ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"16" жовтня 2013 р. м. Київ К/9991/29437/11
Вищий адміністративний суд України у складі: суддя Костенко М.І. - головуючий, судді Бухтіярова І.О., Приходько І.В.,
розглянув у письмовому провадженні касаційну скаргу державної податкової інспекції у Білогірському районі Автономної Республіки Крим (далі - ДПІ)
на постанову окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 16.09.2010
та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2011
у справі № 2а-6764/10/11/0170
за позовом ДПІ
до ОСОБА_1
про зобов'язання вчинити певні дії.
За результатами розгляду касаційної скарги Вищий адміністративний суд України
ВСТАНОВИВ:
У травні 2010 року ДПІ звернулася до окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з позовом, в якому просила зобов'язати ОСОБА_1 задекларувати доходи за 2009 рік шляхом подання декларації про майновий стан і доходи.
Постановою названого суду від 16.09.2010, залишеною без змін ухвалою Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2011, у позові відмовлено з посиланням на відсутність у податкового органу права на звернення з даними позовними вимогами.
У касаційній скарзі до Вищого адміністративного суду України ДПІ просить скасувати ухвалені у справі судові акти та прийняти рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на невідповідність висновків судів положенням статей 2, 10, 11 Закону України «Про державну податкову службу в Україні», а також пунктам 18.1, 18.5, 18.10 статті 18 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб».
Вивчивши матеріали справи, перевіривши відповідність висновків судів наявним у матеріалах справи доказам, правильність застосування судами норм матеріального права та дотримання ними процесуальних норм, обговоривши доводи касаційної скарги, Вищий адміністративний суд України вважає за необхідне частково задовольнити касаційні вимоги з урахуванням такого.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, що діяла на момент подання цього позову, далі - КАС) справа адміністративної юрисдикції - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
За змістом пункту 4 частини другої статті 17 КАС (у тій самій редакції) компетенція адміністративних судів поширюється на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом.
В силу приписів статті 104 КАС суб'єкт владних повноважень має право звернутися до адміністративного суду у випадках, встановлених законом.
Вказані положення КАС кореспондуються із пунктом 5 частини четвертої статті 50 цього ж Кодексу, за змістом якого відповідачами в адміністративній справі можуть бути: громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених законом .
Отже, дозвільний засіб правового регулювання участі суб'єкта владних повноважень як позивача в адміністративному процесі передбачає можливість такого суб'єкта звернутися до суду з позовом виключно у разі, коли таке право передбачено законом.
Статус Державної податкової служби в Україні, її функції та правові основи діяльності на час звернення позивача з цим позовом визначалися Законом України «Про державну податкову службу в Україні».
Зі змісту згаданого Закону, а також змісту інших законів України не вбачається повноважень органів державної податкової служби на пред'явлення адміністративного позову до юридичної чи фізичної особи, яка не є суб'єктом владних повноважень, про спонукання її до вчинення дій щодо декларування доходів фізичної особи.
Крім того, відповідно до підпункту 4.1.1 пункту 4.1 статті 4 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (який діяв на час виникнення спірних правовідносин) платник податків самостійно обчислює суму податкового зобов'язання, яку зазначає у податковій декларації, крім випадків, передбачених підпунктом "г" підпункту 4.2.2 пункту 4.2, а також пунктом 4.3 цієї статті.
В силу ж вимог підпункту 4.2.2 пункту 4.2 цієї ж статті Закону контролюючий орган зобов'язаний самостійно визначити суму податкового зобов'язання платника податків у разі якщо, зокрема, платник податків не подає у встановлені строки податкову декларацію.
Таким чином, неподання відповідачем декларації про особистий майновий стан та доходи є підставою, зокрема, для здійснення податковим органом донарахування податкового зобов'язання з відповідного податку.
А відтак заявлені ДПІ позовні вимоги не можуть виступати предметом розгляду в адміністративному суді, у зв'язку з чим провадження у справі підлягає закриттю.
У той же час суди помилково відмовили у задоволенні позову, що є наслідком вирішення спору по суті.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 220, 222, 223, 228, 231 КАС, Вищий адміністративний суд України
УХВАЛИВ:
1. Касаційну скаргу державної податкової інспекції у Білогірському районі Автономної Республіки Крим задовольнити частково.
2. Постанову окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим від 16.09.2010 та ухвалу Севастопольського апеляційного адміністративного суду від 06.04.2011 у справі № 2а-6764/10/11/0170 скасувати.
Провадження у справі закрити.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі.
Головуючий суддя: М.І. Костенко судді:І.О. Бухтіярова І.В. Приходько
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2013 |
Оприлюднено | 28.10.2013 |
Номер документу | 34360447 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Костенко М.І.
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Цикуренко Антон Сергійович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Москаленко С.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні