cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
30.09.2013 Справа № 905/5069/13
Господарський суд Донецької області у складі судді Гриник М.М.
При секретарі судового засідання Поповій С.В.
за позовом Донецького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, м.Донецьк в інтересах держави в особі Харцизької міської ради, м.Харцизьк
до відповідача Регіонального ландшафтного парку "Зуївський", м.Харцизьк
за участю третьої особи Державної екологічної інспекції у Донецький області, м.Донецьк
про стягнення заподіяних державі збитків внаслідок порушення природоохоронного законодавства
Представники сторін:
прокурор: Тендітний А.П., за посв.
від позивача: не з'явився
від відповідача: Сідельніков В.М., за довір.
від третьої особи: Висоцький А.С., за довір.
В судовому засіданні від 26.09.2013р.
оголошено перерву до 30.09.2013р. о
10:20год. та з 30.09.2013р. з
10:20год. до 15:00год.
Донецький міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, м.Донецьк звернувся до господарського суду Донецької області в інтересах держави в особі Харцизької міської ради, м.Харцизьк з позовом до Регіонального ландшафтного парку "Зуївський", м.Харцизьк за участю третьої особи Державної екологічної інспекції у Донецький області, м.Донецьк про стягнення заподіяних державі збитків внаслідок порушення природоохоронного законодавства.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що відповідачем, в порушення вимог ст.ст. 21,24,26 Закону України „Про природно - заповідний фонд України" на території парку організована автомобільна стоянка.
Ухвалою суду від 18.07.2013р. позовна заява прийнята до розгляду та порушено провадження у справі №905/5069/13, сторони зобов'язані надати документи та виконати певні дії.
Від відповідача надійшов відзив на позов, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Ухвалою господарського суду Донецької області від 10.09.2013р. процесуальний строк розгляду справи подовжено на 15 днів.
В обґрунтування своєї правової позиції від відповідача надійшли додаткові пояснення до відзиву, які долучено до матеріалів справи.
Від третьої особи надійшли письмові пояснення по справі, в яких зазначає, що відповідач не мав права влаштовувати автостоянку на території РЛП «Зуївський».
Від третьої особи надійшла заява, в якій просить зупинити провадження по справі для надання додаткових доказів та пояснень. Клопотання судом розглянуто та відхилено, в зв'язку із процесуальною неспроможністю.
Відповідно до статті 75 Господарського процесуального кодексу України, якщо відзив на позов та витребувані господарським судом документи не подано, справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Зважаючи на достатність представлених позивачем документів, згідно статті 75 Господарського процесуального кодексу України справа розглянута за наявними у ній матеріалами.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні, яке відбулось 30.09.2013р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Судом, відповідно до вимог статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України складено протокол, який долучено до матеріалів справи.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши подані докази та заслухавши в судовому засіданні пояснення сторін, присутніх у судовому засіданні, господарський суд -
ВСТАНОВИВ:
Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в межах території регіонального ландшафтного парку «Зуєвський», результати якої викладені в акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 06-12.10.2010р.
В акті зафіксовано, що на територію регіонального ландшафтного парку «Зуєвський» здійснено 215 облікованих заїздів автомобільного транспорту. Погоджень на встановлення обладнань з землекористувачами не представлено.
За результатами виявленого порушення відповідачу видано припис №06-2593 від 15.10.2010р., яким приписано усунути порушення вимог земельного законодавства.
28.10.2010р. Донецькою міжрайонною природоохоронною прокуратурою відповідачу за вих. № 34 скеровано подання щодо усунення порушень законодавства про природно-заповідний фонд України, в якому зазначалось, що за результатами перевірки встановлено порушення ним вимог законодавства про природно-заповідний фонд України на території регіонального ландшафтного парку «Зуєвський». Вказані порушення негативно впливають на природний стан об'єкту та причиняють йому значну шкоду.
Зокрема, в порушення вимог ст.ст. 23, 24 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» у регіональному ландшафтному парку «Зуєвський» відсутній проект організації території регіонального ландшафтного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання.
Відсутність проекту організації території, в якому повинно бути проведено зонування території для охорони та відновлення найбільш цінних природних комплексів, режим якої визначається відповідно до вимог, встановлених для природних заповідників, зони регульованої рекреації, зони стаціонарної рекреації та господарська зона призводить до того, що, фактично, на всій території парку здійснюється господарська діяльність по наданню платних послуг, що може привести до пошкодження зазначеного об'єкту та втрати його природних властивостей.
Рішенням Донецької обласної ради № 3/22-559 від 06.12.2001р. затверджено «Положення про порядок встановлення лімітів на використання природних ресурсів в межах територій і об'єктів природно-заповідного фонду місцевого значення» згідно з яким, використння об'єктів природно-заповідного фонду для науково-дослідних, освітньо-виховних, оздоровчих та рекреаційних цілей здійснюється на підставі лімітів, погоджених Державним управлінням екології та природних ресурсів в Донецькій області та затверджених обласною радою на наступний рік.
Разом з тим, як зазначено в поданні прокурора, в порушення вимог ст. 9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», відповідачем ліміти не отримано.
За фактом нецільового використання земельної ділянки на підставі ст. 91 Кодексу України про адміністративні правопорушення порушено справу про адміністративне правопорушення, складено протокол про адміністративне правопорушення №001674 від 29.12.2010р., винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №3-583\2011г від 18.03.2011р.
На підставі акту перевірки, відповідно до «Такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної природним комплексам територій та об'єктів природно-заповітного фонду внаслідок самовільного використання земель» (Додаток №9 до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.04.1998р. №521 «Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України») здійснено розрахунок відшкодування шкоди, нанесеної Державі внаслідок влаштування автостоянок, відповідно до якого розмір шкоди складає 6450 грн.
В подальшому, на підставі постанови Донецької міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері про проведення перевірки від 06.03.2013р. №5514вих. Державною екологічною інспекцією у Донецькій області проведено позапланову перевірку, результати якої викладено в акті перевірки №28.
В зазначеному акті повторно встановлено, що відповідно до наданої РЛП «Зуївський» інформації щодо надання платних послуг на території парку за 2011 та 2012р.р. у 2011 році, використано місць під стоянку автотранспорту - 25 одиниць авто. У 2012році, 3,4 квартал, використано місць під стоянку автотранспорту - 122 одиниці авто. Ліміти на використання місць під стоянку авто, та відповідно, дозволи на це, в порушення ст..9-1 Закону України «Про природно-заповідний фонд України», не затверджувалися та відповідачем не отримувалися.
На підставі акту здійснено розрахунок розміру шкоди, який склав 4410грн.
Розмір шкоди в сумі 4410грн. зазначено в самому акті перевірки №28 (а.с.22). Акт підписано директором РЛП «Зуєвський» В.М.Сідельниковим із зауваженнями. Зауваження (пояснення) відповідача до акту №28 долучено до матеріалів справи. Вказаний документ не спростовує факти, викладені в акті перевірки.
Фактичне здійснення господарської діяльності, яке полягає, зокрема, в платному паркуванні автомобільного транспорту на території парку без попереднього узгодження та виділення території для паркування автотранспорту та без відповідних лімітів і дозволів, погоджених Державним управлінням екології та природних ресурсів в Донецькій області підтверджено відповідачем в судовому засіданні.
Зонування території парку ще не завершено та не затверджено Донецькою обласною радою, що підтверджено відповідачем в судовому засіданні та відображено, зокрема, в його письмових поясненнях №9 від 17.01.2011р. (а.с97), наданих Донецькому міжрайонному природоохоронному прокурору.
Відповідно до вимог ст.1 Закону України "Про землеустрій", цільове призначення земельної ділянки є використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому порядку.
Згідно ст.19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього середовища» № 1264-ХП від 25.06.1991 р. відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Стаття 40 Закону України «Про охорону навколишнього середовища» встановлює, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища в) здійснення заходів щодо відтворення відновлювальних природних ресурсів г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров'я населення д) збереження територій та об'єктів природно-заповідного фонду , а також інших територій, що підлягають особливій охороні е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.
За приписом ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ним внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку, розмірах, встановлених законодавством України.
Частиною 3 ст.7 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» на землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об'єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням.
Відповідно до положення про регіональний ландшафтний парк «Зуївський» його створено на підставі рішення Донецької обласної ради №4/3-58 від 03.09.2002р. на землях Харцизької міської ради Донецької області загальною площею 1214,2 га з метою збереження та раціонального використання в природоохоронних, рекреаційних, оздоровчих та освітніх цілях природних комплексів та об'єктів селища Зуївка, лісових насаджень в заплавах річок Кринка та Ольхова, в природоохоронних зонах цих рік та в водоохоронній зоні Ольховського та Ханжонківського водосховища.
Відповідно до п.2.2 Положення основними завданнями Парку є збереження цінних природних ландшафтів, об'єктів рослинного та тваринного світу; створення сприятливих умов для організованого туризму, відпочинку та інших видів рекреаційної діяльності в природних умовах, з додержанням режиму охорони заповідних природних комплексів і об'єктів; пропаганда природоохоронних знань, сприяння екологічній освітньо - виховній роботі.
Пунктом 1.2 Положення передбачено, що парк є неприбутковою природоохоронною рекреаційною установою місцевого значення.
Статтею 24 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» на території регіональних ландшафтних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей проводиться зонування з урахуванням вимог, встановлених для територій національних природних парків.
Проект організації території регіонального ландшафтного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об'єктів і порядок його реалізації затверджуються державним органом, який прийняв рішення про організацію парку.
Згідно ст.. 64 ЗУ «Про природно-заповідний фонд України» порушення законодавства України про природно-заповідний фонд тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність.
Статтею 65 вищезазначеного закону встановлено, що розміри шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про природно-заповідний фонд, визначаються на основі кадастрової еколого-економічної оцінки включених до його складу територій та об'єктів, що проводиться відповідно до цього Закону, та спеціальних такс, які затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до «Такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної природним комплексам територій та об'єктів природно-заповітного фонду внаслідок самовільного використання земель» (Додаток №9 до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.04.1998р. №521 «Про затвердження такс для обчислення розміру відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства у межах територій та об'єктів природно-заповідного фонду України») здійснено розрахунок розміру шкоди за самовільне використання адміністрацією парку місць під стоянку автомобільного транспорту, загальний розмір якої становить 10680грн.
Матеріали перевірки, в яких зазначено кількість автомобілів підписано відповідачем особисто. На суму шкоди в розмірі 6450грн. відповідачу Державною екологічною інспекцією в Донецькій області було надіслано претензію від 28.02.2011р. із зазначенням реквізитів, на які має бути сплачена шкода. Претензія відповідачем залишена без задоволення.
Про наявність заподіяної шкоди в сумі 4410грн. відповідач був обізнаний зі змісту акту перевірки.№28 (а.с.22).
Матеріалами перевірки підтверджено факт використання території парку під розміщення платного паркування автомобілів за відсутності затвердженого зонування його території та встановлених лімітів. Наявність у відповідача тарифів на платні послуги, погоджених з державним управлінням охорони навколишнього природного середовища ще не є підставою для здійснення господарської діяльності за відсутності проекту організації території, зокрема, господарської зони.
Матеріали перевірки підписано посадовою особою відповідача особисто, їх не оскаржено, а факти встановлені під час перевірки не спростовано в ході розгляду справи.
Загальна сума шкоди складає 10680грн., станом на час розгляду справи відповідачем не сплачена.
Вказану суму прокурор просить стягнути на рахунок Харцизької міської ради.
З огляду на викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Судові витрати згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України суд покладає на відповідача.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Донецького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, м.Донецьк в інтересах держави в особі Харцизької міської ради, м.Харцизьк до Регіонального ландшафтного парку "Зуївський", м.Харцизьк, за участю третьої особи Державної екологічної інспекції у Донецький області, м.Донецьк про стягнення заподіяних державі збитків внаслідок порушення природоохоронного законодавства - задовольнити.
Стягнути з Регіонального Ландшафтного Парку «Зуївський» (86781, Донецька область, м.Харцизьк, смт.Зуївка, вул.Матросова,1, р/р 35425007003568 в УДКСУ м.Харцизьк, Донецької обл. МФО 834016, ЄДРПОУ 32403900) заподіяні Державі збитки внаслідок порушення природоохоронного законодавства на користь Харцизької міської ради (86700, Донецька область, м.Харцизьк, вул.Краснознаменьська,87-а, р/р33114331700088, ЄДРПОУ 37980439 ГУ ДКСУ у Донецькій області, МФО 834016 одержувач Харцизьке УК (м.Харцизьк), код 24062100 у розмірі 10680грн.
Стягнути з Регіонального Ландшафтного Парку «Зуївський» (86781, Донецька область, м.Харцизьк, смт.Зуївка, вул.Матросова,1, р/р 35425007003568 в УДКСУ м.Харцизьк, Донецької обл. МФО 834016, ЄДРПОУ 32403900) на користь Державного бюджету України (р/р 31217206783006 у ГУ ДКСУ у Донецькій області, МФО 834016, ЄДРПОУ 38034002, Отримувач : Київське УК/Київський р-н/22030001, код бюджетної класифікації 22030001) судовий збір в сумі 1720,50 грн.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя М.М. Гриник
Повний текст рішення складено та підписано 07.10.2013р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2013 |
Оприлюднено | 09.10.2013 |
Номер документу | 33988253 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
М.М. Гриник
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні