ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа № 802/3114/13-а
Головуючий у 1-й інстанції: Чернюк А.Ю.
Суддя-доповідач: Полотнянко Ю.П.
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 жовтня 2013 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого-судді: Полотнянка Ю.П.
суддів: Боровицького О. А. Сапальової Т.В.
секретар судового засідання: Мартинюк В.В.
за участю представників сторін:
Представника позивача: Цехановського І.Л.
Представника відповідача: Мусіровського О.А.
Представника третьої особи: Кошелап В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції у Вінницькій області на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року у справі за адміністративним позовом Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації до Державної фінансової інспекції у Вінницькій області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації та Немирівська районна рада про визнання незаконним та скасування вимог , -
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції у Вінницькій області (надалі - відповідач), треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації та Немирівська районна рада про визнання незаконним та скасування вимог пунктів 1, 2, 3, 4, 5 та 6 листа №02-08-28-14/4596 від 27.06.2013р. "Про усунення виявлених порушень".
Відповідно до постанови Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року адміністративний позов задоволено повністю, а саме: визнано протиправними та скасовано пункти 1,2,3,4,5,6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.
Не погоджуючись із зазначеним рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу з підстав невідповідності висновків суду обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, у зв'язку з чим, апелянт просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити .
В судовому засіданні представник відповідача підтримав доводи викладені в апеляційній скарзі та просив її задовольнити.
Представник позивача проти апеляційної скарги - заперечив та просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Представник третьої особи також заперечив проти апеляційної скарги щодо пунктів 2 та 3 вищезазначеної вимоги .
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року - а скасувати в частині виходячи з наступного.
Як встановлено з матеріалів справи та встановлено при апеляційному розгляді, звертаючись до суду першої інстанції та аргументуючи поданий до суду першої інстанції адміністративний позов, позивач вказав на те, що за наслідками поведеної ревізії, результат якої оформлений актом від 31.05.2013р. № 08-07/08, Державна фінансова інспекція у Вінницькій області сформувала лист "Про усунення виявлених порушень" від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596, яким Фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації зобов'язано у строк до 29.07.2013р. вчинити всіх необхідних дій по усуненню виявлених порушень. Оскільки, на думку позивача, дані порушення не відповідають дійсності тому, позивач звернувся до суду з позовом щодо скасування вимог вищевказаного листа.
Суд першої інстанції дійшов висновку про задоволення адміністративного позову, та визнати протиправними та скасувати пункти 1,2,3,4,5,6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.
Судова колегія частково погоджується з даним рішенням суду першої інстанції та надаючи правову оцінку публічно - правовому спору, зазначає наступне.
Фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації є структурним підрозділом Немирівської райдержадміністрації, утворюється головою районної державної адміністрації, є підзвітним та підконтрольним голові районної державної адміністрації, головному фінансову управлінню облдержадміністрації одним із основним завдань якого є забезпечення ефективного і цільового використання відповідних бюджетних коштів, у відповідності до "Положення про фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації" затвердженого розпорядженням Немирівської РДА від 20.06.2003р. № 172 та розпорядженням Немирівської РДА від 22.01.2013р. № 15 (а.с.41-56 том 1).
У період з 01.04.2013р. по 24.05.2013р. Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області проведено ревізію Немирівського районного бюджету у Фінансовому управлінні Немирівської районної державної адміністрації за період з 01.01.2010р. по 01.04.2013р., результат якої оформлений актом від 31.05.2013р. за № 08-07/08.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 2 Закону України "Про Основні засади здійснення державного фінансового контролю в України" (далі - Закон) від 26.01.1993р. №2939-XII (в редакції, яка діяла на момент встановлених правовідносин) головним завданням органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов'язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб'єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів, дотриманням законодавства про державні закупівлі, діяльністю суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за рішенням суду, винесеним на підставі подання прокурора або слідчого для забезпечення розслідування кримінальної справи.
Пунктами 1,7,10 частини першої статті 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", положення яких кореспондуються з нормами закріпленими в Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 р. № 550, передбачено, що органу державного фінансового контролю надається право:
- перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення процедур державних закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо);
- пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства;
- звертатися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.
Відповідно до положення п.2 "Порядку проведення інспектування Державною фінансовою інспекцією, її територіальними органами" затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2006 р. № 550, передбачають, що інспектування полягає у документальній і фактичній перевірці певного комплексу або окремих питань фінансово-господарської діяльності об'єкта контролю і проводиться у формі ревізії, яка повинна забезпечувати виявлення фактів порушення законодавства, встановлення винних у їх допущенні посадових і матеріально відповідальних осіб.
Згідно з п.3 Інструкції, контролюючим органом є Держфінінспекція, її територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі, районах, містах або міжрайонні, об'єднані в районах та містах територіальні органи, головні інспектори в районах та містах, а відтак, дані норми встановлюють виключне право Державної фінансової інспекції у Вінницькій області здійснювати ревізії з питань дотримання фінансового законодавства.
Як встановлено з матеріалів справи, результат ревізії Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації оформлений актом від 31.05.2013р. № 08-07/08, на підставі якої Державна фінансова інспекція у Вінницькій області сформувала лист від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596 "Про усунення виявлених порушень".
В ході даної ревізії встановлено наступні порушення : 1) невиконанням позивачем завдань визначених ч.4 ст. 78, п.27 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України, ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, адже управлінням агропромислового розвитку Немирівської РДА використано кошти в сумі 32 839 грн. 72 коп. на власне утримання, отриманих за користування вбудованими нежитловими приміщення будівлі, яка є спільною комунальною власністю територіальних громад Немирівського району, внаслідок чого спеціальним фондом недоотримано доходів в сумі 32 839 грн. 72 коп. 2) не перерахування відділом освіти Немирівської РДА до районного бюджету частину отриманої орендної плати за користування майном, що перебуває у комунальній власності в сумі 585 грн. 65 коп., чим порушено п. 14 ч.1 ст. 69 Бюджетного кодексу України; 3) порушення ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, оскільки позивачем проведено фінансування, а розпорядником коштів районного бюджету Немирівською райдержадміністрацією здійснено перерахування коштів в сумі 35 850 грн. та 22 844 грн. Немирівській районній громадсько-політичній газеті "Прибузькі новини" та комунальній установі "Немирівська районна редакція радіомовлення", в розмірах що перевищують обсяги, затверджені Програмою забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015р.р.; 4) у період з 2010р. по 2011р. зайво виділено Немирівській райдержадміністрації коштів на оплату праці понаднормових одиниць лікарів стоматологів в сумі 77 956 грн., чим недотримано п.27 ч.1,2 ст. 111 Бюджетного кодексу України та порушено додаток 3 до наказу Міністерства охорони здоров'я "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000р. № 33; 5) порушення вимог п.5 ч.2 та п.12 ч.1 ст. 66 Бюджетного кодексу України, адже до районного бюджету зайво перераховані адміністративні штрафи в сумі 353 грн. (а.с.8-19 том 1).
Щодо п.4 Вимоги Державної фінансової інспекції у Вінницькій області , то суд апеляційної інстанції зазначає, що згідно розділу "Ресурсне забезпечення програми" Програми забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015 роки, фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів районного бюджету у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік. Орієнтовний обсяг коштів, необхідних для виконання Програми, становить 920 тис. грн.
У зв'язку із тим, що термін дії вказаної програми 2011-2015 роки, а сума видатків на забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району згідно вказаної програми станом на 01.04.2013р. склала лише 404,2 тис. грн., не має жодних підстав вказувати на перевищення обсягів, затверджених вказаною програмою. Крім того, не були перевищені відповідні бюджетні призначення, встановлені рішеннями Немирівської районної ради про районний бюджет на 2010. 201 1 та 20'2 роки (з урахуванням змін).
Крім того, в затверджених Немирівською районною радою Програмах соціально-економічного розвитку на 2010, 2011 та на 2012 роки, передбачались заходи в сфері розвитку громадянського суспільства, у т.ч. забезпечення підвищення якості державного управління, прозорості, відкритості в діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, подальший розвиток свободи слова і думки, із відповідним вдосконалення форм інформаційно-просвітницької роботи з метою поліпшення поінформованості населення.
Таким чином, фінансування з Немирівського районного бюджету громадсько-політичної газети "Прибузькі новини" та Немирівської районної редакції радіомовлення здійснювалось у повній відповідності до вимог статті 91 Бюджетного кодексу України.
Щодо п.5 Вимог.
Так, Пунктом 2. наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 року № 33 "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" надається право керівникам закладів охорони здоров'я у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади, не передбачені штатними нормативами для даного закладу, за рахунок посад інших структурних підрозділів в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Саме із урахуванням вказаного механізму, до кошторису доходів і видатків та штатного розпису лікарні за КФК 080101 на 2010 та 2011 були включено видатки на оплату праці 2,5 та 3,0 штатних одиниць лікарів - стоматологів. Крім того, згідно п.2. вказаного Наказу, такого роду зміни відбуваються виключно в межах фонду оплати праці установи, що спростовує будь-яке нанесення збитків районному бюджету такими змінами. Останнє також спростовує бездіяльність фінансового управління щодо аналізу відповідного бюджетного запиту за КФК 080101 (зазначені зміни не впливали на обсяг бюджетного запиту).
Щодо п.6 Вимог.
Як зазначалось вище, п.4. статті 78 Бюджетного кодексу України розділяються фінансові органи та органи, які контролюють справляння доходів до бюджету. Таким чином, внаслідок відсутності власне контрольних повноважень у фінансових органів, ними не ведеться адміністрування відповідних надходжень, а тому висновки про те, що неправильне зарахування адмінштрафів допущено з вини фінансового управління є безпідставними. Останнє підтверджується також судовою практикою з даного питання (справа № 2а/0270/5416/12, номера рішень в Єдиному державному реєстрі судових рішень 28169561, 29969301).
Крім того, Бюджетним кодексом України (в редакціях № 2542-Ш та 2546-VI), передбачені надходження до районних бюджетів коштів адміністративних штрафів, накладених районними адмінкомісіями. Тобто, факт надходження такого роду доходів до районного бюджету відповідав діючому законодавству.
Зазначаємо, що згідно п. 2.2 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів (як в редакції наказу Держказначейства України від 04.11.2002 р. № 205 так і в редакції наказу Мінфіну від 23.08.2012 № 938), у процесі казначейського обслуговування коштів місцевих бюджетів органи Казначейства ... формують розрахункові документи і проводять повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до місцевих бюджетів на підставі відповідних документів органів, які згідно із законодавством контролюють справляння надходжень бюджету, погоджених з відповідними місцевими фінансовими органами. Вказане підтверджує "пасивну" роль фінансового органу в поверненні будь-яких помилково сплачених платежів.
Отже, суд апеляційної інстанції повністю погоджується з висновками суду першої інстанції щодо визнання протиправними та скасування пунктів 1,3,4,5,6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.
Натомість, суд апеляційної інстанції не погоджується з рішенням суду першої інстанції щодо визнання протиправними та скасування пункту 2 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року, з огляду на наступне.
Так, частиною 10 ст. 69 Бюджетного кодексу України від 21.06.2001 року №2542-111, із змінами (далі Бюджетний кодекс №2542-111) та ч. 14 ст. 69 Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 року №2456-VI, із змінами (далі Бюджетний кодекс №2456-VI) надходження від орендної плати за користування майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власності належать до доходів загального фонду місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, а саме за кодом бюджетної класифікації видатків 22080400 «Плата за оренду майнових комплексів та іншого майна, що у комунальній власності».
При цьому, відповідно до ч. 36 ст. 2 та ч. 2 ст. 111 Бюджетного кодексу №2456-VI місцевий фінансовий орган - установа, що, зокрема, відповідно до законодавства України здійснює функції з складання, виконання місцевих бюджетів та контролю за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу щодо місцевих бюджетів.
Фінансове управління відповідно до покладених на нього завдань, які визначені п.п. 8,9,14 п.4 Положення про Фінансове управління, затвердженого розпорядженням голови Немирівської районної державної адміністрації від 26.06.2003 року №127 (далі Положення №127) здійснює у процесі виконання районного бюджету за доходами прогнозування та проводить аналіз доходів, організовує виконання районного бюджету, разом з іншими структурними підрозділами районної державної адміністрації, виконавчими комітетами сільських, селищної рад, міжрайонною державною податковою інспекцією, відділенням Державного казначейства забезпечує надходження до районного бюджету та вживає заходів до ефективного витрачання бюджетних коштів, проводить разом із міжрайонною державною податковою інспекцією аналіз стану надходження доходів до районного бюджету.
З огляду на зазначене, через неналежне виконання Фінансовим управлінням повноважень наданих ч. 2 ст. 111 Бюджетного кодексу та п.п. 8,9,14 п.4 Положення №127 в частині контролю та аналізу за надходженням доходів та вжиття заходів до ефективного витрачання бюджетних коштів, призвело до нанесення збитків районному бюджету на загальну суму 32839,72 тис. грн. (без врахування проведених Управлінням видатків на утримання Будівлі).
Тобто, повноваження належать до компетенції Фінансового управління, що не враховано судом першої інстанції .
Згідно з ч. 3 ст. 159 КАС України обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Відповідно до статті 202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Отже, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку про часткове задоволення апеляційної скарги, скасування постанови суду першої інстанції в частині та ухвалення в цій частині нової постанови.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції у Вінницькій області задовольнити частково .
Постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року у справі за адміністративним позовом Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації до Державної фінансової інспекції у Вінницькій області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації та Немирівська районна рада про визнання незаконним та скасування вимог, - скасувати в частині визнання протиправними та скасування пункту 2 вимоги Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.
Прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації до Державної фінансової інспекції у Вінницькій області, треті особи, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації та Немирівська районна рада про визнання незаконним та скасування вимог в частині визнання протиправними та скасування пункту 2 вимоги Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року - відмовити.
В іншій частині постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно ст 212 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі "22" жовтня 2013 р. .
Головуючий Полотнянко Ю.П.
Судді Боровицький О. А.
Сапальова Т.В.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.10.2013 |
Оприлюднено | 24.10.2013 |
Номер документу | 34297464 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Полотнянко Ю.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні