділянку серії ЯД 736980 виданий на ОСОБА_5 17.09.2009 року, повернути земельні ділянки кадастровий номер 6523281300:02:001:0070 та номер 6523281300:02:001:0080 до земель запасу Олексіївської сільської ради.
Мотивуючи свої вимоги позивач вказує, що рішенням ХІV сесії V скликання Олексіївської сільської ради № 114 від 22.04.2008 р. ОСОБА_2 та ОСОБА_4 та рішенням ХІV сесії V скликання Олексіївської сільської ради № 104 від 05.12.2007 р. ОСОБА_5 та ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд по вул. Садова у с. Приморське Каланчацького району із земель запасу житлової та громадської забудови загальною площею по 0,15 га. Рішенням № 190 від 27.05.2009 року ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку. 17.09.2009 року видано державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 595272 ОСОБА_2, ОСОБА_5 видано державний акт серія ЯД № 736980, ОСОБА_3 видано державний акт серія ЯД № 736981. Вказані земельні ділянки розташовані по вул. Садова с. Приморське. ОСОБА_4 державний акт на право приватної власності на земельну ділянку не отримано.
Позивач вказує, що вищевказані рішення про надання земельних ділянок у приватну власність прийняті органами місцевого самоврядування та видані з порушенням вимог земельного законодавства з наступних підстав. Пунктом 12 перехідних положень Земельного кодексу України, що був чинним на момент видачі визначених вище рішень Олексіївської сільської ради встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснювали відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Відповідно до відповідей Держземагенства району встановлено, що спірні земельні ділянки надані відповідачам перебували та перебувають за межами населеного пункту с. Приморське. Вказане свідчить про те, що Олексіївською сільською радою всупереч Конституції України та Земельного кодексу України, чинного на момент винесення рішень, вирішено питання щодо виділення земельної ділянки поза межами компетенції органу місцевого самоврядування.
Прокурор Стринжа П.В. в судовому засіданні позов підтримав та просив задовольнити.
Представник відповідача Олексіївської сільської ради в судове засідання не з'явився, про час та місце судового засідання був повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомив.
Відповідачі ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_5 в судове зсідання не заявилися, але надіслали заперечення на позовну заяву. У зазначених запереченнях відповідачі посилаються на те, що визнання недійсним Державного акту на право власності на земельну ділянку фактично позбавляє їх права власності на земельну ділянку. Така вимога є безпідставна у відповідності до ст. 140 ЗК України, змістом якої визначений вичерпний перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку, а також ст. 16 ЦК України, змістом якої не передбачено захист цивільних прав та інтересів шляхом визнання правовстановлюючого документу недійсним.
Відповідач ОСОБА_4 в судове засідання не з'явився, про час і місце судового засідання повідомлявся належним чином, причину своєї неявки суду не повідомив. Зі згоди позивача суд ухвалює рішення при заочному розгляді справи, що відповідає положенням ст.224 ЦПК України.
Судом встановлені такі обставини та відповідні їм правовідносини
Рішенням ХІV сесії V скликання Олексіївської сільської ради № 114 від 22.04.2008 р. ОСОБА_2 та ОСОБА_4 та рішенням ХІV сесії V скликання Олексіївської сільської ради № 104 від 05.12.2007 р. ОСОБА_5 та ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд по вул. Садова у с. Приморське Каланчацького району із земель запасу житлової та громадської забудови загальною площею по 0,15 га. Рішенням № 190 від 27.05.2009 року ОСОБА_2, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_3 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку. 17.09.2009 року видано державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серія ЯЖ № 595272 ОСОБА_2, ОСОБА_5 видано державний акт серія ЯД № 736980, ОСОБА_3 видано державний акт серія ЯД № 736981. Вказані земельні ділянки розташовані по вул. Садова с. Приморське. ОСОБА_4 державний акт на право приватної власності на земельну ділянку не отримано.
Порядок безоплатного отримання у власність із земель державної комунальної власності громадянами земельних ділянок для індивідуального дачного будівництва встановлений ст. 118 ЗК України. Право власності на земельну ділянку, відповідно до ст. 125 ЗК України виникає з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно матеріалів, наявних в справі, отримуючи у власність земельну ділянку та державний акт (свідоцтво) відповідачі діяли відповідно до вимог ст. 118 ЗК України. При отриманні у власність земельних ділянок та держаних актів (свідоцтв) на право приватної власності на землю відповідачі діяли у відповідності із діючим законодавством.
Порядок припинення прав на землю регулюється гл. 22 ЗК України. Орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування має право прийняти рішення про припинення права власності на земельну ділянку чи права користування нею лише в порядку, з підстав і за умов передбачених ст.ст. 140-149 ЗК України.
Перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку визначений ст. 140 ЗК України. Так, підставами припинення права власності на земельну ділянку є: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; конфіскація за рішенням суду; не відчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом. Вказаний перелік є вичерпним.
Отже, такої підстави припинення права власності на земельну ділянку, як скасування рішення органу виконавчої влади, на підставі якого було видано державний акт на право власності на земельну ділянку, ЗК України не передбачено. Це підтверджено Пленумом Верховного Суду України, де в абз. 2 п. 8 постанови від 16.04.2004 року № 7 «Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ» вказано, що при вирішенні в судовому порядку питання по недійсність документів, виданих на підставі переглянутого рішення органу виконавчої влади чи місцевого самоврядування про скасування свого рішення, за яким земельна ділянка була неправомірно одержана у власність чи користування, слід враховувати Рішення Конституційного Суду України від 16.04.2009 року № 7-рп, відповідно до п. 5 мотивувальної частини якого органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Оскільки державний акт на право власності на землю є документом, яким підтверджується право особи, він не може бути визнаний недійсним, оскільки право також не може бути визнано недійсним.
Крім того, є неправомірною вимога щодо визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування оскільки вищевказані рішення прийняті у відповідності до вимог ЗУ «Про землеустрій» на підставі проекту землеустрою спірної земельної ділянки та у відповідності до своїх повноважень.
На підставі викладеного суд вважає, позов таким що не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 212, 214-215, 224-226 ЦПК України, Постановою № 7 ПВС України від 16.04.2004 р., Рішенням Конституційного Суду України № 7-рп від 16.04.2009 р. суд
В И Р І Ш И В:
В позові прокурора Каланчацького району в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області до Олексіївської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, про визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування та визнання недійсним державного акту (свідоцтва) на право власності на земельну ділянку - відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до апеляційного суду Херсонської області, через Каланчацький районний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня проголошення рішення, а особами, які не були присутніми при проголошені рішення, протягом 10 днів з моменту отримання копії рішення.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідач, поданою протягом 10-ти днів з дня отримання його копії.
Суддя Скригун В.В.
Суд | Каланчацький районний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2013 |
Оприлюднено | 20.11.2013 |
Номер документу | 33715294 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Каланчацький районний суд Херсонської області
Скригун В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні