Постанова
від 12.09.2013 по справі 805/11616/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

12 вересня 2013 р. Справа № 805/11616/13-а

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардейської дивізії, 17

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Кравченко Т.О., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» до Державного реєстратора Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Клименко Оксани Федорівни, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2, про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії, -

встановив:

07 серпня 2013 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» (далі - Позивач або Товариство) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Амвросіївської районної державної адміністрації Донецької області Клименко Оксани Федорівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2 (далі - Третя особа), в якому просило:

- скасувати повідомлення про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» без розгляду від 16 квітня 2013 року;

- зобов'язати державного реєстратора Амвросіївської районної державної адміністрації Донецької області провести реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек», а саме змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» (а.с.3-5).

Обґрунтовуючи заявлені вимоги, позивач зазначив, що Товариство надало відповідачу пакет документів для проведення реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, а саме змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

16 квітня 2013 року Товариство отримало повідомлення про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду з тієї причини, що на загальних зборах, які відбулися 07 грудня 2010 року були присутні 50% учасників.

Позивач не погоджується із вказаним рішенням, вважає його незаконним та таким, що підлягає скасуванню, з наступних підстав.

Товариство було зареєстроване 02 липня 2007 року, його засновниками були ОСОБА_3 та ОСОБА_2 Статутний капітал Товариства був встановлений за згодою сторін в розмірі 250 000,00 грн., який розподілився наступним чином: ОСОБА_3 - 125 000,00 грн., що склало 50% статутного капіталу, ОСОБА_2 - 125 000,00 грн., що склало 50% статутного капіталу. Статутний капітал Товариства було сформовано у повному обсязі шляхом внесення грошових коштів.

04 жовтня 2010 року ОСОБА_2 в присутності приватного нотаріуса Донецького міського нотаріального округу ОСОБА_4 склав заяву про вихід зі складу учасників Товариства. При цьому у заяві ОСОБА_2 виявив намір отримати свій внесок у статутний капітал у вигляді грошових коштів, а саме - 125 000,00 грн., що складає 100% його внеску у статутний капітал Товариства та 50% від статутного капіталу Товариства.

Для оформлення змін до установчих документів 07 лютого 2010 року були скликані загальні збори учасників Товариства, на порядку денному яких було питання виходу ОСОБА_2 зі складу засновників Товариства на підставі поданої ним заяви. У зв'язку із тим, що ОСОБА_2 на загальні збори не з'явився, про причини неявки не повідомив, було прийнято рішення провести загальні збори за його відсутності.

Відповідно до абз.4 п.3.5. рекомендацій Президії Вищого господарського суду України «Про практику застосування законодавства у розгляді справ, що виникають з корпоративних відносин» від 28 грудня 2007 року № 04-5/14, відповідно до якої подання заяви про вихід з товариства є дією, спрямованою на припинення корпоративних прав та обов'язків учасника товариства; право учасника товариства на вихід з товариства не залежить від згоди товариства чи інших його учасників; учасник вважається таким, що вийшов з товариства з обмеженою або додатковою відповідальністю з моменту прийняття загальними зборами рішення про виключення учасника з товариства на підставі його заяви про вихід, а у випадку відсутності такого рішення - з дня закінчення строку, встановленого законом або статутом з повідомленням про вихід з товариства.

В силу положень ст.54 Закону України «Про господарські товариства» при виході учасника товариства з обмеженою відповідальністю його виплачується вартість частини майна товариства, пропорційна його частці у статутному капіталі. Виплата проводиться після затвердження звіту за рік, в якому він вийшов з товариства, і в строк до 12 місяців з дня виходу. На вимогу учасника та за згодою товариства вклад може бути повернуто повністю або частково в натуральній формі.

Позивач стверджував, що у в'язку із тим, що ОСОБА_2 не з'являється на збори учасників Товариства, звіт за рік не може бути затверджений.

За твердженням позивача для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Товариство надало всі необхідні документи, передбачені ч.ч.1, 3 ст.29 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», а тому у відповідача не було підстав для залишення їх без розгляду.

З урахуванням наведеного позивач просив задовольнити позовні вимоги (а.с.97-98).

12 вересня 2013 року через відділ діловодства та документообігу Донецького окружного адміністративного суду представник позивача надала клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (а.с.99).

Ухвалою від 09 вересня 2013 року, занесеною в журнал судового засідання (а.с.90-91), первісного відповідача по справі державного реєстратора Амвросіївської районної державної адміністрації Донецької області замінено на державного реєстратора Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції.

10 вересня 2013 року через відділ діловодства та документообігу Донецького окружного адміністративного суду відповідач надав клопотання про розгляд справи за відсутності його представника (а.с.96).

Третя особа в судове засідання не з'явився, явку свого представника не забезпечив, свого ставлення до заявлених позовних вимог не висловив.

На підставі ч.ч.1-2 ст.122, ч.6 ст.128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження.

З'ясовуючи чи мали місце обставини, якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, а також чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» (ідентифікаційний номер 35147039) зареєстроване Амвросіївською районною державною адміністрацією Донецької області 02 липня 2007 року (номер запису 1 236 102 0000 000509).

Товариство здійснює свою діяльність на підставі Статуту, затвердженого на загальних зборах учасників Товариства (протокол № 4 від 04 червня 2010 року), зареєстрованого 13 липня 2010 року (номер запису 1 236 105 0006 000509) (а.с.37-60).

Відповідно до п.1.5. Статуту учасниками Товариства є ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) та ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2) (а.с.38).

П.5.1. Статуту передбачає право учасника Товариства вийти з Товариства у встановленому порядку (а.с.51-52).

Згідно з п.п.6.2.-6.3. Статуту статутний (складений) капітал Товариства складає 250 000,00 грн.; розподіл статутного (складеного) капіталу між учасниками відбувається наступним чином: ОСОБА_2 володіє часткою у розмірі 125 000,00 грн., що складає 50% статутного (складеного) капіталу Товариства; ОСОБА_3 володіє часткою у розмірі 125 000,00 грн., що складає 50% статутного (складеного) капіталу Товариства.

Відповідно до п.6.13. Статуту частка (її частина) учасника може бути за рішенням загальних зборів учасників і за згодою цього учасника придбана самим Товариством. У цьому випадку воно зобов'язане реалізувати її іншим учасникам або третім особам у термін не більше одного року або зменшити статутний капітал. Протягом цього періоду розподіл прибутку, а також голосування і визначення кворуму у вищому органі проводиться без обліку придбаної частки (а.с.53).

Вищим органом Товариства є загальні збори, що передбачено п.10.1. Статуту (а.с.54).

До компетенції загальних зборів Товариства належить внесення змін до статуту Товариства; вирішення питання про придбання Товариством частки (її частини) учасника; затвердження річних результатів діяльності Товариства, що вбачається зі змісту пп.10.6.2., 10.6.4., 10.6.7 п.10.6. Статуту (а.с.55).

Згідно з пп.10.8.1. п.10.8. Статуту загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 60% голосів (а.с.55).

З питань визначення основних напрямків діяльності Товариства, затвердження його планів та звітів про їх виконання, внесення змін до статуту, а також при вирішенні питання про виключення учасника Товариства, рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосують учасники, що володіють у сукупності більше як 50% загальної кількості голосів учасників Товариства. З решти питань рішення приймаються простою більшістю голосів. Кожен з учасників Товариства на загальних зборах учасників має кількість голосів, пропорційну розміру його частки у статутному фонді. Голосування на загальних зборах учасників провадиться за принципом - на один відсоток статутного фонду припадає один голос, що передбачено пп.10.8.2., 10.8.4. п.10.8. Статуту (а.с.55-56).

Відповідно до п.11.1. Статуту учасник Товариства має право вийти з Товариства, повідомивши Товариство про свій вихід не пізніше ніж за один місяць до виходу.

При виході учасника з Товариства йому сплачується вартість частини майна Товариства, пропорційна його частці в статутному капіталі. Виплата проводиться після затвердження звіту за рік, в якому він вийшов з Товариства і в строк до 12 місяців з дня виходу. На вимогу учасника та за згодою Товариства його внесок до статутного капіталу може бути повернений повністю або частково в натуральній формі, що передбачено п.11.2. Статуту (а.с.57).

Згідно з положеннями п.п.17.1.-17.3. Статуту всі зміни до установчих документів Товариства вносяться виключно за рішенням загальних зборів учасників Товариства. Внесення змін до установчих документів проводиться відповідно до чинного законодавства. Після внесення змін до установчих документів Товариства такі зміни підлягають державній реєстрації (а.с.59).

04 жовтня 2010 року ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) надав Товариству заяву, в якій просив вивести його зі складу учасників (засновників) Товариства та виплатити йому вартість частини майна Товариства, пропорційну його частці у статутному (складеному) капіталі та його внесок до статутного капіталу, повністю в грошовій формі у порядку та строки, передбачені законодавством. Вказана заява посвідчена приватним нотаріусом Донецького міського нотаріального округу ОСОБА_6 04 жовтня 2010 року та зареєстрована в реєстрі за № 6345 (а.с.9).

07 грудня 2010 року відбулися загальні збори учасників Товариства, проведення яких оформлено протоколом № 5 (а.с.10). Відповідно до додатку до протоколу від 07 грудня 2010 року № 5 на загальних зборах учасників 07 грудня 2010 року присутні учасники, що володіють 50% голосів Товариства (а.с.11).

В протоколі загальних зборів учасників Товариства від 07 грудня 2010 року № 5 зазначено, що на загальних зборах був присутнім ОСОБА_3, який володіє 50% статутного капіталу Товариства та відповідно 50% від загальної кількості голосів учасників Товариства; відсутні учасники Товариства - ОСОБА_2, який володіє 50% статутного капіталу Товариства та відповідно 50% від загальної кількості голосів учасників.

На порядку денному загальних зборів учасників Товариства були наступні питання:

- про вихід зі складу учасників Товариства ОСОБА_2 на підставі нотаріальної заяви;

- розгляд питання про відступлення належної ОСОБА_2 частики у розмірі 50% в статутному капіталі Товариства безпосередньо Товариству;

- про виплату ОСОБА_2 вартості частики майна Товариства пропорційно його частці у статутному капіталі;

- про затвердження складу учасників та розподілу часток у статутному капіталі Товариства;

- про затвердження нової редакції статуту Товариства та державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства.

За результатами розгляду вказаних питань прийняті наступні рішення:

- погодитися із виходом ОСОБА_2 з Товариства на підставі нотаріальної заяви про добровільний вихід від 04 жовтня 2010 року;

- погодитися з питанням про відступлення належної ОСОБА_2 частки в розмірі 50% у Товаристві безпосередньо Товариству;

- згідно зі ст.54 Закону України «Про господарські товариства» при виході учасника з товариства з обмеженою відповідальністю йому виплачується вартість частки майна товариства, пропорційна його частці у статутному капіталі;

- затвердити наступний склад учасників та розподіл часток у статутному капіталі Товариства: громадянин України ОСОБА_3, який володіє 50% статутного капіталу Товариства, відповідно 50% від загальної кількості голосів учасників Товариства, 50% статутного капіталу Товариства, що складає 125 000,00 грн.; Товариство з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» - 50% статутного капіталу Товариства, що складає 125 000,00 грн.;

- затвердити статут Товариства у новій запропонованій редакції; доручити директору Товариства Вегнер Т.В. з правом передоручення третім особам здійснити всі необхідні дії для проведення державної реєстрації нової редакції статуту Товариства у зв'язку з чим надати до державного реєстратор всі необхідні документи на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, зокрема щодо складу учасників Товариства.

Результат розгляду всіх перелічених вище питань згідно із протоколом № 5 - «голосували «за» ОСОБА_3 (50%)».

Відповідно до п.1.5. нової редакції статуту Товариства, затвердженого на загальних зборах Товариства (протокол № 5 від 07 грудня 2010 року), учасниками Товариства є ОСОБА_3 та Товариство з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» (а.с.12-36).

В реєстраційній картці на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи (Форма 3) у складі засновників Товариства вказаний ОСОБА_2 (а.с.62-66).

16 квітня 2013 року уповноважена особа Товариства Вегнер Т.В. надала державному реєстратору пакет документів для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, а саме: реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу - протокол від 07 грудня 2010 року № 5); заяву фізичної особи про вихід зі складу засновків (учасників) (нотаріально засвідчена копія); нову редакцію установчих документів (два примірники); документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; статут; квитанція платіжного доручення з відміткою банку (за публікацію).

За результатами розгляду документів, поданих Товариством, державним реєстратором Амвросіївської районної державної адміністрації Донецької області Клименко О.Ф. прийнято рішення про залишення документів без розгляду з тієї причини, що збори, які відбулися 07 грудня 2012 року (протокол № 5) були неповноважні - присутні 50% учасників, про що 16 квітня 2013 року складене повідомлення № 2-732 про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації, без розгляду (а.с.7).

Докази, які б спростовували наведені вище обставини, суду не надані.

З приводу посилання представника позивача на рішення Господарського суду Донецької області від 17 червня 2013 року по справі № 905/2825/13 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» до ОСОБА_8, ОСОБА_2 про визнання недійсним договору уступки права вимоги (а.с.82-87), суд відзначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Оскільки рішення господарського суду Донецької області від 17 червня 2013 року законної сили не набрало та скасоване постановою Донецького апеляційного господарського суду від 06 серпня 2013 року по справі № 905/2825/13, встановлені ним факти не можуть вважатися преюдиційними і підлягають доведенню у загальному порядку, визначеному КАС України.

Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені норми матеріального права.

Завданням адміністративного судочинства, крім іншого, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, їхніх посадових і службових осіб при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства (ч.1 ст.2 КАС України).

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень, та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дії; 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення; 9) з урахуванням права на особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку, що передбачено ч.3 ст.2 КАС України.

Згідно з приписами ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади, їхні посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» від 15 травня 2003 року № 755-IV із змінами та доповненнями (далі - Закон № 755).

Державний реєстратор - посадова особа центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, яка відповідно до цього Закону від імені держави здійснює державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що передбачено ст.1 Закону № 755.

До повноважень державного реєстратора належить проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичних осіб, що передбачено ч.1 ст.6 Закону № 755.

Отже, державний реєстратор є суб'єктом владних повноважень, а спірні правовідносини виникли внаслідок реалізації ним владних управлінських функцій в сфері державної реєстрації.

Відповідно до ч.1 ст.4 Закону № 755 державна реєстрація юридичних осіб - засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

Згідно з ч.3 ст.4 Закону № 755 зміни до установчих документів юридичної особи підлягають обов'язковій державній реєстрації шляхом внесення відповідних змін до записів Єдиного державного реєстру в порядку, встановленому цим Законом.

Процедура державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи регламентована ст.29 Закону № 755.

Так, відповідно до ч.1 ст.29 Закону № 755 для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридична особа повинна подати (надіслати поштовим відправленням з описом вкладення) такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів; документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; оригінали установчих документів юридичної особи з відміткою про їх державну реєстрацію з усіма змінами, чинними на дату подачі документів, або копія опублікованого в спеціалізованому друкованому засобі масової інформації повідомлення про втрату всіх або частини зазначених оригіналів установчих документів; два примірники змін до установчих документів юридичної особи у вигляді окремих додатків або два примірники установчих документів у новій редакції; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації змін до установчих документів, якщо інше не встановлено цим Законом.

Крім того, за правилами ч.3 ст.29 Закону № 755у разі внесення змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, крім документів, які передбачені ч.1 цієї статті, додатково подається примірник оригіналу (ксерокопія, нотаріально засвідчена копія) одного із таких документів: рішення про вихід юридичної особи із складу засновників (учасників); заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників); заяви, договору, іншого документа про перехід чи передачу частки учасника у статутному капіталі товариства; рішення уповноваженого органу юридичної особи про примусове виключення засновника (учасника) із складу засновників (учасників) юридичної особи, якщо це передбачено законом або установчими документами юридичної особи.

Ч.7 ст.29 Закону № 755 містить правову норму, відповідно до якої державному реєстратору забороняється вимагати документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо вони не передбачені ч.ч.1-6 цієї статті.

Як встановлено судом, для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи 16 квітня 2013 року уповноважена особа Товариства надала державному реєстратору реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи; рішення про внесення змін до установчих документів (примірник оригіналу - протокол від 07 грудня 2010 року № 5); заяву фізичної особи про вихід зі складу засновків (учасників) (нотаріально засвідчена копія); нову редакцію установчих документів (два примірники); документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів; статут; квитанція платіжного доручення з відміткою банку (за публікацію).

Для проведення зазначеної вище реєстраційної дії ч.1 ст.29 Закону № 755 передбачена необхідність надання примірнику оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення про внесення змін до установчих документів, а також документа, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів.

Як слідує зі змісту п. «б» ст.41, ст.59 Закону України «Про господарські товариства» від 19 вересня 1991 року № 1576-XII (далі - Закон № 1576), внесення змін до статутних документів товариства належить до компетенції загальних зборів його учасників.

Згідно з положеннями ч.2 ст.98 Цивільного кодексу України рішення загальних зборів приймаються простою більшістю від числа присутніх учасників, якщо інше не встановлено установчими документами або законом. Рішення про внесення змін до статуту товариства приймаються більшістю не менш як у 3/4 голосів, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ч.1 ст.60 Закону № 1576 загальні збори учасників вважаються повноважними, якщо на них присутні учасники (представники учасників), що володіють у сукупності більш як 60 відсотками голосів.

З питань, зазначених у пп. «а», «б» ст.41 цього Закону, рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосують учасники, що володіють у сукупності більш як 50 відсотками загальної кількості голосів учасників товариства, що передбачено ч.2 ст.59 Закону № 1576.

Аналогічні положення передбачені пп.10.6.2., 10.6.4., 10.6.7 п.10.6., пп.10.8.1. п.10.8. Статуту Товариства.

На загальних зборах, які відбулися 07 грудня 2010 року, був присутнім лише один учасник Товариства, який володіє 50% голосів. Отже, висновок державного реєстратора щодо неповноважності загальних зборів є обґрунтованим.

Згідно з положеннями ч.11 ст.29 Закону № 755 державний реєстратор зобов'язаний залишити без розгляду документи, які подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, якщо: документи подані за неналежним місцем проведення державної реєстрації; документи не відповідають вимогам, які встановлені ч.ч.1, 2, 4, 5 та 7 ст.8, ч.5 ст.10 цього Закону; документи подані не у повному обсязі; документи подано особою, яка не має на це повноважень; до державного реєстратора надійшло рішення суду щодо заборони у проведенні реєстраційних дій.

Зважаючи на те, що уповноваженою особою Товариства не був наданий документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів, (необхідність надання якого передбачена ч.1 ст.29 Закону № 755), а також з огляду на відсутність кворуму на загальних зборах учасників Товариства, що унеможливлювало прийняття ними будь-яких рішень, включаючи внесення змін до установчих документів (затвердження нової редакції статуту), прийняття державним реєстратором рішення про залишення без розгляду документів, наданих Товариством для проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, повною мірою узгоджується з положеннями ч.11 ст.29 Закону № 755 та є належним способом реалізації відповідачем владних управлінських функцій.

З огляду на викладене, позовні вимоги Товариства про скасування повідомлення про залишення документів, що подані для проведення державної реєстрації змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек», без розгляду та про зобов'язання державного реєстратора провести реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек», а саме змін до установчих документів, які пов'язані із зміною складу засновників (учасників) Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» не підлягають задоволенню.

Крім того, суд вважає за необхідне звернути увагу позивача на наступне.

Відповідно до ст.100 Цивільного кодексу України право участі у товаристві є особистим немайновим правом. Учасники товариства мають право вийти з товариства, якщо установчими документами не встановлений обов'язок учасника письмово попередити про свій вихід з товариства у визначений строк, який не може перевищувати одного року.

Право учасника товариства на вихід із товариства у встановленому порядку безпосередньо передбачене п.3 ч.1 ст.116, ч.1 ст.148 Цивільного кодексу України, ч.1 ст.88 Господарського кодексу України та п. «в» ч.1 ст.10 Закону № 1576. Аналогічна норма міститься в п.11.1. Статуту Товариства.

Відповідно до п.28 постанови Пленуму Верховного Суду України від 24 жовтня 2008 року № 13 «Про практику розгляду судами корпоративних спорів» учасник товариства з обмеженою відповідальністю вправі у будь-який час вийти з товариства незалежно від згоди інших учасників та самого товариства. Вихід зі складу учасників товариства не пов'язується ні з рішенням зборів учасників, ні з внесенням змін до установчих документів товариства. У зв'язку з цим моментом виходу учасника з товариства є дата подачі ним заяви про вихід відповідній посадовій особі товариства або вручення заяви цим особам органами зв'язку. Положення установчих документів, які обмежують чи забороняють право на вихід учасника з товариства, є незаконними. У разі, якщо товариство не вчиняє дії у зв'язку з поданням учасником заяви про вихід з товариства (не вирішується питання про внесення змін до установчих документів товариства, про їх державну реєстрацію), учасник товариства вправі звернутися до господарського суду з позовом про зобов'язання товариства до державної реєстрації змін в установчих документах товариства у зв'язку зі зміною у складі учасників товариства на підставі ст.7 Закону № 1576.

Згідно з положеннями ч.2 ст.148 Цивільного кодексу України учасник, який виходить із товариства з обмеженою відповідальністю, має право одержати вартість частини майна, пропорційну його частці у статутному капіталі товариства. За домовленістю між учасником та товариством виплата вартості частини майна товариства може бути замінена переданням майна в натурі. Якщо вклад до статутного капіталу був здійснений шляхом передання права користування майном, відповідне майно повертається учасникові без виплати винагороди. Порядок і спосіб визначення вартості частини майна, що пропорційна частці учасника у статутному капіталі, а також порядок і строки її виплати встановлюються статутом і законом.

Згідно зі ст.54 Закону № 1576 при виході учасника з товариства з обмеженою відповідальністю йому виплачується вартість частини майна товариства, пропорційна його частці у статутному капіталі. Виплата провадиться після затвердження звіту за рік, в якому він вийшов з товариства, і в строк до 12 місяців з дня виходу. На вимогу учасника та за згодою товариства вклад може бути повернуто повністю або частково в натуральній формі. Учаснику, який вибув, виплачується належна йому частка прибутку, одержаного товариством в даному році до моменту його виходу. Майно, передане учасником товариству тільки в користування, повертається в натуральній формі без винагороди.

В протоколі загальних зборів учасників Товариства від 10 грудня 2010 року № 5, крім іншого, відображені рішення погодитися із виходом ОСОБА_2 із Товариства на підставі нотаріальної заяви про добровільний вихід від 04 жовтня 2010 року; згідно зі ст.54 Закону України «Про господарські товариства» при виході учасника з товариства з обмеженою відповідальністю йому виплачується вартість частки майна товариства, пропорційна його частці у статутному капіталі.

При цьому необхідність надання Товариством згоди на вихід учасника, в даному випадку ОСОБА_2, законодавством взагалі не передбачена. Водночас рішення про виплату ОСОБА_2 вартості належної йому частки майна Товариства прийнято не було.

Загальними зборами прийнято рішення погодитися з питанням про відступлення належної ОСОБА_2 частки в розмірі 50% у Товаристві безпосередньо Товариству; затверджений наступний склад учасників та розподіл часток у статутному капіталі Товариства: Громадянин України ОСОБА_3, який володіє 50% статутного капіталу Товариства, відповідно 50% від загальної кількості голосів учасників Товариства, 50% статутного капіталу Товариства, що складає 125 000,00 грн.; Товариство з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» - 50% статутного капіталу Товариства, що складає 125 000,00 грн.; а також затверджений статут Товариства у новій редакції.

Відповідно до п.1.5. нової редакції статуту Товариства, затвердженого на загальних зборах Товариства (протокол № 5 від 07 грудня 2010 року), учасниками Товариства є ОСОБА_3 та Товариство з обмеженою відповідальністю «Цвяточек».

Згідно з ч.4 ст.147 Цивільного кодексу України у разі придбання частки (її частини) учасника самим товариством з обмеженою відповідальністю воно зобов'язане реалізувати її іншим учасникам або третім особам протягом строку та в порядку, встановлених статутом і законом, або зменшити свій статутний капітал відповідно до ст.144 цього Кодексу.

Ч.5 ст.53 Закону № 1576 передбачено, що у разі придбання частки (її частини) учасника самим товариством з обмеженою відповідальністю воно зобов'язане реалізувати її іншим учасникам або третім особам протягом строку, що не перевищує одного року, або зменшити свій статутний капітал відповідно до ст.52 цього Закону. Протягом цього періоду розподіл прибутку, а також голосування і визначення кворуму у вищому органі проводяться без урахування частки, придбаної товариством.

Відповідно до п.6.13. Статуту частка (її частина) учасника може бути за рішенням загальних зборів учасників і за згодою цього учасника придбана самим Товариством. У цьому випадку воно зобов'язане реалізувати її іншим учасникам або третім особам у термін не більше одного року або зменшити статутний капітал. Протягом цього періоду розподіл прибутку, а також голосування і визначення кворуму у вищому органі проводиться без обліку придбаної частки.

Аналіз наведених норм зумовлює висновок, що внаслідок придбання частки учасника самим товариством, таке товариство статусу учасника не набуває.

Крім того, за приписами ч.1 ст.3 Закону № 1576 засновниками та учасниками товариства можуть бути підприємства, установи, організації, а також громадяни, крім випадків, передбачених законодавчими актами України.

Відповідно до ч.1 ст.114 Цивільного кодексу України учасником господарського товариства може бути фізична або юридична особа. Обмеження щодо участі у господарських товариствах може бути встановлено законом.

Згідно з ч.2 ст.79 Господарського кодексу України засновниками і учасниками товариства можуть бути суб'єкти господарювання, інші учасники господарських відносин, зазначені у ст.2 цього Кодексу, а також громадяни, які не є суб'єктами господарювання. Обмеження щодо заснування та участі в господарських товариствах суб'єктів господарювання або інших осіб встановлюються цим Кодексом, іншими законами.

Аналіз наведених норм, а також правового статусу товариства як юридичної особи та його учасників (засновників), дозволяє дійти висновку, що товариство може бути засновником (учасником) інших юридичних осіб, проте набуття товариством статусу учасника «самого себе» законодавством не передбачено.

Як наслідок, положення п.1.5. нової редакції Статуту в частині визначення Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» у якості одного з учасників цього ж Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» є такими, що не ґрунтуються на законі.

До того ж згідно з положеннями ст.1 Закону № 755 реєстраційна картка - документ встановленого зразка, який підтверджує волевиявлення особи щодо внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру.

В реєстраційній картці на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи (Форма 3), яка була надана уповноваженою особою Товариства державному реєстратору, у складі засновників Товариства вказаний лише ОСОБА_2, який в свою чергу виявів намір вийти зі складу засновників (учасників) цього товариства, подавши відповідну заяву.

Таким чином, відомості, наведені уповноваженою особою позивача в реєстраційній картці не відповідають волевиявленню особи щодо внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру та не узгоджуються з іншими документами, поданими для проведення державної реєстрації змін до установчих документів позивача, зокрема з положеннями Статуту як у чинній, так і у новій редакції.

Згадані вище обставини також унеможливлюють прийняття судом рішення про зобов'язання відповідача провести державну реєстрацію змін до установчих документів Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» в частині зміни складу його учасників (засновників) на підставі тих документів, що були надані уповноваженою особою Товариства державному реєстратору, та були предметом розгляду останнього.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, беручи до уваги, що ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до ч.2 ст.94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.

Оскільки відповідачами, на користь яких прийнято рішення, не були понесені судові витрати, вони не підлягають присудженню.

Керуючись Конституцією України, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців», Законом України «Про господарські товариства», ст.ст.2-15, 17-20, 51, 69-72, 94, 98, 159-163, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, -

постановив:

1. У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Цвяточек» до Державного реєстратора Реєстраційної служби Амвросіївського районного управління юстиції Клименко Оксани Федорівни, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_2, про визнання дій неправомірними та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити у повному обсязі.

2. Постанова прийнята, складена і підписана у нарадчій кімнаті 12 вересня 2013 року.

3. Постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецькій окружний адміністративний суд в порядку, визначеному ст.186 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом ч.3 ст.160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

4. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених ч.4 ст.167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

5. Постанова набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Кравченко Т.О.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2013
Оприлюднено14.10.2013
Номер документу34072356
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/11616/13-а

Ухвала від 22.01.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 06.02.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 22.01.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Ухвала від 06.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Карпушова О.В.

Постанова від 12.09.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 27.08.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

Ухвала від 12.08.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Кравченко Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні