АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа №22-ц/791/3160/2013 Головуючий в І інстанції: Ковальчук О.В.
Категорія 45 Доповідач: Майданік В.В.
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
2013 року жовтня місяця 29 дня колегія суддів судової палати у цивільних справах апеляційного суду Херсонської області в складі:
головуючого: Майданіка В.В.
суддів: Орловської Н.В.,
Приходько Л.А.
при секретарі: Шевардіній К.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Херсоні цивільну справу за апеляційною скаргою заступника прокурора Херсонської області, діючого в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області, на заочне рішення Каланчацького районного суду Херсонської області від 15 серпня 2013 року у справі за позовом прокурора Каланчацького району Херсонської області, діючого в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області, до Олексіївської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 і ОСОБА_5 про визнання поважними причини пропущення позовної давності, визнання недійсними (незаконними) рішення, визнання недійсними Державних актів на право власності на земельні ділянки та Свідоцтв про право власності на нерухоме майно, -
В С Т А Н О В И Л А:
06 червня 2013 року прокурор Каланчацького району Херсонської області звернувся до суду в інтересах Каланчацької районноїї державної адміністрації із позовом до Олексіївської сільської ради, ОСОБА_2, в якому просив: визнати недійсними (незаконними) рішення Олексіївської сільської ради №102 від 05.12.2008 року в частині надання ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 площею 0,15га із земель запасу житлової та громадської забудови та рішення №116 від 22.04.2008 року в частині затвердження проекту відведення вказаної вище земельної ділянки ОСОБА_2 та виділення їй у приватну власність цієї земельної ділянки; визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку від 11 червня 2008 року серія ЯД № 742433, виданого на імя ОСОБА_2; повернути земельну ділянку кадастровий номер 6523281300:02:001:0027 по АДРЕСА_1 до земель запасу Олексіївської сільської ради.
Аналогічний позов було пред'явлено прокурором 17.06.2013 року до відповідача ОСОБА_3 щодо земельної ділянки кадастровий номер 6523281300:02:001:0030 по АДРЕСА_1.
В обґрунтування позовів зазначено, що спірні земельні ділянки відведені у власність відповідачам ОСОБА_2 і ОСОБА_3 знаходяться поза межами населеного пункту, а повноваження щодо відведення даних земельних ділянок віднесені до компетенції органів виконавчої влади - райдержадміністрацій.
17 червня 2013 року прокурор Каланчацького району Херсонської області звернувся до суду в інтересах держави із позовом до Олексіївської сільської ради, ОСОБА_4, в якому просив: визнати недійсними (незаконними) рішення виконавчого комітету Олексіївської сільської ради №33 від 20.11.2008 року "Про надання дозволу на будівництво житлового будинку" та №2 від 20.01.2010 року "Про встановлення права особистої власності на домоволодіння"; визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане Олексіївською сільською радою на ім'я ОСОБА_4 по АДРЕСА_1.
Аналогічний позов було пред'явлено прокурором того ж дня до відповідачки ОСОБА_5 щодо домоволодіння по АДРЕСА_2.
Позови обґрунтовані тим, що відповідачі ОСОБА_4 і ОСОБА_5 до Інспекції ДАБК в Херсонській області щодо отримання дозволу на проведення будівельних робіт та отримання сертифікату відповідності, що являється підставою для встановлення права власності - не звертались та відповідні документи не отримували.
Ухвалою Каланчацького районного суду Херсонської області від 15 серпня 2013 року зазначені позови об'єднані в одне провадження.
Заочним рішенням Каланчацького районного суду Херсонської області від 15 серпня 2013 року в задоволені позову прокурора було відмовлено.
В апеляційній скарзі заявник просить вказане рішення суду скасувати і ухвалити нове рішення про задоволення позову в повному обсязі, посилаючись на порушення норм матеріального і процесуального права. Зокрема, зазначив, що суд не дослідив аргументів прокурора щодо незаконності рішень, прийнятих сільрадою, а саме невідповідність їх п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України. Крім того вказав, що суд не оцінив доказів, наданих прокурором щодо компетенції надавати дозвіл на розробку проектів землеустрою та їх затвердження органам виконавчої влади, а не сільській раді, яка вийшла за межі своїх повноважень. Також зазначив, що поза увагою суду залишились доводи прокурора про незаконність рішень виконавчого комітету Олексіївської сільської ради щодо надання дозволу на будівництво та встановлення права особистої власності відповідачів ОСОБА_4 і ОСОБА_5 на зазначені вище домоволодіння, оскільки останні не отримали дозвіл на виконання будівельних робіт та сертифікат відповідності, що передбачено п.4,5 Положення, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України №317 від 19.11.2007 року та п.20 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 року №923.
Заслухавши доповідача, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та вимог, заявлених у суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню на наступних підставах.
З матеріалів справи та встановлених судом обставин вбачається наступне.
Рішенням сесії Олексіївскької сільської ради від 05 грудня 2008 року надано дозвіл на розробку проекту відведення земельних ділянок відповідачам ОСОБА_2 та ОСОБА_3, а рішенням від 22.04.2008 року затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку відповідачам ОСОБА_2 та ОСОБА_3 площею 0,15га по АДРЕСА_1. На підставі вищевказаних рішень Олексіївскької сільської ради зазначеним відповідачам було видано державні акти на право власності на земельні ділянки від 11 червня 2008 року і 04 липня 2008 року (т.1 а.с.6-8, т.4 а.с.6-8).
Проте, відповідно до листів Відділу держземагенства у Каланчацькому районі Херсонської області від 10.06.2013 року та від 14.05.2013 року земельні ділянки, передані у власність зазначеним відповідачам, знаходяться за межами населеного пункту с.Приморське Каланчацького району (т.1 а.с.10-11, т.4 а.с.10).
Рішеннями виконавчого комітету Олексіївскької сільської ради від 20 листопада 2008 року №32 і №33 надано дозвіл на будівництво житлового будинку з надмірними побудовами по АДРЕСА_1 відповідачам ОСОБА_5 та ОСОБА_4, а рішеннями від 20.01.2010 року №1 і №2 встановлено право особистої власності на житлові будинки по АДРЕСА_1 і АДРЕСА_2 за ОСОБА_5 та ОСОБА_4 На підставі зазначеного рішення відповідачам видано свідоцтво про право власності від 16.04.2010 року на зазначені домоволодіння (т.2 а.с.7-9, т.3 а.с.7-9).
Проте, з відібраних прокурором пояснень у працівника Інспекції ДАБК в Херсонській області від 01.06.2013 року вбачається, що відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_4 не звертались для отримання дозволу та сертифікату відповідності до Інспекції ДАБК у Херсонській області як забудовники житлових будинків по АДРЕСА_1, АДРЕСА_2 (т.2 11-12, т.3 11-12).
Справу в суді першої інстанції було розглянуто за відсутності відповідачів ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_5 та ОСОБА_4 Із них тільки ОСОБА_2 подала письмові заперечення на позов, в якому просила застосувати позовну давність.
Однак, окремою від рішення суду ухвалою суду від 14.06.2013 року, постановленою у попередньому судовому засіданні, за відповідною заявою прокурора останньому, діючому в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області, було поновлено строк звернення до суду з позовом до Олексіївської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, ОСОБА_2 про визнання недійсним (незаконним) рішення органу місцевого самоврядування та визнання недійсним Державного акту на право власності на земельну ділянку.
Також, окремою від рішення суду ухвалою суду від 25.06.2013 року, постановленою у попередньому судовому засіданні, за відповідною заявою прокурора останньому, діючому в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області, було поновлено строк звернення до суду з позовом до Олексіївської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, ОСОБА_5 про визнання недійсним (незаконним) рішення органу місцевого самоврядування та визнання недійсним Державного акту на право власності на земельну ділянку.
Зазначені ухвали на теперішній час не оскаржені, при апеляційному розгляді справи вказані відповідачі також неодноразово не з'являлися на виклик суду, справу було розглянуто за їх відсутності.
Отже, у даній справі в частині позову до ОСОБА_2 та ОСОБА_5 питання щодо поновлення позовної давності вже вирішено позитивно, а в частині позову до ОСОБА_3 та ОСОБА_4 заяви про застосування позовної давності не подавалися.
Відмовляючи в задоволені позову, суд виходив з того, що вважав дії відповідачів щодо отримання у власність земельних ділянок відповідними ст.118 ЗК України, а рішення органу місцевого самоврядування такими, що прийняті у відповідності до вимог Закону України "Про землеустрій", на підставі проекту землеустрою та відповідно до своїх повноважень.
Однак до такого висновку суд дійшов при неповному з'ясуванню обставин, що мають значення для справи, та неправильному застосуванні норм матеріального і процесуального права, що згідно з вимогами п.п.1 та 4 ст.309 ЦПК України є підставами для скасування рішення суду першої інстанції і ухвалення нового рішення.
Так, п.12 перехідних положень Земельного кодексу України, що був чинним на момент видачі визначених вище рішень Олексіївської сільської ради, встановлено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснювали відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Земельним законодавством (зокрема, ст.122 ЗК України) чітко зазначено розмежування повноважень місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування щодо передачі земель у власність.
Однак, як встановлено у справі і проти цього не заперечував і представник сільської ради, земельні ділянки, передані у власність відповідачам ОСОБА_2 та ОСОБА_5, знаходяться за межами населеного пункту с.Приморське Каланчацького району.
Таким чином, вищезазначеним рішенням Олексіївської сільської ради було надано земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку із земель запасу житлової та громадської забудови із порушенням норм земельного законодавства у частині перевищення повноважень сільської ради. Як наслідок, Олексіївською сільською радою було порушено норми чинного законодавства щодо розпорядження землями державної власності, що призвело до неправомірного одержання земельних ділянок у власність.
Крім того, поза увагою суду залишились доводи, викладені в позові, відносно рішень виконавчого комітету Олексіївської сільської ради щодо надання дозволу на будівництво та встановлення права особистої власності відповідачів ОСОБА_4 і ОСОБА_5 на зазначені вище домоволодіння.
Так, п.п.4,5 п.4 Положення про інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві і Севастополі, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України №317 від 19.11.2007 року Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю ( далі - Інспекції) відповідно до покладених на них завдань видають замовникам та реєструють у встановленому порядку дозвіл на виконання робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, розширення та технічного переоснащення підприємств (далі - будівельні роботи). Забезпечують реалізацію встановленого порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, а також беруть участь у розслідуванні причин аварій на будівництві.
Пунктом 17, 20 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 року №923 визначено, що датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта є дата видачі Інспекцією сертифіката відповідності, який є підставою, зокрема, для оформлення права власності на зазначений об'єкт.
Оскільки відповідачі ОСОБА_5 та ОСОБА_4 не звертались до Інспекції для отримання дозволу на виконання робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту і не отримали сертифікат відповідності, то порушили порядок набуття права власності на нерухоме майно, що є підставою для визнання незаконними спірних рішень виконавчого комітету Олексіївської сільської ради та як наслідок тягнуть за собою недійсність свідоцтв про право власності.
З огляду на наведене колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції як незаконне і необґрунтоване підлягає скасуванню із ухваленням нового рішення про задоволення позову.
Відповідно до ч.3 ст.88 ЦПК України з відповідачів в дохід держави слід стягнути судовий збір - з кожного в розмірі по 172грн.05коп.
.
Керуючись ст.ст.303, 307, 309 ЦПК України, ст.122 та п.12 перехідних положень ЗК України, Положенням про інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Автономній Республіці Крим, областях, мм.Києві і Севастополі, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України №317 від 19.11.2007 року, Порядком прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.10.2008 року №923, колегія суддів, -
В И Р І Ш И Л А:
Апеляційну скаргу заступника прокурора Херсонської області, діючого в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області, - задовольнити.
Заочне рішення Каланчацького районного суду Херсонської області від 15 серпня 2013 року скасувати, ухвалити нове рішення.
Позов прокурора Каланчацького району Херсонської області, діючого в інтересах держави в особі Каланчацької районної державної адміністрації Херсонської області, до Олексіївської сільської ради Каланчацького району Херсонської області, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 і ОСОБА_5 про визнання поважними причини пропущення позовної давності, визнання недійсними (незаконними) рішення, визнання недійсними Державних актів на право власності на земельні ділянки та Свідоцтва про право власності на нерухоме майно - задовольнити.
Визнати недійсними та незаконними рішення Олексіївської сільської ради №102 від 05.12.2008 року в частині надання ОСОБА_2 дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 площею 0,15га із земель запасу житлової та громадської забудови та рішення вказаної ради №116 від 22.04.2008 року в частині затвердження проекту відведення вказаної вище земельної ділянки ОСОБА_2 та виділення їй у приватну власність цієї земельної ділянки;
визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку від 11 червня 2008 року серія ЯД № 742433, виданого на ім'я ОСОБА_2;
повернути земельну ділянку кадастровий номер 6523281300:02:001:0027 по АДРЕСА_1 до земель запасу Олексіївської сільської ради.
Визнати недійсними та незаконними рішення Олексіївської сільської ради №102 від 05.12.2008 року в частині надання ОСОБА_3 дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку по АДРЕСА_1 площею 0,15га із земель запасу житлової та громадської забудови та рішення вказаної ради №116 від 22.04.2008 року в частині затвердження проекту відведення вказаної вище земельної ділянки ОСОБА_3 та виділення їй у приватну власність цієї земельної ділянки;
визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку від 04 липня 2008 року серія ЯД № 742436, виданого на ім'я ОСОБА_3;
повернути земельну ділянку кадастровий номер 6523281300:02:001:0030 по АДРЕСА_1 до земель запасу Олексіївської сільської ради.
Визнати недійсними та незаконними рішення виконавчого комітету Олексіївської сільської ради №33 від 20.11.2008 року "Про надання дозволу на будівництво житлового будинку" та №2 від 20.01.2010 року "Про встановлення права особистої власності на домоволодіння";
визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САС №898532, видане 16.04.2010 року Олексіївською сільською радою на ім'я ОСОБА_4 по АДРЕСА_1.
Визнати недійсними та незаконними рішення виконавчого комітету Олексіївської сільської ради №32 від 20.11.2008 року "Про надання дозволу на будівництво житлового будинку" та №1 від 20.01.2010 року "Про встановлення права особистої власності на домоволодіння";
визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САС №898533, видане 16.04.2010 року Олексіївською сільською радою на ім'я ОСОБА_5 по АДРЕСА_1.
Стягнути в дохід держави судовий збір: з ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 і ОСОБА_5 - з кожного в розмірі по 172грн.05коп.
Рішення набирає законної сили з моменту проголошення і на нього може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом двадцяти днів з моменту його проголошення.
Головуючий:
судді:
Суд | Апеляційний суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2013 |
Оприлюднено | 06.11.2013 |
Номер документу | 34516929 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Херсонської області
Майданік В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні