Рішення
від 28.10.2013 по справі 904/6349/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

28.10.13р. Справа № 904/6349/13

За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АВКМ", с. Павлівка Чернігівського району

до Приватного підприємства "Вега Авто", м. Дніпропетровськ

про стягнення заборгованості та штрафних санкцій за вантажні перевезення у сумі 76422,83 грн.

Суддя Колісник І.І.

Представники:

від позивача: Жмарьова О.М., довіреність № 1 від 15.04.2013 року, представник;

від відповідача: Самуха А.О., довіреність № б/н від 28.08.2013 року, представник.

СУТЬ СПОРУ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АВКМ" звернулось до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Приватного підприємства "Вега Авто" про стягнення 78118,63 грн. заборгованості за договором-дорученням про надання транспортно-експедиторських послуг з перевезення вантажів в автомобільному сполученні від 04.05.2012 року з яких: 68700,00 грн. - сума основного боргу, 6915,28 грн. - пеня, 2503,35 грн. - 3% річних. Судові витрати позивач просить покласти на відповідача.

04 жовтня 2013 року позивач звернувся до господарського суду з заявою про зменшення позовних вимог, відповідно до якої позовні вимоги були зменшені до 76422,83 грн., з яких: 66700,00 грн. - основний борг, 6915,28 грн. - пеня за період з 08.08.2012 року по 09.04.2013 року, 2807,55 грн. - 3% річних за період з 31.07.2012 року по 03.10.2013 року (а.с. 167 - 171). Заява прийнята судом до розгляду.

Позовні вимоги позивач вмотивовує невиконанням відповідачем прийнятих на себе зобов'язань за договором про надання транспортно-експедиторських послуг з перевезення вантажів в автомобільному сполученні від 04.05.2012 року та узгодженими сторонами транспортними заявками від 24.07.2013 року, 25.07.2012 року, 26.07.2012 року, 17.09.2012 року, 01.08.2012 року щодо своєчасної та повної оплати наданих послуг у сумі 66700,00 грн., про що складені акти здачі-прийняття робіт (надання послуг): № ОУ-0000811 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000834 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000842 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000843 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000844 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000952 від 21.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0001098 від 25.09.2012 року на суму 11700,00 грн. Всього за вказаними актами на суму 95700,00 грн.

У зв'язку з частковою оплатою наданих послуг за відповідачем виникла заборгованість у сумі 66700,00 грн., яка останнім не сплачена.

У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позові.

24 жовтня 2013 року позивач звернувся до господарського суду з клопотанням про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АТЕМ" штрафу у сумі 1700,00 грн. за невиконання вимог ухвали господарського суду Дніпропетровської області від 26.09.2013 року щодо надання доказів у межах спору.

Відповідач 09.09.2013 року та 25.09.2013 року надав письмовий відзив на позов, у якому просить позовні вимоги задовольнити частково, а саме у частині основного боргу у сумі 7000,00 грн. за актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000834 від 01.08.2012 року (а.с. 117-119). При цьому посилається на те, що за актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000811 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. та № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. послуги оплачені належним чином, а інші акти здачі-прийняття робіт (надання послуг), а саме: № ОУ-0000842 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000843 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000844 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000952 від 21.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0001098 від 25.09.2012 року на суму 11700,00 грн. між позивачем та відповідачем не укладались, відповідачем не підписувались та за вказаними актами послуги відповідачу не надавались. Відповідач зазначає про відсутність на актах підпису директора позивача, що свідчить про недійсність актів та вважає зазначені акти сфальсифікованими, у зв'язку з чим звернувся до начальника Бабушкінського РВ Дніпропетровського МУ м. Дніпропетровська з заявою щодо перевірки фактів шахрайських дій (а.с. 120).

У судовому засіданні представник відповідача підтримав заперечення проти позову з підстав, зазначених у відзиві.

Розгляд справи відкладався з 10.09.2013 року на 26.09.2013 року та з 26.09.2013 року на 24.10.2013 року на підставі ухвали про продовження строку розгляду справи на 15 календарних днів до 29.10.2013 року.

У судовому засіданні 24.10.2013 року оголошувалася перерва до 28.10.2013 року.

У судовому засіданні 28.10.2013 року проголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.

Заслухавши пояснення представника позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -

В С Т А Н О В И В:

04 травня 2012 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "АВКМ" (далі - Позивач, Довіритель, Перевізник) та Приватним підприємством "Вега Авто" (далі - Відповідач, Повірений, Експедитор) був укладений договір-доручення про надання транспортно-експедиторських послуг з перевезення вантажів в автомобільному сполученні від 04.05.2012 року (далі - Договір) за п. 1.1. якого довіритель (перевізник або його довірена особа) доручає повіреному за винагороду здійснити пошук і підбір вантажовласників (замовників або їх довірених осіб) з метою забезпечення експортно-імпортними вантажами автотранспортних засобів (перевізника) для здійснення перевезення у міжнародному автомобільному сполученні.

У розділах 2-6 цього договору довіритель іменується перевізником, а повірений, іменується експедитором (пункт 1.4. Договору).

Відповідно до пункту 2.1. Договору за дорученням перевізника і на підставі цього договору експедитор надає одну чи декілька послуг:

- здійснює пошук і підбір вантажовласників та укладає договори на перевезення;

- організовує перевезення вантажів автотранспортом у міжнародному автомобільному сполученні;

- виконує оформлення товарно-транспортної документації та її розсилання за належністю;

- оформляє документи та організовує роботи відповідно до митних, карантинних та санітарних вимог;

- проводить розрахунки з усіма учасниками транспортного процесу;

- бере участь у складанні актів у випадках, передбачених чинним законодавством України і вирішує з власником претензійні питання;

- за угодою сторін виконує інші доручення перевізника.

Пунктом 2.3. Договору передбачено, що конкретні умови по кожному замовленню обмовляється в транспортній заявці, яка направляється вантажовласником експедитору на підставі транспортних заявок вантажовласників експедитор формує транспортну заявку перевізнику. Допускається отримання транспортної заявки по факсимільному зв'язку або електронною поштою (E-mail).

Згідно з пунктом 3.2.4. Договору експедитор зобов'язується перераховувати суми, отримані від вантажовласника (Замовника) перевізнику у строки, встановлені цим договором, або обумовлені в кожному окремому випадку у транспортній заявці.

Порядок і термін оплати обумовлюється у разовій транспортній заявці, що спрямовується перевізнику перед конкретним перевезенням (групою однотипних перевезень) (пункт 4.4. Договору).

Відповідно до пункту 4.5. Договору експедитор перераховує перевізнику належну відповідно до заявки суму на його розрахунковий рахунок у термін, обумовлений у заявці, але не пізніше 10 банківських днів після надання перевізником оригіналів рахунків, CMR, з відміткою отримувача вантажу, акту виконаних робіт, податкової накладної.

Пунктом 6.3. Договору передбачено, що у разі прострочення платежу винна сторона сплачує іншій стороні пеню у розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожен день прострочення платежу.

Згідно з пунктом 9.1. Договору доповнення до договору або інші документи, підписані та передані факсом, мають рівну з оригіналом юридичну силу.

Цей договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2012 року або до повного виконання сторонами своїх зобов'язань (пункт 10.1. Договору).

24 липня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 6000,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 0394916 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом приймання виконаних робіт № 10 від 31.07.2012 року, платіжним дорученням № 1931038205 від 31.07.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000811 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 20, 31, 41, 60). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000811 від 26.07.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 130).

24 липня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 5700,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 0397039 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом надання послуг № 13 від 03.08.2012 року, платіжним дорученням № 1931038266 від 20.08.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000834 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 17, 34, 46, 62). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000834 від 26.07.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 132).

25 липня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 6000,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 0444001 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом надання послуг № 13 від 03.08.2012 року, платіжним дорученням № 1931038189 від 26.07.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 19, 34, 39, 61). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000812 від 27.07.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 131).

26 липня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 6000,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 0394920 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом приймання виконаних робіт № 11 від 31.07.2012 року, платіжними дорученнями № 1931038180 від 26.07.2012 року, № 1931038205 від 31.07.2012 року, № 1931038216 від 06.08.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000843 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 14, 32, 38, 41, 43, 64). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000843 від 30.07.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 134).

26 липня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 6000,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 0394917 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом приймання виконаних робіт № 12 від 07.08.2012 року, платіжними дорученнями № 1931038180 від 26.07.2012 року, № 1931038205 від 31.07.2012 року, № 1931038216 від 06.08.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000844 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 16, 33, 38, 41, 43, 65). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000844 від 30.07.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 135).

26 липня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 6000,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 640466 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом приймання виконаних робіт № 76 від 08.08.2012 року, платіжним дорученням № 1931038201 від 06.08.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000842 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 18, 35, 42, 63). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000842 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 133).

01 серпня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 12000,00 грн., з яких: 6000,00 грн. за фактом замитнення, 6000,00 за оригіналами документів. Оплата здійснюється протягом 5-7 днів після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 0381706 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом приймання виконаних робіт № 77 від 20.08.2012 року, платіжним дорученням № 1931038202 від 31.07.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000952 від 21.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 13, 36, 40, 66). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-000952 від 20.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 136).

17 вересня 2012 року між позивачем та відповідачем була укладена транспортна заявка, відповідно до якої позивач зобов'язався здійснити організацію доставки вантажу протягом 3 днів після замитнення за маршрутом Україна (м. Київ) - Росія (м. Железногорськ + м. Москва), а відповідач - оплатити суму фрахту у сумі 11700,00 грн. Оплата здійснюється після надання наступних документів: оригінал CMR, оригінал рахунку, податкової накладної, акта виконаних робіт, оригінала договору.

Зобов'язання за Договором та вказаною транспортною заявкою позивач виконав у повному обсязі, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною CMR № 592522 з відміткою про доставку та отримання вантажу за призначенням, актом приймання виконаних робіт № 82 від 25.09.2012 року, платіжним дорученням № 1931038394 від 20.08.2012 року, двостороннім актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0001098 від 25.09.2012 року на суму 11700,00 грн. (а.с. 15, 37, 47, 67). На оплату наданих послуг відповідачу був виставлений рахунок-фактура № СФ-001098 від 18.09.2012 року на суму 12000,00 грн. (а.с. 137).

Всього позивачем було надано відповідачу послуг на суму 95700,00 грн.

Відповідно до претензії від 23.01.2013 року позивач заявив відповідачу вимогу про сплату протягом 3 днів з моменту її отримання заборгованості за надані послуги у сумі 95700,00 грн. Разом із претензією на адресу відповідача були направлені оригінали документів відповідно до яких здійснюється оплата наданих послуг згідно з умовами Договору та складеними транспортними заявками, що підтверджується відповідними описами вкладення до цінного листа та фіскальними чеками (а.с. 86, 87).

Зазначена претензія разом з додатками була повернута підприємством зв'язку з посиланням на закінчення строку зберігання поштового відправлення (а.с. 88).

Причиною виникнення спору є неналежне виконання умов Договору та узгоджених сторонами транспортних заявок у частині щодо своєчасної та повної оплати відповідачем наданих послуг з організації перевезення вантажів.

Відповідно до статті 1000 Цивільного кодексу України за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується вчинити від імені та за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії. Правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов'язки довірителя.

З огляду на умови Договору та транспортних заявок сторони узгодили правовідносини щодо надання позивачем послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів в автомобільному сполученні, у зв'язку з чим позивач, як перевізник зобов'язується виконувати або організовувати виконання певних договірних послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу, а відповідач, як замовник зобов'язується оплатити вартість послуг, наданих перевізником, у порядку встановленим Договором та транспортними заявками.

Відповідно до частин першої та другої статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується зі статтею 909 Цивільного кодексу України, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов'язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.

Суб'єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (частина 1 статті 193 Господарського кодексу України).

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (стаття 525 Цивільного кодексу України).

Якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства (частина 2 статті 530 Цивільного кодексу України).

Заявлена позивачем до стягнення заборгованість за Договором та транспортними заявками визначена у сумі 66700,00 грн. з урахуванням часткової оплати.

За умовами п. 4.5. Договору строк оплати сторони встановили не пізніше 10 банківських днів після надання перевізником оригіналів рахунків, CMR з відміткою отримувача вантажу, акта виконаних робіт, податкової накладної.

Як вбачається з описів вкладення до цінного листа та фіскальних чеків (а.с. 87), документи на оплату за переліком відповідно до умов Договору та транспортних заявок направлялись позивачем на адресу відповідача цінним листом з описом вкладення 23.01.2013 року та зберігалися у поштовому відділенні до 27.02.2013 року, після чого з відміткою "за закінченням строку зберігання" 27.02.2013 року були повернуті відправнику - позивачу у справі (а.с. 87, 88).

Згідно з пунктом 102 Правил надання послуг поштового зв'язку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 року № 270 (із змін. і доп.), поштові відправлення з оголошеною цінністю вручаються в об'єкті поштового зв'язку.

За пунктом 116 цих Правил у разі неможливості вручення одержувачам поштові відправлення, внутрішні поштові перекази зберігаються об'єктом поштового зв'язку місця призначення протягом одного місяця з дня їх надходження.

За змістом пункту 117 Правил надання послуг поштового зв'язку у разі закінчення встановленого строку зберігання поштове відправлення повертається об'єктом поштового зв'язку відправнику.

За таких обставин суд доходить висновку, що позивач виконав свої договірні зобов'язання з надання документів, необхідних для оплати за спірні послуги, а відповідач у справі протягом місяця (по 26.02.2013 року включно), маючи право у цей час їх отримати, не скористався таким правом. Відповідно 10 банківських днів для оплати відраховуються, починаючи з 27.02.2013 року і закінчуються 14.03.2013 року.

Отже, строк оплати наданих послуг за Договором та транспортними заявками є таким, що настав 15.03.2013 року.

Оплату щодо наданих послуг позивач здійснив частково у загальній сумі 29000,00 грн., а саме:

- відповідно до транспортної заявки від 24.07.2012 року, двостороннього акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000811 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. та виставленого рахунку-фактури № СФ-000811 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. - у сумі 12000,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 58 від 15.01.2013 року на суму 4000,00 грн., з яких 3000,00 грн. - у рахунок сплати за цією транспортною заявкою; №155 від 29.01.2013 року на суму 4000,00 грн., № 193 від 05.02.2013 року на суму 4000,00 грн., №223 від 12.02.2013 року на суму 1000,00 грн. (а.с. 204);

- відповідно до транспортної заявки від 25.07.2012 року, двостороннього акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. та виставленого рахунку-фактури № СФ-000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. - у сумі 12000,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 494 від 28.03.2013 року на суму 500,00 грн., № 863 від 04.06..2013 року на суму 2000,00 грн., № 888 від 06.06.2013 року на суму 2000,00 грн., № 914 від 11.06.2013 року на суму 2000,00 грн., № 931 від 13.06.2013 року на суму 2000,00 грн., № 1026 від 04.07.2013 року на суму 3000,00 грн., №1076 від 17.07.2013 року на суму 2000,00 грн., з яких 500,00 грн. - у рахунок сплати за цією транспортною заявкою (а.с. 205, 206);

- відповідно до транспортної заявки від 24.07.2012 року, двостороннього акта здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000834 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. та виставленого рахунку-фактури № СФ-000834 від 26.07.2012 року на суму 12000,00 грн. - - у сумі 5000,00 грн., що підтверджується платіжними дорученнями № 1076 від 17.07.2013 року на суму 2000,00 грн., з яких 1500,00 грн. - у рахунок сплати за цією транспортною заявкою, № 1111 від 23.07.2013 року на суму 2000,00 грн., № 1191 від 08.08.2013 року на суму 1500,00 грн. (а.с. 206, 207).

Всього - 29000,00 грн. (12000,00 грн. + 12000,00 грн. + 5000,00 грн. = 29000,00 гнн.).

Таким чином, заборгованість відповідача за надані послуги складає 66700,00 грн. (95700,00 грн. - 29000,00 грню. = 66700,00 грн.).

Доказів оплати наданих послуг у сумі 66700,00 грн. відповідач не надав.

За викладеного є правомірними та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача основного боргу у сумі 66700,00 грн.

Згідно з частиною першою статті 199 Господарського кодексу України виконання господарських зобов'язань забезпечується заходами захисту прав та відповідальності учасників господарських відносин, передбаченими цим Кодексом та іншими законами. До відносин щодо забезпечення виконання зобов'язань учасників господарських відносин застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України.

Порушенням зобов'язання, відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Виконання зобов'язання (основного зобов'язання) забезпечується, якщо це встановлено договором або законом (стаття 548 Цивільного кодексу України). Виконання зобов'язань може забезпечуватись згідно договору неустойкою (штрафом, пенею). Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання (стаття 549 Цивільного кодексу України).

За частиною першою статті 216 Господарського кодексу України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Відповідно до частини першої статті 230 Господарського кодексу України штрафними санкціями визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов'язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов'язання.

Штрафні санкції за порушення грошових зобов'язань встановлюються у відсотках, розмір яких визначається обліковою ставкою Національного банку України, за увесь час користування чужими коштами, якщо інший розмір відсотків не передбачено законом або договором (частина 6 стаття 231 Господарського кодексу України).

Положеннями статті 3 Закону України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" встановлено, що розмір пені обчислюється від суми простроченого платежу та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який сплачується пеня.

Пунктом 6.3. Договору передбачено, що у разі прострочення платежу винна сторона оплачує іншій стороні пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожен день прострочення платежу.

Заявлена позивачем до стягнення пеня розрахована у сумі 6915,28 грн. від загальної основної суми боргу 66700,00 грн. Дату, з якої позивач починає відраховувати строк оплати наданих послуг, останній визначає за фактом замитнення відповідно до відомостей у міжнародних товарно-транспортних накладних та дати надання відповідних оригіналів документів відповідачу, посилаючись при цьому на копії фіскальних чеків та листів Дніпропетровської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" (а.с. 68, 69, 70, 71).

Однак, ці документи не є беззаперечними доказами щодо цих обставин, так як із зазначених копій фіскальних чеків та листів Дніпропетровської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" не вбачається яка саме кореспонденція направлялась відповідачу, а тому ці документи не можуть вважатися належними та допустими у розумінні статті 34 Господарського процесуального кодексу України.

Як уже зазначалося, датою початку строку оплати слід вважати 15.03.2013 року. Кінцевий строк нарахування пені позивачем визначений 09.04.2013 року.

За результатом здійсненого судом перерахунку пені за цей період (з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р.) із простроченої відповідачем до сплати основної суми боргу (з урахуванням облікової ставки НБУ: з 23.03.2012 р. - 7,5% річних, з 10.06.22013 р. - 7% річних та кількості днів у 2013 р. - 365) фактичний розмір пені буде складати:

1. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 25.07.2012 року) та з урахуванням оплати: 28.03.2013 р. - 500,00 грн.; 04.06.2013 р. - 2000,00 грн.:

- з 15.03.2013 р. до 28.03.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 64,11 грн.;

- з 28.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 11500,00 грн. - 61,44 грн.

Всього - 125,55 грн. (64,11 грн. + 61,44 грн. = 125,55 грн.).

2. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000834 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 24.07.2012 року) та з урахуванням відсутності оплати у період розрахунку:

- з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 128,22 грн.

3. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000843 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 26.07.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 128,22 грн.

4. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000844 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 26.07.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 128,22 грн.

5. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000842 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 26.07.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 128,22 грн.

6. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000952 від 20.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 01.08.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 128,22 грн.

7. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0001098 від 25.09.2012 року на суму 11700,00 грн. (транспортна заявка від 17.09.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 09.04.2013 р. із суми 11700,00 грн. - 125,01 грн.

Всього - 891,66 грн. (125,55 грн. + 128,22 грн. + 128,22 грн. + 128,22 грн. + 128,22 грн. + + 128,22 грн. + 125,01 грн. = 891,66 грн.), що на 6023,62 грн. менше від розрахованого позивачем за вказаними актами (6915,28 грн. - 891,66 грн. = 6023,62 грн.).

Таким чином, оскільки прострочення виконання зобов'язання має місце, з урахуванням викладеного позовна вимога про стягнення пені за період з 15.03.2013 року по 09.04.2013 року підлягає задоволенню частково у сумі 891,66 грн.

Відповідно до статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Розрахована позивачем сума 3% річних складає 2807,55 грн.

Приймаючи до уваги початок строку оплати наданих послуг за Договором та транспортними заявками - 15.03.2013 року та кінцевий строк нарахування позивачем 3% річних - 03.10.2013 року, враховуючи 365 днів у 2013 році, за здійсненим судом перерахунком 3% річних за цей період будуть складати:

1. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 25.07.2012 року) та з урахуванням оплати: 28.03.2013 р. - 500,00 грн.; 04.06.2013 р. - 2000,00 грн.; 06.06.2013 р. - 2000,00 грн., 11.06.2013 р. - 2000,00 грн., 13.06.2013 р. - 2000,00 грн., 04.07.2013 р. - 3000,00 грн., 17.07.2013 р. - 500,00 грн.:

- з 15.03.2013 р. до 28.03.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 12,82 грн.;

- з 28.03.2013 р. до 04.06.2013 р. із суми 11500,00 грн. - 64,27 грн.;

- з 04.06.2013 року до 06.06.2013 р. із суми 9500,00 грн. - 1,56 грн.

- з 06.06.2013 року до 11.06.2013 р. із суми 7500,00 грн. - 3,08 грн.;

- з 11.06.2013 року до 13.06.2013 р. із суми 5500,00 грн. - 0,90 грн.;

- з 13.06.2013 року до 04.07.2013 р. із суми 3500,00 грн. - 6,04 грн.;

- з 04.07.2013 року до 17.07.2013 р. із суми 500,00 грн. - 0,53 грн.

Всього - 89,20 грн. (12,82 грн. + 64,27 грн. + 1,56 грн. + 3,08 грн. + 0,90 грн. + 6,04 грн. + 0,53 грн. = 89,20 грн.).

2. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000834 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 24.07.2012 року) та з урахуванням оплати: 17.07.2013 р. - 1500,00 грн.; 23.07.2013 р. - 2000,00 грн., 08.08.2013 р. - 1500,00 грн.:

- з 15.03.2013 року до 17.07.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 122,30 грн.;

- з 17.07.2013 року до 23.07.2013 р. із суми10500,00 грн. - 5,18 грн.;

- з 23.07.2013 року до 08.08.2013 року - 11,18 грн.;

- з 08.08.2013 року по 03.10.2013 року - 32,79 грн.

Всього - 171,45 грн. (122,30 грн. + 5,18 грн. + 11,18 грн. + 32,79 грн. = 171,45 грн.).

3. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000843 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 07.08.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 03.10.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 216,00 грн.

4. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000844 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 07.08.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 03.10.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 216,00 грн.

5. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000842 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 07.08.2012 року):

- з 15.03.2013 р. по 03.10.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 216,00 грн.

6. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000952 від 20.08.2012 року на суму 12000,00 грн. (транспортна заявка від 01.08.2012 р.):

- з 15.03.2013 р. по 03.10.2013 р. із суми 12000,00 грн. - 216,00 грн.

7. За актом здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0001098 від 25.09.2012 року на суму 11700,00 грн. (транспортна заявка від 17.09.2012 р.):

- з 15.03.2013 р. по 03.10.2013 р. із суми 11700,00 грн. - 210,60 грн.

Всього - 1325,25 грн. (89,20 грн. + 171,45 грн. + 216,00 грн. + 216,00 грн. + 216,00 грн. + 216,00 грн. + 210,60 грн. = 1325,25 грн.), що на 1482,30 грн. менше від розрахованого позивачем за вказаними актами (2807,55 грн. - 1325,25 грн. = 1482,30 грн.).

Таким чином, оскільки прострочення виконання зобов'язання має місце, з урахуванням викладеного позовна вимога про стягнення 3% річних за період з 15.03.2013 року по 03.10.2013 року підлягає задоволенню частково у сумі 1325,55 грн.

З огляду на викладене, посилання відповідача на те, що за актами здачі-прийняття робіт (надання послуг) № ОУ-0000811 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. та № ОУ-0000812 від 01.08.2012 року на суму 12000,00 грн. послуги оплачені належним чином не відповідають дійсності і спростовуються матеріалами справи, оскільки оплата наданих послуг за вказаними актами здійснена з простроченням.

Твердження відповідача про те, що акти здачі-прийняття робіт (надання послуг), а саме: № ОУ-0000842 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000843 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000844 від 07.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0000952 від 21.08.2012 року на суму 12000,00 грн., № ОУ-0001098 від 25.09.2012 року на суму 11700,00 грн. між позивачем та відповідачем не укладались, відповідачем не підписувались та за вказаними актами послуги відповідачу не надавались судом не приймаються з огляду на наступне.

Надані позивачем транспортні заявки та зазначені спірні акти укладені за допомогою технічних засобів електронного зв'язку.

Відповідно до статті 307 Господарського кодексу України, яка кореспондується зі статтею 909 Цивільного кодексу України договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства.

Згідно з частинами першою, другою статті 207 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо його зміст зафіксований в одному або кількох документах, у листах, телеграмах, якими обмінялися сторони. Правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо воля сторін виражена за допомогою телетайпного, електронного або іншого технічного засобу зв'язку.

У силу положень статті 640 Цивільного кодексу України договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції. Якщо відповідно до акта цивільного законодавства для укладення договору необхідні також передання майна або вчинення іншої дії, договір є укладеним з моменту передання відповідного майна або вчинення певної дії.

Статтею 181 Господарського кодексу України встановлено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Відповідно до пункту 2.3. Договору допускається отримання транспортної Заявки по факсимільному зв'язку або електронною поштою (E-mail).

Доповнення до договору або інші документи, підписані та передані факсом, мають рівну з оригіналом юридичну силу (пункт 9.1. Договору).

Частиною 2 статті 639 Цивільного кодексу України передбачено, що якщо сторони домовились укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми.

Відповідач не надав допустимих та належних доказів на підтвердження недійсності узгоджених між сторонами транспортних заявок та складених актів здачі-прийняття робіт (надання послуг).

Згідно зі статтею 204 Цивільного кодексу України правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним.

Крім того, виконання умов Договору та транспортних заявок підтверджується міжнародними товарно-транспортними накладними CMR та актами приймання виконаних робіт і актами надання послуг (а.с. 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37).

Аналогічна позиція викладена у поставі Вищого господарського суду України у справі № 18/177/11 від 10.04.2012 року.

Щодо твердження відповідача про відсутність на актах здачі-прийняття робіт (надання послуг) підпису директора позивача, а відтак і про недійсність цих актів, то зазначений підпис наявний на всіх актах.

З огляду на викладене, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню основний борг у сумі 66700,00 грн., пеня у сумі 891,66 грн., 3% річних у сумі 1325,25 грн.

Щодо клопотання позивача про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "АТЕМ" штрафу у сумі 1700,00 грн. за невиконання вимог ухвали господарського суду Дніпропетровської області від 26.09.2013 року щодо надання доказів у межах спору, то зазначене клопотання не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до статті 83 Господарського процесуального кодексу України господарський суд, приймаючи рішення, має право, окрім іншого, стягувати в доход Державного бюджету України з винної сторони штраф у розмірі до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за ухилення від вчинення дій, покладених господарським судом на сторону.

Згідно з положеннями статті 21 Господарського процесуального кодексу України сторонами у судовому процесі є позивачі і відповідачі.

Таким чином, враховуючи, що Товариство з обмеженою відповідальністю "АТЕМ" не є стороною у справі у суду відсутні підстави для стягнення штрафу у сумі 1700,00 грн. за невиконання вимог ухвали господарського суду Дніпропетровської області від 26.09.2013 року щодо надання доказів у межах спору.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом (частина 2 статті 44 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 7 Закону України "Про судовий збір" сплачена сума судового збору повертається за ухвалою суду в разі зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

Товариству з обмеженою відповідальністю "АВКМ" підлягає поверненню з Державного бюджету України на підставі ухвали господарського суду надмірно сплачений судовий збір у сумі 253,50 грн., сплачений згідно платіжного доручення № 1931042510 від 13.06.2013 року у сумі 1974,00 грн. і визначений до повернення згідно наступного розрахунку.

Так, за статтею 4 Закону України "Про судовий збір" за подання до господарського суду позовної заяви майнового характеру ставка судового збору встановлюється у розмірі 2 відсотки ціни позову, але не менше 1,5 розміру мінімальної заробітної плати та не більше 60 розмірів мінімальних заробітних плат.

Частина 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачає, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду.

Статтею 8 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 року" встановлено, що мінімальна заробітна плата у місячному розмірі з 01 січня 2013 року становить 1147 грн.

Таким чином, сума судового збору як при ціні первісного позову - 78118,63 грн., так і при ціні позову після її зменшення - 76422,83 грн. складає 1,5 розміру мінімальної заробітної плати, що становить 1720,50 грн.

Відповідно, судовий збір до повернення, як надмірно сплачений складає 253,50 грн. (1974,00 грн. - 1720,50 грн. = 253,50 грн.).

Згідно зі статтею 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають стягненню з відповідача у сумі 1551,52 грн. пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст. 4, 32 - 34, 36, 43 - 44, 49, 82 - 85, 115 - 117 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Приватного підприємства "ВЕГА-АВТО" (49040, м. Дніпропетровськ, вул. Панікахи, буд. 2, к. 310, ідентифікаційний код 35113099) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АВКМ" (15503, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, село Павлівка, вул. 30 років Перемоги, буд. 2-Б, ідентифікаційний код 37943837) основний борг у сумі 66700,00 грн., пеню у сумі 891,66 грн., 3% річних у сумі 1325,25 грн., судовий збір у сумі 1551,52 грн.

У решті позову відмовити.

Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Повернути Товариству з обмеженою відповідальністю "АВКМ" (15503, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, село Павлівка, вул. 30 років Перемоги, буд. 2-Б, ідентифікаційний код 37943837) з Державного бюджету України судовий збір у сумі 253,50 грн., надмірно сплачений на рахунок № 31214206783005 отримувачу - УДКСУ у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, банк отримувача - ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, код отримувача - 37989269 згідно платіжного доручення № 1931042510 від 13.06.2013 року, оригінал якого знаходиться у матеріалах справи № 904/6349/13, про що винести ухвалу.

Рішення суду може бути оскаржене протягом десяти днів з дня підписання рішення шляхом подання апеляційної скарги до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Дніпропетровської області.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 04.11.2013 року.

Суддя І.І. Колісник

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення28.10.2013
Оприлюднено05.11.2013
Номер документу34500017
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6349/13

Ухвала від 26.12.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Рішення від 28.10.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 26.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 10.09.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 15.08.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні