ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" жовтня 2013 р. Справа № 914/2067/13
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії
головуючого - судді - Гнатюк Г.М.
суддів - Кравчук Н.М.
- Мирутенка О.Л.
Розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства «ІНЖПРОЕКТ», м.Львів від 19.08.2013р.
на рішення господарського суду Львівської області від 07.08.2013р.
у справі № 914/2067/13
за позовом: Прокурора Личаківського району м. Львова в інтересах держави в особі Львівської міської ради, м. Львів;
до відповідача: Приватного підприємства «ІНЖПРОЕКТ», м.Львів
про внесення змін в договір оренди землі від 17.07.2006р.
за участю представників сторін:
від прокуратури: Макогон Ю.І. - ст.прокурор відділу
від позивача: не з'явився;
від відповідача: Овчарук В.В., Зошій Ю.Й. - представники
20.08.2013р. на адресу суду поступила апеляційна скарга Приватного підприємства «ІНЖПРОЕКТ» на рішення господарського суду Львівської області від 07.08.2013р. у даній справі.
Розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 22.08.2013 року у склад колегії для розгляду справи №914/2067/13 введено суддів Кравчук Н.М. та Мирутенка О.Л.
Ухвалою суду від 22.08.2013р. зазначена вище апеляційна скарга прийнята до провадження та призначена до розгляду на 17.09.2013р. Ухвалою суду від 17 вересня 2013 р. розгляд справи відкладено до 21.10.2013р.
Клопотання про технічну фіксацію судового процесу не поступало, заяв про відвід суддів не надходило.
Прокурору та представникам відповідача роз'яснено їх права та обов'язки, передбачені ст.22 ГПК України.
Позивач двічі не забезпечив явки в судове засідання уповноваженого представника. Враховуючи те, що позивач був належним чином повідомлений про час та місце судового засідання, колегія вважає за можливе розглянути справу за його відсутності, у відповідності до ст.75 ГПК України, за наявними в ній матеріалами.
Встановив :
Рішенням господарського суду Львівської області від 07.08.2013р. у справі №914/2067/13 (суддя Долінська О.З.) позов задоволено повністю та внесено зміни до укладеного між Львівською міською радою (79008, Львівська область, м. Львів, пл. Ринок, буд. 1; код ЄДРПОУ 04055896) та Приватним підприємством "Інжпроект" (79024, м. Львів, вул. М.Кордуби, 5; код ЄДРПОУ 32801125) Договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006 року № Л-363, який зареєстровано у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.08.2006 року за №04:06:438:01946 кн.04-5, шляхом викладення пункту 5 Договору у наступній редакції: "п. 5 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 358216,05 грн. " та пункту 9 зазначеного Договору у наступній редакції: "п. 9. Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 190746,48 грн. (сто дев'яносто тисяч сімсот сорок шість) в рік, що становить 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки і вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33215812700006 ГУДКСУ у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 38007620, отримувач: міський бюджет Шевченківського району, код платежу 13050200 до 30-го числа місяця наступного за звітним", а також стягнено з Приватного підприємства «Інжпроект» в дохід Державного бюджету України 1147,00 грн. судового збору.
Рішення суду мотивоване тим, що сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати і Львівською міською радою дотримано всіх заходів досудового врегулювання спору. При цьому суд враховував, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною і законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору
Не погоджуючись з даним рішенням суду, Приватне підприємство «Інжпроект» оскаржило його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що воно прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, так як висновки місцевого господарського суду не відповідають обставинам справи, у зв'язку з чим просить оскаржуване рішення скасувати та в задоволенні позовних вимог відмовити. При цьому скаржник стверджує про те, що суд першої інстанції безпідставно посилається на п.2.19 Постанови Пленуму ВГСУ №6, оскільки позивачем не приймалося рішення про зміну ставки орендної плати і жоден коефіцієнт, який впливає на зміну орендної плати не змінювався. Крім цього апелянт вважає безпідставною відмову суду у задоволенні клопотання щодо зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішення Львівського окружного адміністративного суду у справі №813/3974/13-а про визнання нечинною та скасування Ухвали Львівської міської радивід 27.12.2012р. №2029 «Про нарахування та сплату орендної плати за землю і земельного податку до міського бюджету м.Львова у 2013 році».
Прокурор письмового відзиву на апеляційну скаргу не подав, однак в судових засіданнях усно заперечив доводи скаржника та просив залишити оскаржуване рішення господарського суду Львівської області без змін.
Інші письмові відзиви на апеляційну скаргу не надходили.
Розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу, оцінивши докази наявні в матеріалах справи та заслухавши пояснення прокурора і представників сторін, суд апеляційної інстанції дійшов до висновку, що рішення господарського суду Львівської області від 07.08.2013р. у справі №914/2067/13 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, враховуючи наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 17.07.2006 року між Львівською міською радою (позивач, орендодавець) та Приватним підприємством "Інжпроект" (надалі - відповідач, орендар) на підставі Положення "Про оренду земельних ділянок у м. Львові та порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки" та ухвали Львівської міської ради №3317 від 23.02.2006 р. "Про користування приватним підприємством "Інжпроект" земельною ділянкою на вул. М. Кордуби у м. Львові укладено договір оренди землі (надалі - Договір) зареєстрований у Львівській міській раді 17.07.2006 р. за №Л-363 та у Львівському міському відділі Львівської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 17.08.2006 р. за №04:06:438:01946 кн.04-5.
22.10.2007р. між Львівською міською радою та Приватним підприємством "Інжпроект" були підписані зміни до договору оренди землі від 17.07.2006р., які зареєстровані у Львівському відділі Львівської регіональної філії центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.02.2008р. за №04:08:438:00020 кн.04-5.
Договір укладено на 10 (десять) років (п.8 договору).
Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1129993,28грн.
Згідно з п.9 договору орендна плата за використання земельної ділянки, вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 20350,21грн. в рік та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок 33218812600006 в УДК у Львівській області, код ЄДРПОУ 22389406, код платежу 13050200, отримувач місцевий бюджет для Личаківського району.
Відповідно до внесених змін від 22.10.2007 р. до договору оренди землі п.9: "Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 33899,80 грн. в рік, що становить 3 (три) відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки та вноситься щомісячно рівними частинами на розрахунковий рахунок №33218812600006 в Шевченківському районі Львівської області, УДК у Львівській області, МФО 825014, ЄДРПОУ 22389441, одержувач: місцевий бюджет Личаківського району, код платежу 13050200 для Юридичних осіб - до 30-го числа місяця наступного за звітним".
Пунктом 15.1. Ухвали Львівської міської ради від 26.07.2012 року №1675 "Про затвердження Положення про підготовку, організацію, проведення та оформлення купівлі-продажу у власність або надання в оренду земельних ділянок у м. Львові" встановлено, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу орендодавця у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та у разі встановлення Верховною Радою України ставок земельного податку.
Згідно п.15.8 вказаної ухвали розмір орендної плати не є сталим та змінюється у зв'язку з проведенням щорічної індексації нормативної грошової оцінки землі і внесенням змін на підставі чинного законодавства України та інших нормативних документів.
18.06.2009 року Львівською міською радою прийнято ухвалу №2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова" затверджено нову нормативно грошову оцінку земель міста Львова, яка містить схему оціночних районів міста, коефіцієнти нормативно грошової оцінки земель різного функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон, коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки.
Згідно витягу Управління Держкомзему у м. Львові від 01.03.2011 р. року №40/01-15/1974, нормативно грошова оцінка орендованої відповідачем земельної ділянки станом на 01.03.2011 року складає 6358216,05 грн., що підтверджено також відокремленим розрахунком нормативної ціни земельної ділянки по вул. Кордуби, 5 в. м. Львові від 02.08.2013 р. листом від 02.08.2013 р. №40/01-16/391 (а.с.188-189).
Згідно з проведеним департаментом містобудування Львівської міської ради розрахунком розміру орендної плати для Приватного підприємства "Інжпроект", нормативна грошова оцінка орендованої Приватного підприємства "Інжпроект" земельної ділянки станом на 01.03.2011 р. становить 6358216,05 грн., розмір орендної плати в рік ставить 190746,48 грн.
27.02.2013 року Львівська міська рада Листом за вих. №2403-вих.-217 звернулася до відповідача із вимогою про підписання та повернення направленого вказаним листом проекту змін до договору оренди земельної ділянки від 17.07.2006 року № Л-363.
На вище зазначений лист ПП "Інжпроект" дало відповідь №32 від 22.03.2013 року в якій йшлося про відсутність підстав для внесення змін до договору оренди. (а.с.25-26).
Отже, між міською радою та відповідачем не досягнуто згоди щодо встановлення нового розміру орендної плати відповідно до вимог закону.
Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Статтями 288.5, 88.5.1. Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом та не більше 12 % нормативної грошової оцінки землі.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Судом встановлено, що в п.13 договору про оренду землі сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається один раз в рік, зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Відповідно до п. 2.19. постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Отже, нормами законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Згідно із ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Оскільки, обов'язковою до виконання ухвалою Львівської міської ради від 18.06.2009р. №2712 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Львова", затверджено нову грошову оцінку землі, тому визначення нового розміру орендної плати (виходячи з нормативної грошової оцінки землі у розмірі 6358260,58грн.) відповідає вимогам ст. 288 (п. 288.5) Податкового кодексу України. Отже, річний розмір орендної плати повинен складати 190746,48грн.
Відповідно до пункту 13 договору із внесеними змінами, розмір орендної плати переглядається відповідно до закону України "Про оренду землі" та згідно з цим договором у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Змінами від 22.10.2007 р., внесеними до договору оренди землі від 17.10.2007 р., п.13 доповнено підпунктом: - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.
Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата, яка встановлюється згідно з методикою розрахунку орендної плати. Ця методика та порядок використання орендної плати для земель, які перебувають у державній або комунальній власності, встановлюються в договорі відповідно до закону України "Про плату за землю" ст. 15 та 21 ЗУ "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних відносин).
Згідно зі ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 2 ЗУ "Про плату за землю" установлено, що використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим законом. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.
Частинами 4 і 5 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) установлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про оплату за землю", та не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Методику розрахунку ставок земельного податку визначено в ст. 7 Закону України "Про оплату за землю" (в редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Порядок проведення нормативної грошової оцінки земель не рідше ніж один раз на 5-7 років передбачено ст. 18 Закону України "Про оцінку земель".
Оскільки сторонами в договорі оренди передбачено можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Отже, встановивши підстави для зміни розміру орендної плати у договорі через його невідповідність встановленому законом розміру, Львівська міська рада вправі вимагати від орендаря приведення цього договору у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
Зважаючи на те, що Львівською міською радою вжито всіх передбачених чинним законодавством України заходів досудового розв'язання спору, а також наявність всіх підстав для внесення змін до договору щодо визначення розміру грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати, що ґрунтуються на вимогах закону, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог в повному обсязі та внесення змін до спірних пунктів договору від 17.07.2006р. щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зміненої в установленому законом порядку, з метою приведення цього договору у відповідність до вимог законодавств та усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача.
Доводи апелянта про те, що суд першої інстанції безпідставно не зупинив провадження у справі до набрання законної сили рішення Львівського окружного адміністративного суду у справі №813/3974/13-а, є безпідставними, оскільки предметом останньої є визнання нечинною та скасування Ухвали Львівської міської ради від 27.12.2012р. №2029 «Про нарахування та сплату орендної плати за землю і земельного податку до міського бюджету м.Львова у 2013 році», яка не є підставою для заявлення позову у даній справі про внесення змін до договору оренди і жодним чином не впливає на підстави внесення змін до договору оренди землі, так як відсутність чи наявність пільг не відображається в даному договорі оренди землі віл 17.07.2006р. і не впливає на Ухвалу Львівської міської ради №2712 від 18.06.2009р. «Про затвердження нормативно грошової оцінки земель м.Львова», яка є чинною.
Інші доводи апелянта спростовуються викладеним вище аналізом обставин справи та чинного законодавства.
З огляду на викладене, колегія Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення місцевого господарського суду прийняте у відповідності до норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні підстави для його скасування.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо господарським судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, господарський суд має право покласти на неї судовий збір незалежно від результатів вирішення спору. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в доход бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Стороні, на користь якої відбулося рішення, господарський суд відшкодовує мито за рахунок другої сторони і в тому разі, коли друга сторона звільнена від сплати судового збору. Суми, які підлягають сплаті за проведення судової експертизи, послуги перекладача, адвоката та інші витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: при задоволенні позову - на відповідача; при відмові в позові - на позивача; при частковому задоволенні позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Зважаючи на те, що апеляційну скаргу Приватного підприємства «Інжпроект» залишено без задоволення, витрати по сплаті судового збору, в порядку ст.49 ГПК України, слід віднести на скаржника.
Керуючись ст.ст. 101,103,105 ГПК України Львівський апеляційний господарський суд
Постановив:
1. Рішення господарського суду Львівської області від 07.08.2013 року у справі №914/2067/13 залишити без змін, а апеляційну скаргу Приватного підприємства «Інжпроект» залишити без задоволення.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
3. Матеріали справи повернути в господарський суд Львівської області.
Головуючий суддя Гнатюк Г.М.
Суддя Кравчук Н.М.
Суддя Мирутенко О.Л.
Повний текст постанови
виготовлено 23.10.2013р.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2013 |
Оприлюднено | 28.10.2013 |
Номер документу | 34356135 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Гнатюк Г.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні