Постанова
від 16.10.2013 по справі 813/6291/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 жовтня 2013 року м.Львів № 813/6291/13-а

16 год. 38 хв.

Львівський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючий суддя Сподарик Н.І., судді Братичак У.В., Кравчук В.М. за участі секретаря судового засідання Перчак С.В., представників позивача Гешко Г.І., Сушайло С.О., представника відповідача Задорожнього І.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом громадської організації «Моє місто» до Миколаївської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області про визнання протиправними податкових повідомлень-рішень,

встановив:

Громадська організація «Моє місто» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Миколаївської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області. З урахуванням уточнених позовних вимог, позивач просить суд визнати нечинними:

- податкове повідомлення-рішення форми «Р» прийняте Жидачівським відділенням Миколаївської міжрайонної державної податкової інспекції Державної податкової служби у Львівській області від 08.04.2013 року № 132220;

- податкове повідомлення-рішення форми «Р» прийняте Жидачівським відділенням Миколаївської міжрайонної державної податкової інспекції Державної податкової служби у Львівській області від 11.06.2013 року № 0000012290.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що громадська організація «Моє місто» отримала гуманітарну допомогу, частину якої було передано Жидачівському територіальному центру соціального обслуговування, Ходовівській районній лікарні, малозабезпеченим, багатодітним сім»ям, інвалідам, престарілим, одиноким жителям міста Ходорова, що підтверджується видатковими накладними. Фізичним особами гуманітарна допомога надавалась відповідно до накладних і списків, у яких вказувалась вартість предметів. Передача гуманітарної допомоги належним чином задокументована. Таким чином, немає підстав стверджувати про використання гуманітарної допомоги не за призначенням. Вважає, що немає підстав для отримання документів від фізичної особи, що отримувала допомогу від Гешко Галину Іванівну - член громадської організація «Моє місто», оскільки переважно це були люди, які є безпритульними і не мають документів. Крім того, на думку позивача, наказ Мінфіну від 14.12.99 р. № 298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги» не поширюється на фізичних осіб, а лише на юридичних. Громадська організація як юридична особа видала гуманітарну допомогу набувачам на підставі відповідних видаткових документів за цільовим призначенням, тому підстав для включення гуманітарної допомоги до бази оподаткування податком на прибуток немає. З цих підстав просить позов задовольнити. Представники позивача позовні вимоги підтримали, просять суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Відповідач позов заперечив з підстав викладених у письмових запереченнях поданих у судовому засіданні 16.09.2013 року. Пояснює, що отримана громадською організацією «Моє місто» гуманітарна допомога підлягає оподаткуванням податком на прибуток. Всупереч ст. 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу» немає доказів використання її за цільовим призначенням у зв'язку з наявністю фактів передачі гуманітарної допомоги не ідентифікованим фізичним особам. Тому відсутні докази, які дозволяють встановити, що дійсно гуманітарна допомога була передана кінцевим набувачам-фізичним особам. Просить в позові відмовити.

Суд, розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи докази, оцінивши їх в сукупності та встановив наступні фактичні обставини справи.

Громадська організація «Моє місто» зареєстрована як юридична особа 06.10.2006 року Жидачівською районною державною адміністрацією Львівської області, їй присвоєно ідентифікаційний код 34587125. Основний вид діяльності такої організації є благодійна діяльність, що підтверджується довідкою № 223 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України. (а.с. 20).

Громадською організацією «Моє місто» отримано вантаж (меблі, матраци, велосипеди, одяг, взуття, принтер, стерилізатор медичний, шини гумові, посуд, паперові салфетки одноразові) на підставі ВМД (№ 209040000/2012/003044 від 28.05.12 р. на суму 28578,06 грн., № 209040000/2012/003045 від 29.05.2012 р. на суму 3013,01 грн., на яких проставлено печатку «Гуманітарна допомога. Продаж заборонено». Товар завірено печаткою митниці на загальну суму 31591,07 грн.

Документами на підставі яких отримано товар були договір дарування, дозвільні документи відповідних служб санітарного, економічного та інших видів контролю, протокольні рішення Комісії з питань гуманітарної допомоги при КМУ та інші товарно-супровідні документи.

Отриманий вантаж визнано гуманітарною допомогою, що підтверджується додатком № 3 до протоколу засідання Комісії з питань гуманітарної допомоги при КМУ від 16.02.12 р. № 4 Відправником даного вантажу була організація «Допомога Україні» м. Ноймюнстер Німеччина.

Позивач склав план розподілу отриманої гуманітарної допомоги та направив його Комісії з питань гуманітарної допомоги при Львівській обласній державній адміністрації. Так, згідно з цим розподілом гуманітарну допомогу отримали: Жидачівський територіальний центр соціального обслуговування, Ходорівська районна лікарня, малозабезпечені, багатодітні сім'ї міста Ходорова, інваліди, престарілі, одинокі жителі міста Ходорова.

Передача гуманітарної допомоги юридичним особам підтверджується відповідними видатковими накладними, а фізичним особам предмети гуманітарної допомоги видавались за накладними та списками у яких вказано назву і вартість предметів, адресу громадян, які отримують допомогу, є підписи набувачів допомоги про отримання.

Миколаївською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Львівській області проведено позапланову документальну перевірку громадської організації «Моє місто» з питань отримання та використання гуманітарної допомоги за цільовим призначенням, яка надійшла за період з 01.01.2012 року по 30.11.2012 року.

За наслідками перевірки посадовими особами податкової служби 29.03.2013 року складено акт перевірки № 42/22-9038142431.

Перевіркою встановлено порушення ст. 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу» щодо використання гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням; пп.1.1, п.1 Наказу Мінфіну від 14.12.99 р. № 298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги»; п.157.14 ст. 157 ПК України в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 6634,13 грн. в тому числі за ІІ кв. 2012 р. - 6634,13 грн.

В основу виявлених порушень, покладено обставини, які стосуються отримання громадської організації «Моє місто» гуманітарної допомоги та її видачу, юридичним особам та фізичним особам-набувачам без документів, що засвідчують їхню особу. Відповідно, перевіркою виявлено нецільове використання гуманітарної допомоги, а тому така є доходом і підлягає оподаткуванню податком на прибуток.

Відповідачем 08.04 .2013 року прийнято податкове повідомлення - рішення форми «Р» № 132220 у зв'язку з чим збільшено суму грошового зобов'язання за платежем податок на прибуток в сумі 8 027 грн., в т.ч. основний платіж - 6634 грн., штрафні санкції - 1393 грн.

11.06.2013 року за № 0000012290 прийнято податкове повідомлення рішення форми «Р» за платежем податок на прибуток в розмірі 262,50 грн.

Дане рішення оскаржувалось позивачем в адміністративному порядку. За наслідками розгляду скарги Державна податкова служба у Львівській області, Міністерство доходів і зборів України оскаржуване податкове повідомлення рішення залишили без змін, а скарги без задоволення.

Позивач не погоджуючись з висновками посадових осіб державної податкової служби та з прийнятими податковими повідомленями-рішенями, оскаржив останні в судовому порядку.

Оцінюючи встановлені обставини та доводи сторін, суд керується наступними положеннями чинного законодавства.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про гуманітарну допомогу», Податковим кодексом України, Наказом Мінфіну від 14.12.99 р. № 298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги».

Відповідно до ст. 1, 6 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об'єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст. 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Визнання товарів (робіт, послуг) гуманітарною допомогою здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, у кожному конкретному випадку з урахуванням таких особливостей.

Відповідно до ст. 11 Закон України від 22.10.1999, № 1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» бухгалтерський облік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням.

Отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідного спеціальної уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.

Відповідно до п.157.3 ст. 157 Податкового кодексу України (далі - ПК України) від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених у підпункті «б» пункту 157.1 цієї статті, отримані у вигляді: коштів або майна, які надходять безоплатно або у вигляді безповоротної фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань; пасивних доходів; коштів або майна, які надходять таким неприбутковим організаціям від ведення їх основної діяльності, з урахуванням положень пункту 157.13 цієї статті; дотацій або субсидій, отриманих із державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або в межах технічної чи благодійної, у тому числі гуманітарної, допомоги, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, які надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх одержувачам згідно із законодавством з метою зниження рівня таких цін.

Відповідно до п. 157.14 ст. 157 ПК України, кошти та майно, використані не за цільовим призначенням, вважаються доходом і підлягають оподаткуванню за ставкою, встановленою пунктом 151.1 статті 151 цього Кодексу.

Таким чином, доказуванню підлягає факт цільового використання гуманітарної допомоги та ведення обліку щодо її отримання. Сторони спору не заперечують обставин визнання за громадська організація «Моє місто» права на отримання гуманітарної допомоги та статусу отриманого вантажу, як гуманітарної допомоги. Громадська організація «Моє місто» є неприбутковою організацією, передачі з отримання гуманітарної допомоги відповідають її статутним цілям.

Оцінюючи доводи податкового органу про порушення громадською організацією встановлених наведених вище вимог, Суд вважає їх безпідставними з огляду на таке.

На виконання статті 11 Закону України «Про гуманітарну допомогу» затверджено Наказом Мінфіну від 14.12.1999 р. № 298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги», що поширюється на юридичних осіб незалежно від видів діяльності та форм власності (крім бюджетних установ), які одержали гуманітарну допомогу (отримувачі), які її потребують і яким вона безпосередньо надається (набувачі).

Згідно з п.1.1 Порядку передача отримувачами коштів і предметів гуманітарної допомоги здійснюється за довіреністю набувачів або документами, що засвідчують фізичну особу набувача, і оформлюється відповідними видатковими документами (ордерами, накладними, дорученнями та тощо).

Оцінюючи дії громадської організації на відповідність зазначеним положенням порядку, суд встановив, що таких дотримано.

Як вбачається, зазначений Порядок поширюється тільки на юридичних осіб. Такий поширюється і на позивача. Матеріалами справи підтверджуються, що одержувачем гуманітарної допомоги була громадська організація «Моє місто». Факт отримання підтверджено документально. В подальшому одержувач розприділив гуманітарну допомогу між іншими юридичними особами - Жидачівському територіальному центру соціального обслуговування, Ходовівській районній лікарні, що було документально оформлено видатковими накладними.

В судовому засіданні представник позивача пояснив, що одержувачем гуманітарної допомоги слід вважати Гешко Галину Іванівну - член товариства громадської організації «Моє місто», що підтверджується виписаним дорученням № 38 від 17.03.2008 року, яким надається право на одержання, розмитнення та розподілу гуманітарного вантажу.

Далі позивач як одержувач розподіленої за ним гуманітарної допомоги передав Гешко Галині Іванівні цей товар для роздавання безпритульним, неповносправним особам, адже саме це і є метою діяльності громадської організації.

Фізичним особам предмети гуманітарної допомоги видавались за накладними та списками у яких вказано назву і вартість предметів, адресу громадян, які отримують допомогу, є підписи набувачів допомоги про отримання. Крім того, видача гуманітарної допомоги відображена у журналі, який прошитий, скріплений печаткою і підписом голови організації. У журналі вказані реквізити: ім'я і прізвище набувач допомоги - фізичної особи, його адреса, особистий підпис (а.с.61-62, 68-72).

Покликання відповідача на те, що неможливо ідентифікувати фізичних осіб, яким роздавався товар суд вважає необґрунтованим, оскільки безпритульні, неповносправні особи не завжди мають документи, які посвідчують їх особу. Тим більше, і законодавство не передбачає таких вимог щодо ідентифікації кінцевого набувача, не передбачає і вичерпного переліку видаткових документів.

Крім того, податковий орган в акті перевірки від 29.03.2013 року зазначив, що отримувач гуманітарної допомоги щомісячно подає до відповідної комісії з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу. У громадської організації «Моє місто» бухгалтерський облік гуманітарної допомоги ведеться, щомісячні звіти про наявність та розподіл останньої надавалися.

Таким чином, в позивача наявні документи, які підтверджують ведення обліку отриманої та переданої допомоги. Відсутні також і підстави стверджувати, що ця допомога не була використана за цільовим призначенням. Відтак, позивач з дотриманням правових та фактичних підстав не відніс до доходу отриману гуманітарну допомогу та не оподатковував її податком на прибуток.

Зважаючи на викладене вище, податкові повідомлення-рішення Миколаївської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області від 08.04.2013 року № 132220 та від 11.06.2013 року № 0000012290 не відповідають критеріям, визначеним ч. 3 ст. 2 КАС України, оскільки прийняті необґрунтовано, без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії). В той же час позивач довів обґрунтованість позовних вимог належними та допустимими доказами. Виходячи з положень п. 1 ч. 2 ст. 162 КАС України, суд приходить до висновку, що таке податкові повідомлення-рішення слід скасувати як протиправні.

Відповідно до ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України підлягають відшкодуванню з державного бюджету України понесені позивачем судові витрати у виді судового збору.

Керуючись ст.ст. 17-19, 94, 160-163, 167 КАС України, суд -

постановив:

Адміністративний позов задоволити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Р» прийняте Жидачівським відділенням Миколаївської міжрайонної державної податкової інспекції Державної податкової служби у Львівській області від 08.04.2013 року № 132220;

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення форми «Р» прийняте Жидачівським відділенням Миколаївської міжрайонної державної податкової інспекції Державної податкової служби у Львівській області від 11.06.2013 року № 0000012290.

Стягнути з державного бюджету на користь громадської організації «Моє місто» (Львівська область, Жидачівський район, м. Ходорів, вул. Львівська,39; код ЄДРПОУ 34587125 ) 114,70 грн. сплаченого судового збору.

Апеляційну скаргу на постанову суду першої інстанції може бути подано протягом десяти днів з дня отримання повного тексту постанови. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст постанови складено 21 жовтня 2013 року.

Головуючий суддя Сподарик Н.І.

Суддя Братичак У.В.

Суддя Кравчук В.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.10.2013
Оприлюднено25.10.2013
Номер документу34263396
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/6291/13-а

Ухвала від 05.08.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Рибченко А.О.

Ухвала від 29.05.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Затолочний В.С.

Постанова від 16.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 02.10.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 14.08.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні