cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01.10.2013Справа № 901/206/13-г За позовом заступника прокурора Нижньогірського району Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі Нижньогірської районної державної адміністрації
до відповідача Публічного акціонерного товариства «Победа»
про стягнення 233 240,27 грн.
Суддя С.І. Чонгова
Представники:
Від позивача - не з'явився;
Від відповідача - Братцева О.О., довіреність №50 від 01.01.2013, представник;
Від прокуратури - Шрамко К.В., старший прокурор прокуратури міста Армянська, посвідчення №008057 від 08.10.2012.
СУТЬ СПОРУ: заступник прокурора Нижньогірського району Автономної Республіки Крим звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим із позовом в інтересах держави в особі Нижньогірської районної державної адміністрації до відповідача - Публічного акціонерного товариства «Победа», у якому просить стягнути з відповідача на користь позивача шкоду, заподіяну самовільним зайняттям земельної ділянки у сумі 233240,27 грн. Крім того, просить стягнути з відповідача витрати по оплаті судового збору.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами проведеної Державною інспекцією сільського господарства АР Крим перевірки вимог дотримання земельного законодавства України ПАТ «Победа», виявлено порушення, у вигляді самостійного зайняття земельної ділянки, про що складено акти.
Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 12.02.2013 провадження у справі № 901/206/13-г зупинено до розгляду Окружним адміністративним судом Автономної Республіки Крим справи № 801/1006/13-а та набрання законної сили рішення суду у зазначеній справі.
17.09.2013 до канцелярії господарського суду Автономної Республіки Крим від заступника прокурора м. Сімферополя надійшло клопотання 80-8480 вих. 13 від 16.09.2013, у якому позивач просить поновити провадження по справі № 901/206/13-г, оскільки ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду у справі №801/1006/13-а апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Победа» залишено без задоволення, постанову Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 17.04.2013 у справі № 801/1006/13-а залишено без змін.
Приймаючи до уваги те що, відпали обставини, у зв'язку з якими було зупинено провадження по справі, суд ухвалою від 18.09.2013 поновив провадження у справі 3901/206/13-г, призначив розгляд справи на 01.10.2013 з викликом сторін.
Прокурор у судовому засіданні 01.10.2013 підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі та наполягав на їх задоволенні.
У судове засідання 01.10.2013 позивач явку свого представника не забезпечив. До дня слухання справи, від нього надійшло клопотання про розгляд справи у відсутність представника позивача, у зв'язку з великою завантаженістю, та повідомив, що позовні вимоги прокурора, заявлені в інтересах позивача, підтримує у повному обсязі, наполягає на їх задоволенні.
Дане клопотання прийнято судом до розгляду та долучено в матеріали справи.
Відповідач у судове засідання надав відзив на позов, згідно з яким позовні вимоги не визнає, наполягає на відмові прокуророві в задоволенні позову, вважаючи, що покладений в основу позову акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства не відповідає вимогам, які ставляться до його оформлення. Крім того, відповідач у відзиві на позов звертає увагу суду на відсутність в матеріалах справи акту обстеження земельної ділянки, та на порядок розрахунку спричинених збитків, вважаючи, що при їх розрахунку нараховується упущена вигода - неодержані доходи.
Відзив на позов долучено судом до матеріалів справи.
Статтею 77 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному судовому засіданні.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні. Зазначена правова позиція висловлена у постанові Вищого господарського суду України від 19.10.2011 по справі № 5023/4165/11.
Враховуючи обмеження процесуальним строком розгляду справи, суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами у відсутність представника позивача, оскільки матеріали справи в достатній мірі характеризують обставини справи і його неявка не перешкоджає вирішенню спору по суті.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши наявні у справі докази, заслухавши представника відповідача, прокурора, суд
встановив:
Згідно статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Аналогічні положення закріплені в статті 1 Земельного кодексу України.
Відповідно до частин 1, 2 статті 78 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.
Згідно до частин 1, 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст. 126 Земельного кодексу України).
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Стаття 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначає повноваження центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, зокрема, а) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; д) вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам; е) вирішення інших питань відповідно до закону. Державний контроль за використанням та охороною земель у системі центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює Державна інспекція з контролю за використанням та охороною земель і її територіальні органи (частина 1 статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель").
Стаття 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначає повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель. Так, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до міліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства України;
передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Державні інспектори під час виконання службових обов'язків мають право на носіння форменого одягу встановленого зразка та використовувати спеціальні транспортні засоби з кольорографічним забарвленням і написом з емблемою в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Як свідчать матеріали справи, Державною інспекцією сільського господарства в Автономній Республіці Крим, в порядку статей 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» в липні 2012 року проведена перевірка дотримання вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю Публічним акціонерним товариством «Победа».
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 23.07.2012 та актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 10.07.2012, зокрема, під час проведення перевірки встановлено, що ПАТ «Победа» самовільно зайняло земельну ділянку площею 173,829га під вирощування зернових сільськогосподарських культур, та ефіроолійних культур-коріандру (а.с. 7-10, 11).
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 10.07.2012 інспекторами Державної інспекції сільського господарства АР Крим Сейтасановим Д.К. та Воржевим Д.В., у присутності голови правління ПАТ «Победа» Бєлогрудова Бориса Астафійовича, встановлено, що на земельних ділянках, які використовуються ПАТ «Победа» під вирощування сільськогосподарських культур, загальною орієнтовною площею 173,828га, сільськогосподарського призначення, які розташовані на території Жемчужненської сільської ради біля с. Жемчужина, с.Пени, с. Приречне, на момент проведення перевірки земельної ділянки, загальною орієнтовною площею 117 га, що розташована біля с. Жемчужина оброблена під стерню після вирощування зернових культур. Земельна ділянка загальною орієнтовною площею 23га, яка розташована біля села Пени використовуються під вирощування ефіроолійних культур - коріандр. Земельна ділянка загальною орієнтовною площею 32га,, яка розташована біля с. Приречне використовуються під вирощування ефіроолійних культур-коріандр (а.с. 11).
Актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 23.07.2012 встановлено, що розпорядженням Нижньогірської районної державної адміністрації від 15.04.2009 № 449 «Про роздержавлення та приватизацію земель ВАТ «Победа» і виділенні земель державної власності» затверджено проект роздержавлення і приватизації земель ВАТ «Победа» на території Жемчужненської сільської ради площею 283,5832га. та розпорядженням Нижньогірської районної державної адміністрації від 05.082010 № 486 затверджено проект землеустрою з організації території земельних часток (паїв) загальною площею 1845,9346га у спільну часткову власність 577 громадян, з якими у ПАТ «Победа2 укладені договори оренди земельних ділянок.
Земельні ділянки резервного фонду Жемчужненської сільської ради Нижньогірського району Автономної Республіки Крим загальною орієнтованою площею 173,829га, у тому числі: земельні ділянки площею 117,882га, які розташовані біля с. Жемчужина, земельна ділянка площею 23,765 га, яка розташована біля с. Пени та земельні ділянки площею 32,181га, які розташовані біля с. Приречне використовуються ПАТ «Победа» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва без наявності правовстановлюючих документів на право користування землею, а саме: земельні ділянки загальною орієнтованою площею 173,829га, які розташовані біля с. Жемчужна оброблено ПАТ «Победа» під стерню після вирощування зернових сільськогосподарських культур. Земельна ділянка орієнтовною площею 23,765га, яка розташована біля с. Пени та земельні ділянки загальною орієнтованою площею 32,181га, які розташовані біля с. Приречне, використовуються ПАТ «Победа» під вирощування ефіроолійних культур-коріандру (а.с. 7-10).
Як вбачається з матеріалів справи, постановою Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 17.04.2013, відмовлено у задоволенні позову ПАТ «Победа» щодо визнання противоправними дій спеціалістів державної інспекції сільського господарства Автономної Республіки Крим з проведення зазначеної перевірки та щодо скасування припису про зупинення порушень земельного законодавства.
Ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду 09.07.2013 постанова Окружного адміністративного суду Автономної республіки Крим залишена в силі та цією ухвалою встановлено, що спеціалісти Державної інспекції сільського господарства Автономної Республіки Крим під час проведення перевірки, складення акту від 23.07.2012 та припису від 23.07.2012 діяли в межах наданих повноважень та у спосіб, передбачений діючим законодавством.
Статтею 373 Цивільного кодексу України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується Конституцією України. Право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону. Право власності на земельну ділянку поширюється на поверхневий (грунтовий) шар у межах цієї ділянки, на водні об'єкти, ліси, багаторічні насадження, які на ній знаходяться, а також на простір, що є над і під поверхнею ділянки, висотою та глибиною, які необхідні для зведення житлових, виробничих та інших будівель і споруд. Власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення. Власник земельної ділянки може використовувати на свій розсуд все, що знаходиться над і під поверхнею цієї ділянки, якщо інше не встановлено законом та якщо це не порушує прав інших осіб.
Пунктом «б» частини 1 статті 211 Земельного кодексу України передбачена відповідальність за порушення земельного законодавства громадян та юридичних осіб за такі порушення, як самовільне зайняття земельних ділянок.
Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України).
Згідно розрахунку від 23.07.2012 розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок ПАТ «Победа» при використанні земель резервного фонду Жемчужненської сільської ради Нижньогірського району Автономної Республіки Крим, складає 233240,27грн. ( а.с. 12)
Висновком судової будівельно-технічної експертизи № 2020 від 18.10.2012, проведеної в рамках кримінальної справи №12012033010071, підтверджується сума збитку від самовільного заняття для вирощування зернових культур з осені 2011 року земельних ділянок резервного фонду Жемчужненської сільської ради Нижньогірського району Автономної Республіки Крим загальною площею 173,829га, у тому числі: земельних ділянок загальною площею 117,882га, які розташовані біля с. Жемчужина, для вирощування пшениці та ячменю, земельної ділянки площею 23,765, яка розташована біля с. Пени, для вирощування коріандру, земельних ділянок загальною площею 32,181га, які розташовані біля с. Приречне , для вирощування коріандру, складає 233 240,27грн. (а.с.16-23).
Суд не приймає до уваги заперечення відповідача щодо звільнення ним спірних земельних ділянок після проведення перевірок, оскільки зазначені землі були засіяні відповідачем сільськогосподарськими культурами на власний розгляд, що у послідуючому були зібрані відповідачем.
Суд також не має підстав прийняти пояснення відповідача, що він вважав вказані земельні ділянки належними йому. Відповідач не надав документів, що підтверджують право користування або право власності на зазначені земельні ділянки.
Суд не погоджується з запереченнями відповідача щодо визначення позивачем площі самовільно зайнятої земельної ділянки орієнтованою, відповідно з якою нараховано суму збитків.
Згідно статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.
Відповідно статті 34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Відповідач не надав конкретного розрахунку суми збитків та не надав будь-яких документів щодо іншого визначення самовільно зайнятої ним площі.
Суд не приймає до уваги посилання відповідача на постанову про закриття адміністративного провадження відносно голови правління ПАТ «Победа», оскільки зазначеною постановою адміністративна справа закрита на підставі висновку про наявність ознак злочину.
Виходячи з викладеного, суд вважає, що вимоги заступника прокурора Нижньогірського району Автономної Республіки Крим в інтересах держави в особі Нижньогірської районної державної адміністрації про стягнення 233 240,27грн. збитків підлягають задоволенню.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Рішення складено 07.10.2013.
З огляду на викладене та керуючись ст. ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу Україні, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Победа» (вул. Шкільна, б.2, с. Жемчужина, Ніжньогірський район, 97154, ЄДРПОУ 00413073) на користь Нижньогірської районної державної адміністрації (вул. Леніна,11, смт. Нижньогірський, АР Крим, 97100, ЄДРПОУ 36692489) шкоду заподіяну самовільним заняттям земельної ділянки у сумі 233240,27грн.
3. Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Победа» (вул. Шкільна, б.2, с. Жемчужина, Ніжньогірський район, 97154, ЄДРПОУ 00413073) в дохід Державного бюджету України (Управління Державної казначейської служби України у м. Сімферополі АРК код ЄДРПОУ 38040558, рахунок 31211206783002, відкритий за кодом класифікації доходів бюджету 22030001 в Головному управлінні Державної казначейської служби України в Автономній Республіці Крим, м. Сімферополь, код банку 824026) судовий збір в розмірі 4 664,81грн. судового збору.
4. Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя С.І. Чонгова
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2013 |
Оприлюднено | 08.10.2013 |
Номер документу | 33949704 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Антонова Іраїда Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні