Рішення
від 31.03.2009 по справі 8/8пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

8/8пн

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

31.03.09 р.                                                                                                       Справа № 8/8пн                               

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут",  

                     м.Мар`їнка, ЄДРПОУ 35740940

до відповідача  Волноваської районної державної адміністрації Донецької області,

                           м.Волноваха, ЄДРПОУ 05419927

про визнання права

Суддя  Ємельянов А.С.

Представники:

від позивача: Гринько Г.Г. – по дов.

від відповідача: не з`явився

В засіданні суду брали участь:

                                                            Згідно із ст.77 ГПК України в засіданні суду        

                                                          оголошувалась перерва з 05.02.2009р. до 17.02.2009р.

СУТЬ СПРАВИ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут", м.Мар`їнка, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Волноваська районна державна адміністрація Донецької області, м.Волноваха про визнання права на отримання земельної ділянки в оренду для обслуговування молодого саду строком на 49 років загальною площею 51 га шляхом підписання прямого договору оренди строком на 49 років з відповідачем в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Агропромислове підприємство "Оленівське" з заявою до голови Волноваської районної державної адміністрація Донецької області.

Згідно із ст.22 Господарського процесуального кодексу України позивач надав додаткові пояснення №18/03-1 від 18.03.2009р., згідно яких були доповнені підстави подання позовної заяви та заявлені вимоги про визнання права Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" на отримання в оренду земельної ділянки строком на 49 років загальною площею 51 га для обслуговування молодого саду на території Оленівської селищної ради Волноваського району Донецької області шляхом підписання прямого договору оренди (без проведення торгів) з відповідачем в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" з заявою до голови Волноваської районної державної адміністрація Донецької області.

В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на приписи ст.ст. 186, 188 Цивільного кодексу України, згідно яких молодий сад, придбаний за договором купівлі-продажу, виступає головною річчю, тоді як земельна ділянка, на якій розміщується зазначений об'єкт садівництва, є річчю, пов'язаною з головною спільним призначенням. Крім того, на думку позивача, він має право на отримання в оренду земельної ділянки з урахуванням того, що молодий сад є нерухомим майном.

Відповідач надав відзив на позовну заяву №01-21-136 від 04.02.2009р., в якому позовні вимоги не визнав. Обґрунтовуючи свої заперечення проти позову відповідач посилається на ті обставини, що внаслідок внесення змін Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі", отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час здійснюється за результатами проведення земельних торгів.

Одночасно, відповідачем зазначено, що розпорядженням голови Волноваської районної державної адміністрації №819 від 05.10.2007р. скасовано розпорядження голови Волноваської районної державної адміністрації №757 від 06.11.2006р. "Про надання дозволу Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромислове підприємство "Оленівське" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок".

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, господарський суд встановив:

Рішенням №V/5-61 від 10.08.2006р. Оленівською селищною радою Волноваського району надано дозвіл Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромислове підприємство "Оленівське" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 164,25 га, у тому числі ріллі – 161,65 га, господарчі шляхи – 2,6 га за межами селища Новомиколаївка із земель резервного фонду Оленівської селищної ради та надання в оренду строком на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Одночасно, у відповідності до вказаного рішення Оленівська селищна рада Волноваського району звернулася з клопотанням №324 від 07.09.2006р. до Волноваської районної державної адміністрації Донецької області щодо надання Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромислове підприємство "Оленівське" дозволу на передачу в оренду зазначеної земельної ділянки строком на 5 років для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Розглянувши рішення №V/5-61 від 10.08.2006р. та клопотання №324 від 07.09.2006р., головою Волноваської районної державної адміністрація Донецької області було надано розпорядження №757 від 06.11.2006р., згідно якого Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Агропромислове підприємство "Оленівське" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель резервного фонду Оленівської селищної ради Волноваського району, розташованої за межами населеного пункту.

Відповідно до договору від 25.06.2007р., який було підписано Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромислове підприємство "Оленівське" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромислова фірма "Родник" (покупець), продавець передав, а покупець зобов'язався прийняти та оплатити товар, зокрема незавершене виробництво молодого саду, згідно специфікації, яка вважається невід'ємною частиною зазначеного договору.

03.10.2008р. Товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромислова фірма "Родник" (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" (покупець) було підписано договір, за змістом якого перший зобов'язався передати у власність, а останній  прийняти та оплатити товар, зокрема, незавершене виробництво молодого саду, згідно специфікації, яка вважається невід'ємною частиною зазначеного договору.

06.10.2008р. між позивачем та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агропромислова фірма "Родник" підписано акт приймання – передачі, відповідно до якого власником незавершеного виробництва молодого саду є Товариство з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут".

Таким чином, враховуючи викладене, за твердженням позивача, він має законні підстави на набуття в оренду земельної ділянки загальною площею 51 га для обслуговування молодого саду.

Як встановлено, 18.11.2008р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" звернулось до голови Волноваської районної державної адміністрація Донецької області з заявою про надання в оренду земельної ділянки строком на 49 років загальною площею 51 га для обслуговування молодого саду на підставі договору від 03.10.2008р.

Листом №02-35-1365 від 05.12.2008р. Волноваською районною державною адміністрацією Донецької області було повідомлено позивача про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.

Підставою для відмови в передачі позивачу земельної ділянки на праві оренди вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених діючим законодавством.

Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги, викладені в описовій частині рішення.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об'єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає вимоги позивача до Волноваської районної державної адміністрація такими, що підлягають задоволенню, враховуючи наступне:

Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

У відповідності із ст.17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих  державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частиною 3 ст.124 Земельного кодексу України встановлено, що  передача в оренду земельних ділянок громадянам і юридичним особам із зміною їх цільового призначення та із земель запасу під забудову здійснюється за проектами відведення в порядку, встановленому статтями 118, 123 цього Кодексу.

Як встановлено судом за змістом наданих до матеріалів справи документів, земельна ділянка, стосовно набуття права оренди якою позивачем заявлені позовні вимоги, відноситься до земель сільськогосподарського призначення та розташована на землях резервного фонду Оленівської селищної ради Волноваського району Донецької області.

Таким чином, враховуючи вищевикладене та приймаючи до уваги приписи ч.3 ст. 124 Земельного кодексу України порядок надання у користування спірної земельної ділянки регулюється положеннями ст.123 Земельного кодексу України.

Виходячи з того, що ст.123 Земельного кодексу України передбачено порядок надання земельних ділянок у постійне користування юридичним особам, а ст.122 Земельного кодексу України закріплено функції органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо надання земельних ділянок у постійне користування (розмежування компетенції в залежності від цільового призначення земельної ділянки, її місцезнаходження), при визначення повноважень органів виконавчої влади на розпорядження спірною земельною ділянкою суд застосував положення ст.122 Земельного кодексу України.

За приписом ч.3 ст.122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації надають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у постійне користування юридичним особам у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.

Таким чином, враховуючи положення ч.3 ст.122 Земельного кодексу України, а також приймаючи до уваги місцезнаходження спірної земельної ділянки та мету її використання позивачем, судом встановлено, що повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою відносяться до компетенції відповідача - Волноваської районної державної адміністрації Донецької області.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених  цим  Кодексом  або  за  результатами аукціону.

В силу ст.124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що  перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Крім цього, згідно Порядку вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2004р. №427 юридична особа, заінтересована у відведенні земельної ділянки, звертається з клопотанням до сільської, селищної, міської ради, районної, Київської чи Севастопольської міської держадміністрації, до повноважень якої належить вирішення питання про вибір земельної ділянки, яка реєструє клопотання в день його подання з присвоєнням реєстраційного номера, розглядає клопотання і в п'ятиденний строк після реєстрації надсилає постійно діючій комісії з питань вибору земельних ділянок для розміщення об'єктів (далі - комісія), утвореній відповідною радою або держадміністрацією.

Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.

Відповідно до ст.124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Одночасно, приписами ст.16 Закону України "Про оренду землі"  укладення договору оренди земельної ділянки із  земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

За змістом ст.134 Земельного кодексу України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної  власності  або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна, що перебувають  у  власності  громадян,  юридичних  осіб,  в  яких відсутні акції (частки,  паї),  що належать державі, крім випадків відмови власника розташованого  на  земельній  ділянці  нерухомого майна від її викупу або укладення договору оренди.

Крім того, як встановлено, за приписами ч.1 ст.186 Цивільного кодексу України річ, призначена для обслуговування іншої (головної) речі і пов'язана з нею спільним призначенням, є її приналежністю.

Частиною 1 ст.188 Цивільного кодексу України встановлено, що якщо кілька речей утворюють єдине ціле, що дає змогу використовувати його за призначенням, вони вважаються однією річчю (складна річ).

Таким чином, головною визначається та річ, яка сама по собі задовольняє повну потребу особи в її господарській чи побутовій діяльності, а приналежністю вважається та річ, яка робить користування головною річчю більш зручним або ефективним і при цьому самостійно задовольняти потребу особи не може.

Відповідно до договору від 25.06.2007р. та договору від 03.10.2008р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" отримало у власність незавершене виробництво молодого саду.

Результат діяльності позивача утворюється за рахунок отримання плодів внаслідок експлуатації предмету купівлі-продажу, власником якого стало Товариство з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут". У зв'язку з чим, саме молодий сад задовольняє повну потребу позивача, а земельна ділянка робить можливим його використання за його фактичним місцерозташуванням.

Таким чином, молодий сад, який придбано за договором, є головною річчю, а земельна ділянка, на якій він розташований, є річчю, пов'язаною з головною спільним призначенням.

В силу ст.181 Цивільного кодексу України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Враховуючи висновок Колективного підприємства "САДПРОЕКТ" розкорчування саду може бути проведено тільки після закінчення терміну його експлуатації, зокрема 20-25 років.

Таким чином, переміщення саду на іншу земельну ділянку неможливо без  його знищення, у зв'язку з чим, суд дійшов висновку, що молодий сад є нерухомим майном.

За приписами ст.134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.

Таким чином, посилання Волноваської районної державної адміністрація Донецької області у листі №02-35-1365 від 05.12.2008р. на неможливість розгляду документів з відведення спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки в порядку та на умовах, встановлених у ст.16 Закону України "Про оренду землі" та ст.124 Земельного кодексу України.

Як встановлено судом вище, позивач звернувся до голови Волноваської районної державної адміністрація Донецької області в передбаченому законодавством порядку з заявою про надання земельної ділянки в оренду.

Листом №02-35-1365 від 05.12.2008р. Волноваською районною державною адміністрацією Донецької області було повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" про внесення змін до діючого законодавства, внаслідок чого, набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених діючим законодавством.

Таким чином, фактично на момент розгляду справи з боку належного відповідача – Волноваської районної державної адміністрації Донецької області, оспорюється та не визнається право позивача на отримання в оренду земельної ділянки, розташованої на землях резервного фонду Оленівської селищної ради Волноваського району Донецької області.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.

Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.

При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.

У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на відповідача повністю.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

                                                           ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут", м.Мар`їнка до Волноваської районної державної адміністрація Донецької області, м.Волноваха задовольнити повністю.

Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" (85600 Донецька область, м.Мар`їнка, пр.Ворошилова, буд.16, ЕДРПОУ 35740940) на отримання в оренду земельної ділянки строком на 49 років загальною площею 51 га для обслуговування молодого саду на території Оленівської селищної ради Волноваського району Донецької області шляхом підписання прямого договору оренди (без проведення торгів) з Волноваською районною державною адміністрацією Донецької області в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України "Про оренду землі" в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут" з заявою до голови Волноваської районної державної адміністрація Донецької області.

Стягнути з Волноваської районної державної адміністрація Донецької області, м.Волноваха на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Мар`їнський Укрпромзбут", м.Мар`їнка витрати по сплаті державного мита в сумі 85 грн. 00 коп., витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 118 грн. 00 коп.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 31.03.2009р. оголошено повний текст рішення.

    

          

               Суддя                                                                                                                                           

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення31.03.2009
Оприлюднено17.04.2009
Номер документу3372788
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/8пн

Рішення від 31.03.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 23.03.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 12.03.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 17.02.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 23.01.2009

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ємельянов А.С.

Ухвала від 22.01.2008

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 27.03.2008

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 18.03.2008

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 04.03.2008

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 19.02.2008

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні