Постанова
від 29.10.2013 по справі 805/12406/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 жовтня 2013 р. Справа №805/12406/13

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови:

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Толстолуцька М.М., при секретарі судового засідання Перовій В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Калінінська»

до

Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області

Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області

про

визнання протиправними та скасування повідомлень суб'єктів владних повноважень, зобов'язання прийняти нове рішення

за участю представників сторін:

від позивача - Устимова Т.В., Кінц В.А. - за довіреністю,

від відповідача 1 - Сухіна І.Ю. - за довіреністю,

від відповідача 2 - Удод В.Є. - за довіреністю,

23.08.2013 Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Калінінська» звернулось до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області, Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області про визнання протиправними та скасування повідомлень суб'єктів владних повноважень, зобов'язання прийняти нове рішення.

У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та просили їх задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечували, просили відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд

В С Т А Н О В И В:

Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Калінінська» звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області, Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області про визнання протиправними та скасування повідомлень суб'єктів владних повноважень, зобов'язання прийняти нове рішення.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги наступним. 31 липня 2013 року він отримав повідомлення про зміну класу професійного ризику виробництва, яким повідомлено, що відповідно до основного виду економічної діяльності - добування кам'яного вугілля КВЕД (ДК 009:2010) 05.10. з 01.01.2013 року йому встановлений 67 клас професійного ризику виробництва (раніше був 41), тому розмір єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування становить 49,7% (раніше був 38%).

Позивачеві 16.01.2013 року, у зв'язку із вступом в дію національного класифікатора України ДК 009:2010 «Класифікація видів економічної діяльності» № 457 від 11.10.2010 року, було присвоєно новий код - 05.10 «Добування кам'яного вугілля», що й стало підставою для винесення відповідачем спірного рішення. Відповідно до вимог законодавства віднесення до класу професійного ризику здійснюється за основним видом економічної діяльності та залежить безпосередньо від ступеня ризику провадження господарської діяльності, клас ризику встановлюється з початку поточного року, а, як вже було зазначено, повідомлення позивач отримав у липні 2013 року. Код 05.10 відноситься як до 41 класу ризику (в частині відкритого видобування кам'яного вугілля) так і до 67 класу ризику (крім відкритого видобування кам'яного вугілля). Оскільки діяльність позивача не пов'язана з підземним видобуванням кам'яного вугілля, не з відкритим видобуванням кам'яного вугілля та зміна коду КВЕД не створює само по собі прав чи обов'язків для підприємства, не тягне жодних правових наслідків, він повинен мати 41-й клас професійного ризику.

Крім цього, відповідачем був порушений порядок зміни класу ризику оскільки у супереч вимогам законодавства, відповідач не провів перевірку позивача щодо достовірності поданих ним відомостей про види економічної діяльності, первинні бухгалтерські документи, на підставі яких перевіряється вид економічної діяльності, заявлений позивачем, не досліджувалися, акт перевірки не складався.

Відповідач 1 заперечував проти задоволення позовних вимог та зазначив наступне. Оскільки відповідачеві відповідно до законодавства надано право змінювати клас професійного ризику виробництва, що й було зроблено у відношенні позивача, то Управлінням Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області позивачеві було надіслано повідомлення про зміну розміру єдиного внеску саме: відповідно до зміненого класу ризику на 67 розмір єдиного внеску складає 49,7 %.

Відповідач 2 заперечує проти позову та посилається на наступне. 25 січня 2013 року позивачем було подано відомості розподілу за 2012 рік із зазначенням основного виду діяльності - добування кам'яного вугілля (КВЕД 05.10). Таким чином, позивачеві був змінений 41 клас професійного ризику на 67 з 01.01.2013 року на підставі зазначених відомостей тобто з початку поточного року. Крім цього, основним видом діяльності позивача є збагачення вугілля. Розділ 05 КВЕД «Добування кам'яного та бурого вугілля» розбито на дві групи - 05.10 «Добування кам'яного вугілля» та 05.20 «Добування бурого вугілля» і включає в себе підземне та відкрите добування твердого мінерального палива та діяльність, необхідну для одержання продукції, придатної для реалізації. Оскільки позивач віднесений до КВЕД 05.10 та його основний вид діяльності не пов'язаний з відкритим видобуванням кам'яного вугілля, тому у відповідача не було правових підстав відносити позивача до 41 класу професійного ризику виробництва.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази та заслухавши пояснення осіб, які приймають участь у справі, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Позивач - Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Калінінська» - зареєстрований у якості юридичної особи Виконавчим комітетом Горлівської міської ради 30.01.1992 року за номером 12561050021000109, ідентифікаційний код 00176489, що підтверджується довідкою АБ № 455569 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.

Відповідно до вказаної довідки видом діяльності позивача за КВЕД - 2010 є: 05.10 «Добування кам'яного вугілля»; 19.20 Виробництво продуктів нафтоперероблення; 46.71 Оптова торгівля твердими, рідкими, газоподібним паливом і подібними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 56.29 Постачання інших готових страв.

Відповідно до повідомлення про взяття на облік № 2256 позивача віднесено до 41 класу професійного ризику виробництва та розмір страхового тарифу на державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання з 01.01.2006 року становить 1,9 у відсотках до фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, які підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб.

17.07.2013 року відповідачем 2 прийнято повідомлення про зміну класу професійного ризику виробництва № 1561, згідно із яким позивача віднесено до 67 класу професійного ризику виробництва відповідно до основного виду економічної діяльності та розмір єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування змінено з 1 січня 2013 року становить 49,7 %.

22.07.2013 року відповідачем 1 прийнято повідомлення про зміну класу професійного ризику виробництва № 111, яким позивача повідомлено, що з 01.01.2013 року його віднесено до 67 класу професійного ризику виробництва відповідно до основного виду економічної діяльності «Добування кам'яного вугілля», КВЕД 05.10, розмір єдиного внеску відповідно до класу професійного ризику виробництва - 49,7%.

Правовідносини, що виникли між сторонами регулюються Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (надалі - Закон № 1105), Порядком віднесення страхувальників до класу професійного ризику виробництва з урахуванням виду їх економічної діяльності та проведення перевірок достовірності поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний), який затверджений Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 30.11.2010 N 30 (надалі - Порядок), Порядком визначення класу професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2012 р. N 237 (надалі - Порядок № 237) та Національним класифікатором України № ДК 009:2010, який затверджений наказом № 457 Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики (надалі - ДК 009:2010).

Відповідно до ст. 47 Закону № 1105 визначення класу професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності здійснюється Фондом соціального страхування від нещасних випадків у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Розмір страхового внеску підприємства залежить від класу професійного ризику виробництва, до якого належить підприємство за видом економічної діяльності. У разі якщо страхувальник провадить свою діяльність за декількома видами економічної діяльності, віднесення підприємства до класу професійного ризику виробництва здійснюється за основним видом його економічної діяльності.

У разі зміни виду економічної діяльності підприємства Фонд соціального страхування від нещасних випадків відповідно змінює належність цього підприємства до класу професійного ризику виробництва. Зміна класу професійного ризику здійснюється один раз на рік за результатами роботи страхувальника за минулий календарний рік. Новий клас професійного ризику встановлюється з початку поточного року.

Крім цього, з 01 січня 2012 року набрав чинності ДК 009:2010.

Відповідно до вказаного класифікатора основний вид економічної діяльності - це визначальна ознака у формуванні та стратифікації сукупностей статистичних одиниць для проведення державних статистичних спостережень. Органи державної статистики розраховують основний вид економічної діяльності на підставі даних державних статистичних спостережень відповідно до статистичної методології за підсумками діяльності підприємств за рік.

Пп. 05.10 р. 5 «Добувна промисловість і розроблення кар'єрів» передбачений такий вид діяльності як добування кам'яного вугілля.

Відповідно до п. 2 Порядку №237 клас професійного ризику виробництва - рівень виробничого травматизму і професійних захворювань за видами економічної діяльності, що визначає ступінь вірогідності втрати професійної працездатності або смерті працівника під час виконання трудових обов'язків, з урахуванням результатів аналізу показників виробничого травматизму і професійних захворювань, а також обсягів видатків Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, пов'язаних із забезпеченням загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Таким чином, відповідач 2 повинен визначати клас професійного ризику виробництва перш за все за рівнем виробничого травматизму і професійних захворювань на відповідному підприємстві, з урахуванням того, що використання самого КВЕД здійснюють користувачі за власними правилами.

Згідно із Порядком №237 до 41 класу ризику відноситься в тому числі за ДК 009:2010, п. 05.10 - Добування кам'яного вугілля (в частині відкритого видобування кам'яного вугілля), до 67 класу ризику відноситься, також за ДК 009:2010, п. 05.10 - Добування кам'яного вугілля (крім відкритого видобування кам'яного вугілля).

Таким чином, істотною обставиною для визначення 41 чи 67 класу ризику є перш за все спосіб видобування вугілля, а саме відкрите чи підземне.

Під час розгляду справи судом було встановлено, що позивач не здійснює підземне видобування кам'яного вугілля, а лише здійснює збагачення вже добутого вугілля, вказані обставини підтверджуються також тим, що за результатами атестації робочих місць на підприємстві позивача встановлено право працівників на пільгове пенсійне забезпечення за списком № 2.

Крім цього, як вже зазначалося, в самому п. 05.10 - Добування кам'яного вугілля ДК 009:2010 не дається розшифрування поняття - добування кам'яного вугілля, що не дає змоги віднести чи не віднести такий вид діяльності до відповідного підкласу.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади й органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.

Таким чином Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області, прийшло до хибного висновку стосовно віднесення позивача саме до 67 класу ризику.

Крім цього, п. 3.4 Порядку встановлено, що віднесення страхувальника до класу професійного ризику виробництва здійснюється згідно з Класифікацією галузей економіки та видів робіт за професійним ризиком виробництва.

Відповідно до п. 3.2. Порядку у разі якщо страхувальник провадить свою діяльність за декількома видами економічної діяльності, віднесення підприємства до класу професійного ризику виробництва здійснюється за основним видом його економічної діяльності.

Як вже зазначалося, клас ризику залежить безпосередньо від ступеня ризику провадження господарської діяльності та визначається відповідно до Порядку № 237.

Згідно із п. 3.10 Порядку страхувальники один раз на рік до 25 січня року, наступного за звітним, подають до робочих органів виконавчої дирекції Фонду за місцезнаходженням (місцем проживання) відомість розподілу чисельності працівників, річного фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за видами економічної діяльності (далі -відомість розподілу) за формою згідно з додатком 5 до цього Порядку.

Робочими органами виконавчої дирекції Фонду щорічно, на підставі відомості розподілу, здійснюється перегляд з початку поточного року належності страхувальника до класу професійного ризику виробництва за основним видом економічної діяльності.

У разі зміни основного виду економічної діяльності за даними відомості розподілу, що тягне за собою зниження класу професійного ризику виробництва, робочим органом виконавчої дирекції Фонду здійснюється перевірка страхувальника щодо достовірності поданих ним відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний).

У разі прийняття рішення щодо зміни класу професійного ризику виробництва на підставі даних відомості розподілу або за результатами перевірки робочий орган виконавчої дирекції Фонду надсилає відповідному органу Пенсійного фонду повідомлення про зміну класу професійного ризику виробництва із зазначенням розміру єдиного внеску, встановленого статтею 8 Закону про єдиний внесок, і дати зміни класу професійного ризику виробництва за формою згідно з додатком 4 до цього Порядку.

Вид економічної діяльності, заявлений страхувальником як основний, перевіряється на підставі даних первинних бухгалтерських документів, відомості розподілу і звіряється з даними форми державного статистичного спостереження N 1-підприємництво (річна) "Звіт про основні показники діяльності підприємства", затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 30.08.2010 року № 365, за відповідний минулий рік або іншими звітами в разі, якщо страхувальник дану статистичну форму не складає.

Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області дійшло висновку про необхідність підвищення класу ризику позивачу, на підставі поданої останнім 25 січня 2013 року відомості розподілу за 2012 рік із зазначенням основного виду діяльності - добування кам'яного вугілля (КВЕД 05.10), про що він вказує в своїх запереченнях. У вказаній відомості за поясненнями відповідача, питома вага середньооблікової кількості штатних працівників за відповідним видом економічної діяльності в загальній середньообліковій кількості штатних працівників становить 100%, питома вага обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг) за відповідним видом економічної діяльності в загальному обсязі реалізовано продукції (робіт, послуг) також становить 100%.

Тобто, Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області не взято до уваги, що з вищевказаної відомості не вбачається зміна основного виду економічної діяльності позивача, що суперечить вимогам п. 3.10 Порядку № 30.

Згідно ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Таким чином, відповідачем не доведена наявність правових підстав для зміни позивачеві класу професійного ризику з 41-го на 67-й.

Приймаючи до уваги встановлені судом обставини, що свідчать про незаконність дій відповідача при прийнятті спірного повідомлення щодо зміни позивачеві класу ризику, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Враховуючи вищевикладене та керуючись Конституцією України, Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", Порядком віднесення страхувальників до класу професійного ризику виробництва з урахуванням виду їх економічної діяльності та проведення перевірок достовірності поданих страхувальниками відомостей про види економічної діяльності (у тому числі основний), затвердженим Постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 30.11.2010 N 30, Порядком визначення класу професійного ризику виробництва за видами економічної діяльності, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 2012 р. N 237, Національним класифікатором України № ДК 009:2010, який затверджений наказом № 457 Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики, ст.122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги Публічного акціонерного товариства «Центральна збагачувальна фабрика «Калінінська» до Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області, Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у Калінінському районі м. Горлівки Донецької області визнання протиправними та скасування повідомлень суб'єктів владних повноважень, зобов'язання прийняти нове рішення - задовольнити частково.

Скасувати Повідомлення Управління пенсійного Фонду України у Калінінському районі м. Горлівки про зміну класу професійного ризику виробництва від 22.07. 2013 № 111.

Скасувати Повідомлення Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області від 17.07.2013 № 1561.

Зобов'язати Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Калінінському районі м. Горлівки Донецької області віднести Публічне акціонерне товариство «Центральна збагачувальна фабрика «Калінінська» до 41 класу професійного ризику виробництва.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Постанову прийнято у нарадчій кімнаті та проголошено її вступну та резолютивну частини 29 жовтня 2013 року.

Повний текст постанови виготовлено 04 листопада 2013 року.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Толстолуцька М.М.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2013
Оприлюднено07.11.2013
Номер документу34591736
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/12406/13-а

Ухвала від 18.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 11.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 18.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 17.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 12.11.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 22.09.2015

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Толстолуцька М.М.

Ухвала від 01.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Мороз В.Ф.

Ухвала від 11.12.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 15.11.2013

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок М.Г.

Ухвала від 03.10.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Толстолуцька М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні