ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"11" вересня 2013 р.Справа № 921/774/13-г/1
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Чопко Ю.О.
Розглянув справу
За позовом Тернопільсього міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м.Тернопіль
до Кременецького краєзнавчого музею, м. Кременець, вул. Т.Шевченка,90
про стягнення збитків, заподіяних державі в результаті наднормових викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря в сумі 5001 грн. 79 коп. збитків
За участю представників від:
Прокуратури: Середзінський І.В.- прокурор, посвідчення № 013500 від 03.12.2012р.
Позивача: Мазур Т.В. - головний спеціаліст - юрисконсульт (довіреність №1-1/23-1 від 05.01.2012р.).
Відповідача: Данилюк О.М. - директор, наказ № 362 від 23.07.2009р.
В судовому засіданні учасникам судового процесу роз'яснено процесуальні права та обов'язки, передбачені статтями 20, 22,29, 81-1 ГПК України.
Технічна фіксація судового процесу за відсутності відповідного клопотання не здійснювалась.
Суть справи:
Тернопільський міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до господарського суду Тернопільської області із позовною заявою в інтересах в особі Державної екологічної інспекції у Тернопільській області про стягнення з Кременецького краєзнавчого музею, м. Кременець 5001грн. 79коп. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що проведеною 07.02.2013р. державною екологічною інспекцією у Тернопільській області перевіркою дотримання природоохоронного законодавства Кременецьким краєзнавчим музеєм встановлено, що відповідач проводив свою діяльність з порушенням порядку здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу, внаслідок чого за період з 01.02.2009 р. по 01.02.2013 р. використано 48430 м 3 природного газу, що є порушенням ст. 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" та завдано збитків державі на суму 5001 грн. 79 коп.
В підтвердження викладеного надано: акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Кременецьким краєзнавчим музеєм від 07.02.2013р.; постанову № 16 від 07.02.2013 р. "Про накладення адміністративного стягнення", припис № 3-1/762 від 11.02.2013р.а також інші документи, належним чином засвідчені копії яких знаходяться в матеріалах справи.
Ухвалою господарського суду Тернопільської області від 29.07.2013 року порушено провадження у справі та призначено її розгляд на 21 серпня 2013р., який відкладався за клопотання відповідача на 11.09.2013р.
В судовому засіданні прокурор та представниця позивача - Державної екологічної інспекції у Тернопільській області позовні вимоги підтримали повністю.
Відповідач відзиву на позов не подав, його повноважна представниця проти позову заперечила, посилаючись на те, що нова котельня працює з 2013р., а про отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин не була повідомлена. Пояснила, що установа знаходиться у важкому фінансовому становищі, подала супровідним листом документи, що свідчать про важкий фінансовий стан підприємства.
Представниця позивача спростувала твердження відповідача щодо нової котельні та повідомила, що дозвіл необхідний незалежно від введення в експлуатацію нової котельні.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши в судовому засіданні доводи та пояснення прокурора, представника позивача та заперечення представника відповідача, оцінивши представлені докази в їх сукупності, судом встановлено наступне:
Згідно вимог ст. 121 Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", ст. 29 Господарського процесуального кодексу України на органи прокуратури покладається представництво інтересів громадян та держави в судах у випадках, визначених Законом. Прокурор має право звернутися до господарського суду з позовом в інтересах держави або громадянина. В силу ст. ст.20, 36-1 Закону України "Про прокуратуру" при здійсненні прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів прокурор має право звертатись до суду з заявою про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб при наявності порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" передбачено, що представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає в здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом. Підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.
У відповідності до ст.29 Господарського процесуального кодексу України, прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди. Відмова позивача від позову, поданого прокурором в інтересах держави, не позбавляє прокурора права підтримувати позов і вимагати вирішення спору по суті.
Згідно ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об'єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
Згідно частини 1 статті 5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" № 1264-ХІІ від 25.06.1991р. (надалі Закон № 1264-ХІІ) державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Статтею 20 Закону № 1264-ХІІ встановлено, що державний контроль за використанням і охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони республіки, а також за додержанням норм екологічної безпеки відноситься до компетенції спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів. Окрім того, до їх компетенції, зокрема, належить і видача дозволів на захоронення (складування) відходів, викиди шкідливих речовин у навколишнє природне середовище, на спеціальне використання природних ресурсів відповідно до законодавства України (п. є ч. 1 ст. 20 Закону № 1264-ХІІ).
Згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 55 від 19.02.2007 року затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію у Тернопільській області. Відповідно до п.п.6 п. 5 даного Положення Інспекції надано право складати акти перевірок і протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати справи про адміністративні правопорушення.
Як вбачається із ст. 40 Закону № 1264-ХІІ, використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог.
Згідно п.4 ст.33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність, згідно з законом.
Державна екологічна інспекція у Тернопільській області, відповідно до Положення про державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженої Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 04.11.2011 N 429, Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Держекоінспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє у складі Держекоінспекції України і їй підпорядковується. Одним із завдань інспекції, у відповідності до абзацу ''б''п.п. 2 п. 4 вищевказаного Положення, є здійснення державного нагляду (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання,
громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про екологічну та радіаційну безпеку, тощо.
Державна екологічна інспекція в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами, зокрема і шляхом звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
У відповідності до ст.20-2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст.5,7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та наказу державної екологічної інспекції у Тернопільській області від 05.02.2013р. № 33, Державною екологічною інспекцєю в Тернопільскій області, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Галицьким С.В. проведено перевірку дотримання природоохоронного законодавства Кременецьким краєзнавчим музеєм, за результатами якої 07.02.2013р. складено Акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства.
Як вбачається із Акту, перевіркою встановлено, що в Кременецькому краєзнавчому музеї відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, всупереч Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
Як вбачається з довідки Кременецького ВПРГ УМН "Львітрансгаз", Кременецьким краєзнавчим музеєм за період з 01.02.2009р. по 01.02.2013р. спожито 48430 м 3 природного газу.
За фактом зафіксованого порушення природоохоронного законодавства 07.02.2013р. винесено постанову № 002804 про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85 грн. на директора музею Данилюк О.М.
У відповідності до ч. 5 ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст.33 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря несуть особи, винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону.
У відповідності до ст. 68 Закону № 1264-ХІІ підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала (ст. 1166 Цивільного кодексу України).
Факт порушення відповідачем вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища підтверджується Актом перевірки дотримання природоохоронного законодавства від 07.02.2013р.; розрахунком розміру відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря при спалюванні 48430 м 3 природного газу; постановою № 16 від 07.02.2013р. про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 85 грн. на директора музею.
Акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства та постанова про накладення адміністративного стягнення підписані повноважними представниками сторін без заперечень.
Розмір шкоди, заподіяної відповідачем навколишньому природному середовищу в результаті його неправомірних дій розрахований у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. № 639, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 21.01.2009р. за № 48/16064 та складає 5001 грн. 79 коп.
Згідно вимог ст. ст. 32, 33 Господарського процесуального кодексу України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.
Приймаючи до уваги, що в процесі судового розгляду спору відповідачем не подано, а судом не здобуто жодних доказів, які б свідчили про перерахування суми завданої шкоди в добровільному порядку, а тому позовні вимоги про стягнення з Кременецького краєзнавчого музею 5001 грн. 79 коп. збитків, завданих державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, підлягають до задоволення як такі, що доведені прокурором у відповідності із ст. ст. 33-34 ГПК України належними і допустимими доказами.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 1, 2, 33, 43, 44, 49, 82, 84, 85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Кременецького краєзнавчого музею, м. Кременець, вул. Т.Шевченка,90 (ідентифікаційний код 26025084) - 5001 (п"ять тисяч одну) грн. 79 коп. збитків заподіяних державі в результаті наднормових викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які перерахувати:
- 30% - 1500 (одну тисячу п"ятсот) грн.54 коп. в доход спеціального фонду державного бюджету України;
- 50% - 2500 (дві тисячі п"ятсот) грн.89 коп. - в доход спеціального фонду місцевого бюджету Кременецької міської ради;
- 20% - 1000 (одну тисячу) грн.36 коп. в доход спеціального фонду місцевого бюджету Тернопільської обласної ради на рахунок 33115331700317, код бюджету 24062100, ідентифікаційний код одержувача 37766394 в ГУДКСУ Тернопільської області, МФО 838012.
3. Стягнути з Кременецького краєзнавчого музею, м. Кременець, вул. Т.Шевченка,90 (ідентифікаційний код 26025084) - в дохід Державного бюджету України 1720 (одну тисячу сімсот двадцять) грн. 50 коп. судового збору на р/р № 31217206783002, отримувач коштів УДКСУ м. Тернопіль, МФО 838012, код ЄДРПОУ отримувача 37977726, код ЄДРПОУ суду 03500022, код класифікації доходу 22030001.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
На рішення господарського суду прокурор, сторони мають право подати апеляційну скаргу до Львівського апеляційного господарського суду через цей суд протягом десяти днів з дня підписання повного рішення.
Повний текст рішення складено 13 вересня 2013р.
Суддя Ю.О. Чопко
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2013 |
Оприлюднено | 17.10.2013 |
Номер документу | 34139523 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Чопко Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні