Постанова
від 24.03.2015 по справі 802/3114/13-а
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"24" березня 2015 р. м. Київ К/800/55674/13

К/800/54183/13

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:

Головуючого судді - Черпіцької Л.Т. Суддів -Розваляєвої Т.С. Маслія В.І. при секретарі -Гуловій О.І. за участю представника:відповідача - Мусіровський О.А. розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за касаційними скаргами 1. Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації 2. Державної фінансової інспекції у Вінницькій області напостанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.10.2013р. у справі№ 802/3114/13-а за позовомФінансового управління Немирівської районної державної адміністрації доДержавної фінансової інспекції у Вінницькій області треті особи 1. Управління агропромислового розвитку Немирівської районної державної адміністрації, 2. Відділ освіти Немирівської районної державної адміністрації, 3. Немирівська районна рада провизнання незаконним та скасування вимог

ВСТАНОВИЛА:

Фінансове управління Немирівської районної державної адміністрації звернулось з позовом про визнання незаконним та скасування вимог пунктів 1, 2, 3, 4, 5 та 6 листа №02-08-28-14/4596 від 27.06.2013р. "Про усунення виявлених порушень".

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року позов задоволено повністю. Визнано протиправними та скасовано пункти 1, 2, 3, 4, 5, 6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.10.2013р. постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року скасовано в частині визнання протиправними та скасування пункту 2 вимоги № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року. Прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову про визнання незаконним та скасування вимог в частині визнання протиправними та скасування пункту 2 вимоги Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року - відмовлено. В іншій частині постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року залишено без змін.

На постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.10.2013р. надійшла касаційна скарга Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про її скасування та залишення в силі рішення суду першої інстанції.

Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області також подано касаційну скаргу, у якій ставиться питання про скасування постанови Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.10.2013р. та прийняття нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги підлягають частковому задоволенню з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що у період з 01.04.2013р. по 24.05.2013р. Державною фінансовою інспекцією у Вінницькій області проведено ревізію Немирівського районного бюджету у Фінансовому управлінні Немирівської районної державної адміністрації за період з 01.01.2010р. по 01.04.2013р., результат якої оформлений актом від 31.05.2013р. за № 08-07/08.

Результат ревізії Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації оформлений актом від 31.05.2013р. № 08-07/08, на підставі якої Державна фінансова інспекція у Вінницькій області сформувала лист від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596 "Про усунення виявлених порушень".

В ході даної ревізії встановлено наступні порушення : 1) невиконанням позивачем завдань визначених ч.4 ст. 78, п.27 ч.1 ст. 2 Бюджетного кодексу України, ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, адже управлінням агропромислового розвитку Немирівської РДА використано кошти в сумі 32 839 грн. 72 коп. на власне утримання, отриманих за користування вбудованими нежитловими приміщення будівлі, яка є спільною комунальною власністю територіальних громад Немирівського району, внаслідок чого спеціальним фондом недоотримано доходів в сумі 32 839 грн. 72 коп. 2) не перерахування відділом освіти Немирівської РДА до районного бюджету частину отриманої орендної плати за користування майном, що перебуває у комунальній власності в сумі 585 грн. 65 коп., чим порушено п. 14 ч.1 ст. 69 Бюджетного кодексу України; 3) порушення ч.2 ст. 111 Бюджетного кодексу України, оскільки позивачем проведено фінансування, а розпорядником коштів районного бюджету Немирівською райдержадміністрацією здійснено перерахування коштів в сумі 35 850 грн. та 22 844 грн. Немирівській районній громадсько-політичній газеті "Прибузькі новини" та комунальній установі "Немирівська районна редакція радіомовлення", в розмірах що перевищують обсяги, затверджені Програмою забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015р.р.; 4) у період з 2010р. по 2011р. зайво виділено Немирівській райдержадміністрації кошти на оплату праці понаднормових одиниць лікарів стоматологів в сумі 77 956 грн., чим недотримано п.27 ч.1,2 ст. 111 Бюджетного кодексу України та порушено додаток 3 до наказу Міністерства охорони здоров'я "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" від 23.02.2000р. № 33; 5) порушення вимог п.5 ч.2 та п.12 ч.1 ст. 66 Бюджетного кодексу України, адже до районного бюджету зайво перераховані адміністративні штрафи в сумі 353 грн.

Результат ревізії Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації оформлений актом від 31.05.2013р. № 08-07/08, на підставі якої Державна фінансова інспекція у Вінницькій області сформувала лист від 27.06.2013р. за вих. № 02-08-28-14/4596 "Про усунення виявлених порушень".

Що стосується п.4 Вимоги Державної фінансової інспекції у Вінницькій області, то суди попередніх інстанцій встановили, що згідно розділу "Ресурсне забезпечення програми" Програми забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району на 2011-2015 роки, фінансування Програми здійснюється за рахунок коштів районного бюджету у межах бюджетних призначень, передбачених на відповідний рік. Орієнтовний обсяг коштів, необхідних для виконання Програми, становить 920 тис. грн. У зв'язку із тим, що термін дії вказаної програми 2011-2015 роки, а сума видатків на забезпечення поінформованості населення та сприяння розвитку інформаційного простору Немирівського району згідно вказаної програми станом на 01.04.2013р. склала лише 404,2 тис. грн., не має жодних підстав вказувати на перевищення обсягів, затверджених вказаною програмою. Крім того, не були перевищені відповідні бюджетні призначення, встановлені рішеннями Немирівської районної ради про районний бюджет на 2010. 201 1 та 20' 2 роки (з урахуванням змін).

В затверджених Немирівською районною радою Програмах соціально-економічного розвитку на 2010, 2011 та на 2012 роки, передбачались заходи в сфері розвитку громадянського суспільства, у т.ч. забезпечення підвищення якості державного управління, прозорості, відкритості в діяльності органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, подальший розвиток свободи слова і думки, із відповідним вдосконалення форм інформаційно-просвітницької роботи з метою поліпшення поінформованості населення.

Таким чином, фінансування з Немирівського районного бюджету громадсько-політичної газети "Прибузькі новини" та Немирівської районної редакції радіомовлення здійснювалось у повній відповідності до вимог статті 91 Бюджетного кодексу України.

Щодо п.5 Вимоги, то суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що пунктом 2 наказу Міністерства охорони здоров'я України від 23.02.2000 року № 33 "Про штатні нормативи та типові штати закладів охорони здоров'я" надається право керівникам закладів охорони здоров'я у разі виробничої необхідності змінювати штати окремих структурних підрозділів або вводити посади, не передбачені штатними нормативами для даного закладу, за рахунок посад інших структурних підрозділів в межах фонду оплати праці, доведеного лімітними довідками на відповідний період. Саме із урахуванням вказаного механізму, до кошторису доходів і видатків та штатного розпису лікарні за КФК 080101 на 2010 та 2011 були включено видатки на оплату праці 2,5 та 3,0 штатних одиниць лікарів - стоматологів. Крім того, згідно п.2. вказаного Наказу, такого роду зміни відбуваються виключно в межах фонду оплати праці установи, що спростовує будь-яке нанесення збитків районному бюджету такими змінами. Останнє також спростовує бездіяльність фінансового управління щодо аналізу відповідного бюджетного запиту за КФК 080101 (зазначені зміни не впливали на обсяг бюджетного запиту).

Стосовно пунктів 2, 3, 6 то колегія суддів вважає передчасними висновки судів щодо їх задоволення, враховуючи наступне.

Згідно з Положенням Державна фінансова інспекція України (далі - Держфінінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Держфінінспекція України відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальність винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства; звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (підпункт 4 пункту 4 Положення).

Відповідно до пункту 6 Положення Держфінінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; при виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Також Положенням установлено, що Держфінінспекція України має право звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог щодо усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Зазначені норми кореспондуються з положеннями пункту 7 статті 10 Закону № 2939-ХІІ, згідно з якими державній контрольно-ревізійній службі надано право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

На підставі наведеного колегія суддів дійшла висновку про наявність у органу державного фінансового контролю права заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

В порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.

У справі, що розглядається, Інспекція пред'явила вимоги, які вказують на виявлені збитки, їхній розмір та їх стягнення.

Зважаючи на те, що збитки стягуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 15 квітня 2013 року, 13 травня 2013 року та 20 травня 2014 року (справи №№ 21-40а14, 21-89а14, 21-93а14 відповідно).

Таким чином, оскільки обставини справи встановлені з достатньою повнотою, але судові рішення в цій частині ухвалені з порушенням норм матеріального та процесуального права, вони підлягають частковому скасуванню з ухваленням нового рішення.

Керуючись статтями 220, 221, 223, 224, 225, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційні скарги Фінансового управління Немирівської районної державної адміністрації та Державної фінансової інспекції у Вінницькій області задовольнити частково.

Скасувати постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 17.10.2013р.

Скасувати постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року в частині визнання протиправним та скасування пунктів 2, 3, 6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року.

Прийняти в цій частині нове рішення, яким в задоволені позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування пунктів 2, 3, 6 листа Державної фінансової інспекції у Вінницькій області "Про усунення виявлених порушень" № 02-08-28-14/4596 від 27.06.2013 року - відмовити.

В решті постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 12 вересня 2013 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судді:

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення24.03.2015
Оприлюднено03.04.2015
Номер документу43382319
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3114/13-а

Ухвала від 05.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 13.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 01.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Постанова від 24.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 24.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 12.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 05.11.2013

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Постанова від 17.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

Ухвала від 01.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Полотнянко Ю.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні