ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 жовтня 2013 року справа № 823/2888/13-а
м. Черкаси
11 год. 05 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Гаращенка В.В.,
при секретарі: Шалько І.П.,
за участю:
представника позивача: Лазоренко Л.Ф. - за довіреністю,
представника відповідача: Коваля К.М. - за довіреністю,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом публічного акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» до Золотоніської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство «Іркліївський маслосирзавод» звернулось до суду з адміністративним позовом до державної податкової інспекції у Чорнобаївському районі Черкаській області, в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 26.07.2011 року №0000013501, яким позивачу нараховане грошове зобов'язання на прибуток приватних підприємств у розмірі 245601 грн. та штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 61400 грн.
В ході розгляду справи державна податкова інспекція у Чорнобаївському районі Черкаській області в зв'язку з реорганізацією замінена на належного відповідача Золотоніську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міндоходів у Черкаській області.
В обґрунтування вимог позивач зазначив, що відповідачем проведена планова виїзна перевірка з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.04.2010 року по 31.03.2011 року, про що складено акт від 13.07.2011 року №363/2301/00447801.
На підставі вказаного акту відповідачем прийняте податкове повідомлення - рішення від 26.07.2011 року №0000013501, яким позивачу визначене зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 245601 грн. та штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 61400 грн.
Позивач зазначає, що відповідач приймав рішення, керуючись пунктами 10 та 11 розділу VІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.2010 року, яким внесені зміни до ст.ст. 15, 41 Закону України «Про господарські товариства» та ст. 30 Закону України «Про акціонерні товариства» в частині нарахування та сплати дивідендів акціонерам.
Однак, рішенням Конституційного суду України від 30.11.2010 року по справі №1-47/2010 положення статей 14, 24, 64, пунктів 7-13 розділу VІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про державний бюджет України на 2010 рік» визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), а тому податкове повідомлення - рішення, на думку позивача, винесене на підставі неконституційних норм і підлягає скасуванню.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував та зазначив, що рішенням Конституційного суду України від 30.11.2010 року по справі №1-47/2010 положення статей 14, 24, 64, пунктів 7-13 розділу VІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) і втрачають чинність з дня проголошення цього рішення, тобто з 30.11.2010 року, тоді як позивач був зобов'язаний здійснити виплату дивідендів з чистого прибутку до 01.07.2010 року, отже в задоволенні позову відмовити, оскільки при проведенні перевірки працівники відповідача діяли в межах наданих повноважень.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Відкрите акціонерне товариство «Іркліївський маслосирзавод» зареєстроване як юридична особа Чорнобаївською районною державною адміністрацією 21.02.1996 року, ідентифікаційний код 00447801 та перебуває на обліку як платник податків.
19.05.2011 року позивачем проведено перереєстрацію на публічне акціонерне товариство «Іркліївський маслосирзавод».
Податковим органом проведено планову виїзну перевірку публічного акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.04.2010 по 31.03.2011, якою, на думку відповідача, встановлено порушення позивачем пп. 7.8.2 п. 7.8 ст. 7 Закону України «Про оприбуткування прибутку підприємств» від 28.12.1994 року №334/94-ВР у редакції Закону України від 22.05.1997 №283/97-ВР із змінами та доповненнями, з урахуванням ст. 30 Закону України «Про акціонерні товариства» від 17.09.2008 року №514-VІ (далі - Закон України №514) із змінами та доповненнями, внесеними Законом України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27.04.2010 року №2154-VІ (далі - Закон України №2154) та Закону України «Про деякі питання організації бюджетного процесу у 2010 році» від 03.12.2010 року №2774 -VІ, в результаті чого занижено податок на прибуток в частині несплати до бюджету авансового внеску за перше півріччя 2010 року, нарахованого на суму дивідендів, призначених законом для виплати в сумі 245601 грн., про що складено акт №363/2301/00447801 від 13.07.2011.
На підставі акта №363/2301/00447801 від 13.07.2011 відповідачем прийняте податкове повідомлення - рішення №0000013501 від 26.07.2011, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств на 307001 грн., з якої за основним платежем 245601 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями 61400 грн.
Відповідно до пп. 54.3.2 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо дані перевірок результатів діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його податкових зобов'язань, заявлених у податкових (митних) деклараціях, уточнюючих розрахунках.
Пунктом 123.1 ст. 123 ПКУ визначено, що у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суми податкового зобов'язання, зменшення суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість платника податків на підставах, визначених підпунктами 54.3.1, 54.3.2, 54.3.5, 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми нарахованого податкового зобов'язання, неправомірно заявленої до повернення суми бюджетного відшкодування та/або неправомірно заявленої суми від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість.
Суть виявленого порушення полягає в тому, що п. 10 розділу VІІ «Прикінцеві положення» Закону України №2154 установлено, що у 2010 році окремі положення Закону України «Про господарські товариства» застосовуються з урахуванням таких змін:
1) у третьому реченні статті 15 після слова «розрахунків» доповнити словами «та сплати обов'язкової суми дивідендів»;
2) пункт «д» частини п'ятої статті 41 після слова «(дивідендів)» доповнити словами «з урахуванням вимог, передбачених цим та іншими законами».
Пунктом 11 розділу VІІ «Прикінцеві положення» Закону України №2154 установлено, що у 2010 році окремі положення Закону України «Про акціонерні товариства» застосовуються з урахуванням таких змін:
1) у статті 30 частину другу після абзацу першого доповнити двома новими абзацами такого змісту:
«Виплата дивідендів здійснюється господарським товариством з чистого прибутку у звітному році та/або нерозподіленого прибутку в розмірі не менше 30 відсотків.
Розмір виплати дивідендів може бути збільшений за рішенням загальних зборів акціонерного товариства».
У зв'язку з цим абзац другий вважати абзацом четвертим; абзац перший частини третьої викласти в такій редакції: « 3. Рішення про виплату дивідендів в розмірі більше 30 відсотків за простими акціями приймається загальними зборами акціонерного товариства».
Таким чином, за твердженням відповідача, позивач зобов'язаний нарахувати та виплатити дивіденди акціонерам у розмірі не менше 30 відсотків чистого прибутку звітного року та/або нерозподіленого прибутку до 01.07.2010, проте цього не вчинив, чим допустив правопорушення.
Підпунктом 7.8.2 п. 7.8 ст. 7 Закону України №334 визначено, що крім випадків, передбачених підпунктом 7.8.5 цього пункту, емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам (власникам), нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок з податку на прибуток у розмірі ставки, встановленої пунктом 10.1 статті 10 цього Закону, нарахованої на суму дивідендів, призначених для виплати, без зменшення суми такої виплати на суму такого податку. Зазначений авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно із виплатою дивідендів.
Відповідно до п. 10.1 ст. 10 Закону України №334 прибуток платників податку, включаючи підприємства, засновані на власності окремої фізичної особи, оподатковується за ставкою 25 відсотків до об'єкта оподаткування.
Отже, відповідач зазначає, що загальними зборами акціонерів позивача затверджено балансовий (чистий) прибуток у 2010 році в розмірі 3274683 грн. 53 коп., а тому враховуючи діючі на той час норми закону сума авансового платежу становить: 3274683 грн. 53 коп. х 30% : 100% х 25% : 100% = 254601 грн.
Разом з тим, суд зазначає, що виплата дивідендів здійснюється за рішенням загальних зборів, при цьому пп. 7.8.2 п. 7.8 ст. 7 Закону України №334 емітент корпоративних прав, який приймає рішення про виплату дивідендів своїм акціонерам нараховує та вносить до бюджету авансовий внесок з податку на прибуток, який є частиною податку на прибуток підприємств і авансовий внесок вноситься до бюджету до/або одночасно із виплатою дивідендів.
Відповідно до ст. 32 Закону України «Про акціонерні товариства» передбачено, що загальні збори є вищим органом акціонерного товариства. Акціонерне товариство зобов'язане щороку скликати загальні збори (річні загальні збори). Річні загальні збори товариства проводяться не пізніше 30 квітня наступного за звітним року.
Судом встановлено, що рішенням чергових загальних зборів акціонерів відкритого акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» від 21.04.2009 року вирішено затвердити результати фінансово-господарської діяльності товариства за 2008 рік у складі балансу та звіту про фінансові результати. Затвердити балансовий збиток товариства в розмірі 4979700 грн. Встановити, що покриття збитків за результатами фінансово-господарської діяльності в 2008 році буде здійснюватися за рахунок доходів майбутніх періодів. Дивіденди за результатами фінансово-господарської діяльності в 2008 році не виплачувати.
Крім того, судом встановлено, що відповідно до рішення чергових загальних зборів акціонерів відкритого акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» від 18.05.2010 року затверджено балансовий (чистий) прибуток ВАТ «Іркліївський маслосирзавод» за 2009 рік у розмірі 3274683 грн. 53 коп., який направлено на покриття збитків товариства за результатами фінансово-господарської діяльності у 2008 році.
Таким чином, акціонери позивача з метою виконання рішення чергових загальних зборів від 21.04.2009 року, рішення загальних зборів акціонерів від 18.05.2010 вирішили прибуток за 2009 рік направити на покриття збитків товариства 2008 року. Вказані рішення чинні і ніким не оскаржені.
Разом з тим, п. 1 рішення Конституційного суду України від 30.11.2010 року по справі №1-47/2010 за конституційним поданням 54 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статей 14, 24, 64, пунктів 7 - 13 розділу VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 30.11.2010 року № 22-рп/2010 (далі - Рішення КСУ) визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення статей 14, 24, 64, пунктів 7 - 13 розділу VII «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік» від 27 квітня 2010 року № 2154-VI.
Пунктом 2 Рішення КСУ визначено, що Положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2010 рік», визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, тобто з 30.11.2010 року.
Таким чином, позивач 18.05.2010 на засіданні чергових загальних зборів акціонерів відкритого акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» мав врахувати внесені зміни до законодавства, що в послідуючому визнані неконституційними, проте щодо відповідальності за неврахування вищевикладених норм, суд зазначає, що за статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що на момент проведення перевірки податковий орган мав врахувати висновки Конституційного суду України та не приймати відносно позивача спірне податкове повідомлення - рішення, оскільки станом на 26.07.2011 рішення загальних зборів позивача від 18.04.2010 року прийняте в повній відповідності з вимогами Закону України «Про акціонерні товариства», отже позов публічного акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» до Золотоніської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Черкаській області підлягає до задоволення.
Керуючись ст.ст. 17, 86, 159, 162, 163, 254 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Податкове повідомлення - рішення від 26 липня 2011 року №0000013501, яким публічному акціонерному товариству «Іркліївський маслосирзавод» нараховано грошове зобов'язання з податку на прибуток приватних підприємств у розмірі 245601 грн. та штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 61400 грн. - скасувати.
Стягнути з Державного бюджету України на користь публічного акціонерного товариства «Іркліївський маслосирзавод» 29 (двадцять дев'ять) грн. судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови, а в разі проголошення судом вступної та резолютивної частини постанови апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлений та підписано 17 жовтня 2013 року.
Суддя В.В. Гаращенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2013 |
Оприлюднено | 21.10.2013 |
Номер документу | 34183525 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.В. Гаращенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні