Справа № 825/3444/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 жовтня 2013 року Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді Житняк Л.О.
за участі секретаря Сугакової Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Алпетрі" до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області про визнання протиправними дій, -
В С Т А Н О В И В:
13.09.2013 Приватне підприємство "Алпетрі" (далі - ПП "Алпетрі") звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області (далі - ДПІ у м. Чернігові) про визнання протиправними дій щодо відмови прийняти податкову декларацію з податку на додану вартість (далі - ПДВ) ПП "Алпетрі" за липень 2013 року від 19.08.2013, що оформлена листом від 20.08.2013 № 1290/10/15-417, а податкову декларацію з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 з додатком № 5 до неї та реєстром отриманих та виданих податкових накладних вважати такою, що подана у день її фактичного отримання ДПІ у м. Чернігові - 19.08.2013.
Обґрунтовуючи свої вимоги позивач зазначив, що подав у відповідності до вимог Податкового кодексу України з зазначенням усіх необхідних реквізитів до ДПІ у м. Чернігові в електронній формі звітну податкову декларацію з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 з додатком № 5 до неї та реєстром отриманих та виданих податкових накладних, однак відповідачем всупереч вимогам цього Кодексу не вказано у листі від 20.08.2013 № 1290/10/15-417 в чому саме полягає невідповідність поданої декларації вимогам Податкового кодексу України, лише зазначено на порушенні ПП "Алпетрі" порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, посилаючись на обставини, зазначені у позові з наданням додаткових пояснень.
Представник відповідача проти позову заперечив та просив у його задоволенні відмовити, зазначивши, що ДПІ у м. Чернігові діяла в межах, визначених податковим законодавством, вказуючи на правомірність визнання податкової декларації позивача з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 "не дійсною", згідно листа ДПІ у м. Чернігові від 20.08.2013 № 1290/10/15-417, посилаючись на порушення ПП "Алпетрі" порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ.
При цьому, представник відповідача в своїх письмових запереченнях проти позову зазначив, що Методичні рекомендації щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, затверджені наказом Державної податкового служби України від 14.06.2012 № 516, містять перелік причин неприйняття декларацій, а в даному випадку ПП "Алпетрі" відмовлено по причині 102 "Заповнено та подано звітність не в повному обсязі".
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ПП "Алпетрі" (ід.код 37418335) як юридичну особу зареєстровано 24.11.2010 виконавчим комітетом Чернігівської міської ради (Свідоцтво про реєстрацію серії А00 № 583209, а.с. 43), включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (витяг з ЄДР серії АВ № 095711, а.с. 46-47) та до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (довідка з ЄДРПОУ серії АА № 040766, а.с. 45), взято на облік до ДПІ у м. Чернігові як платника податків, зареєстрований платником ПДВ (Свідоцтво про реєстрацію від 03.12.2010 № 100312524, а.с. 44).
Щодо даних правовідносин суд враховує п. 46.1 ст. 46 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755, яким визначено поняття "податкова декларація, розрахунок" (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов'язання, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Митні декларації прирівнюються до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов'язань. Додатки до податкової декларації є її невід'ємною частиною.
Згідно п. 46.5 ст. 46 Кодексу форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику. У такому ж порядку встановлюються форми податкових декларацій з місцевих податків і зборів, що є обов'язковими для застосування їх платниками (податковими агентами).
При цьому, на виконання п. 201.14 ст. 201 Кодексу платники податку зобов'язані вести окремий облік операцій з постачання та придбання товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню, а також які не є об'єктами оподаткування та звільнені від оподаткування згідно з цим розділом.
Відповідно п. 201.15 ст. 201 Податкового кодексу України зведені результати такого обліку відображаються в податкових деклараціях, форма яких встановлюється у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу. Платник податку веде реєстр виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді, у якому зазначаються порядковий номер податкової накладної, дата її виписки (отримання), загальна сума постачання та сума нарахованого податку, а також реєстраційний номер платника податку - продавця, який видав податкову накладну такому платнику податку. Форма і порядок заповнення реєстру виданих та отриманих податкових накладних встановлюються відповідно до вимог розділу II цього Кодексу.
Платники податку щомісяця в терміни, що передбачені для подання податкової звітності (календарний місяць), у тому числі для яких цим розділом встановлено звітний податковий період - квартал, подають контролюючому органу копії записів у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних за такий період в електронному вигляді.
Контролюючий орган розробляє та розміщує на своєму офіційному веб-сайті програму ведення обліку записів у реєстрах виданих та отриманих податкових накладних в електронному вигляді та забезпечує її безкоштовне розповсюдження (включаючи необхідні зміни та доповнення) як шляхом надання доступу до копіювання такої програми, як через Інтернет, так і шляхом запису на магнітні носії інформації платника за його запитом.
Так, судом встановлено, що ПП "Алпетрі" було подано до ДПІ у м. Чернігові в електронній формі звітну податкову декларацію з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 з додатком № 5 до неї та реєстром отриманих та виданих податкових накладних (а.с. 10-11,13-14,16-40). На підтвердження отримання відповідачем 19.08.2013 податкової декларації з ПДВ з додатками, позивачем до матеріалів справи були надані письмові повідомлення (квитанції) про прийняття податкової звітності в електронній формі (а.с. 12,15,41).
При цьому, листом ДПІ у м. Чернігові від 20.08.2013 № 1290/10/15-417 відповідно до додатку № 6 наказу Державної податкового служби України від 14.06.2012 № 516 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України" податкова декларація з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 визнана "не дійсною" з посиланням податкового органу на порушення позивачем порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, затвердженого наказом Державної податкового служби України від 17.12.2012 № 1342 (а.с. 42).
В даному випадку, суд, розглядаючи посилання представника відповідача на порушення ПП "Алпетрі" вимог Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, затверджених наказом Державної податкового служби України від 14.06.2012 № 516, а саме: причина 102 "Заповнено та подано звітність не в повному обсязі", зазначає наступне.
Згідно додатку № 6 "Довідник причин, з яких податкова звітність не вважається податковою декларацією" вищевказаного наказу Державної податкового служби України № 516 законодавчими підставами є: абз. 3 п. 46.1 ст. 46 глави 2 розділу II Податкового кодексу України - Додатки до податкової декларації є невід'ємною частиною. У разі подання платником податків до органу державної податкової служби податкової декларації, заповненої з порушенням вимог пунктів 48.3 та 48.4 ст. 48 цього Кодексу та пп. 49.11.1 п. 49 Податкового кодексу України - у разі отримання податкової декларації, надісланої поштою або засобами електронного зв'язку; пп. 49.11.2 - у разі отримання такої податкової декларації особисто від платника податку або його представника.
Так, порядок подання податкової декларації до органів державної податкової служби регулюється ст. 49 Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 49.8 ст. 49 Кодексу прийняття податкової декларації є обов'язком органу державної податкової служби.
Імперативний характер наведеної норми означає, що податковий орган не має права не прийняти фактично отриману податкову декларацію, подану платником податків в один із способів, передбачених п. 49.3 ст. 49 Податкового кодексу України (особисто або через представника, поштою чи засобами електронного зв'язку). Практична реалізація процедури прийняття податкової декларації визначається п. 49.8 та п. 49.9 ст. 49 Кодексу.
Як передбачено нормою абз. 1 п. 49.9 ст. 49 Податкового кодексу України, за умови дотримання платником податків вимог цієї статті посадова особа органу державної податкової служби, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов'язана зареєструвати податкову декларацію платника датою її фактичного отримання органом державної податкової служби.
Згідно з п. 49.8 ст. 49 Кодексу під час прийняття податкової декларації уповноважена посадова особа органу державної податкової служби, в якому перебуває на обліку платник податків, зобов'язана перевірити наявність та достовірність заповнення всіх обов'язкових реквізитів, передбачених п. 48.3 та п. 48.4 ст. 48 цього Кодексу. Інші показники, зазначені в податковій декларації платника податків, до її прийняття перевірці не підлягають.
Так, в силу п. 48.3 ст. 48 Податкового кодексу України податкова декларація повинна містити такі обов'язкові реквізити:
тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);
звітний (податковий) період, за який подається податкова декларація;
звітний (податковий) період, що уточнюється (для уточнюючого розрахунку);
повне найменування (прізвище, ім'я, по батькові) платника податків згідно з реєстраційними документами;
код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
місцезнаходження (місце проживання) платника податків;
найменування контролюючого органу, до якого подається звітність;
дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми);
ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових карток або інші відомості, визначені в абзаці сьомому цього пункту, посадових осіб платника податків;
підписи платника податку - фізичної особи та/або посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою платника податку (за наявності).
Як визначено п. 48.4 ст. 48 Кодексу у окремих випадках, коли це відповідає сутності податку або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової декларації додатково може містити такі обов'язкові реквізити:
відмітка про звітування за спеціальним режимом;
код виду економічної діяльності (КВЕД);
код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ;
індивідуальний податковий номер та номер свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість згідно з даними реєстру платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період.
У даному випадку, обставини справи свідчать про те, що податкова декларація з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 містить усі необхідні реквізити, які передбачені п. 48.3 ст. 48 Податкового кодексу України, що не спростовано в ході судового розгляду представником відповідача.
Таким чином, судом встановлено, що податкова декларація з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 подана позивачем у відповідності до вимог Податкового кодексу України, з зазначенням усіх необхідних реквізитів, однак податковим органом всупереч вимогам цього Кодексу не вказано у листі від 20.08.2013 № 1290/10/15-417 в чому саме полягає невідповідність поданої декларації вимогам Податкового кодексу України.
Крім того, процедура прийняття податкової декларації полягає у вчиненні посадовою особою податкового органу фактичних дій із: 1) перевірки наявності та достовірності заповнення обов'язкових реквізитів, передбачених п. 48.3 та п. 48.4 Податкового кодексу України; 2) реєстрації податкової декларації у день її отримання органом державної податкової служби.
При цьому, як встановлено п. 49.10 ст. 49 Податкового кодексу України, відмова посадової особи органу державної податкової служби прийняти податкову декларацію з будь-яких причин, не визначених цією статтею, у тому числі висунення будь-яких не визначених цією статтею передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої податкової декларації, зменшення або скасування від'ємного значення об'єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов'язань тощо), забороняється.
Інших, відмінних від вказаних в Податковому кодексі України наслідків, Методичні рекомендації щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України", затверджені наказом Державної податкового служби України від 14.06.2012 № 516, не мають містити, які при тому, не зареєстровані в Міністерстві юстиції України у встановленому законом порядку, а отже, не можуть застосовуватись при регулюванні прав та обов'язків платників податків.
Водночас Податковим кодексом України передбачені спеціальні наслідки подання платником податків податкової декларації, заповненої з порушенням вимог п. 48.3 та п. 48.4 ст. 48 Податкового кодексу України. У такому разі на підставі п. 49.11 ст. 49 Кодексу орган державної податкової служби зобов'язаний надати платнику податків письмове повідомлення про відмову у прийнятті його податкової декларації із зазначенням причин такої відмови.
У свою чергу, згідно з п. 49.12 ст. 49 Податкового кодексу України, у разі отримання відмови органу державної податкової служби у прийнятті податкової декларації платник податків має право: подати податкову декларацію та сплатити штраф у разі порушення строку її подання; оскаржити рішення органу державної податкової служби у порядку, передбаченому ст. 56 цього Кодексу.
В даних правовідносинах необхідно також врахувати, що відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України компетенція адміністративних судів поширюється на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Обов'язковою ознакою нормативно-правового акта чи правового акта індивідуальної дії, а також відповідних дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень є створення ними юридичних наслідків у формі прав, обов'язків, їх зміни чи припинення.
Оскільки відмова у прийнятті поданої декларації призводить до виникнення юридичних наслідків для платника податків у вигляді накладення на такого платника штрафу за несвоєчасне подання декларації, така відмова може бути предметом розгляду в адміністративних судах України.
Враховуючи протиправність дій податкового органу щодо визнання податкової декларації позивача з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 № 9051356686 "не дійсною", за відсутності факту порушення ПП "Алпетрі" порядку заповнення і подання податкової звітності з ПДВ, суд прийшов до висновку, що позовна вимога позивача про визнання протиправними дій щодо відмови прийняти податкову декларацію з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013, що оформлена листом від 20.08.2013 № 1290/10/15-417 - підлягає задоволенню.
Щодо позовної вимоги про визнання податкової декларації з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 з додатком № 5 до неї та реєстром отриманих та виданих податкових накладних такою, що подана у день її фактичного отримання ДПІ у м. Чернігові - 19.08.2013, суд зазначає п. 49.13 ст. 49 Податкового кодексу України, де визначено, що у разі, якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови органом державної податкової служби (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання органом державної податкової служби.
В даному випадку встановлення в межах даної справи факту протиправності дій ДПІ у м. Чернігові щодо відмови прийняти податкову декларацію з ПДВ ПП "Алпетрі" за липень 2013 року від 19.08.2013, що оформлена листом від 20.08.2013 № 1290/10/15-417, означає, що відповідне рішення не створило жодних правових наслідків для позивача, а податкова декларація є поданою вчасно на підставі п. 49.13 ст. 49 Податкового кодексу України. Тому, в такому разі обов'язок платника податків щодо своєчасного подання податкової декларації є виконаним належним чином, а його порушені права цілком відновленими. Крім іншого, дії по прийняттю податкової декларації відносяться до внутрішньої компетенції суб'єкта владних повноважень при виконання управлінських функцій, і суд не може підміняти державний орган, дії чи рішення якого оскаржуються, приймаючи замість його висновку (в листі від 20.08.2013 № 1290/10/15-417) інший висновок, який би відповідав закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до виключної компетенції чи внутрішньої організаційної діяльності такого суб'єкта владних повноважень.
Враховуючи зазначене, позовна вимога ПП "Алпетрі" про визнання податкової декларації з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 з додатком № 5 до неї та реєстром отриманих та виданих податкових накладних такою, що подана у день її фактичного отримання ДПІ у м. Чернігові - 19.08.2013 задоволенню не підлягає.
Зважаючи на всі наведені обставини в їх сукупності, суд вважає, що обставини, на які посилається відповідач як підставу своїх правомірних дій, не знайшли свого обґрунтування в ході судового розгляду та не підтверджуються матеріалами справи.
Таким чином, згідно вимог Податкового кодексу України, враховуючи ст. 19 Конституції України та ч. 1 ст. 11, ст.ст. 71, 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд визнав, що позовна вимога ПП "Алпетрі" про визнання протиправними дій щодо відмови прийняти податкову декларацію з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013, що оформлена листом від 20.08.2013 № 1290/10/15-417 - підлягає задоволенню. Відповідно, в частині позову про визнання податкової декларації з ПДВ за липень 2013 року від 19.08.2013 з додатком № 5 до неї та реєстром отриманих та виданих податкових накладних такою, що подана у день її фактичного отримання ДПІ у м. Чернігові - 19.08.2013 необхідно відмовити.
Документально підтверджені судові витрати, здійснені позивачем по справі, суд присуджує, згідно ч. 3 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, з Державного бюджету України відповідно до задоволених вимог.
Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у м. Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області щодо відмови прийняти податкову декларацію з податку на додану вартість Приватного підприємства "Алпетрі" за липень 2013 року від 19.08.2013, що оформлена листом від 20.08.2013 № 1290/10/15-417.
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України (р/р 31216206784002, отримувач: УДКСУ у м. Чернігові Державний бюджет, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУ ДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) на користь Приватного підприємства "Алпетрі" (ід.код 37418335) 17,20 грн. (сімнадцять гривень 20 коп.) судового збору, відповідно до задоволених вимог, сплаченого за платіжним дорученням від 05.09.2013 № 2331.
Постанова суду набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку статей 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2013 |
Оприлюднено | 15.10.2013 |
Номер документу | 34096277 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні