Головуючий у 1 інстанції - Кошкош О.О.
Суддя-доповідач - Жаботинська С.В.
УКРАЇНА
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 жовтня 2013 року справа №805/11142/13-а
приміщення суду за адресою: 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:
Судді - доповідача: Жаботинської С.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Яманко В.Г., секретар судового засідання Овчаренко М.Б., за участю представника відповідача Мещерякова В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК УкрАсептика" на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 вересня 2013 р. у справі № 805/11142/13-а за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК УкрАсептика" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,-
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся до суду з позивом до Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК УкрАсептика" про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у 2012 році.
В обґрунтування позову зазначив, що відповідач в порушення ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" не працевлаштував необхідну кількість інвалідів на підприємстві у 2012 році середньооблікова численність штатних працівників відповідача становить 8 осіб, тобто на підприємстві повинно бути працевлаштовано 1 інвалід. Фактично за даними звіту інваліди не працювали. Таким чином, відповідач має сплатити адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у 2012 році у розмірі 20 568,75 грн. Оскільки відповідач ці санкції не сплатив, йому за станом на 23 липня 2013 року нарахована пеня у розмірі 406,89 грн. Просить стягнути з відповідача вказані суми адміністративно-господарських санкцій і пені.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 04 вересня 2013 р. у справі № 805/11142/13-а позвні вимоги задоволено.
Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК УкрАсептика" на користь Державного бюджету України адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у 2012 році у сумі 20 568 грн. 75 коп. та пеню у сумі 406 грн. 89 коп.
З постановою суду першої інстанції відповідач не погодився, подав апеляційну скаргу, вважаючи, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права. Апелянт вважає, що ним виконані заходи щодо забезпечення та працевлаштування інвалідів у звітному періоді-2012 році. Просить рішення суду скасувати і прийняти нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.
Відповідно до підпункту третього пункту четвертого Положення про Фонд соціального захисту інвалідів (затверджене постановою Кабінету Міністрів України № 1434 від 26 вересня 2002 року), Фонд соціального захисту інвалідів як урядовий орган державного управління (та його територіальні відділення) відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за своєчасним перерахуванням сум штрафних санкцій, що надходять від підприємств, установ і організацій за недодержання ними нормативів робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.
За змістом статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21 березня 1991 року № 875-12 (надалі Закон України № 875), саме Фонду соціального страхування захисту інвалідів надано право на стягнення санкцій за недодержання законодавчо встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.
Статтею 19 зазначеного Закону встановлено для підприємств, установ і організацій нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у розмірі 4 відсотків від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.
Частиною першою статті 18 Закону України № 875 передбачено, що працевлаштування інвалідів здійснюється органами Міністерства праці України, Міністерства соціального захисту населення України, місцевими радами, громадськими організаціями інвалідів.
Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менше, ніж установлено нормативом, передбаченим ч. 1 статті 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.
Частиною 5 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в України» встановлено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.
Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" зобов'язує відповідача відповідно до 4-відсоткового нормативу створити робочі місця для праці інвалідів і інформувати центри зайнятості про вільні робочі місця для інвалідів, звітувати перед відділеннями Фонду соціального захисту інвалідів про їх працевлаштування, а органи працевлаштування - підібрати робоче місце і працевлаштувати інваліда.
Таким чином, на підприємство хоча і не покладається обов'язок працевлаштовувати інвалідів, але покладається обов'язок інформувати про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів. Наказом Державного комітету статистики № 244 від 06.07.1998 року затверджена форма статистичної звітності № 3-ПН "Звіт про наявність вільних робочих місць (вакантних посад)", яка подається підприємствами, установами та організаціями щомісячно на адресу державної служби зайнятості.
Про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів роботодавці повідомляють територіальні відділення Фонду соціального захисту інвалідів згідно з наказом Міністерства праці та соціальної політики України "Про затвердження форми звітності N 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів" та Інструкцію щодо заповнення форми звітності N 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів" від 10.02.2007 N 42 щороку до 1 березня, наступного після звітного періоду, подається або надсилається рекомендованим листом за місцем їх державної реєстрації відділенню Фонду.
Водночас, про наявність вакантних місць роботодавці повинні повідомляти центри зайнятості, направляючи звітність у формі N 3-ПН згідно з наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.12.2005 року N 420.
Як вбачається із матеріалів справи у період з січня по липень 2012 року середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу відповідача складала менше 8 осіб (а.с. 36-50), а тому, колегія суддів погоджується з доводами апелянта, що у підприємства не було обов'язку з працевлаштування інвалідів та інформуваня центр зайнятості про вільні робочі місця для інвалідів. За період вересень - грудень 2012 року до Донецького міського центру зайнятості надавався звіт про наявність вакансій за формою 3-ПН, що підтверджується листом Донецького міського центру зайнятості (а.с. 34). Також, 22.01.2013 р. до Донецького обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів надійшов звіт відповідача про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 р. за формою № 10-ПI (а.с. 10).
Таким чином, колегія суддів робить висновок, що відповідач вжив заходи, передбачені чинним законодавством, по забезпеченню працевлаштування інвалідів, а тому, на нього не може бути покладена відповідальність за ненаправлення уповноваженими органами необхідної кількості інвалідів для працевлаштування й відсутність інвалідів, які бажають працевлаштуватися.
Колегія суддів вважає, що позивачем не доведено наявність порушень з боку відповідача Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо 4-відсоткового нормативу створення робочих місць для праці інвалідів і інформування центр зайнятості про вільні робочі місця для інвалідів, звітування перед відділенням Фонду соціального захисту інвалідів про їх працевлаштування.
Виходячи з вищенаведеного, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що відповідач виконав вимоги вищезазначених норм законодавства, а саме створив робочі місця для працевлаштування інвалідів, протягом 2012 року інформував центр зайнятості про наявність вакантних місць для працевлаштування інвалідів, що підтверджується звітами форми 3-ПН.
Заявлені до стягнення санкції є адміністративно-господарськими, відтак на них розповсюджуються загальні засади відповідальності учасників господарських відносин, визначені у статтях 216-218, 238, 241 Господарського кодексу України, системний аналіз яких свідчить про підставу сплати за наявності складу правопорушення, склад якого, у межах спірних правовідносин позивачем не доведено.
На підставі вищенаведеного, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції постанова прийнята з порушенням норм матеріального права, що є підставою для скасування постанови та відмови у задоволенні позову.
Керуючись статтями 160, 167, 184, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК УкрАсептика" - задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 04 вересня 2013 р. у справі № 805/11142/13-а - скасувати.
У задоволенні позовні вимог Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "НВК УкрАсептика" про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих, призначених для працевлаштування інвалідів у 2012 році - відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів з дня складання у повному обсязі.
У повному обсязі постанова суду складена 11.10.2013 року.
Колегія суддів С.В. Жаботинська
Е.Г. Казначеєв
В.Г. Яманко
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2013 |
Оприлюднено | 10.10.2013 |
Номер документу | 34014757 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Жаботинська С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні