cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.10.2013 Справа № 20/5009/7364/11
За позовом Прокурора Оріхівського району Запорізької області (70500, Запорізька область, м.Оріхів, вул.Шевченка, 8) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах:
Позивач: Оріхівська міська рада (70500, Запорізька область, м.Оріхів, вул.Шевченка, 11)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім ЛТД" (70500, Запорізька область, м.Оріхів, вул.Запорізька, 39)
про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки
Суддя Гандюкова Л.П.
Представники сторін:
Від прокурора - Красних О.О. (службове посвідчення № 013462);
Від позивача - Герасименко С.М. (довіреність №925/02-01-16);
Кононенко Р.І. (довіреність №1709/01-23);
Від відповідача - не з'явився;
СУТЬ СПОРУ:
Заявлений позов про внесення змін до п.п.2.4, 4.1 договору від 15.12.2004р. оренди земельної ділянки загальною площею 1,1883 га, розташованої за адресою: Запорізька область, м. Оріхів, вул. Пісочна, 4, для розміщення та обслуговування складських приміщень, зареєстрованого у Оріхівському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.04.2005р. за № 040527500011, та доповнення зазначеного договору пунктом 12.2.
Ухвалою господарського суду від 18.11.2011р. позовна заява прийнята до розгляду, порушено провадження у справі № 20/5009/7364/11. На підставі ст.ст.77, 79 ГПК України розгляд справи відкладався, оголошувалась перерва, зупинялося провадження у справі. Ухвалою суду від 28.09.2012р. провадження у справі №20/5009/7364/11 поновлено з 23.10.2012 р., судове засідання призначено на 23.10.2012р.
Ухвалою суду від 23.10.2012р. провадження у справі зупинено на підставі ч.1 ст. 79 ГПК України до набрання законної сили рішенням по адміністративній справі № 2-а-11/2012 (2а-819-5973/11), що розглядалася Оріхівським районним судом Запорізької області. Ухвалою від 14.10.2013р. провадження поновлено з 30.10.2013р., розгляд справи призначено на 30.10.2013р.
В судовому засіданні 30.10.2013р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Прокурор та позивач підтримали позовні вимоги, викладені в позовній заяві, з урахуванням письмового пояснення та нормативного обґрунтування позивача, які обґрунтовано ст.ст.121, 124 Конституції України, ст.651-654 ЦК України, ст.ст.21, 30 Закону України "Про оренду землі", п.271.1.1. п.271, п.274 ст.271, п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, ст.ст.18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель», ст.73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.188 ГК України та мотивовані наступним. В пунктах 2.4., 4.1 укладеного сторонами договору оренди землі встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки відсутня; щорічна орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 3 446,07 грн., щомісяця. Згідно з п.п.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України, який набрав чинності 01.01.2011р., розмір орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку для земель сільськогосподарського призначення та трикратного розміру земельного податку для інших категорій земель. Рішенням сорок першої сесії Оріхівської міської ради п'ятого скликання №11 від 30.10.2008р. затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Оріхів. Рішенням сорок третьої сесії Оріхівської міської ради п'ятого скликання від №28 27.01.2009р. встановлено, що мінімальна орендна плата за земельні ділянки у м.Оріхів для земель сільськогосподарського призначення не може бути меншою розміру земельного податку, що встановлюється Законом України «Про плату за землю», для інших категорій - трикратного розміру земельного податку з 01.01.2009р. На підставі цього, виконавчим комітетом Оріхівської міської ради листом від 05.10.2011р. №1174, було запропоновано відповідачу внести відповідні зміни до договору оренди земельної ділянки від 15.12.2004р., розташованої за адресою: м.Оріхів, вул.Пісочна, 4, а сааме: запропоновано викласти пункт 2.4 договору в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки 848 934,27 грн.», пункт 4.1 в редакції: «Щорічна орендна плата, яка визначена витягом з технічної документації про нормативно-грошову оцінку, вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 25 468,12 грн., що складає 3% від нормативно-грошової оцінки землі за календарний рік у цінах на 2011 рік. Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на рахунок місцевого бюджету Оріхівської міської ради рівними частками щомісячно». Крім того, відповідачу запропоновано доповнити договір пунктом 12.2: «Витрати по державній реєстрації додаткових угод несе Орендар». До листа було долучено проект додаткової угоди до договору. Відповідач у встановлені ст.188 ГК України строки про результати розгляду пропозиції не повідомив. Невнесення змін до договору оренди землі та неукладення додаткової угоди призводить до втрат місцевого бюджету, що завдає істотної шкоди інтересам держави. В частині доповнення договору п.12.1 позивач зазначив, що даним пунктом Оріхівська міська рада запропонувала відповідачу взяти на себе зобов'язання щодо обов'язкової державної реєстрації додаткових угод до договору, яка є платною, оскільки міська рада є бюджетною організацією, коштів на відповідну реєстрацію в бюджеті не передбачено, в той час як відповідач використовує земельну ділянку для здійснення комерційної діяльності та отримує прибуток, тому й може взяти на себе відповідні витрати.
Відповідач проти позову заперечив, посилаючись на те, що затвердження нормативної грошової оцінки земель м.Оріхів не є підставою для зміни розміру орендної плати, оскільки це не передбачено ані умовами договору, ані чинним законодавством. Нормативна грошова оцінка не входить до переліку істотних умов договору оренди землі, які можуть змінюватися сторонами та потягнути зміну інших істотних умов, зокрема, орендної плати, повинна передувати укладенню цивільно-правових угод. Затвердження рішенням міської ради №11 технічної документації з нормативної грошової оцінки земель породжує правові наслідки стосовно договорів, укладених після 30.10.2008р. та не є обов'язковою умовою для внесення змін до договору оренди землі, укладеного 15.12.2004р. В рішенні Оріхівської міської ради №28 від 27.01.2009р., яке вказано прокурором та позивачем в обґрунтування вимог, міститься посилання на Закон України «Про плату за землю», що втратив чинність з 01.01.2011р., тому зазначене рішення не може бути підставою для задоволення позову. Відповідач наголосив на тому, що лист виконавчого комітету Оріхівської міської ради не може вважатися належною пропозицією внесення змін до договору оренди землі, оскільки останній не є стороною цього договору та не мав на це відповідних повноважень, що є порушенням чинного законодавства щодо порядку внесення змін і доповнень до договору. Також відповідач не погоджується з позицією позивача стосовно вказаних ним підстав, на яких лише одна сторона договору - орендар повинен нести тягар щодо оплати державної реєстрації додаткових угод до договору. За таких обставин, відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими, такими, що не відповідають закону та не можуть бути задоволені. Просить у позові відмовити в повному обсязі.
В судове засідання, призначене на 30.10.2013р., відповідач не з'явився. Направив до суду заяву, що отримана 29.10.2013р., в якій повідомив, що просить розглянути справу за його відсутності за наявними матеріалами та зазначив, що підтримує свої доводи по суті позовних вимог, які викладено у відзиві, уточненому відзиві на позовну заяву та письмовому поясненні, які раніше надано у справу.
Розглянувши матеріали справи, заперечення відповідача, надані у попередніх засіданнях, вислухавши пояснення прокурора та позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з рішенням тридцять третьої сесії двадцять четвертого скликання Оріхівської міської ради від 21.10.2004р. №45 (а.с.90) ТОВ «Торговельний дім ЛТД» затверджено проект відведення земельної ділянки та надано у користування на умовах оренди земельну ділянку загальною площею 11883 м.кв (1,188,3 га), яка знаходиться за адресою: м.Оріхів, вул. Пісочна, 4. В п.3 цього рішення встановлено щорічну оренду плату в розмірі 3446,07 грн., що належить до сплати на рахунок міськради, згідно рішення сесії Оріхівської міської ради №18 від 02.03.2004р. «Про встановлення ставок орендної плати за землю в м.Оріхів на 2004р., земельного податку на території м.Оріхів».
15.12.2004р. між Оріхівською міською радою (Орендодавець, позивач у справі) та ТОВ «Торговельний дім ЛТД» (Орендар, відповідач) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого Орендодавець надав Орендарю в строкове платне користування земельну ділянку площею 11883 м.кв (1,188,3 га) для розміщення та обслуговування торговельної бази, яка знаходиться в м.Оріхів, вул.Пісочна, 4. Категорія землі: громадської та житлової забудови (п.п.1.,2.1,2.3). Термін укладення договору до 01.11.2014р. (п.3.1.). Договір зареєстровано у Оріхівському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП "Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.04.2005р. за № 040527500011.
Відповідно п.2.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки відсутня. Щорічна орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та розмірі 3446,07 грн. на поточний рахунок в УДК Запорізької області, щомісяця. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. (п.п.4.1., 4.2.).
Рішенням Оріхівської міської ради від 30.10.2008р. №11 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Оріхів» затверджено: нормативну грошову оцінку земель міста, виконану УДНДІПМ «Діпромісто»; базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 72,30 грн.; значення коефіцієнтів місцерозташування та коефіцієнтів впливу локальних факторів (п.п.1,3,4,5). Вирішено впровадити оподаткування земель міста Оріхів на підставі нормативної грошової оцінки з 01.01.2009 р. та зобов'язати всіх землекористувачів, які мають договори оренди на земельну ділянку в м. Оріхів, з 01.01.2009 р. укласти додаткові угоди з Оріхівським міськвиконкомом, у зв'язку з прийняттям нормативної грошової оцінки в м.Оріхів та отримати витяг з нормативно-грошової оцінки у відділі Держкомзему у м. Оріхів (п.п.7,8). Згідно з наданим позивачем витягом №85 від 13.01.2012р. (а.с.63) з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2323910100:01:003:0001, переданої в оренду ТОВ «Торговельний дім ЛТД», станом на 01.01.2011р. склала 848937,27 грн.
Слід зазначити, що постановою Оріхівського районного суду Запорізької області від 14.05.2012р. у справі №2-а-11/2012 рік, до розгляду якої зупинялося провадження у даній справі, було задоволено адміністративний позов ТОВ «Торговельний Дім ЛТД» про визнання незаконним та скасування рішення №11 від 30.10.2008р. 41 сесії 5-го скликання Оріхівської міської ради Запорізької області. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 06.06.2013р. зазначену постанову скасовано, позовні вимоги залишено без розгляду.
27.01.2009р. Оріхівською міською радою прийнято рішення № 28 «Про затвердження розміру орендної плати за земельну ділянку певного функціонального використання у м.Оріхові», яким встановлено мінімальну орендну плату за земельні ділянки у м.Оріхові такою, що не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю", для інших категорій - трикратного розміру земельного податку з 01.01.2009р.
Позивачем до матеріалів справи надано супровідний лист виконавчого комітету Оріхівської міської ради №1174 від 05.10.2011р., адресований ТОВ «Торговельний дім ЛТД», відповідно до змісту якого виконком, посилаючись на п.2 ч.4 ст.21 Закону України «Про оренду землі», пп..288.5.1 п. 288.5 ст.288 Податкового кодексу України, рішення Оріхівської міської ради від 30.10.2008р. №11, від 27.01.2009р. №28 пропонувалося викласти п.2.4 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 15.12.2004р., укладеного з Оріхівською міською радою, в новій редакції, а саме:
п. 2.4 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 848 937,27 грн. (вісімсот сорок вісім тисяч дев'ятсот тридцять сім гривень 27 копійок».
п. 4.1 «Щорічна орендна плата, яка визначена витягом з технічної документації про нормативно-грошову оцінку, вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 25 468,12 грн. (двадцять п'ять тисяч чотириста шістдесят вісім гривень 12 копійок), що складає 3% від нормативної оцінки землі за календарний рік у цінах на 2011 рік. Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Оріхівської міської ради №33215812700212, в ГУДКУ у Запорізькій області, МФО 0813015, ОКПО 34676974, код платежу 13050200 рівними частками щомісячно».
Крім того, запропоновано доповнити договір пунктом 12.2 наступного змісту: «Витрати по державній реєстрації додаткових угод несе Орендар». Додатком до цього листа є проект додаткової угоди №2 до договору оренди земельної ділянки від 15.12.2004р., зареєстрованого за №040527500011, відповідного змісту. Відповідно до змісту угоди зазначені зміни до п.п.2.4 та 4.1 пропонувалося внести у зв'язку з прийняттям Оріхівською міською радою рішень від 30.10.2008р. №11 та від 27.01.2009р. №28. Виконавчий комітет просив надати відповідь на дану пропозицію Оріхівської міської ради щодо внесення змін до договору в установлені строки. Згідно з поштовим повідомленням про вручення, копія якого залучена до матеріалів справи (а.с.12), зазначений супровідний лист з додатковою угодою було одержано представником відповідача 10.10.2011р.
У зв'язку тим, що відповіді на пропозицію отримано не було, прокурором Оріхівського району Запорізької області за наслідками проведення перевірки дотримання ТОВ «Торговельний дім ЛТД» вимог земельного законодавства 16.11.2011р. (згідно з відбитком поштового штемпеля на конверті) було пред'явлено даний позов в інтересах держави в особі Оріхівської міської ради, який отримано судом 17.11.2011р., та просить суд внести відповідні зміни до договору землі, укладеного між сторонами.
Проаналізувавши норми законодавства, оцінивши докази, пояснення представників сторін у судовому засіданні, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню на таких підставах.
Відповідно до ст.19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Згідно з ст. 15 Закону України «Про оренду землі» орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є істотною умовою договору оренди землі.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Відповідно до п. 10.1 договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
В пункті 3.4. договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: змін умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі відсотків інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 ЦК України).
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №309-VІ від 03.06.2008р. внесено зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про оренду землі», згідно із якою річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, а для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Частиною 2 статті 21 Закону України «Про оренду землі» (в редакції, яка була чинна з 31.03.2005р. по 01.01.2011р.), було встановлено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України «Про плату за землю»).
Законом України № 2756-VI від 02.12.10р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України», що набрав чинності з 01.01.11р., змінено, зокрема, ч.2 ст.21 Закону України «Про оренду землі»: слова «до Закону України «Про плату за землю» замінено словами «до Податкового кодексу України», частини четверту, п'яту і сьому виключено.
У зв'язку із введенням в дію Податкового кодексу України (від 02.12.2010 №2755-VI) питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою з 01.01.2011р. регулюється виключно цим Кодексом.
Таким чином, з дня набрання чинності Податковим кодексом України виникли підстави для перегляду розміру орендної плати за землю, який для земель сільськогосподарського призначення був меншим земельного податку, а для інших категорій земель - меншим трикратного розміру земельного податку, а враховуючи наведені вище положення ст.651 Цивільного кодексу України - і підстави для внесення відповідних змін до договорів оренди землі.
Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є платою за землю, що віднесено до загальнодержавних податків (п.п.9.1, 9.1.10, 14.1.147 Податкового кодексу України).
Відповідно до приписів п.п.288.1, 288.4 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
При цьому, Податковим кодексом України визначено граничні розміри орендної плати в залежності від категорії земель. В даному випадку спірна земельна ділянка є землями громадської та житлової забудови, яка в контексті зазначеного Кодексу підпадає під ознаку інших земельних ділянок.
Так, згідно з п.п.288.5, 288.5.1, 288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (п.2.89.1 ст.289 ПК України).
Згідно з п. 274.1 ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Верховний Суд України в постанові від 20.11.2012 по справі №28/5005/640/2012 вказав, що встановлення ст.288 ПК України граничних розмірів річної орендної плати за земельну ділянку є підставою для приведення положень договору оренди земельної ділянки у відповідність до вимог закону в частині визначення розміру орендної плати.
Статтею 271 зазначеного Кодексу визначено, що базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом ХІІІ Податкового кодексу, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.
Згідно з підпунктом 14.1.125 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XIII Податкового кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.
Статтею 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ст. 5 цього Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону).
Частиною 2 ст.18 Закону України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.
Статтею 15 вказаного Закону встановлено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ч.1 ст.23 Закону України «Про оцінку земель»). При цьому, відповідно до ч.2 ст. 20 Закону, після затвердження нормативної грошової оцінки у встановленому законом порядку, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, законодавством передбачено періодичне здійснення нормативно-грошової оцінки земель відповідними органами місцевого самоврядування.
Частиною першою ст. 13 Конституції України встановлено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до пункту «а» частини першої ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад.
Пунктами 34, 35 частини першої ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що питання регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України належать до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад та вирішується виключно на пленарних засіданнях.
Враховуючи викладене, ініціювання внесення змін до договорів оренди землі в частині зміни розміру орендної плати належить до компетенції сільської, селищної, міської ради і має здійснюватись шляхом прийняття відповідних рішень.
Як встановлено судом, на момент укладення договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки була відсутня. Рішенням Оріхівської міської ради від 30.10.2008р. №11, зокрема: затверджено: нормативну грошову оцінку земель міста Оріхів, виконану УДНДІПМ «Діпромісто»; базову вартість 1 кв.м. землі у розмірі 72,30 грн.; значення коефіцієнтів місцерозташування та коефіцієнтів впливу локальних факторів (п.п.1,3,4,5). Згідно з витягом з технічної документації №85 від 13.01.2012р. (а.с.63), який видано відділом Держкомзему у Оріхівському районі, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 11883 кв.м, кадастровий номер 2323910100:01:003:0001, переданої в оренду ТОВ «Торговельний дім ЛТД», станом на 01.01.2011р. склала 848937,27 грн.
Рішенням Оріхівської міської ради від 27.01.2009р. №28 було встановлено, що мінімальна орендна плата для земель сільськогосподарського призначення не може бути меншою розміру земельного податку; для інших категорій - трикратного розміру земельного податку. Таке визначення мінімальної орендної плати повністю відповідає вищенаведеним приписам ст.288 Податкового кодексу України, що набрав чинності 01.01.2011р. та у зв'язку з прийняттям якого втратив чинність Закон України «Про плату за землю», на який посилалася міська рада при прийнятті рішення.
Відповідно до частини першої ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно з частиною першої ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Окрім того, абзацом першим пункту 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 7 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах що виникають із земельних відносин» визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Судом встановлено, що ТОВ «Торговельний Дім ЛТД» було подано адміністративний позов щодо оскарження рішення Оріхівської міської ради від 30.10.2008р. №11 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Оріхів», за наслідками якого позовні вимоги залишено без розгляду. Отже, дане рішення не визнано недійсним, не скасовано, є чинним та підлягає виконанню. Рішення міської ради від 27.01.2009р. №28 оскаржено не було.
Отже, оскільки чинним законодавством передбачено можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, враховуючи, що сторонами в договорі оренди передбачено можливість перегляду розміру орендної плати у разі прийняття орендодавцем відповідного рішення (п.3.4 договору), а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати (прийняття радою рішення, яким затверджено нормативну оцінку) є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору (Постанови Верховного суду України від 27.12.2010 у справі №27/15-10, від 23.05.2011 у справі №7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 у справі №41/81пд).
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002р. №15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення ч. 2 ст.124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.
Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання вимог ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору.
Правову позицію про те, що недотримання позивачем вимог ч.2 ст.188 Господарського кодексу України не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача та вирішити спір в судовому порядку, викладено у постанові Верховного Суду України від 20.11.2012 р. по справі № 28/5005/640/2012.
Наведеним спростовуються заперечення відповідача в частині неналежної пропозиції внесення змін до договору, направленої не стороною цього договору. Разом з тим, як встановлено судом, до листа виконавчого комітету міської ради від 05.10.2011р. №1174 додавався проект додаткової угоди, який було підписано з боку Оріхівської міської ради та скріплено її печаткою. Повноваження виконавчому комітету Оріхівської міської ради щодо направлення орендарям земельних ділянок листів-пропозицій про внесення змін до договору оренди та проектів додаткових угод було надано розпорядженням міського голови №197 від 19.09.2011р. Відповідач на отриману пропозицію письмово не відповів, підписаний примірник додаткової угоди не повернув, тобто згоди відповідача на зміну умов договору отримано не було, і в даному випадку існує спір.
Враховуючи наведене, суд дійшов до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог прокурора Оріхівського району Запорізької області в інтересах держави в особі Оріхівської міської ради про внесення змін до пунктів 2.4. та 4.1. договору оренди землі від 15.12.2004р., виходячи з положень пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України та зазначених рішень міської ради. Заперечення відповідача в цій частині спростовуються вищенаведеним. Посилання відповідача на наявність судових рішень щодо аналогічних спорів не береться до уваги, оскільки в цих рішеннях не встановлювалися факти, які мають преюдиційне значення, а лише викладена оцінка судом певних доказів. Преюдиційне значення процесуальним законом надається саме фактам, встановленим судовими рішеннями, але не правовій оцінці таких фактів, здійсненій іншим судом чи іншим органом, який вирішує господарський спір (п.26 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №18 від 26.12.2011р.).
У частині позовних вимог про доповнення договору пунктом 12.2 щодо покладення витрат по державній реєстрації додаткових угод на Орендаря судом відмовляється за їх необґрунтованістю та недоведеністю. Згідно з ст. 14 ЦК України цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов'язковим. Жодних нормативно та документально обґрунтованих підстав для доповнення договору п.12.2 щодо покладення витрат по державній реєстрації на орендаря прокурором і позивачем у позовній заяві не вказано і в судовому засіданні не доведено.
На підставі викладеного, позов в цілому задовольняється частково.
Приписами ч.5 ст.188 ГК України встановлено, що якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням.
Згідно з ст. 49 ГПК України оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, з нього стягується судовий збір в розмірі, встановленому на час подачі позовної заяви.
Керуючись ст.ст. 49, 75,82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Внести зміни до п.п.2.4, 4.1 договору від 15.12.2004р. оренди земельної ділянки загальною площею 1,1883 га, розташованої за адресою: Запорізька область, м. Оріхів, вул.Пісочна, 4, для розміщення та обслуговування складських приміщень, укладеного між Оріхівською міською радою та ТОВ «Торговельний дім ЛТД», зареєстрованого у Оріхівському районному відділі Запорізької регіональної філії ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.04.2005р. за №040527500011, виклавши їх у наступній редакції:
п. 2.4 «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 848 937,27 грн. (вісімсот сорок вісім тисяч дев'ятсот тридцять сім гривень 27 копійок».
п. 4.1 «Щорічна орендна плата, яка визначена витягом з технічної документації про нормативно-грошову оцінку, вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 25 468,12 грн. (двадцять п'ять тисяч чотириста шістдесят вісім гривень 12 копійок), що складає 3% від нормативної оцінки землі за календарний рік у цінах на 2011 рік. Орендна плата вноситься орендарем в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Оріхівської міської ради №33215812700212, в ГУДКУ у Запорізькій області, МФО 0813015, ОКПО 34676974, код платежу 13050200 рівними частками щомісячно».
В іншій частині позову відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім ЛТД" (70500, Запорізька область, м.Оріхів, вул.Запорізька, 39) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м.Запоріжжі (Орджонікідзевський район), 22030001, банк одержувача: ГУДКСУ у Запорізькій області, р/р31215206783007, МФО 813015, код ЄДРПОУ 38025409) суму 941 (дев'ятсот сорок одна) грн. судового збору. Видати наказ.
Повне рішення складено 01.11.2013р.
Суддя Л.П. Гандюкова
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня складення (підписання) у повному обсязі.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2013 |
Оприлюднено | 04.11.2013 |
Номер документу | 34476508 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Гандюкова Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні