cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
25.10.2013 Справа № 901/2715/13 За позовом Виконавчого комітету Сімферопольської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО»
про розірвання договору та спонукання до виконання певних дій
Суддя Пукас А.Ю.
Представники:
Від позивача - Налбандян Р.В., заступник начальника, довіреність № 24/01-55/1398 від 19.07.2013.
Від відповідача - Халаімов В.Г., представник, довіреність від 07.10.2011.
СУТЬ СПОРУ: Виконавчий комітет Сімферопольської міської ради звернувся до господарського суду Автономної Республіки Крим із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» та просить розірвати концесійний договір від 05.11.2008 № 01, зобов'язати відповідача з моменту набрання законної сили рішенням суду, негайно допустити позивача до володіння і управління об'єктом концесії, зобов'язати відповідача передати позивачу об'єкт концесії шляхом підписання відповідного акту приймання-передачі в місячний строк з моменту набрання законної сили рішенням суду.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем не виконуються умови концесійного договору, що є підставою для його розірвання в судовому порядку.
Відповідач позов не визнав, в письмових поясненнях, наданих представником в процесі розгляду справи зазначив, що спірний концесійний договір є неукладеним, оскільки у встановленому порядку не пройшов державну реєстрацію та відповідно не створює для сторін будь-яких прав та обов'язків.
Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 16.08.2013 порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 28.08.2013.
В порядку статті 77 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи відкладався.
Ухвалою господарського суду Автономної Республіки Крим від 08.10.2013 строк розгляду справи продовжений в порядку статті 69 Господарського процесуального кодексу України до 25.10.2013.
Одночасно, суд вищезазначеною ухвалою витребував від позивача докази на підтвердження державної реєстрації концесійного договору.
В судовому засіданні 25.10.2013 представник позивача зазначив, що доказом державної реєстрації концесійного договору є його нумерація під № 1 на примірнику договору, а постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2000 № 72 «Про реєстр концесійних договорів» інший порядок реєстрації не передбачений, як і не передбачена обов'язкова реєстрація такого договору частиною 2 статті 14 Закону України «Про концесії».
Також, представник позивача зазначив, що до Фонду державного майна із заявою про реєстрацію концесійного договору не звертався.
Представник відповідача в судовому засіданні наполягав на тому, що спірний договір є неукладений через відсутність його державної реєстрації.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
22.08.2008 Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради прийнято рішення № 1941 про надання цілісного майнового комплексу Сімферопольського комунального підприємства «Полігон ХХІ» в концесію Товариству з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» (а.с. 19).
На виконання зазначеного рішення Сімферопольської міської ради, 05.11.2008 між Виконавчим комітетом Сімферопольської міської ради (концесієдавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» (концесіонер) укладено концесійний договір № 01 (а.с. 20-24), відповідно до пункту 1 якого концесієдавець з метою задоволення громадських потреб у сфері збирання, перевезення, зберігання оброблення (перероблення), сортування, утилізації і захоронення побутового сміття і інших відходів на території м. Сімферополя надає на 18 років концесіонеру право здійснювати управління та експлуатацію цілісним майновим комплексом Сімферопольського комунального підприємства «Полігон XXI» (об'єкт концесії), побудувати цех по сортуванню твердих побутових відходів, проводити поліпшення основних засобів, які знаходяться на об'єкті концесії, за умови сплати концесійних платежів та виконання інших умов цього договору вчиняти дії відповідно до мети концесії та у відповідності до зобов'язань, сформульованих у конкурсній пропозиції.
Відповідно до пункту 2 Договору, об'єктом концесії за цим договором є цілісний майновий комплекс Сімферопольського комунального підприємства «Полігон XXI» місцезнаходження якого - АР Крим, м. Сімферополь, Північно-східна промислова зона, масив Кам'янка, полігон твердих побутових відходів.
Пунктом 9.2 концесійного договору (в редакції додаткової угоди № 1 від 24.07.2009) встановлено, що до обов'язків концесіонера віднесено забезпечення виконання своїх обов'язків з будівництва цеху по сортуванню твердих побутових відходів, придбанню відповідного обладнання - лінії по сортуванню твердих побутових відходів та сміття, автотранспорту та іншого обладнання на умовах та у строк, які передбачені концесійним договором та бізнес-планом, погодженим концесієдавцем.
Відповідно до пунктів 9.4, 9.5, 9.10, 9.11 конценсійного договору концесіонер зобов'язався:
- надавати узгоджений з концесієдавцем об'єм концесійних послуг з сортування, переробки, розміщення та утилізації твердих побутових відходів і сміття на території
м. Сімферополя відповідно до затверджених нормативів споживання та/або заявлених потреб. При цьому визначення об'єму обов'язкових послуг повинно здійснюватися з урахуванням реальних потреб абонентів, зміни їх кількості та інших факторів, що мають вплив на кількість твердих побутових відходів, своєчасне надання послуг та забезпечують санітарну чистоту міста Сімферополя;
- забезпечувати розвиток систем по сортуванню, переробці, розміщенню і утилізації твердих побутових відходів і сміття, а також про прибиранню, роздільному збору і вивозу твердих відходів і сміття на території м. Сімферополя відповідно до потреб будівництва об'єктів житлового, промислового і соціально-культурного призначення;
- забезпечити виконання умов концесійного конкурсу, запропонованої на конкурс і схваленої концесієдавцем інвестиційної програми;
- своєчасно внести передбачені цим договором та інвестиційною програмою інвестиції в сумі 4 644 060,00 доларів США, що у еквіваленті згідно з офіційним курсом НБУ станом на 24.10.2008 складає 23 916 909,00 грн.
Концесійний договір укладено на 18 років з дати укладання договору
(пункт 49 Договору).
05.12.2008 сторонами підписаний Акт приймання-передачі об'єкту концесії.
02.07.2013 Розпорядженням Сімферопольського міського голови № 182-р створена комісія щодо перевірки виконання Товариством з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» умов договору концесії № 1 від 05.11.2008 (а.с. 26).
04.07.2013 комісією, створеною на виконання розпорядження № 182-р, складено Акт перевірки виконання умов договору концесії № 1 від 05.11.2008, в якому встановлено невиконання концесіонером пунктів 9.2, 9.4, 9.5, 9.10, 9.11 Договору та запропоновано розглянути питання щодо подачі позовної заяви до суду про розірвання договору концесії.
Наведене стало підставою для звернення Виконавчого комітету Сімферопольської міської ради до господарського суду Автономної Республіки Крим із даною позовною заявою про розірвання концесійного договору.
Предметом даного позову є вимоги позивача про розірвання концесійного договору від 05.11.2008 № 01, зобов'язання відповідача з моменту набрання законної сили рішенням суду, негайно допустити позивача до володіння і управління об'єктом концесії, зобов'язання відповідача передати позивачу об'єкт концесії шляхом підписання відповідного акту приймання-передачі в місячний строк з моменту набрання законної сили рішенням суду, з підстав невиконання відповідачем умов концесійного договору.
Суд вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, з огляду на таке.
Так, позовна вимога про розірвання концесійного договору задоволенню не підлягає, у зв'язку з наступним.
Відповідно до абзацу 3, 4 частини 1 статті 1 Закону України «Про концесії» концесія - надання з метою задоволення громадських потреб уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі (суб'єкту підприємницької діяльності) права на створення (будівництво) та (або) управління (експлуатацію) об'єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб'єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов'язань по створенню (будівництву) та (або) управлінню (експлуатації) об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику.
Договір концесії (концесійний договір) - договір, відповідно до якого уповноважений орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування (концесієдавець) надає на платній та строковій основі суб'єкту підприємницької діяльності (концесіонеру) право створити (побудувати) об'єкт концесії чи суттєво його поліпшити та (або) здійснювати його управління (експлуатацію) відповідно до цього Закону з метою задоволення громадських потреб.
Відповідно до статті 210 Цивільного кодексу України, правочин підлягає державній реєстрації лише у випадках, встановлених законом. Такий правочин є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Перелік органів, які здійснюють державну реєстрацію, порядок реєстрації, а також порядок ведення відповідних реєстрів встановлюються законом.
Так, статтею 14 Закону України «Про концесії» передбачено реєстрацію концесійних договорів.
Частиною 2 статті 14 зазначеного Закону встановлено, що у разі, якщо об'єктом концесії є об'єкт права комунальної власності, орган, уповноважений укласти концесійний договір в установленому Кабінетом Міністрів України порядку, реєструє такий договір у виконавчому органі відповідної ради та повідомляє Фонд державного майна України про укладення такого концесійного договору. Порядок ведення обліку концесійних договорів, укладених органами місцевого самоврядування, визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2000 за № 72 затверджено Положення про реєстр концесійних договорів.
Згідно з пунктами 1-5 Положення про реєстр концесійних договорів, реєстр концесійних договорів запроваджується відповідно до статті 14 Закону України «Про концесії» з метою обліку концесійних договорів, укладених між концесіонерами та уповноваженими на укладення концесійного договору органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Реєстр веде Фонд державного майна. Для реєстрації концесійного договору концесієдавець протягом п'яти днів після укладення концесійного договору, а у разі коли об'єктом концесії є об'єкт права комунальної власності - протягом п'яти днів після реєстрації концесійного договору у виконавчому комітеті відповідної ради, подає до Фонду державного майна такі документи та матеріали: заяву; копію рішення відповідної ради про затвердження переліку об'єктів права комунальної власності, які можуть надаватися в концесію (у разі реєстрації концесійного договору щодо об'єкта права комунальної власності); копію концесійного договору.
У заяві на реєстрацію концесійного договору зазначаються відомості про об'єкт концесії, концесієдавця та концесіонера, а саме: для об'єкта концесії - склад і вартість майна, його місцезнаходження (у разі передачі в концесію майна підприємств, які є цілісними майновими комплексами або системою цілісних майнових комплексів, об'єктів незавершеного будівництва та законсервованих об'єктів); вид підприємницької діяльності, на який надається концесія (у разі надання концесії на такий вид); для концесієдавців - найменування, юридична адреса, телефон; для концесіонерів юридичних осіб - найменування, юридична адреса, телефон, ідентифікаційний код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій; для концесіонерів фізичних осіб - прізвище, ім'я та по батькові, адреса постійного місця проживання, ідентифікаційний номер Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів.
За результатами розгляду поданих документів і матеріалів Фонд державного майна приймає рішення про реєстрацію концесійного договору у реєстрі або про відмову в його реєстрації.
У разі реєстрації концесійного договору його дані вносяться до реєстру за формою згідно з додатком.
Про реєстрацію концесійного договору заявник повинен бути повідомлений протягом п'яти днів після внесення даних до реєстру.
Згідно з частиною 2 статті 9 Закону України «Про концесії» концесійний договір вважається укладеним з дня досягнення домовленості з усіх істотних умов і підписання сторонами тексту договору.
При цьому, частина 2 статті 9 Закону України «Про концесії» не узгоджується із статтею 640 Цивільного кодексу України, яка визначає момент укладення договору.
Так, згідно з частиною 3 статті 640 Цивільного кодексу України (в редакції, що діяла на момент укладення концесійного договору), договір, який підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення, і державної реєстрації - з моменту державної реєстрації.
З вищенаведеного вбачається, що, нормами Закону України «Про концесії» та Положення про реєстр концесійних договорів встановлена державна реєстрація концесійних договорів, отже такі договори підлягають державній реєстрації.
Судом встановлено, що підписаний сторонами 05.11.2008 концесійний договір, державну реєстрацію у встановленому законом порядку, зокрема, реєстрацію у виконавчому органі відповідної ради та Фонді державного майна України - не пройшов. Доказів такої реєстрації позивачем суду не надано.
Між тим, норми статті 210 та 640 Цивільного кодексу України (в редакції, що діяла на момент укладення договору) пов'язують момент вчинення такого правочину з державною реєстрацією.
Відтак, концесійний договір, підписаний сторонами 05.11.2008, відповідно до вищенаведеного, не є укладеним, отже і таким, що створює права та обов'язки для сторін.
За таких обставин, вимоги позивача про розірвання договору, який є неукладеним і не створює прав та обов'язків для сторін, є безпідставними і такими, що не підлягають задоволенню.
Одночасно, суд вважає, що позовні вимоги про зобов'язання відповідача з моменту набрання законної сили рішенням суду, негайно допустити позивача до володіння і управління об'єктом концесії, зобов'язати відповідача передати позивачу об'єкт концесії шляхом підписання відповідного акту приймання-передачі в місячний термін з моменту набрання законної сили рішенням суду, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Відповідно до частин 1, 2 статті 509 Цивільного кодексу України зобов'язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов'язку. Зобов'язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.
Згідно з частинами 1, 2 статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є, договори та інші правочини.
Відповідно до частини 1 статті 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов'язання, що виникає між суб'єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб'єкт (зобов'язана сторона, у тому числі боржник) зобов'язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб'єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб'єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Виходячи з положень, наведених в статті 173 Господарського кодексу України, статтях 11, 509 Цивільного кодексу України, згідно яких зобов'язання як правовідношення сторін є підставою для існування відповідних прав та обов'язків його учасників, припинення зобов'язання зумовлює і припинення існування підстави для відповідного права, зокрема - для подальшого перебування у відповідача майна, отриманого за спірним договором, який як вже зазначалось вище - є неукладеним.
Відтак, позовні вимоги про зобов'язання відповідача передати майно, яке є об'єктом концесії, позивачу, також підлягають задоволенню.
За змістом статті 84 Господарського процесуального кодексу України у рішенні за результатами розгляду позову про зобов'язання виконати певну дію (в даному випадку - повернути об'єкт концесії), суд має вказати строк вчинення відповідної дії.
Враховуючи наведене, суд, задля забезпечення дотримання балансу інтересів сторін і надання відповідачеві часу для належного передання об'єкту концесії, дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача в цієї частині та необхідність встановлення строку вчинення відповідних дій в місячний термін з моменту набрання рішенням законної сили.
Оплату судового збору, суд відповідно до положень статті 49 Господарського процесуального кодексу України, покладає на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам.
В судовому засіданні 25.10.2013 оголошена вступна та резолютивна частини рішення. Повне рішення складено 30.10.2013.
Керуючись статтями 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» (вул. Глінки, Полігон твердих побутових відходів, м. Сімферополь, 95000; а\с 2246, м. Сімферополь, 95034, ЄДРПОУ 35641023) з моменту набрання законної сили рішенням суду, негайно допустити Виконавчий комітет Сімферопольської міської ради (вул. Толстого, 15, м. Сімферополь, 95000, ЄДРПОУ 04055630) до володіння та управління об'єктом концесії.
3. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» (вул. Глінки, Полігон твердих побутових відходів, м. Сімферополь, 95000; а\с 2246, м. Сімферополь, 95034, ЄДРПОУ 35641023) передати Виконавчому комітету Сімферопольського міської ради (вул. Толстого, 15, м. Сімферополь, 95000, ЄДРПОУ 04055630) об'єкт концесії шляхом підписання відповідного акту приймання-передачі в місячний термін з моменту набрання законної сили рішенням суду.
4. В решті частині позову відмовити.
5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «СІМЕКО» (вул. Глінки, Полігон твердих побутових відходів, м. Сімферополь, 95000; а\с 2246, м. Сімферополь, 95034, ЄДРПОУ 35641023) на користь Виконавчого комітету Сімферопольського міської ради (вул. Толстого, 15, м. Сімферополь, 95000, ЄДРПОУ 04055630) 2 294,00 грн. судового збору.
6. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя А.Ю. Пукас
Суд | Господарський суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 25.10.2013 |
Оприлюднено | 01.11.2013 |
Номер документу | 34458667 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Воронцова Наталія Владиславівна
Господарське
Севастопольський апеляційний господарський суд
Воронцова Наталія Владиславівна
Господарське
Господарський суд Автономної Республіки Крим
А.Ю. Пукас
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні