Рішення
від 23.03.2009 по справі 29/7-09-295
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

29/7-09-295

          

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" березня 2009 р.Справа  № 29/7-09-295

За позовом   Одеської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок;  

     

до відповідача Одеське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України  

   

про визнання незаконним і скасування рішення  

Суддя   Аленін О.Ю.

Представники:

Від позивача: Авдеенко В. І. за довіреністю;

Від відповідача:Тітова Л. О. за довіреністю;

          СУТЬ СПОРУ:  Одеська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок звернулась до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, в якій просить на період розгляду справи господарським судом призупинити дію оскаржуємого рішення від 25.12.2008р. за № 60-рш по справі № 51-02/2008, яка відкрита Адміністративною колегією Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного відділення Антимонопольного комітету України, визнати незаконним і скасувати  рішення від 25.12.2008р. за № 60-рш по справі № 51-02/2008, яка відкрита Адміністративною колегією Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного відділення Антимонопольного комітету України.

          Представник відповідача представив відзив на позовну заяву, в якому проти позовних вимог заперечує, посилаючись на те, що Одеське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України має повноваження щодо проведення перевірки громадської організації, а також виконало всі попередні заходи щодо її проведення з дотриманням норм конкурентного законодавства.

          У судовому засіданні 09.02.09р. оголошувалися перерви до  16.02.09р., до 16.03.09р., до 23.03.09р. відповідно до вимог ст. 77 ГПК України.

          23.03.09р. представник позивача надав уточнення позовних вимог за № 6945(вх.), в якому просить визнати незаконним і скасувати  рішення від 25.12.2008р. за № 60-рш по справі № 51-02/2008, яка відкрита Адміністративною колегією Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного відділення Антимонопольного комітету України.

          Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши представників сторін, оцінивши докази які мають значення для справи, - суд встановив:

Адміністративна колегія Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України прийняла рішення № 60-р від 25.12.08р.  по  справі     № 51-02/2008 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції  та накладення штрафу" відносно Одеської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок. Даним рішенням визнано, що дії Одеської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок, які полягають у створенні перешкод працівникам Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України у проведенні перевірки шляхом відмови надання необхідних документів та матеріалів, необхідних для переевірки, що є, на думку, відповідача порушенням  законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим п. 16 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді створення перешкод працівникам територіального відділення Антимонопольного комітету України у проведенні перевірки.

За вчинення даного порушення, зазначеного у п. 1 вищевказаного рішення, на підставі ч. 2 ст. 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції", на позивача був накладений штраф у розмірі 14 100 грн., що становить один відсоток від доходу за 2007 рік.

        Вважаючи дії працівників Територіального відділення незаконними, позивач  звернувся із позовом до господарського суду Одеської області, в якому просить визнати незаконним і скасувати  рішення від 25.12.2008р. за № 60-рш по справі № 51-02/2008, яка відкрита Адміністративною колегією Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного відділення Антимонопольного комітету України.

У позовній заяві позивач зазначає, що листом за вих. № 2057-02/2008р. від 26.11.08 р., Одеське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України сповістило Одеську обласну організацію Українського товариства мисливців і рибалок про майбутню перевірку й забовязало представити попередньо перелік документів. Позивач направив відповідачеві лист, в якому вказує на те, що Одеська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок є суспільною неприбутковою організацією і не має ніякого відношення до питань як економіки країни, так і економічної конкуренції в Україні.

08.12.2008р. до позивача прибули працівники Територіального відділення Антимонопольного комітету України з метою проведення перевірки виконання вимог законодавства про захист економічної конкуренції при наданні послуг з видачі дозволів на рибний лов і полювання. Позивачем було відмовлено у допуску для проведенні перевірки  працівникам Територіального відділення. На підставі даного факту відповідачем було відкрито справу за № 51 - 02/2008 про порушенням  законодавства про захист економічної конкуренції у вигляді створення перешкод працівникам територіального відділення Антимонопольного комітету України у проведенні перевірки.

Як свідчать матеріали справи № 29/7-09-295 позивач звертався в окружний адміністративний суд м. Одеси з адміністративним позовом, у якому просив визнати дії територіального відділення Антимонопольного комітету незаконними. Однак, незважаючи на те, що копія адміністративного позову була спрямована відповідачу, адміністративна колегія розглянула справу за № 51-02/2008 та на підставі ч.2 ст. 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції»наклало на позивача штраф у розмірі 14000 грн.

          Статтею 25  Закону України "Про об'єднання громадян" передбачено, що державний контроль за діяльністю об'єднань громадян здійснюється державними органами у порядку, передбаченому законодавством України. Органи, що проводять легалізацію об'єднань громадян, здійснюють контроль за додержанням ними положень статуту. Представники цих органів мають право бути присутніми на заходах, що проводяться об'єднаннями громадян, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Нагляд за виконанням та додержанням законності об'єднаннями громадян здійснюють органи прокуратури. Контроль за джерелами та розмірами надходжень, сплатою податків об'єднаннями громадян здійснюють відповідно фінансові органи та органи державної податкової інспекції.

          Вичерпний перелік штрафних санкцій що застосовуються до суспільних неприбуткових організацій встановлений ст. 28 Закону України „Про об'єднання громадян": за порушення законодавства до об'єднання громадян можуть бути застосовані такі стягнення: попередження; штраф; тимчасова заборона (зупинення) окремих видів діяльності; тимчасова заборона (зупинення) діяльності; примусовий розпуск (ліквідація).

          Із статуту позивача вбачається, що Одеська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок є громадською організацією та зареєстрована відповідно до Закону України "Про об"єднання громадян" управлінням юстиції 03 січня 19997 року, свідоцтво про реєстрацію об"єднання громадян № 126.

          Згідно ст. 1 Закону України „Про об'єднання громадян" об'єднанням громадян є добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод. Об'єднання громадян, незалежно від назви (рух, конгрес, асоціація, фонд, спілка тощо) відповідно до цього Закону визнається політичною партією або громадською організацією. Дія цього Закону не поширюється на релігійні, кооперативні організації, об'єднання громадян, що мають основною метою одержання прибутків, комерційні фонди, органи місцевого та регіонального самоврядування (в тому числі ради і комітети мікрорайонів, будинкові, вуличні, квартальні, сільські, селищні комітети), органи громадської самодіяльності (народні дружини, товариські суди тощо), інші об'єднання громадян, порядок створення і діяльності яких визначається відповідним законодавством.

          Відповідно до  абзацу "б" п. 7.11.1, п. 7.11 ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств"  громадські організації відносяться до неприбуткових установ та організацій.

          Частиною 1 статті 24  Закону України „Про об'єднання громадян"  передбачено, що з метою виконання статутних завдань і цілей зареєстровані об'єднання громадян можуть здійснювати необхідну господарську та іншу комерційну діяльність шляхом створення госпрозрахункових установ і організацій із статусом юридичної особи, заснування підприємств в порядку, встановленому законодавством.

          Державний контроль за діяльністю об"єднання громадян здійснюється державними органами  у порядку, передбаченому законодавством України, до яких відповідно до ст. 25 Закону України „Про об'єднання громадян"  відносяться органи, що проводять легалізацію об"єднань громадян в частині додержання ними положень статуту, органи прокуратури, які в свою чергу здійснюють нагляд за виконанням та додержанням законності об"яднаннями громадян та фінансові органи та органи державної податкової інспекції, що тздійснюють контрль за джерелами та розмірами надходжень, сплатою податків об"єднань громадян.

          Частиною 1 статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що економічна конкуренція (конкуренція) це змагання між суб'єктами господарювання з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг над іншими суб'єктами господарювання, внаслідок чого споживачі, суб'єкти господарювання мають можливість вибирати між кількома продавцями, покупцями, а окремий суб'єкт господарювання не може визначати умови обороту товарів на ринку.

          Таким чином, враховуючи викладене та позицію, викладену у листі за вих. № 06-10196/14763-06-34-174 від 17.12.08р. Головного управління юстиції в Одеській області, наявного у матеріалах справи, суд доходить до висновку, що Одеська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок є громадською організацією і не може бути учасником ринкових правовідносин.  

Статтею 1 Закону України „Про антимонопольний комітет України"  встановлено, що антимонопольний комітет України є державним органом зі спеціальним статусом, метою діяльності якого є забезпечення державного захисту конкуренції в підприємницькій діяльності і у сфері державних закупівель. З даного визначення вбачається, що сфера діяльності антимонопольного комітету поширюється винятково на сферу підприємницької діяльності. Проте, слід зазначити, що Одеська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок не являється суб'єктом підприємницької діяльності.               Як вбачається з розпорядження відповідача, справу щодо Одеської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок відкрито на підставі пункту 16 ст. 50 Закону України „Про захист економічної конкуренції". Однак, на думку суду, норми даного закону не регулюють правовідносини, що виникли між сторонами, оскільки суспільна, неприбуткова організація не може вплинути на економічну конкуренцію в Україні.

Пунктом 1 ст. 2 Закону Украйні „Про захист єкономичної конкуренції" встановлено, що законом регулюються відносини органів державної влади, органів місцевого самоврядування органів адміністративно-господарського керування й контролю із суб'єктами господарювання,- суб'єктів   господарювання  з   іншими   суб'єктами  господарювання, зі  споживачами,  іншими юридичними й фізичними особами у зв'язку з економічною конкуренцією".

Пунктом 2 ст. 2 Закону України „Про захист єкономичної конкуренції'" визначено, що: цей закон застосовується до відносин, які впливають або можуть вплинути на економічну конкуренцію на території України.

Відповідно до чинного законодавства України та, зокрема, абзацу 2 ст. 8 Закону України "Про об'єднання громадян"  -  втручання державних органів і службових осіб у діяльність об'єднань громадян, так само як і втручання об'єднань громадян у діяльність державних органів, службових осіб і в діяльність інших об'єднань громадян, не допускається, крім випадків, передбачених Законом. За змістом рішення Конституційного суду України по справі за № 1-17/2001 від 23 травня 2001р. втручання державних органів та службових осіб у діяльність об'єднань громадян не допускається, крім випадків, передбачених цим Законом. Заборона втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню діяльність політичних партій та їх місцевих осередків, крім випадків, передбачених зазначеним Законом, міститься також в нормативних приписах частини третьої статті 4 Закону України "Про політичні партії в Україні". Об'єднання громадян діє на основі закону, статуту, положення (стаття 13 Закону України "Про об'єднання громадян"). Тобто внутрішня організація, взаємовідносини членів об'єднань громадян, їх підрозділів, статутна відповідальність членів цих об'єднань регулюються корпоративними нормами, встановленими самими об'єднаннями громадян, які базуються на законі; визначаються питання, які належать до їх внутрішньої діяльності або виключної компетенції і підлягають самостійному вирішенню. Отже, втручання органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб у здійснювану в рамках закону діяльність об'єднань громадян не допускається. У разі виникнення спору щодо порушення об'єднаннями громадян, їх посадовими і службовими особами прав і свобод громадянина останній має право на підставі статті 55 Конституції України звернутись за їх захистом до суду.   

Заперечуючи проти пред"явлених позовних вимог, відповідач посилається на те, що   Одеська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок бере участь у ринкових відносинах, оскільки представляє платні послуги по полюванню й аматорському рибальству шляхом реалізації споживачам-громадянам відстрільних карток і ліцензій і інших дозвільних документів відносно любительського рибальства. При цьому відповідач посилається на положення статті 17 Закону України „ Про мисливське господарство й полювання", а також пп. 4.1 „Правил любительского і спортивного рибальства".

Проте, зазначені доводи судом відхиляються, оскільки у відповідності із абзацами 5, 6 статті 17 Закону України „ Про мисливське господарство й полювання" та підпункту 4.1 „Правил любительського й спортивного рибальства" ліцензії й відстрільні картки не реалізуються, а видаються мисливцям. Згідно абзацу 4 підпункта 4.1 „Правил любительського і спортивного рибальства" іншим громадянам - громадські організації видають аматорові платну відловлювальну картку.  

Таким чином, за змістом наведених норм, законодавець дорівнює видачу відстрільних карток до одноразової сплати членських внесків, а не до реалізації послуг.

Дослідивши матеріали справи, судом встановлено, що штраф відповідачем накладений не на дохід від виробничої діяльності, а на дохід, що надійшов від членських внесків, який не оподатковується  державою податком. Даний факт підтверджується копією податкового звіту про використання коштів неприбуткової організації - Одеської обласної організації УТМР за 2007 рік та копія звіту "Про суми в оподаткуванні юридичних осіб та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності" Одеської обласної організації УТМР за 2007 рік.

На підставі вищевикладеного суд вважає, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджуються матеріалами справи та підлягають задоволенню у повному обсязі.  

Витрати по сплаті державного мита та ІТЗ судового процесу за рахунок відповідача, відповідно до вимог ст.ст. 44, 49 ГПК України.    

Керуючись  ст. ст. 44, 49,  ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.  Позов задовольнити повністю.

2.  Визнати незаконним і скасувати  рішення від 25.12.2008р. за № 60-рш по справі  № 51-02/2008, яка відкрита Адміністративною колегією Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного відділення Антимонопольного комітету України.

3.  Стягнути з  Одеського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України  (65107, м. Одеса, вул. Канатна, 83) на користь Одеської обласної організації Українського товариства мисливців і рибалок (65005 м. Одеса, вул. Степова, 58, код 03928381)  державне мито  85 грн. та  118 грн. за ІТЗ судового процесу.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 85 ГПК України.

             Наказ видати згідно ст. 116 ГПК України.

Суддя                                                                                       Аленін О.Ю.

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення23.03.2009
Оприлюднено05.05.2009
Номер документу3465940
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —29/7-09-295

Ухвала від 11.05.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 30.03.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 01.03.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Постанова від 22.09.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 26.01.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

Ухвала від 03.07.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Селіваненко В.П.

Ухвала від 26.05.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мирошниченко М.А.

Рішення від 23.03.2009

Господарське

Господарський суд Одеської області

Аленін О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні