Рішення
від 26.09.2013 по справі 5/096-12
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

Київської області

01032, м. Київ - 32, вул. Комінтерну, 16 тел. 235-24-26 РІШЕННЯ

Іменем України

"26" вересня 2013 р. Справа № 5/096-12

Господарський суд Київської області у складі колегії суддів: головуючого судді - Подоляк Ю.В., суддів: Бацуца В.М., Щоткін О.В. розглянувши матеріали справи № 5/096-12

за позовом Кагарлицького міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Халчанської сільської ради, Кагарлицький район, с. Халча та Державної екологічної інспекції у Київській області, м. Київ доТовариства з обмеженою відповідальністю "Дан-Фарм Україна", Кагарлицький район, с. Халча простягнення 1023960 грн. за участю представників:

прокуратури:Галась О.М. - посв. від 02.10.2012р. № 007165 позивача 1:Ананьєва Л.В. - голова сільради позивача 2:не з'явились, про час і місце судового засідання повідомлені належним чином відповідача:Іщенко К.В. - дов. від 28.03.2013р., Курдюкова Я.А. - дов. від 05.09.2013р., Гука А.Р. - дов. від 18.09.2013р. суть спору:

До господарського суду Київської області надійшла позовна заява Кагарлицького міжрайонного прокурора в інтересах держави в особі Халчанської сільської ради, Державної екологічної інспекції у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дан-Фарм Україна" про стягнення 1023960 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, незаконними діями відповідача, які полягали у засміченні земельної ділянки (ґрунтової дороги Халча-Воронівка-Кузьминці), яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області та належить до земель транспорту.

В обґрунтування позовних вимог прокурор та позивачі посилаються на протиправну поведінку відповідача під час здійснення ним несанкціонованого скидання (видалення) в травні 2011р. відходів будівельних матеріалів в несанкціоноване місце, що не визначено, як місце зберігання та видалення відходів, чим останній порушив вимоги ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 46 Закону України "Про охорону земель" ст.ст. 17, 33 Закону України "Про відходи" та завдав шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі заявленої до стягнення суми.

Присутній в судовому засіданні прокурор та представник Халчанської сільської ради повністю підтримали позовні вимоги та просять суд їх задовольнити з мотивів викладених в позові.

Державна екологічна інспекція у Київській області, належним чином повідомлена про час і місце розгляду справи, не забезпечила явку свого представника в судове засідання, про причини неявки суд не повідомила. В поясненнях, які вона надавала суду по суті спору остання підтримує позовні вимоги в повному обсязі.

Присутні в судовому засіданні представники відповідача проти позову заперечили, з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву та додатках до нього, які зводяться до відсутності протиправної поведінки в діях відповідача, відсутності самої шкоди навколишньому природному середовищу, його вини у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу та безпосереднього зв'язку між протиправною поведінкою і шкодою. Також, відповідач зазначає про недоведеність та безпідставність заявлених вимог, з огляду на відсутність належних та допустимих доказів, які б підтверджували, що відповідач незаконними діями заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі заявленої до стягнення суми. Крім того, відповідач заперечуючи проти позову посилається на те, що прокурор та позивачі помилково вважають розміщення відповідачем на вказаній вище земельній ділянці (ґрунтовій дорозі) будматеріалів засміченням земельної ділянки, оскільки вказані матеріали використовуються у ремонті догори, а тому безпідставно кваліфікуються як сміття.

Враховуючи, що неявка представника Державної екологічної інспекції у Київській області в судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи відповідно до ст. 75 ГПК України за відсутності її представника за наявними в справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представника Халчанської сільської ради та представників відповідача, присутніх в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд -

встановив:

Кагарлицькою міжрайонною прокуратурою спільно з Державною екологічною інспекцією Київської області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у частині поводження з відходами на землях розташованих в адміністративних межах Халчанської сільської ради. За результатами перевірки державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Київській області Радченко Г.П. складено акт від 19.09.2011р. № 695, в якому зазначено, що Кагарлицькою Міжрайонною прокуратурою виявлено засмічення відповідачем будівельними відходами - шматками битих бетонних конструкцій, цегли земельної ділянки, яка розміщена в адміністративних межах Халчанської сільської ради. Довжина засміченої земельної ділянки - 426,05 м. Ширина засміченої земельної ділянки - 3,11 м. Площа складає 0,1325 га. Висота шару відходів 0,5 м. Зазначене є порушенням ст. 96 Земельного кодексу України.

Вказаними діями, на переконання прокурора та позивачів, відповідач завдав шкоду навколишньому природному середовищу на загальну суму 1023960 грн., яка була розрахована відповідно до методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27 жовтня 1997 р. N 171 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 4 квітня 2007 р. N 149), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 5 травня 1998 р. за N 285/2725.

Виставлену претензію щодо відшкодування зазначеної шкоди відповідач відхилив, що стало підставою звернення до господарського суду Київської області з даним позовом.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор та позивачі посилаються на протиправну поведінку відповідача під час здійснення ним несанкціонованого скидання (видалення) в травні 2011р. відходів будівельних матеріалів в несанкціоноване місце, що не визначено, як місце зберігання та видалення відходів, що призвело до засмічення земельної ділянки (ґрунтової дороги Халча-Воронівка-Кузьминці), яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області та належить до земель транспорту, чим останній порушив вимоги ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 46 Закону України "Про охорону земель" ст.ст. 17, 33 Закону України "Про відходи" та завдав шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі заявленої до стягнення сумі.

Відповідно до вимог ст. 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані, зокрема, додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Згідно із ч. 3 ст. 46 Закону України "Про охорону земель", забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.

У статті 17 Закону України "Про відходи" визначено, що суб'єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов'язані: запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об'єктах; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров'ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України;

Приписами ст. 33 Закону України "Про відходи" встановлено, що зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності спеціальних дозволів, у яких визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відповідно до встановлених лімітів та умови їх зберігання.

Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.

Згідно з приписами п. 4 статті 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Суд зазначає, що для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення - протиправна поведінка, дія чи бездіяльність особи; шкідливий результат такої поведінки (збитки); причинний зв'язок між протиправною поведінкою та шкодою; вина правопорушника.

Отже, шкода, що заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, відшкодовується за наявності повного складу цивільного правопорушення.

Прокурор та позивачі, в якості доказу, що підтверджують обставини незаконного засміченням відповідачем земельної ділянки, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної ним внаслідок порушення природоохоронного законодавства зазначають:

- матеріали прокурорської перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства на території Халчанської сільської ради ТОВ "Дан-Фарм Україна", які містять запити, відповіді на них, пояснення, протокол огляду місця події тощо, завірені копії яких залучені до матеріалів справи (Т. 1 а.с. 64-151).

- вказаний вище акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 19.09.2011р. № 695;

- акт обстеження земельної ділянки від 07.07.2011р. № А/05/06, відповідно до якого державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Київській області Непокритим С.С. проведено обстеження земельної ділянки державної форми власності, за категорією земель - землі транспорту, за цільовим призначенням - землі загального користування, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради у зв'язку із зняттям ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу площею 0,1325 га та встановлено, що станом на 04.07.2011р. ТОВ "Дан-Фарм Україна" проводяться земельно-будівельні роботи, в результаті яких знято шар ґрунту на земельній ділянці орієнтовною площею 0,1325 га без спеціального дозволу ;

- протокол про адміністративне правопорушення від 05.07.2011р. № 000005 складеного на директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменко Ю.В. за допущене порушення ст. 168 Земельного кодексу України, яке полягало в тому, що станом на 23.06.2011р. ТОВ "Дан-Фарм Україна" проводяться роботи по будівництву під'їзної дороги , в результаті чого було знято шар ґрунту на земельній ділянці орієнтовною площею 0,1325 га без спеціального дозволу ;

- постанову про накладення адміністративного стягнення від 07.07.2011р. № 005, яка складена на підставі зазначеного протоколу від 05.07.2011р. № 000005, якою заступника генерального директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменко Ю.В. за порушення вимог ст. 168 Земельного кодексу України, а саме зняття шару ґрунту на земельній ділянці орієнтовною площею 0,1325 га в адміністративних межах Халчанської сільської ради без спеціального дозволу визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності;

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.07.2011р. № 34/06, яким зафіксовано, що в процесі перевірки дотримання вимог земельного законодавства ТОВ "Дан-Фарм Україна" при будівництві дороги в адміністративних межах Халчанської сільської ради встановлено, що станом на 13.07.2011р. ТОВ "Дан-Фарм Україна" проводить земельно-будівельні роботи, без правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 0,1325 га, що є порушенням ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України;

- акт обстеження земельної ділянки від 13.07.2011р. № А/08/06, відповідно до якого державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Київській області Непокритим С.С. проведено обстеження земельної ділянки державної форми власності, за категорією земель - землі транспорту, за цільовим призначенням - землі загального користування, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради у зв'язку із самовільним зайняттям земельної ділянки площею 0,1325 га та встановлено, що станом на 13.07.2011р. ТОВ "Дан-Фарм Україна" проводяться земельно-будівельні роботи без правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 0,1325 га;

- протокол про адміністративне правопорушення від 15.07.2011р. № 000009 складеного на директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменко Ю.В. за допущене порушення вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України, яке полягало в тому, що станом на 13.07.2011р. ТОВ "Дан-Фарм Україна" проводяться роботи по будівництву під'їзної дороги без правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 0,1325 га;

- постанову про накладення адміністративного стягнення від 18.07.2011р. № 009, яка складена на підставі зазначеного протоколу від 15.07.2011р. № 000009, якою заступника генерального директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменко Ю.В. за порушення вимог ст. 168 Земельного кодексу України, а саме зняття шару ґрунту на земельній ділянці орієнтовною площею 0,1325 га в адміністративних межах Халчанської сільської ради без спеціального дозволу визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності;

- розрахунок збитків;

Завірені копії перелічених документів залучені до матеріалів справи.

Відповідач заперечуючи проти позову, зокрема, посилається на недоведеність та безпідставність заявлених вимог, з огляду на відсутність належних та допустимих доказів, які б підтверджували протиправну поведінку відповідача щодо здійснення ним несанкціонованого скидання (видалення) в 2011р. відходів будівельних матеріалів в несанкціоноване місце, що не визначено, як місце зберігання та видалення відходів, внаслідок чого відповідач заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу в розмірі заявленої до стягнення суми.

В підтвердження зазначених заперечень відповідач надав суду Постанову Кагарлицького районного суду Київської області у справі № 368/579/13-а за позовом Трохименка Ю.В. до Головного управління Держземагенства у Київський області, за участю третьої особи ТОВ "Дан-Фарм Україна" про визнання протиправними та скасування постанов, якою задоволені позовні вимоги. Визнано протиправними та скасовані:

- постанова державного інспектора з контролю за використанням земель та охороною земель Київської області Непокритого С.С. від 07.07.2011р. № 005 про накладення адміністративного стягнення, відповідно до якої Трохименка Ю.В. було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-3 Кодексу України про адміністративне правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 500 грн.;

- постанова державного інспектора з контролю за використанням земель та охороною земель Київської області Непокритого С.С. від 18.07.2011р. № 009 про накладення адміністративного стягнення, відповідно до якої Трохименка Ю.В. було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 53-1 Кодексу України про адміністративне правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1700 грн.

Суд зазначає, факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель (пункт 3.3 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища 27.10.97 N 171 (у редакції наказу Мінприроди від 04.04.2007 N 149).

Господарський суд Київської області звертає увагу, що вказані постанови, були винесені на підставі матеріалів перевірок здійснених державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Київській області Непокритим С.С., а саме: акта обстеження земельної ділянки від 07.07.2011р. № А/05/06; протоколу про адміністративне правопорушення від 05.07.2011р. № 000005 складеного на директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменко Ю.В.; акта перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 13.07.2011р. № 34/06; акт обстеження земельної ділянки від 13.07.2011р. № А/08/06; протоколу про адміністративне правопорушення від 15.07.2011р. № 000009 складеного на директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменко Ю.В.

З огляду на зазначене, перелічені вище документи, які винесені державним інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Київській області Непокритим С.С. не можуть бути належними та допустимими доказами в розумінні ст. 34 ГПУ України, які підтверджують обставини, на які посилаються прокурор та позивачі в обґрунтування заявлених вимог.

Крім того, суд дослідивши вказані документи встановив, що в них взагалі не фіксувались факти засмічення відповідачем вищезазначеної земельної ділянки. Навпаки, інспектором з контролю за використанням та охороною земель у Київській області у вказаних документах фіксувався факт проведення ТОВ "Дан-Фарм Україна" робіт по будівництву під'їзної дороги .

З пояснень сільського голови Халчанської сільської ради Ананьєвої Л.В, секретаря Халчанської сільської ради Левчук Н.А., заступника генерального директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Трохіменка Ю.В., фізичної особи - підприємця Литвина В.Д., листа - звернення голови Халчанської сільської ради Ананьєвої Л.В до ТОВ "Дан-Фарм Україна" від 03.02.2011р. № 37/02-16 щодо проведення ремонту дороги, актів виконаних робіт, за якими фізична особа - підприємця Литвин В.Д. надав ТОВ "Дан-Фарм Україна" послуги з перевезення вантажу, рахунків виставлених підприємцем товариству за надані послуги з перевезення вантажу, банківських виписок в яких відображено переказ грошових коштів за надані послуги, протоколу огляду місця події від 31.07.2012р., світлин, які містяться в матеріалах прокурорської перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства на території Халчанської сільської ради ТОВ "Дан-Фарм Україна", на які прокурор та позивачі посилаються як на докази, що підтверджують обставини незаконного засміченням відповідачем земельної ділянки вбачається наступне.

Голова Халчанської сільської ради Ананьєва Л.В звернулась до ТОВ "Дан-Фарм Україна" з письмовим зверненням від 03.02.2011р. № 37/02-16 в якому просила товариство сприяти у ремонті ґрунтової дороги, яка з'єднує населені пункти с. Халча - с. Воронівка - с. Кузьминці та знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області та у продовж 10 років не використовується в зв'язку з її непридатністю до використання. ТОВ "Дан-Фарм Україна" прийняло зазначену пропозицію і в травні 2011р. розпочало за власні кошти, власними будматеріалами (бій цегли та бетонних конструкцій), власними та залученими силами ремонт зазначеної ґрунтової дороги. Зазначені будматеріали були вивезені на замовлення товариства фізичною особою - підприємцем Литвин В.Д. з території підприємства та рівномірно розміщені на вказаній ділянці ґрунтової дороги, на якій здійснювався ремонт з метою укріплення ґрунтового шару на ній для покращення фізико-механічних властивостей дороги.

Зазначені матеріали прокурорської перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства на території Халчанської сільської ради ТОВ "Дан-Фарм Україна", на які прокурор та позивачі посилаються як на докази, що підтверджують обставини незаконного засміченням відповідачем земельної ділянки, не містять документів, які підтверджують здійснення відповідачем несанкціонованого скидання (видалення) в травні 2011р. відходів будівельних матеріалів в несанкціоноване місце, що не визначено, як місце зберігання та видалення відходів. В зв'язку з чим вони не є належними та допустимими доказами в розумінні ст. 34 ГПУ України, які підтверджують обставини, на які посилаються прокурор та позивачі в обґрунтування заявлених вимог.

Вказаний вище акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 19.09.2011р. № 695, складений на підставі нього розрахунок шкоди на суму 1023960 грн. судом не приймаються, як належні і допустимі докази засмічення відповідачем земельної ділянки та завдання ним шкоди навколишньому природному середовищу в зазначеному розмірі, позаяк вказаний акт складений за відсутності представників ТОВ "Дан-Фарм Україна", без їх повідомлення щодо такої перевірки та без отримання від них відповідних пояснень з приводу встановлення під час перевірки тих чи інших обставин, та без надіслання на адресу відповідача складеного за результатами перевірки акта перевірки.

Згідно п. 11 ст. 4 Закону України " Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" плановий чи позаплановий захід повинен здійснюватися у присутності керівника або його заступника, або уповноваженої особи суб'єкта господарювання.

Відповідно до п. 3 ст. 6 названого Закону суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного документа.

Пунктом 6 ст. 7 зазначеного Закону передбачено, що в останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб'єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається суб'єкту господарювання або уповноваженій ним особі, а другий - зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Відповідно до п. 4.9 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 вересня 2008 р. N 464, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 15 січня 2009 р. за N 18/16034 (надалі - Порядок), державні інспектори проводять перевірки об'єкта в присутності керівника суб'єкта господарювання або уповноважених ним осіб.

У пункті 4.19 Порядку визначено, що в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються державними інспекторами, які проводили перевірку, і всіма членами комісії (якщо перевірка проводилася комісією), керівником або уповноваженою особою суб'єкта господарювання. Якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід'ємною частиною акта перевірки. У разі відмови суб'єкта господарювання підписати акт, про це зазначається в акті перевірки.

Згідно п. 4.20 Порядку один примірник акта перевірки (з відповідними додатками) передається керівнику (уповноваженій ним особі) суб'єкта господарювання, про що на останній сторінці примірників акта перевірки робиться відповідна відмітка за підписом особи, яка отримала акт перевірки, із зазначенням посади, прізвища та ініціалів, а також дати одержання акта. Другий примірник акта перевірки зберігається в органі Держекоінспекції.

Відповідно до п 4.21 у разі, якщо посадова особа або уповноважений нею представник суб'єкта господарювання відмовляється від отримання акта перевірки особисто, то такий акт передається через канцелярію суб'єкта господарювання (із зазначенням вхідного реєстраційного номера) або відправляється рекомендованим листом.

До примірника акта, який зберігається в органі Держекоінспекції, додаються документи, що підтверджують факт поштового відправлення та вручення адресату акта перевірки.

Проведена перевірка Кагарлицькою міжрайонною прокуратурою спільно з Державною екологічною інспекцією Київської області дотримання вимог природоохоронного законодавства у частині поводження з відходами на землях розташованих в адміністративних межах Халчанської сільської ради та за результатами її проведення складений акт від 19.09.2011р. № 695, розрахунок шкоди не відповідають переліченим вимогам законодавства які визначають процедуру проведення перевірок з питань здійснення державного контролю у сфері охорони навколишнього природного середовища та оформлення їх результатів. Доказів протилежного, а саме дотримання зазначених вимог законодавства, прокурор та позивачі суду не надали.

В силу зазначеного, прокурор та позивачі безпідставно спираються на всі вищеперелічені документи, як на докази, що підтверджують обставини незаконного засміченням відповідачем земельної ділянки, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної ним внаслідок порушення природоохоронного законодавства.

Відповідач, заперечуючи проти позову, також посилається на те, що прокурор та позивачі помилково вважають розміщення відповідачем на вказаній вище земельній ділянці (ґрунтовій дорозі) будматеріалів (бій цегли та бетонних конструкцій) засміченням земельної ділянки, оскільки вказані матеріали використовуються у ремонті догори, а тому безпідставно кваліфікуються як сміття.

Зокрема, відповідач зазначає, що розміщені будівельні матеріали (бій цегли та бетонних конструкцій) не є сміттям, а ні сторонніми предметами, оскільки їх розміщення на дорозі має чітко визначену мету - укріплення ґрунтового шару для покращення фізико-механічних властивостей дороги, таке розміщення будматеріалів відповідає державним та галузевим стандартам щодо будівництва та ремонту дороги. Довкілля не забруднюється розміщеними на дорозі будматеріалами, оскільки таке розміщення є звичайним для земель транспорту, до яких відноситься вищезазначена ділянка дороги.

В підтвердження зазначених заперечень відповідач надав суду наступні документи:

- дефектний акт від 22.03.2013р., який складений начальником філії Кагарлицького РайДУ ДП "Київський облдорупр" ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України" Андрушенко А.В., головним інженером філії Кагарлицького РайДУ ДП "Київський облдорупр" ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України" Хамаздір К.В. генеральним директором ТОВ "Дан-Фарм Україна" Соренсен М. за результатами комісійного обстеження ділянки місцевої ґрунтової дороги Халча - Воронівка - Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради, протяжністю 470 м., яким встановлено розміщення на дорозі будівельних матеріалів, що свідчить про здійснення робіт з укріплення ґрунтового покриву для зменшення деформації та розмиву дорожнього покриття під час проїзду автомобілів. Будівельні матеріали розміщені залежно від фізичних характеристик окремих ділянок дороги. На рівних ділянках дорога укріплена битою цеглою (протяжність - близько 270 м.) У місцях, де були значні прогини та вимивання ґрунту внаслідок дії природних умов - здійснено укладення бетонних конструкцій (протяжністю - близько 200 м.). Висота укладеної дорожньої основи залежно від ділянки складає - 0,05 - 0,5 м. Для завершення ремонту дороги для забезпечення проїзду по ній автотранспорту комісією визначено необхідність виконання робіт з улаштування вирівнюючого і підстилаючого шару основи з гран відсіву товщиною 0,4 м., з улаштування покриття з пісчано-щебеневою суміші фр. 0-70 товщиною 0,02 м, з очищення проїзної частини дороги від наносного ґрунту автогрейдером, з планування узбіччя механізованим способом. Перед виконанням робіт визначено подрібнити бетонні конструкції бутоломом (де необхідно);

- Лист - відповідь, на звернення товариства від 25.03.2013р. № 3, першого проректора - проректора з наукової роботи Національного Транспортного Університету Дмітрієва М.М. від 26.03.2013р. № 621/08-12, в якому вказані та проаналізовані діючі державні та галузеві акти, що регулюють питання будівництва та ремонту доріг, на підставі яких зроблено висновок та надано відповідь на запитання товариства, що відходи будівельних матеріалів з битої цегли та подрібнених частин бетонних конструкції використовуються у будівництві та ремонті місцевих доріг в якості матеріалу додаткового шару основи дороги для надання їй кращих фізико-механічних характеристик.

- другий дефектний акт від 17.04.2013р., який складений начальником філії Кагарлицького РайДУ ДП "Київський облдорупр" ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України" Андрушенко А.В., головним інженером філії Кагарлицького РайДУ ДП "Київський облдорупр" ПАТ ДАК "Автомобільні дороги України" Хамаздір К.В. виконуючим обов'язки генерального директора ТОВ "Дан-Фарм Україна" Бувзан О.В. за результатами комісійного обстеження ділянки місцевої ґрунтової дороги Халча - Воронівка - Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради, протяжністю 470 м., яким встановлено розміщення на дорозі будівельних матеріалів, що свідчить про здійснення робіт з укріплення ґрунтового покриву для зменшення деформації та розмиву дорожнього покриття. В залежності від стану та фізичних характеристик дороги на окремих ділянках розміщені різні види бою будівельних матеріалів та конструкцій. На рівних ділянках дорожнє покриття укріплене битою цеглою (протяжність - близько 270 м.). У місцях, де були значні прогини та вимивання ґрунтового покриття внаслідок дії природних умов - здійснено укладення частин бетонних конструкцій (протяжністю - близько 200 м.) Висота укладеної дорожньої основи із бою будівельних матеріалів і конструкцій на окремих ділянках дорожнього покриття складає - 0,05 - 0,5 м. Для завершення ремонту дорожнього покриття комісією визначено необхідність виконання робіт з перевезення щебенево-відсівної суміші самоскидами до місця складування на відстань до 67 км., з переміщення самохідного катка 8 т з бази до місця виконання робіт і назад на відстань до 42 км, з ущільнення основи покриття самохідним катком масою до 10 т за 4 проходи по одному сліду, з навантаження сипких матеріалів в транспортні засоби екскаватором одноковшевим, місткість ковша 0,25 м 3 , з перевезення щебенево-відсівної суміші самоскидами до місця виконання робіт до 1 км, з улаштування одношарової основи і покриття щебенево-відсівної суміші товщиною 12 см, з очищення проїзної частини дороги від наносного ґрунту автогрейдером, з планування укосів автогрейдером середнього типу при робочому ході в одному напрямку. Перед виконанням робіт визначено подрібнити конструкції (де необхідно) до фракційних розмірів у відповідності до норм.

- договір про надання послуг від 17.04.2013р. № 59-Ф, укладений між ТОВ "Дан-Фарм Україна", Дочірнім підприємством "Київське обласне дорожнє управління" відкритого акціонерного товариства "Державна акціонерна компанія "Автомобільні дороги України" та Халчанською сільською радою, відповідно до умов якого підрядник - підприємство зобов'язалось за завданням замовника - товариства надати послуги з поточного ремонту місцевої ґрунтової дороги Халча - Воронівка - Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради, належить до земель транспорту, протяжністю 470 м., а замовник зобов'язався прийняти та оплатити такі послуги. Склад та обсяг послуг, що доручається підряднику з урахуванням раніше розпочатого ремонту дороги, визначається дефектним актом від 17.04.2013р. та проектно-кошторисною документацією, затвердженою сторонами.

На виконання умов договору відповідач перерахував на рахунок підрядника 47852,50 грн. - 50% вартості робіт, що підтверджується платіжним дорученням від 19.04.2013р. № 1620 на суму 47852,50 грн.

Завірені копії перелічених документів залучені до матеріалів справи.

Отже, вказані фахівці в галузі будівництва та ремонту доріг зазначили, що розміщення на місцевій ґрунтовій дорозі Халча - Воронівка - Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради, належить до земель транспорту, протяжністю 470 м. будівельних матеріалів (бій цегли та бетонних конструкцій) є етапом робіт по ремонту дороги з укріплення її ґрунтового покриву для зменшення деформації та розмиву дорожнього покриття, що відповідає діючим державним та галузевим актам, які регулюють питання будівництва та ремонту доріг.

Доводячи відсутність заподіяння відповідачем шкоди навколишньому природному середовищу, про яку зазначає прокурор та позивачі, ТОВ "Дан-Фарм Україна" звернулось до Державної Установи "Київський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України" із зверненням від 12.06.2013р. за вих. № 1 про проведення лабораторних та інструментальних досліджень відходів будівельних матеріалів, які були використані відповідачем при здійсненні поточного ремонту ділянки місцевої ґрунтової дороги Халча - Воронівка - Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради та надати висновок щодо впливу вказаних матеріалів на навколишнє середовище, здоров'я населення та можливості використання таких розміщених на дорозі будматеріалів при здійсненні укріплення ґрунтового шару.

За результатами проведених ДУ "Київський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України" досліджень відібраних будматеріалів складено протокол від 26.06.2013р. № 144 за яким відібрані зразки можуть використовуватись без обмежень та за результатами досліджень повітря населених місць складено протоколи від 30.06.2013р. №№ 415/1, 415/2,415/3 за якими у відібраних пробах валові викиди не перевищують гранично допустимих викидів.

З висновків, які містяться в адресованому на адресу відповідача листі ДУ "Київський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України" від 27.06.2013р. № 715 вбачається, що відходи ІV класу небезпеки можуть зберігатися відкрито на промисловому майданчику у вигляді конусоподібної купи, звідки їх автонавантажувачем перевантажують у самоскидний автотранспорт і доставляють на місце утилізації або захоронення. Ці відходи без негативних екологічних наслідків можуть бути об'єднані з побутовими відходами в місцях захоронення останніх або використані як ізолюючи матеріал. А також для різних планувальних робіт при освоєнні території.

За результатами проведених ДУ "Київський обласний лабораторний центр Держсанепідслужби України" досліджень встановлено, що представлені на дослідження будівельні матеріали, використовуються при поточному ремонті ділянки ґрунтової дороги, яка з'єднує села Халча, Воронівка, Кузьминці Кагарлицького району Київської області, відносяться до 1 класу застосування за радіаційним фактором і можуть використовуватись без обмежень згідно з НРБУ-97 та ДБН-В.1.4.-1.01-97. При проведенні досліджень повітря населених місць перевищень граничнодопустимих концентрацій шкідливих речовин згідно з вимогами "Державних санітарних правил охорони атмосферного повітря населених місць" ДСП № 201-97 не виявлено.

Оскільки прокурор та позивачі вважали, що розміщені відповідачем будматеріали на земельній ділянці є сміттям та є засміченням навколишнього природного середовища, а відповідач, спростовуючи вказані твердження прокурора зазначав, що розміщені ним будматеріали є початковим етапом ремонту дороги, то в ході розгляду справи та вирішення даного спору виникли питання, які потребують спеціальних знань у галузі будівництва та ремонту.

З огляду на зазначене, керуючись ч. 1 ст. 41 ГПК України, суд для роз'яснення питань, що виникли при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань призначив у даній справі судову експертизу, проведення якої доручив атестованим експертам Товариства з обмеженою відповідальністю «Український центр судових експертиз» та на вирішення якої поставив наступне питання - чи можливо використовувати матеріали - бита цегла та частини бетонних конструкцій, що розміщені на земельній ділянці, яка належить до земель транспорту, протяжністю близько 470 м - місцева автомобільна ґрунтова дорога, що з'єднує села Халча, Воронівка та Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області під час її поточного ремонту відповідно до державних та галузевих стандартів щодо будівництва та ремонту доріг?

Експертною установою проведені дослідження за результатами яких складено висновок експерта від 22.08.2013р. № 1-22/08, в якому, зокрема, зазначено, що об'єкту дослідження притаманні всі ознаки, які характеризують будівельні матеріали (будівельні відходи), які можуть використовуватись при ремонті автомобільної місцевої дороги V категорії перехідного типу.

Згідно висновку експертизи використовувати матеріали - бита цегла та частини бетонних конструкцій, що розміщені на земельній ділянці, яка належить до земель транспорту, протяжністю близько 470 м - місцева автомобільна ґрунтова дорога, що з'єднує села Халча, Воронівка та Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області, під час її поточного ремонту відповідно до вимог нормативної документації в галузі будівництва, можливо за умов їх часткового подрібнення до необхідної фракції.

Суд зазначає, що земельна ділянка по якій проходить місцева дорога V категорії перехідного типу, що з'єднує села Халча, Воронівка та Кузьминці, яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області, відповідно до земельновпорядної документації належить до земель транспорту, зв'язку та вулиць і площ, що підтверджується листом управління держкомзему у Кагарлицькому районі № 01-17-870 від 19.10.2011р, завірена копія якого міститься в матеріалах справи.

У статті 1 Закону України "Про відходи " визначено термін відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.

Спірні будівельні матеріали, які прокурор та позивачі вважають відходами (сміттям) не відповідають наведеному визначенню, оскільки мають подальше використання в ремонті дороги, відповідач не має наміру він них позбутися шляхом утилізації чи видалення.

За таких обставин, прокурором та позивачами не доведено належними та допустимими доказами наявності з боку відповідача порушень вимог природоохоронного законодавства, які б спричинили шкоду у розмірі заявленої до стягнення суми.

Отже, прокурором та позивачами всупереч вимогам ч. 1 ст. 33 ГПК України, не доведено тих обставин, на які вони посилаються, як на підставу своїх вимог про стягнення з відповідача 1023960 грн. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, незаконними діями, які полягали у засміченні відповідачем земельної ділянки (ґрунтової дороги Халча-Воронівка-Кузьминці), яка знаходиться в адміністративних межах Халчанської сільської ради Кагарлицького району Київської області та належить до земель транспорту.

Оскільки, прокурором та позивачами не доведено протиправної поведінки відповідача, яка спричинила шкоду у розмірі заявленої до стягнення суми, саму шкоду, причинного зв'язку між протиправною поведінкою та шкодою, суд приходить до висновку про відсутність повного складу цивільного правопорушення, що є обов'язковою умовою для застосування такої міри відповідальності як відшкодування шкоди.

З огляду на зазначене, позовні вимоги є безпідставними, недоведеними, необґрунтованими та непідтвердженими належними і допустимими доказами, в зв'язку з чим суд відмовляє в їх задоволенні.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд враховує таке.

Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір" органи прокуратури - при здійсненні своїх повноважень звільняються від сплати судового збору.

Згідно п 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" від 21.02.2013р. № 7 приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору; у разі ж повної або часткової відмови в позові судовий збір стягується з визначеного прокурором позивача (так само повністю або пропорційно задоволеним вимогам), за винятком випадків, коли останнього звільнено від сплати судового збору та коли позивачем у справі є сам прокурор. Стягнення відповідних сум судового збору здійснюється в доход державного бюджету України.

Враховуючи вищевикладене та те, що приписами Закону України "Про судовий збір" позивачів у справі не звільнено від сплати судового збору, відшкодування витрат по сплаті судового збору та понесених відповідачем витрат з оплати судової експертизи згідно платіжного доручення від 30.07.2013р. № 2537 на суму 10450 грн., відповідно до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України покладається на позивачів в рівних частинах від суми судового збору, належного до сплати за звернення з даним позовом до суду, якій дорівнює 20479,20 грн. та суми вартості судової експертизи, розмір якої складає 10450 грн.

Керуючись ст. 124 Конституції України, ст.ст. 43, 33, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

вирішив:

1. В позові відмовити повністю.

2. Стягнути з Халчанської сільської ради (09213, Київська область, Кагарлицький район, село Халча, вул. Леніна, 2, ідентифікаційний код 04358425) в доход Державного бюджету України 10239 (десять тисяч двісті тридцять дев'ять) грн. 60 коп. витрат по сплаті судового збору.

3. Стягнути з Державної екологічної інспекції у Київській області (03040, м. Київ, вул. Васильківська, 3, ідентифікаційний код 38039191) в доход Державного бюджету України 10239 (десять тисяч двісті тридцять дев'ять) грн. 60 коп. витрат по сплаті судового збору.

4. Стягнути з Халчанської сільської ради (09213, Київська область, Кагарлицький район, село Халча, вул. Леніна, 2, ідентифікаційний код 04358425) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дан-Фарм Україна" (09213, Київська область, Кагарлицький район, село Халча, вул. Шевченкових сім'ї, 32, ідентифікаційний код 31527875) 5225 (п'ять тисяч двісті двадцять п'ять) грн. витрат зі сплати судової експертизи.

5 Стягнути з Державної екологічної інспекції у Київській області (03040, м. Київ, вул. Васильківська, 3, ідентифікаційний код 38039191) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Дан-Фарм Україна" (09213, Київська область, Кагарлицький район, село Халча, вул. Шевченкових сім'ї, 32, ідентифікаційний код 31527875) 5225 (п'ять тисяч двісті двадцять п'ять) грн. витрат зі сплати судової експертизи.

Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.

Дане рішення господарського суду Київської області набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його належного оформлення і підписання та може бути оскаржено в апеляційному порядку.

Головуючий суддя Подоляк Ю.В.

Судді: Бацуца В.М.

Щоткін О.В.

Дата підписання рішення 14.10.2013р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення26.09.2013
Оприлюднено21.10.2013
Номер документу34219403
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5/096-12

Рішення від 26.09.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 23.08.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 15.07.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

Ухвала від 21.12.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Подоляк Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні