б18/568-08
КИЇВСЬКИЙ МІЖОБЛАСНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
01033, м.Київ, вул.Жилянська 58-б тел. 284-37-31
Іменем України
П О С Т А Н О В А
19.03.09 р. справа № б18/568-08
Київський міжобласний апеляційний господарський суд у складі колегії:
головуючого судді: Шкурдової Л. М. (доповідач по справі),
суддів:
Мостової Г. І.
Шевченко В. Ю.
при секретарі судового засідання Олійник О.Л.,
за участю представників сторін –згідно з протоколом судового засідання від 19 березня 2009 року (в матеріалах справи)
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Подільському районі м. Києва
на постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року
у справі № Б18/568-08 (суддя Кошик А.Ю.)
за заявою боржника товариства з обмеженою відповідальністю «Техно-Спорт-Сервіс», Київська обл., м. Боярка
про банкрутство,-
в с т а н о в и в :
Постановою господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08 товариство з обмеженою відповідальністю «Техно-Спорт-Сервіс»визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого Зленко Віталію Володимирівну.
Не погодившись з прийнятою постановою, Державна податкова інспекція у Подільському районі м. Києва звернулась до Київського міжобласного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій Скаржник просить скасувати постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08, провадження у справі Б18/568-08 припинити.
Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржувана постанова прийнята судом з порушенням норм матеріального та процесуального права, а саме: місцевим господарським судом не досліджено додержання заявником вимог чинного законодавства при звернення до суду із заявою про порушення провадження у справі про банкрутство на підставі ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»таких як здійснення ліквідаційною комісією оголошення в офіційних друкованих органах про припинення юридичної особи, проведення оцінки наявного майна боржника, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 09 січня 2009 року апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Подільському районі м. Києва, згідно із ст. 98 ГПК України, прийнято до провадження та призначено до розгляду у судовому засіданні за участю представників сторін на 29 січня 2009 року.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 29 січня 2009 року, у зв'язку із неявкою в судове засідання представників Скаржника та боржника, розгляд справи відкладено на 12 березня 2009 року підставі ст. 77 ГПК України.
Розпорядженням заступника голови Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 24 лютого 2009 року, у зв'язку з виробничою необхідністю, здійснено заміну у складі колегії суддів.
Ухвалою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 24 лютого 2009 року, у зв'язку з відпусткою головуючого судді, розгляд справи відкладено на 19 березня 2009 року на підставі ст. 77 ГПК України.
Розпорядженням заступника голови Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 16 березня 2009 року, у зв'язку з виробничою необхідністю, здійснено заміну у складі колегії суддів.
Представник Скаржника в судовому засіданні 19 березня 2009 року підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просив суд апеляційну скаргу-задовольнити, постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08 скасувати, провадження у справі № Б18/568-08-припинити.
Ліквідатор-арбітражний керуючий Зленко Віталія Володимирівна відзив на апеляційну скаргу не надала, проте в судовому засіданні 19 березня 2009 року ліквідатор заперечував проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив суд залишити апеляційну скаргу ДПІ у Подільському районі м. Києва без задоволення, постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08-без змін.
Колегія суддів Київського міжобласного апеляційного господарського суду, переглянувши в апеляційному порядку постанову суду першої інстанції на підставі встановлених фактичних обставин справи, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши застосування судом норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про наявність правових підстав для задоволення апеляційної скарги Державної податкової інспекції у Подільському районі м. Києва та скасування постанови господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08, з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»(далі-Закон) провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.
Згідно зі ст. 41 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченого цим кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Отже, господарські суди, розглядаючи справи про банкрутство, повинні керуватися Законом і застосовувати лише ті статті або відповідні частини статей ГПК України, які мають універсальний характер для будь-якої форми судового процесу.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 51 Закону, якщо вартості майна боржника - юридичної особи, щодо якого прийнято рішення про ліквідацію, недостатньо для задоволення вимог кредиторів, така юридична особа ліквідується в порядку, передбаченому цим Законом. У разі виявлення зазначених обставин ліквідатор (ліквідаційна комісія) зобов'язані звернутися в господарський суд із заявою про порушення справи про банкрутство такої юридичної особи.
Колегією суддів апеляційного господарського суду встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю «Техно-Спорт-Сервіс»(далі-Боржник, Банкрут) звернулося до господарського суду Київської області з заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
Ухвалою господарського суду Київської області від 10 листопада 2008 року на підставі ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом»порушено провадження у справі № Б18/568-08 про банкрутство товариства із обмеженою відповідальністю «Техно-Спорт-Сервіс».
Постановою господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08 товариство з обмеженою відповідальністю «Техно-Спорт-Сервіс»визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором арбітражного керуючого Зленко Віталію Володимирівну. Оскаржуваний судовий акт аргументований тим, що засновниками боржника прийнято рішення про ліквідацію Товариства, у товариства недостатньо майна та грошових коштів для проведення розрахунків із кредиторами.
Згідно зі ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права, кожній особі гарантується право на звернення до суду за захистом своїх прав і свобод.
Однією із основних засад судочинства є забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом (ст. 129 Конституції України).
Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
Статтями 2, 3 Закону України «Про систему оподаткування»сукупність податків і зборів (обов'язкових платежів), що справляються у встановленому законами України порядку, становить систему оподаткування. Одним із принципів побудови системи оподаткування є принцип обов'язковості-впровадження норм щодо сплати податків і зборів, визначених на підставі достовірних даних про об'єкти оподаткування за звітний період.
Платники податків зобов'язані, зокрема, сплачувати належні суми податків і зборів (обов'язкових платежів) у встановлені законами терміни (ч. 1 ст. 9 Закону України «Про систему оподаткування»).
Згідно зі ст. 2 Закону України «Про державну податкову службу в Україні»завданням органів державної податкової служби є здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю плати до бюджетів, державних цільових фондів податків і зборів (обов'язкових платежів), а також неподаткових доходів, установлених законодавством.
Норми п. 6 ч. 6 ст. 111 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" передбачають, що підставою для проведення позапланової виїзної перевірки є проведення реорганізації (ліквідації) підприємства. Відповідно до пп. 8.1 наказу ДПА України від 19.02.98 N 80 "Про затвердження Інструкції про порядок обліку платників податків", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16.03.98 за N 172/2612, для зняття з обліку платника податків - юридичної особи, у разі прийняття рішення про припинення засновниками (учасниками) юридичної особи, голові комісії з припинення (ліквідатору, ліквідаційної комісії тощо) чи особі, відповідальній за погашення податкових зобов'язань або податкового боргу платника податків у разі ліквідації платника податків, слід у 3-денний термін від дати внесення до Єдиного державного реєстру відомостей про те, що юридична особа перебуває у процесі припинення, подати в орган Державної податкової служби, в якому платник податків перебуває на обліку копію рішення власника про ліквідацію, копію розпорядчого документу про утворення ліквідаційної комісії та інші, у 10-денний термін з дня подання заяви скласти ліквідаційний баланс у формі річного звіту (на дату прийняття рішення про ліквідацію) та подати його для перевірки органу державної податкової служби.
Отже, у разі порушення вищеозначених норм про повідомлення платником податків Державна податкова інспекція позбавлена можливості проведення перевірки платника податків, тобто не може виконати функції в межах своєї компетенції.
Державною податковою інспекцією у Подільському районі м. Києва до Київського міжобласного апеляційного господарського суду подано апеляційну скаргу на постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08, в якій Скаржник просить скасувати постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08, провадження у справі № Б18/568-08 припинити. Апеляційна скарга мотивована порушенням господарським судом вимог чинного законодавства при винесенні оскаржуваної постанови щодо здійснення ліквідаційною комісією оголошення в офіційних друкованих органах про припинення юридичної особи, проведення оцінки наявного майна боржника, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства, а також не досліджено здійснення боржником підприємницької діяльності та наявність у боржника прибутку.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 105 ЦК України комісія з припинення юридичної особи поміщає в друкованих засобах масової інформації, в яких публікуються відомості про державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї. Цей строк не може становити менше двох місяців з дня публікації повідомлення про припинення юридичної особи.
Згідно із ч. 1 ст. 110 ЦК України юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі, у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягнення мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Частиною 3 статті 110 ЦК України передбачено, що якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа ліквідується в порядку, встановленому законом про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 111 ЦК України ліквідаційна комісія після закінчення строку для пред'явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, який містить відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується перелік пред'явлених кредиторами вимог, а також про результати їх розгляду. Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.
Вимогами частини 5 статті 60 Господарського кодексу України, яка регулює загальний порядок ліквідації суб'єкта господарювання, встановлено, що ліквідаційна комісія оцінює наявне майно суб'єкта господарювання, який ліквідується і розраховується з кредиторами, складає ліквідаційний баланс та подає його власнику або органу, який призначив ліквідаційну комісію. Достовірність та повнота ліквідаційного балансу повинні бути перевірені у встановленому законодавством порядку.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що тільки після оцінки вартості наявного майна боржника, в порядку ст. 60 Господарського кодексу України, публікації оголошення в порядку ст. 105 ЦК України для виявлення кредиторів, повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства та складання проміжного ліквідаційного балансу, після закінчення строку, який передбачений ч. 4 ст. 105 ЦК України, можливе з'ясування питання про повний обсяг кредиторської заборгованості та про недостатність вартості майна боржника для задоволення вимог кредиторів а також, можливе звернення до господарського суду, після закінчення строку, який передбачений ст. 105 ЦК України, з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство боржника в порядку ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", яка передбачає спрощену процедуру банкрутства.
Зазначеної правової позиції дотримується й Вищий господарський суд України у постанові від 20.11.2007 р. у справі № Б-48/107-07, у перегляді якої відмовлено ухвалою Верховного Суду України від 28 лютого 2008 року.
Як вбачається з матеріалів справи, заяви голови ліквідаційної комісії про порушення справи про банкрутство, до неї не доданий проміжний ліквідаційний баланс, складений відповідно до вимог ч. 1 ст. 111 ЦК України, та відсутні посилання на факти повідомлення органу державної податкової служби про ліквідацію підприємства у встановленому законодавством порядку, а також відсутні докази розміщення в друкованих засобах масової інформації повідомлення про припинення юридичної особи та про порядок і строк заявлення кредиторами вимог до неї в порядку ч. 4 ст. 105 ЦК України, які необхідні для з'ясування наявності чи відсутності підстав для порушення провадження у справі про банкрутство за правилами ст. 51 Закону, вказані обставини, виходячи з вимог Закону, повинні бути в наявності та з'ясовані на момент порушення справи про банкрутство за спрощеною процедурою, що судом першої інстанції при винесенні постанови зроблено не було.
Крім того, в даному випадку, звернення з заявою про порушення справи про банкрутство та порушення провадження за спрощеною процедурою, яку регулює ст. 51 Закону, можливе лише після закінчення строку, який передбачений ч. 4 ст. 105 ЦК України.
Справа про банкрутство ТОВ «Техно-Спорт-Сервіс»порушена неправомірно, без належного з'ясування кола кредиторів боржника, без дотримання строків, які передбачені ч. 4 ст. 105 ЦК України, отже у господарського суду були відсутні правові підстави для продовження процедури банкрутства та визнання боржника за спрощеною процедурою, яка передбачена ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».
З огляду на вищенаведене, колегія суддів апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга Державної податкової інспекції у Подільському районі м. Києва підлягає задоволенню, постанова господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08- скасуванню.
Керуючись ст.ст. 99, 101-105 ГПК України, ст. 51 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом», Київський міжобласний апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1. Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Подільському районі м. Києва на постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08 - задовольнити.
2. Постанову господарського суду Київської області від 27 листопада 2008 року у справі № Б18/568-08 –скасувати, провадження у справі № Б18/568-08 припинити.
3. Справу № Б18/568-08 повернути до господарського суду Київської області.
Постанова набирає чинності з моменту її проголошення.
Головуючий суддя: Шкурдова Л. М.
Судді:
Мостова Г. І.
Шевченко В. Ю.
Дата відправки 24.03.09
Суд | Київський міжобласний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2009 |
Оприлюднено | 17.04.2009 |
Номер документу | 3372386 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський міжобласний апеляційний господарський суд
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні