ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"21" жовтня 2013 р. Справа № 809/1982/13-a
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Грицюка П.П.
при секретарі Ткачук І.М.
за участю:
представників позивача Данилюк Н.В, Мосійчука М.Д., Сеніва О.Ю.,
представника відповідача Рибчич М.Д.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу
за позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Карпатська Кераміка"
до відповідача: Калуської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів в Івано - Франківській області
про визнання протиправними дій в частині нарахування пені в сумі 71178,46 грн.,-
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатська кераміка" (далі - позивач) звернулось з адміністративним позовом до Калуської об'єднаної державної податкової інспекції Івано-Франківської області ДПС про визнання протиправними дій в частині нарахування пені в сумі 71178,46 грн. (а.с. 4-7).
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 19.09.2013 року, в зв'язку з реорганізацією Податкової служби України, допущено заміну відповідача на правонаступника Калуську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління Міністерства доходів та зборів в Івано-Франківській (далі - відповідач) (а.с. 179-180).
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ "Карпатська кераміка" впродовж січня - вересня 2012 року вчасно подавалась податкова звітність та в повному обсязі сплачувались податкові зобов'язання з податку на додану вартість. Враховуючи виправлення самостійно виявлених помилок у вересні 2012 року подані уточнюючі розрахунки податкових зобов'язань з податку на додану вартість. Вважає, що внаслідок таких виправлень змінились показники залишку від'ємного значення попередніх звітних періодів, що не вплинуло на самостійно задекларовані податкові зобов'язання. Позивач також стверджує, що не мав на момент нарахування пені непогашених та узгоджених сум грошового зобов'язання, відповідно вважає нарахування Калуською об'єднаною державною податковою інспекцією пені протиправним.
У судовому засіданні представники позивача підтримали заявлені позовні вимоги в повному обсязі з підстав, викладених у позові.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечив, про що надав письмові заперечення (а.с. 290).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69-72 КАС України, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Карпатська кераміка" 10.10.2012 року звернулось з листом за вих. №285 до Калуської об'єднаної державної податкової інспекції про надання акту звірки по податку на додану вартість за 9 місяців 2012 року з помісячною розшифровкою нарахованих та сплачених сум по вищевказаному податку, а також деталізації нарахованих сум по пені (а.с. 248). У відповідь податковим органом повідомлено про неможливість складання відповідного акту звірки з підстав ненадання позивачем вихідних даних, а надано дані стану розрахунків з бюджетом по платежах згідно карток особових рахунків (а.с. 249-250).
В подальшому, 29.10.2012 року позивач звернувся із листом за вих. №318 про підписання наданого акту звірки, який був підписаний сторонами 02.11.2012 року (а.с.251-252).
Відповідно до даних акту звірки встановлено розбіжності за даними податкового органу та товариства в частині нарахування пені в розмірі 71178,46 грн.
Судом досліджено вказаний акт звірки та розрахунок пені, який наданий представником відповідача в судовому засіданні (а.с. 240).
Встановлено, що розмір пені в сумі 71178,46 грн. складається: з суми нарахованої пені 125,61 грн. за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов'язання за платежем податок на додану вартість, визначеного податковим органом відповідно до податкового повідомлення рішення від 21.06.2011 року №0001082302; пені в розмірі 2225,32 грн. нарахованої на суму заниженого зобов'язання, яке виникло в зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок згідно уточнюючого розрахунку №9058031824 від 24.09.2012 року за липень 2011 року; пені в розмірі 25439,99 грн. нарахованої на суму заниженого зобов'язання, яке виникло в зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок згідно уточнюючого розрахунку №9058031798 від 24.09.2012 року за січень 2012 року; пені в розмірі 16909,68 грн. нарахованої на суму заниженого зобов'язання, яке виникло в зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок згідно уточнюючого розрахунку №9058031799 від 24.09.2012 року за лютий 2012 року; пені в розмірі 26477,86 грн. нарахованої на суму заниженого зобов'язання, яке виникло в зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок згідно уточнюючого розрахунку №9058031783 від 24.09.2012 року за березень 2012 року.
Щодо нарахованої ТОВ "Карпатська кераміка" пені в розмірі 125,61 грн. встановлено, що дана пеня нарахована відповідачем за несвоєчасну сплату узгодженого податкового зобов'язання за платежем податок на додану вартість в сумі 1087,00 грн., визначеного податковим органом відповідно до податкового повідомлення-рішення від 21.06.2011 року №0001082302 (а.с. 238). Представники позивача в судовому засіданні погодились з нарахуванням даної пені та зазначили, що вказане рішення не оскаржувалось, зобов'язання в сумі 1087,00 грн. було узгодженим та своєчасно не сплаченим позивачем. Вказані обставини крім пояснень представників сторін підтверджуються також і матеріалами справи.
З приводу нарахованої пені на суму заниженого зобов'язання, яке виникло в зв'язку з виправленням самостійно виявлених помилок згідно уточнюючих розрахунків від 24.09.2012 року за липень 2011 року, січень, лютий, березень 2012 року судом встановлено наступне.
Згідно з п. 50.1 ст. 50 Податкового кодексу України, у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов'язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.
Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені.
Платник податків, який самостійно виявляє факт заниження податкового зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний, за винятком випадків, установлених пунктом 50.2 цієї статті:
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;
б) або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов'язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п'яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов'язання з цього податку.
Якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період, то штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.
В судовому засіданні досліджено, що 24.09.2012 року ТОВ "Карпатська кераміка" подано уточнюючий розрахунок №9058031824 податкових зобов'язань з податку на додану вартість у зв'язку із виправленням самостійно виявлених помилок за липень 2011 року (а.с. 101-105). Даним розрахунком уточнено показник рядка 25 Декларації з податку на додану вартість за липень 2011 року (а.с. 203-206). Згідно уточнюючого розрахунку сума податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за підсумками поточного звітного (податкового) періоду, з урахуванням залишку від'ємного значення попереднього звітного (податкового) періоду (рядок 18 - рядок 21.1-рядок 23.2), складає 772236,00 грн, тобто з різницею у 22337,00 грн. На суму заниженого зобов'язання ТОВ "Карпатська кераміка" самостійно визначено суму штрафу в розмірі 670,00 грн. (рядок 26).
Крім того, 24.09.2012 року позивачем подано уточнюючий розрахунок №9058031798 податкових зобов'язань з податку на дадану вартість у зв'язку із виправленням самостійно виявлених помилок за січень 2012 року (а.с. 135-139), яким уточнено показник рядка 25 Декларації з податку на додану вартість за січень 2012 року (а.с. 8-10). Позивачем зазначено, що сума податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет складає 483665,00 грн. та самостійно у рядку 26 уточнюючого розрахунку визначено суму штрафу в розмірі 14510,00 грн.
Аналогічні виправлення до рядку 25 позивачем, згідно уточнюючих розрахунків №9058031799 та №9058031783 від 24.09.2012 року (а.с. 140-149), внесено до Декларацій з податку на додану вартість за лютий та березень 2012 року (а.с. 18-33) в сумі 386326,00 грн. і відповідно 732494,00 грн., та в рядку 26 уточнюючого розрахунку самостійно визначено суму штрафу в розмірі 11590,00 грн. і відповідно 21975,00 грн.
Відповідно до п.п. 14.1.162 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.
Згідно п.п. 129.1.2 п. 129.1 ст. 129 ПК України, пеня нараховуєтсья у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (в тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
Відповідно до п.п. 129.1 3 п. 129.1 ст. 129 ПК України, нарахування пені закінчується у день зарахування коштів на відповідний рахунок органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та/або в інших випадках погашення податкового боргу та/або грошових зобов'язань.
Згідно п. 129.4 ст. 129 ПК України, пеня визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження.
З метою виконання статей 129, 130, 131 Податкового кодексу України Наказом Державної податкової адміністрації України від 17.12.2010 року №953, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.12.2010 за № 1350/18645, затверджено Інструкцію про порядок нарахування та погашення пені за платежами, що контролюються органами державної податкової служби (далі - Інструкція №953).
Відповідно до пункту 3 розділу І Інструкції №953, пеня - це сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов'язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.
Згідно з цим пунктом Інструкції №953 також визначено поняття грошового зобов'язання платника податків як суми коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов'язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
За приписами підпункту 2.1.1 пункту 2.1 розділу ІІ Інструкції №953, пеня нараховується після закінчення встановлених Кодексом строків погашення узгодженого грошового зобов'язання на суму податкового боргу.
На підставі підпункту 2.1.2 цього пункту, нарахування пені розпочинається у день настання строку погашення податкового зобов'язання, нарахованого контролюючим органом або платником податків у разі виявлення його заниження на суму такого заниження та за весь період заниження (у тому числі за період адміністративного та/або судового оскарження).
Отже, законодавством пов'язується початок нарахування пені саме із моментом здійснення погашення узгодженого податкового зобов'язання.
Відповідачем у відповідності із п.п. 129.1.2. п. 129.1 ст. 129 ПК України нараховано пеню за весь період заниження податкових зобов'язань та на суми таких занижень.
Поряд з цим, суд не погоджується з твердженнями представників позивача про те, що внаслідок внесених виправлень, згідно вищедосліджених уточнюючих розрахунків, змінились показники залишку від'ємного значення попередніх звітніх періодів, що не вплинуло на самостійно задекларовані податкові зобов'язання.
Так, як встановлено попередньо, уточнюючими розрахунками від 24.09.2012 року №9058031824 №9058031798 №9058031799 та №9058031783 позивачем змінено/уточнено показник рядка 25 Декларації з податку на додану вартість, тобто суму податку на додану вартість, яка підлягає нарахуванню та сплаті в бюджет за підсумками поточного звітного (податкового) періоду, з урахуванням залишку від'ємного значення попереднього звітного (податкового) періоду (рядок 18 - рядок 21.1-рядок 23.2), збільшивши такі показники.
Дані обставини підтверджено зворотнім боком облікової картки платника ТОВ "Карпатська кераміка", згідно якої 24.09.2012 року на суму самостійно виправлених помилок збільшилась сума податку на додану вартість, що підлягає сплаті (а.с. 242-247).
Крім того, зворотнім боком облікової картки платника ТОВ "Карпатська кераміка" підтверджено факт погашення, як вказаних сум самостійно виправлених зобов'язань та штрафних санкцій, так і сум нарахованої пені. Представники позивача з даного приводу вказали, що погашення пені відбулося внаслідок зарахування відповідачем коштів сплачених позивачем в рахунок погашення поточних зобов'язань.
В даному випадку суд вважає необхідним зазначити, що п. 87.9 ст. 87 Податкового кодексу України передбачено, що у разі наявності у платника податків податкового боргу, органи державної податкової служби зобов'язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Спрямування коштів платником податків на погашення грошового зобов'язання перед погашенням податкового боргу забороняється, крім випадків спрямування цих коштів на виплату заробітної плати та єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Слід звернути увагу також на те, що в адміністративному позові позивач посилається на акт камеральної перевірки, яким нараховано дану пеню. Однак, як встановлено в судовому засіданні та не заперечується сторонами, такий акт податковим органом не складався.
Вказані обставини, поряд з вищедослідженими доказами, підтверджують правомірність дій відповідача в частині нарахування позивачу пені в розмірі 71178,46 грн. та спростовують твердження позивача.
Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
Згідно ч.2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем по справі, як суб'єктом владних повноважень, виконано покладеного на нього обов'язку щодо доказування правомірності оскаржуваних дій.
Враховуючи вищенаведене, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги є не обґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
На підставі ст. 124 Конституції України, керуючись ст. ст. 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ,-
ПОСТАНОВИВ:
В задоволенні позову відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку. Відповідно до статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до Львівського апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано.
Суддя: /підпис/ Грицюк П.П.
Постанова складена в повному обсязі 25.10.2013 року.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.10.2013 |
Оприлюднено | 06.11.2013 |
Номер документу | 34541029 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Грицюк П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні