Постанова
від 09.02.2009 по справі 2-а-3341/08
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-3341/08/0970                               

 

 

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

 

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 

09 лютого 2009 року                                                                                  

м. Івано-Франківськ

 

Колегія суддів Івано-Франківського окружного

адміністративного суд у складі:

Головуючого судді - Басай О.В.

судді -                         Кафарський В.В.

                                    Остап'юк

С.В.

при секретарі Шовгенюк І.В.

за участю:

позивачів: ОСОБА_1 - не з'явився;

                    ОСОБА_2  - не з'явився;

                    ОСОБА_3  - не з'явився;

                    ОСОБА_4 - не з'явився;

                    ОСОБА_5 - не з'явився;

                    ОСОБА_6 - не з'явився;

             

      ОСОБА_7 - не з'явився;

                    ОСОБА_8 - не з'явився;

                    ОСОБА_9 - не з'явився;

                    ОСОБА_10 - не з'явився;

представника

відповідача - Управління

праці та соціального захисту населення Долинської РДА Івано-Франківської

області - не з'явився;

представника

відповідача - Міністерства

праці та соціальної політики України - не з'явився;

представника

відповідача - Міністерства

фінансів України - не з'явився;

представника

відповідача - Державного

казначейства України - не з'явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в

приміщенні суду адміністративну справу

за

позовом: ОСОБА_1,

ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, 

ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10

до відповідачів: Управління праці та

соціального захисту населення Долинської РДА

                                        Івано-Франківської області;

                             Міністерства праці

та соціальної політики України;

                             Міністерства

фінансів України;

                             Державного

казначейства України;

про визнання дій щодо

невиплати разової грошової допомоги неправомірними та стягнення недовиплаченої

допомоги, -

ВСТАНОВИЛА:

 

ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5,

ОСОБА_6,  ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9,

ОСОБА_10 звернулися в суд із

адміністративним позовом до управління праці та соціального захисту

населення Долинської районної державної адміністрації

Івано-Франківської області, Міністерства праці

та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Державного

казначейства України про визнання дій щодо невиплати разової грошової допомоги

неправомірними та стягнення недовиплаченої допомоги. Позовні вимоги мотивували

тим, що грошова допомога, передбачена Законом України "Про статус

ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у 2005-2007 році

виплачена їм в неповному розмірі. Вважають такі дії неправомірними, при цьому

посилаються на Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх

соціального захисту " та рішення Конституційного Суду України від

09.07.2007 року, яким визнані неконституційними окремі положення Закону України

"Про Державний бюджет України на 2007 рік» Просять визнати дії

протиправними та стягнути за 2005-2007 рік недовиплачену щорічну разову грошову

допомогу як учасникам війни.

Позивачі в судове засідання не з'явився,  просять розгляд справи провести без їх

участі.

Представник

відповідача - Управління праці та соціального захисту населення Долинської

районної державної адміністрації Івано-Франківської

області в судове засідання не з'явився, хоча був належним чином

повідомлений про час та дату судового розгляду про, що свідчить повідомлення

про вручення поштового відправлення(рекомендованого). На адресу суду направив

заперечення, в якому позовних вимог не визнає. Вважає, що виплата грошової допомоги

для ветеранів війни потребує фінансування за рахунок коштів Державного бюджету,

його обсяги не можуть визначатися будь-яким іншим законом, крім закону про

Державний бюджет України. До того ж при визначенні таких обсягів повинні

враховуватися вимоги статті 95 Конституції України щодо справедливого і

неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і

територіальними громадами та збалансованості бюджету України, тобто усі

суспільні потреби, які тягнуть за собою видатки з Державного бюджету України,

мають бути задоволені виходячи з фінансових можливостей держави. Просить в задоволені позову відмовити, розгляд справи

провести без його участі.

Представник

відповідача - Міністерства фінансів України в судове засідання не з'явився,

направив на адресу суду заперечення проти позову, в якому просить справу

розглянути без його участі, позовних вимог не визнає. Вважає, що оскільки

виплата грошової допомоги учасникам 

війни фінансується з Державного бюджету України, її обсяги не можуть

визначатися будь-яким іншим законом, крім закону про Державний бюджет України.

Посилається на ч.2 ст. 4 Бюджетного кодексу України, якою встановлено, що при

здійсненні бюджетного процесу в Україні положення нормативно-правових актів

застосовуються лише в частині, в якій вони не суперечать положенням закону про

Державний бюджет України та на те, що Міністерство фінансів України

безпосередньо не здійснює виплат щорічної разової грошової допомоги,

передбаченої Законом України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального

захисту», тому вимоги позивачів не ґрунтуються на нормах чинного законодавства

і задоволенню не підлягають. Крім того, згідно із положеннями статті 99 Кодексу

адміністративного судочинства України позивачами порушено строк звернення до

адміністративного суду та просить відмовити в позові також і з цих підстав.

Представник

відповідача - Державного казначейства України в судове засідання не з'явився,

направив на адресу суду заперечення проти позову, в якому просить справу

розглянути без його участі, вважає позовні вимоги безпідставними та

необґрунтованими.

Розглянувши

позовні заяви, подані заперечення, дослідивши наявні в матеріалах справи

докази, суд прийшов до висновку, що в задоволенні позову слід відмовити з

наступних мотивів.

            Судом встановлено, що позивачі є

учасниками війни, що підтверджується відповідним посвідченням та визнається

відповідачами по справі.( а. с. 7, 19, 32, 44, 56, 67, 80, 93, 105, 118)

            Згідно ч.5 ст.14 ЗУ "Про статус

ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції, чинній на

момент виникнення спірних правовідносин щорічно до 5 травня учасникам війни

виплачується разова грошова допомога у розмірі трьох мінімальних пенсій за

віком.

            Відповідно до ст.17 вищевказаного

Закону фінансування витрат, пов'язаних з введенням в дію цього Закону

здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів. З огляду на

викладене правовідносини, які виникають при призначені та виплаті вищевказаних

допомог є бюджетними відносинами (ст. 4 Бюджетного кодексу України).

            З метою реалізації зазначеної

бюджетної програми Кабінет Міністрів України прийняв постанову «Про

забезпечення щорічної виплати разової грошової допомоги, передбаченої Законом

України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 18

лютого 2004 року №177, якою встановив, що щороку до 10 квітня виділення коштів

Міністерству праці та соціальної політики України для виплати разової грошової

допомоги, передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх

соціального захисту», здійснюється у розмірах, установлених законом про

Державний бюджет на відповідний рік.

Згідно

ст. 34 Закону України "Про Державний бюджет на 2005 рік" та ст.30

Закону України "Про Державний бюджет на 2006 рік" у 2005, 2006 роках

виплата щорічної разової допомоги відповідно до Закону України "Про статус

ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" здійснювалась у розмір

50 грн. для учасників війни. Згідно ст.29 ЗУ "Про Державний бюджет на 2007

рік" зазначена допомога виплачувалась у розмірі 55 грн.

Вищевказані

суми позивачам були виплачені в строки, передбачені чинним законодавством,

тобто до 5 травня відповідного року за який здійснювалась виплата. Дані

обставини визнаються, як відповідачами, так і позивачами, в суду не виникає

сумніву щодо їх достовірності, а тому згідно      ч.3 ст.72 КАСУ  доказуванню не підлягають.

            В судовому засіданні встановлено, що

здійснення вказаних виплат в усіх випадках проводилося у відповідності до

законів України про Державний бюджет України на відповідний рік, оскільки

фінансові можливості Державного бюджету України у 2005-2007 роках не дозволяли

здійснювати виплати щорічної разової грошової допомоги у розмірі, передбаченому

Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

            При цьому норми відповідних законів

про Державний бюджет України згідно ч.3 ст.4 Бюджетного кодексу України були

пріоритетними при конкуренції з нормами Закону України "Про статус

ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", а тому на переконання

суду саме вони підлягали до застосовування у спірних правовідносинах.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає дії відповідачів при виплаті допомоги,

передбаченої Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх

соціального захисту» правомірними, та такими, що повністю відповідають вимогам

Конституції України та діючого законодавства, а розмір виплат - належним,

виходячи з наступного.

            Так Конституція України не містить

норм, які б встановлювали ієрархічну залежність одних законів від інших.

Прийняті Верховною Радою України закони є актами рівної юридичної сили. Єдиним

законом України, який Конституція України виокремлює серед інших, є закон про

Державний бюджет України. Зокрема, суттєві його відмінності полягають у тому,

що згідно з Конституцією України цей закон приймається щорічно та має визначений

термін дії (частина перша статті 96 Конституції), суб'єктом права законодавчої

ініціативи щодо цього Закону є тільки Кабінет Міністрів України (частина друга

статті 96 Конституції). Крім цього, відповідною конституційною нормою чітко

окреслено коло питань, які можуть бути врегульовані тільки цим законом. А саме,

виключно законом про Державний бюджет України визначаються видатки на

загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків (частина

друга статті 95 Конституція України.) За цим конституційним приписом у разі

якщо застосування пільг, компенсацій та гарантій для певних категорій громадян,

у тому числі виплата грошової допомоги для ветеранів війни, потребує

фінансування за рахунок коштів Державного бюджету України, його обсяги не

можуть визначатися будь-яким іншим законом, крім закону про Державний бюджет

України. До того ж при визначенні таких обсягів повинні враховуватися вимоги

статті 95 Конституції України щодо справедливого і неупередженого розподілу

суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами (частина

перша) та збалансованості бюджету України (частина третя), тобто усі суспільні

потреби, які тягнуть за собою видатки з Державного бюджету України, мають бути

задоволені виходячи з фінансових можливостей держави. Такі самі концептуальні

підходи закріплені, зокрема, в положеннях статті 22 Загальної декларації прав

людини, згідно з якими кожна людина як член суспільства має право на соціальне

забезпечення, здійснення необхідних для підтримання її гідності, вільного

розвитку її особи прав у економічній, соціальній і культурній галузях за

допомогою національних зусиль і міжнародного

співробітництва та відповідно до структури і ресурсів кожної держави.

            Згідно ч.2 ст. 8 КАСУ в даному

випадку суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової

практики Європейського суду з прав людини. Відповідно до рішення від 08.11.2005

року у справі "Кечко проти України" (Заява N 63134/00) ЄСПЛ зазначає,

що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки і я якому розмірі

виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може призупиняти

виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. У справі

"Суховій проти України" (Заява N 41688/04) у рішенні від 25.10.2007

Європейський суд з прав людини констатує, що держави користуються широкою

свободою дій в оцінці існування проблеми публічного інтересу, який виправдовує

вжиття певних заходів, та у виборі спрямування національної

соціально-економічної політики. Якщо тільки з'являється загальний інтерес, від

органів державної влади вимагається належне з погляду часу, способу та

максимальної відповідності реагування.

            Враховуючи значну кількість осіб,

які є учасниками та інвалідами війни згідно ст. 5 ЗУ "Про статус ветеранів

війни, гарантії їх соціального захисту" загальний розмір виплати разової

допомоги беззаперечно є питанням публічного інтересу.

            За таких обставин визначення розміру

виплат саме відповідними законами про Державний бюджет України та дії

відповідачів по виплаті допомог в даних розмірах відповідали не тільки вимогам

національного законодавства, а і Європейській конвенції з прав людини та іншим

міжнародним стандартам і зобов'язанням України.

            Згідно ч.2 ст.19 Конституції України

органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи

зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що

передбачені Конституцією України та законами України.

            Таким чином вищезазначені грошові

допомоги не могли бути виплачені позивачам у розмірі, що перевищує суму, зазначену

в законі про державний бюджет на відповідний рік.

Що

стосується вимоги позивачів щодо виплати щорічної разової допомоги як учасникам

війни за 2007 рік відповідно до Закону України «Про статус ветеранів війни та

гарантії їх соціального захисту», то слід зазначити, що дана допомога не могла

бути виплачена, оскільки виплата даної допомоги здійснювалася у відповідності

до ст. 29 Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік». Рішенням

Конституційного Суду України за №6-рп/2007 від 09.07.2007 року положення ст. 29

Закону України «Про державний бюджет на 2007 рік» визнанні неконституційними.

Відповідно до        ч. 2 ст.152

Конституції України рішення Конституційного Суду України втрачає чинність з дня

ухвалення такого рішення і воно не має зворотної дії в часі. Тому, в квітні

2007 року, на момент виплати позивачам грошової допомоги, діяла ст. 29 Закону

України «Про державний бюджет на 2007 рік» у відповідності до якої і була

здійснена виплата зазначеної допомоги.

            За таких обставин дії відповідачів

по нарахуванню та виплаті щорічної грошової допомоги учасникам війни за 2007

рік не можуть бути визнані протиправними. Жодних інших доказів протиправності

дій відповідачів позивачами не наведено.

            Суд також враховує, що вищезазначені

допомоги є разовими, тобто виплачуються щорічно виключно до 5 травня, а чинним

законодавством України не передбачена можливість повторних виплат чи доплат

даних допомог при подальшій зміні їх розміру. Тобто в даному випадку зміна

розміру грошової допомоги після 5 травня поточного року може мати значення

тільки при виплатах у наступному році.

            Виходячи з того, що позивачі

отримали зазначені виплати в розмірах, встановлених законами України про

Державний бюджет України на 2005-2007 роки, відповідачі правомірно керувались

нормами, якими врегульовані правовідносини щодо виплат, передбачених Законом

України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а тому

позовні вимоги не ґрунтуються на нормах чинного законодавства і задоволенню не

підлягають.

            На підставі ст.124 Конституції

України, ст.ст.158-163, ст.167 Кодексу адміністративного судочинства України,

колегія суддів, -

 

 

ПОСТАНОВИЛА:

 

          В

задоволені позовних вимог відмовити повністю.

            Постанова набирає законної сили в порядку

встановленому ст.254 КАС України та може бути оскаржена до Львівського

апеляційного адміністративного суду в порядку і строки, передбачені ст.186 КАС

України. 

                                         

                                    Головуючий суддя               О.В.

Басай                  

                                                                                

                                    Судді:                                                      

В.В. Кафарський

                                                                                                       

                                                                                                      С.В.

Остап'юк

 

 

 

 

 

               

         постанова

виготовлена в повному обсязі  13.02.2009

року

 

 

 

 

 

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.02.2009
Оприлюднено23.04.2009
Номер документу3416241
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-3341/08

Постанова від 17.09.2008

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Юрчук М.І.

Постанова від 09.02.2009

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Басай О.В.

Ухвала від 24.09.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Соколенко Ф.Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні