24.09.2013
Апеляційний суд міста Севастополя
Справа № 22ц/797/1953/2013р. Головуючий у першій
інстанції Лугвіщик А.М.
Категорія 45 Доповідач у апеляційній
інстанції Володіна Л.В.
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 вересня 2013 року колегія суддів судової палати з цивільних справ Апеляційного суду міста Севастополя в складі:
головуючого судді - Володіної Л.В.,
суддів - Моцного М.В., Зотова В.С.,
секретар - Мазнєв Ю.М.,
за участю:
прокурора - Кожаріна Є.М.,
представника третьої особи - Перекрестова Ф.Б.,
розглянувши в відкритому судовому засіданні в місті Севастополі цивільну справу за позовом прокурора Ленінського району м. Севастополя в інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради до ОСОБА_4, третя особа - Громадська організація „Дачне товариство „Планета плюс", про визнання державного акту на право власності на земельну ділянку недійсним, витребування земельної ділянки з незаконного володіння, за апеляційною скаргою прокурора Ленінського району м. Севастополя на рішення Гагарінського районного суду м. Севастополя від 16 листопада 2011 р., -
В С Т А Н О В И Л А:
Прокурор Ленінського району м.Севастополя в інтересах держави в особі СМР звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати недійсним державний акт серії ЯИ № 076296 на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану у АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:01:001:0189, виданий відповідачу Головним Управлінням Держкомзему у м.Севастополі, зареєстрований за №011088400815 у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, а також витребувати на користь держави в особі СМР з незаконного володіння ОСОБА_4 вказаної земельної ділянки.
Свої вимоги прокурор мотивував тим, що відповідачем безпідставно, всупереч порядку, встановленого нормами діючого земельного законодавства, у порушення інтересів держави, отримано у власність спірну земельну ділянку. Підставою видачі державного акту вказано розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації №1030-р від 06.04.2010р. Відповідач з заявами про передачу вказаної земельної ділянки у власність, у тому числі про надання згоди на розробку проекту відведення до СМР не звертався, рішень, пов'язаних з передачею йому земельної ділянки радою не приймалося. Спірна земельна ділянка вибула з державної власності незаконно, всупереч волі держави у особі уповноваженого на те органу Севастопольської міської Ради, що дає підстави для пред'явлення вимог про витребування її з чужого незаконного володіння.
Рішенням Гагарінського районного суду м.Севастополя від 16.11.2011р. у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, прокурор подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати, як таке, що постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права, ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.
Рішенням Апеляційного суду м. Севастополя від 17.12.2012 р. рішення Гагарінського районного суду м. Севастополя від 16.11.2011 р. скасовано, ухвалено нове рішення про задоволення позову.
Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 29.05.2013 р. рішення Апеляційного суду м. Севастополя від 17.12.2012 р. скасовано, справу передано на новий розгляд до суду апеляційної інстанції.
Відповідач ОСОБА_4 про час і місце розгляду справи сповіщена належним чином (а.с. 261), в судове засідання не з'явилась, що, відповідно до ч. 2 ст. 305 ЦПК України, не перешкоджає розгляду справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення прокурора, якій апеляційну скаргу підтримав, наполягав на її задоволенні, представника третьої особи, якій просив рішення суду залишити без змін, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що остання підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відмовляючи в позові, суд першої інстанції виходив з того, що обраний прокурором спосіб захисту порушеного права, а саме: визнання державного акту недійсним з підстав, передбачених ст.ст. 203, 215 ЦК України, не ґрунтується на вимогах закону і порушень з боку відповідача при отриманні оскаржуваного державного акту не встановлено, а також прокурором не надано доказів про надання Севастопольській міській Раді повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою.
Проте, з такими висновками суду погодитися не можна.
Судом першої інстанції встановлено, підтверджується матеріалами справи, що Розпорядженням Севастопольської міської державної адміністрації від 06.04.2010 року № 1030-р "Про затвердження комплексного проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2,1 га з встановленням меж в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуальної дачної) громадської організації „Дачне товариство „Планета плюс" та про передачу у власність членам цієї організації земельних ділянок, розташованих по вул. Челнокова" було затверджено комплексний проект землеустрою та технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності кожного з 19 громадян - членів організації відповідно переліку на земельну ділянку для індивідуального дачного будівництва. У власність 19 громадян - членів організації передано земельні ділянки в межах безоплатної приватизації по 0,1000 га. відповідно додатку до розпорядження (а.с. 88-89).
Згідно з державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯИ №076296, виданого СМФ ДП «Центр Державного земельного кадастру» 06.04.2010 р., ОСОБА_4 є власником земельної ділянки, кадастровий №8536400000:01:001:0189 з цільовим призначенням для індивідуального дачного будівництва, площею 0,1 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1. Державний акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011088400815, з зазначенням підстави видачі - розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації № 1030-р від 06.04.2010 року (а.с. 8).
Відповідно до положень ч. ч. 1, 2, 3 ст. 116 ЗК України громадяни набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим кодексом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами встановлений ч.ч. 6-9 ст. 118 ЗК України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно із ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для індивідуального дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки.
У клопотанні зазначається цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовані розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Уповноважена установа розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою.
Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до п.п. 1.4, 1.16 «Інструкції про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди землі» затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 43 від 4 травня 1999 року, в редакції чинній на момент видачі державного акта, державний акт на право власності на земельну ділянку видається на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування.
Проте ОСОБА_4 з особистим клопотанням (заявою) про передачу земельної ділянки їй у власність до Севастопольської міської Ради або до Севастопольської міської державної адміністрації не зверталась, що є порушенням ст. 118 ЗК України.
Розпорядженням № 57-р від 13.01.2010 р. затверджені матеріали вибору земельної ділянки та наданий дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки за клопотанням ГО „Дачне товариство „Планета плюс", без відповідних заяв громадян-членів ГО „Дачне товариство „Планета плюс" встановленої форми з відповідними додатками, у тому числі відповідача (а.с. 127).
Наявні в матеріалах справи документи, а саме: висновки постійно діючої в м.Севастополі комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації по землеустрою від 24.03.2010 року (а.с. 121); висновок державної експертизи землевпорядної документації від 29.03.2010 року № 1457-1/10 (а.с. 122) стосуються проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з встановленням меж на місцевості для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови, в районі вул. Челнокова за заявою громадської організації "Дачне товариство "Планета плюс", а не відповідача.
Крім того, рішення про надання відповідачу у власність земельної ділянки прийнято без розробленого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого контролюючими службами і затвердженого уповноваженим органом.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставах, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
Згідно із п. 12 Перехідних положень ЗК України до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність та земель, зазначених а абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
За змістом ст. ст. 173, 174 ЗК України межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міських рад. Рішення про встановлення і зміну меж районів у містах приймається міською радою за поданням відповідних районних у місті рад.
Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 13.11.1975 року №361 "Про встановлення нових районів у деяких містах Української РСР" в м.Севастополі створено Гагарінський район. Рішенням виконавчого комітету Севастопольської міської ради депутатів трудящих від 08.02.1977 року № 3/93 "Про межі районів м. Севастополя" затверджено межі Балаклавського, Гагарінського та Нахімовського районів.
Згідно технічної документації по землеустрою з встановлення меж земельної ділянки відповідача, рішення Севастопольської міської ради № 4114 віл 13.12.2005 року „Про затвердження Генерального плану міста Севастополя до 2025 року", земельна ділянка знаходиться в Гагарінському районі м.Севастополя (а.с. 293-297).
Таким чином, оскільки земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту - Гагарінського району м.Севастополя, тому повноваження щодо розпорядження цими землями до розмежування земель державної та комунальної власності здійснюються Севастопольською міською Радою в силу п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України.
Постановою Вищого адміністративного суду України від 24 квітня 2013 р. Розпорядження Севастопольської міської державної адміністрації від 06.04.2010 року № 1030-р "Про затвердження комплексного проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2,1 га з встановленням меж в натурі (на місцевості) для будівництва і обслуговування кварталу комплексної забудови (індивідуальної дачної) громадської організації „Дачне товариство „Планета плюс" та про передачу у власність членам цієї організації земельних ділянок, розташованих по вул. Челнокова" і Розпорядження СМДА № 57-р від 13.01.2010 р. „Про надання громадській організації „Дачне товариство „Планета плюс" дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки орієнтированою площею 2,1 га для будівництва та обслуговування кварталу індивідуальної дачної забудови в районі бухти Омега по вул. Челнокова та згоди на передачу у приватну власність громадянам-членам громадської організації „Дачне товариство „Планета плюс" земельних ділянок для будівництва та обслуговування індивідуальних дачних будиків" - скасовані.
З урахуванням наведеного та положень ст. 155 ЗК України державний акт на право власності на земельну ділянку, виданий органом, який не мав а це законних повноважень, визнається недійсним.
Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду України від 26 вересня 2012 року у справі (№ 6-103цс12), ухвалах Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 10.07.2013 року у справі № 6-8335св13 і від 19.06.2013 р. у справі № 6-7102св13.
Стаття 140 ЗК України встановлює перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку для випадків, коли право власності набуто у встановленому законом порядку. Відповідач набула право власності на земельну ділянку з порушенням норм діючого земельного законодавства на підставі розпорядження органу, який такими повноваженнями не наділений, тому застосовувати положення ст.140 ЗК України до цих правовідносин не можна.
Оскільки земельна ділянка вибула з власності держави без відповідної правової підстави, обґрунтованими є позовні вимоги щодо витребування земельної ділянки з незаконного володіння відповідача (ст.387 ЦК України).
Відповідно до вимог п. 1, 4 ч. 1 ст. 309 ЦПК України рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням апеляційним судом нового рішення про задоволення позову.
Посилання представника третьої особи в запереченнях на апеляційну скаргу на рішення Європейського суду з прав людини по справі „Рисовський проти України" в якому зазначено, що є неприпустимими позбавлення особи майна на підставі того, що державний орган порушив закон, передбачений для передання майна у власність, колегією суддів не приймаються до уваги, оскільки право власності відповідачем придбано з порушення норм діючого законодавства, у тому числі з боку відповідача.
На підставі ст. 88 ЦПК України стороні, на користь якої ухвалено рішення, суд присуджує з другої сторони понесені нею та документально підтверджені судові витрати. Якщо позивача, на користь якого ухвалено рішення, звільнено від сплати судового збору, він стягується з відповідача в дохід держави. Судовий збір підлягає стягненню в сумі 2115,08 грн. (2000,38 грн. +114,70 грн.).
Враховуючи наведене, керуючись ст.19 Конституції України, ст.ст.116, 118, 155, 173, 174, п.12 Перехідних положень Земельного Кодексу України, ст.387 ЦК України, ст.ст. 303, 304, п. 2 ч.1 ст.307, п. 1, 4 ч.1 ст.309, ч.2 ст.314, ст.317 ЦПК України, колегія суддів -
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу прокурора Ленінського району м.Севастополя задовольнити.
Рішення Гагарінського районного суду м.Севастополя від 16 листопада 2011 року скасувати.
Ухвалити нове рішення.
Позов Прокурора Ленінського району м.Севастополя і інтересах держави в особі Севастопольської міської Ради до ОСОБА_4, третя особа - Громадська організація „Дачне товариство „Планета Плюс" про визнання недійсним державного акту на право власності на земельну ділянку, витребування земельної ділянки з незаконного володіння задовольнити.
Визнати недійсним державний акт серії ЯИ № 076296 на право власності на земельну ділянку, площею 0,1000 га, розташовану в АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:01:001:0189, виданий ОСОБА_4 Головним Управлінням Держкомзему у м.Севастополі, зареєстрований у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 011088400815.
Витребувати на користь держави в особі Севастопольської міської Ради з незаконного володіння ОСОБА_4 земельну ділянку площею 0,1000 га, розташовану по АДРЕСА_1, кадастровий номер 8536400000:01:001:0189.
Стягнути з ОСОБА_4 в дохід держави судовий збір в розмірі 2115,08 грн.
Рішення апеляційного суду набирає законної сили з моменту його проголошення і може бути оскаржено в касаційному порядку до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів.
Головуючий суддя: /підпис/ Л.В. Володіна
Судді: /підпис/
/підпис/
З оригіналом згідно:
Суддя Апеляційного
суду м. Севастополя Л.В. Володіна
Суд | Апеляційний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2013 |
Оприлюднено | 14.10.2013 |
Номер документу | 34032669 |
Судочинство | Цивільне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні