Справа № 815/6083/13-а
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2013 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глуханчука О.В.,
при секретарі - Гур`євій К.І.
за участю сторін: представника позивача - Танашевич О.А. (за довіреністю)
представника відповідача - Благодєльська О.О. (за довіреністю)
представника відповідача - Беліченко Н.В. (за довіреністю)
представника відповідача - Власов А.А. (за Випискою з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців)
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду та зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Територіальне управління Держгірпромнагляду в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення виконання робіт по транспортуванню небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс», зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» зупинити виконання робіт по транспортуванню небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс», звернення постанови до негайного виконання та видання виконавчого листа.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до направлення на перевірку №15/09/01-42 від 15 серпня 2013 року у період з 15 серпня 2013 року по 16 серпня 2013 року державним інспектором з охорони праці Державної інспекції нагляду в газовому комплексі та у хімічній промисловості проведено позапланову перевірку ТОВ «Енерго Сервіс» на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами проведеної перевірки виявлено одинадцять порушень нормативно-правових актів з охорони праці, три з яких створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Враховуючи зазначене та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, позивач вважає, що є підстави для зупинення виконання робіт по транспортуванню небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс».
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив їх задовольнити.
Представник відповідача у судовому засіданні позов не визнав з підстав наведених у запереченні на адміністративний позов (а.с. 22-27).
Суд, дослідивши матеріали справи та надані докази, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом, у період з 15 серпня 2013 року по 16 серпня 2013 року головним державним інспектором з охорони праці Державної інспекції нагляду в газовому комплексі та у хімічній промисловості Пирипекою В.В., у присутності уповноважених осіб суб'єкта господарювання - директора ОСОБА_7 та механіка ОСОБА_6, проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки на ТОВ «Енерго Сервіс», що розташоване за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, смт. Овідіополь, вул. Дзержинського, 9.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 16 серпня 2013 року №15/09/01-42, яким встановлено 11 порушень нормативно-правових актів з охорони праці, з яких порушення, визначені у рядках №№ 1, 5, 6 розділу V, створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей. Примірник акту перевірки отримано директором ОСОБА_7 (а.с. 12-15).
У зв'язку з виявленням порушень, зазначених у рядку №1, 5, 6, відповідача попереджено про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва), а саме: виконання робіт по транспортуванню небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом.
Так, відповідно до рядку №1 розділу V акту, відповідачем порушено вимоги ст. 21 Закону України «Про охорону праці», на підприємстві відсутній дозвіл від Держгірпромнагляду на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що є порушенням ПКМУ №1107 від 26 жовтня 2011 року «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки». Відповідно до рядку №5 розділу V акту, відповідачем порушено вимоги ст. 18 Закону України «Про охорону праці», ОСОБА_7 - директор, ОСОБА_6- механік не пройшли навчання і перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням п. 3.11 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці». Відповідно до рядку №6 розділу V акту, відповідачем порушено вимоги ст. 18 Закону України «Про охорону праці», працівники допущені до робіт підвищеної небезпеки не пройшли щорічне навчання і перевірку знань з питань охорони праці, що є порушенням п. 3.14 НПАОП 0.00-4.12-05 «Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці».
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці, головним державним інспектором з охорони праці Пирипекою В.В. винесено припис від 16 серпня 2013 року №15/09/01-42 (а.с. 16-17), у якому також зазначено про необхідність письмового інформування про усунення кожного із зазначених у приписі порушень у тижневий строк, після закінчення терміну усунення порушення, на імя начальника територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області.
У судовому засіданні представник відповідача зазначив про усунення порушень зазначених у вказаних рядках (№1, 5, 6), крім отримання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (рядок №1).
На підтвердження усунення порушень по рядку №5 розділу V акту, відповідачем надано до суду свідоцтво ПК №037297, видане про те, що ОСОБА_7 з 30 вересня 2013 року по 04 жовтня 2013 року пройшов курс навчання за 40-годинною програмою підготовки, перепідготовки (підвищення кваліфікації) контролерів технічного стану автотранспортних засобів та з охорони праці на автотранспорті та відповідно до протоколу екзаменаційної комісії за №115 від 04 жовтня 2013 року склав екзамен з оцінкою «добре» і йому присвоєна кваліфікація контролер технічного стану автотранспортних засобів (а.с. 164).
Згідно з п. 3.10 Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року №15, перевірка знань працівників з питань охорони праці на підприємстві здійснюється комісією з перевірки знань з питань охорони праці (далі - комісія) підприємства, склад якої затверджується наказом керівника. Головою комісії призначається керівник підприємства або його заступник, до службових обов'язків яких входить організація роботи з охорони праці, а в разі потреби створення комісій в окремих структурних підрозділах їх очолюють керівник відповідного підрозділу чи його заступник.
Як вбачається з матеріалів справи до складу комісії з перевірки знань з питань охорони праці ТОВ «Енерго Сервіс» входять ОСОБА_7 - директор ТОВ «Енерго Сервіс», ОСОБА_8 - інженер з ОП і ТБ, ОСОБА_6 - інженер з БР.
У той час відповідно до п. 3.11 Типового положення, усі члени комісії у порядку, установленому Типовим положенням, повинні пройти навчання та перевірку знань з питань охорони праці.
Проте відповідачем не надано жодних доказів щодо проходження навчання і перевірки знань з питань охорони праці механіком ОСОБА_6, який входить до складу комісії, а отже порушення рядку №5 усунуто відповідачем не у повному обсязі.
Щодо порушень по рядку №6 розділу V акту, судом встановлено наступне.
Відповідно до п. 3.14 «Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці», результат перевірки знань з питань охорони праці з робіт з підвищеною небезпекою, а також там, де є потреба у професійному доборі, до виконання яких допускається працівник, оформлюється протоколом засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці (додаток 1). Особам, які під час перевірки знань з охорони праці виявили задовільні результати, видається посвідчення про перевірку знань з питань охорони праці (додаток 2). При цьому в протоколі та посвідченні у стислій формі зазначається перелік основних нормативно-правових актів з охорони праці та з безпечного виконання конкретних видів робіт, в обсязі яких працівник пройшов перевірку знань.
Отже, документом, який підтверджує проведення перевірки знань з питань охорони праці є протокол засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці та посвідчення, які видаються особам, які під час перевірки знань з охорони праці виявили задовільні результати.
На виконання вищезазначеного, відповідачем надано до суду протокол №4 засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці від 06 вересня 2013 року (а.с. 139), проте не надано посвідчень про перевірку знань з питань охорони праці, які видані особам, які під час перевірки знань з охорони праці виявили задовільні результати. Разом з тим, суд зазначає, що протокол лише фіксує факт проведення перевірки знань з питань охорони праці, але з нього не вбачається чи виявили особи, які проходили перевірку знань задовільні результати, що є необхідним для допуску їх до робіт підвищеної небезпеки.
Таким чином, відповідачем не доведено повне усунення ТОВ «Енерго Сервіс» порушень рядку №6 розділу V акту.
У судовому засіданні відповідач зазначив, що ТОВ «Енерго Сервіс» не має дозволу Держгірпромнагляду на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та вважає, що ТОВ «Енерго Сервіс» не зобов'язано отримувати такий дозвіл.
З огляду на викладене суд зазначає, що така позиція відповідача спростовується з огляду на наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону України «Про охорону праці», роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання.
Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. №1107 затверджено Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
Відповідно до п. 7 Порядку, дозвіл видається: територіальним органом Держгірпромнагляду - на виконання робіт підвищеної небезпеки, крім тих, що зазначені в абзаці другому цього пункту, та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
Додаток 3 до Порядку включає перелік машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, та згідно з п. 1 цей перелік передбачає устаткування, пов'язане з використанням, виготовленням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, утилізацією чи знешкодженням небезпечних або шкідливих речовин.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1 ст. 4 Закону України «Про охорону праці», державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
Згідно Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 року № 826 (далі - Положення), заборона виробництва - зупинення виробництва суб'єкта господарювання (у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об'єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів) шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження).
Пунктами 2.26 та 2.27 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України та уніфікованої форми Акта перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України № 826 від 11.08.2011 року передбачено, що у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку в посадової особи Держгірпромнагляду України виникає право заборони виконання робіт, виробництва. Заборона виконання робіт або виробництва, обмеження виробництва здійснюються на підставі відповідного акта перевірки.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю), визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V від 05.04.2007 року.
Частиною 5 статті 4 Закону №877-V встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом (ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).
Згідно з ч.10 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб'єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.
Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, - будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду з адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.
З огляду на вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки подальше транспортування небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс», без усунення виявлених порушень, призведе до виникнення аварійних ситуацій та несе загрозу для життя та здоров'я людей.
Також, суд роз'яснює відповідачу, що відповідно до положень ч.ч. 12-13 ст. 183-2 КАС України, особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Таким чином, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позивачем вимог та необхідність їх задоволення.
Керуючись ст.ст. 2, 6-8, 69, 71, 72, 86, 158-163, 167, 183-6 КАС України, Законом України «Про охорону праці» від 14.10.1992 року №2694-XII, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V, Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року №1107, Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженим наказом МНС України від 11.08.2011 року №826, Типовим положенням про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженим наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року №15, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» зупинити виконання робіт по транспортуванню небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» (код ЄДРПОУ 37679810, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Овідіополь, вул. Дзержинського, 9).
Постанова в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповідача підлягає негайному виконанню.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду. Апеляційна скарга на постанову подається до Одеського окружного адміністративного суду, та одночасно її копія до Одеського апеляційного адміністративного суду.
Повний текст постанови виготовлено та підписано суддею 17 жовтня 2013 року.
Суддя О. В. Глуханчук
Адміністративний позов Територіального управління Держгірпромнагляду в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, зобов'язати товариство з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» зупинити виконання робіт по транспортуванню небезпечних речовин (рідкого і газоподібного палива) вантажним автомобільним транспортом товариства з обмеженою відповідальністю «Енерго Сервіс» (код ЄДРПОУ 37679810, Одеська область, Овідіопольський район, смт. Овідіополь, вул. Дзержинського, 9).
17 жовтня 2013 року
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2013 |
Оприлюднено | 21.10.2013 |
Номер документу | 34173768 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні