Ухвала
від 29.10.2013 по справі 825/2667/13-а
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 825/2667/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Житняк Л.О. Суддя-доповідач: Романчук О.М

У Х В А Л А

Іменем України

29 жовтня 2013 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Головуючого: Романчук О.М.,

Суддів: Глущенко Я.Б.,

Шелест С.Б.,

при секретарі Воронець Н.В.

розглянувши в судовому засіданні в місті Києві апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції в Чернігівській області на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2013 року у справі за адміністративним позовом Борзнянського міжрайонного управління водного господарства до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області, за участю третьої особи Служби автомобільних доріг у Чернігівській області про визнання дій неправомірними та скасування пунктів вимоги, -

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом, який пізніше був уточненим, до Державної фінансової інспекції в Чернігівській області, третя особа - Служба автомобільних доріг у Чернігівській області, про визнання незаконним та скасування п. 4 вимоги Борзнянської МДФІ від 26.06.2013 року № 3-18/725 щодо усунення виявлених ревізією порушень в частині незаконного списання майна на суму 840 088,00 грн.

Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2013 року адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з вказаною постановою суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати постанову суду та прийняти нову про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції було встановлено, що відповідно до п. 2.20 Плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції України на І квартал 2013 року та на підставі направлень від 25.03.2013 року № 24, 25, 26, виданих начальником Борзнянської МДФІ Варзагер І.В., головним держфінінспектором Дмитрик Н.І. проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності Борзнянського МУВГ за період з 01.07.2010 року по 31.12.2012 року.

В ході проведення ревізії виявлено ряд порушень чинного законодавства з боку Борзнянського МУВГ, які були викладені в акті ревізії від 31.05.2013 року № 3-24/8, що підписаний в.о. начальника Борзнянського МУВГ Коросташовець С.М. та головним бухгалтером Горовенко Н.М. із запереченнями.

Вибірковою ревізією дотримання законодавства при списанні (відчуженні) необоротних активів та запасів за 2011 рік встановлено, що відповідно до наказу Державного комітету України по водному господарству від 14.04.2011 року № 48-б, наказу Деснянського басейнового управління водних ресурсів від 15.04.2011 року № 32, наказу Ніжинського МУВГ від 20.04.2011 року № 28-О з метою уникнення подвійного обліку з Службою автомобільних доріг у Чернігівській області з балансу управління та з-під звіту начальників експлуатаційних дільниць списано наступні мостові переходи:

- міст автомобільний на о/с «Доч-Гали» р. Доч МК ПК 370+50, 1969 року введення в експлуатацію, інв. № 10330022(4), первісною вартістю 232 221,00 грн., сума нарахованого зносу - 190 636,00 грн., залишкова вартість - 41 585,00 грн.;

- міст автомобільний на о/с «Млинок»" р. Смолянка МК ПК 238+00, 1976 року введення в експлуатацію, інв. № 10330034(1), первісною вартістю 198 053,00 грн., сума нарахованого зносу - 144 744,00 грн., залишкова вартість - 53 309,00 грн.;

- міст автомобільний на о/с «Доч-Гали» р. Доч МК ПК 235+50, 1987 року введення в експлуатацію, інв. № 10330022(2), первісною вартістю 136 161,00 грн., сума нарахованого зносу - 109 109,00 грн., залишкова вартість - 27 052,00 грн.;

- міст автомобільний на о/с «Доч-Гали» р. Доч МК ПК 177+00, 1973 року введення в експлуатацію, інв. № 10330022(1), первісною вартістю 273 653,00 грн., сума нарахованого зносу - 225 750,00 грн., залишкова вартість - 47 903,00 грн.

Відповідно до наданої до ревізії наявної документацій, а саме: актів приймання-передачі в експлуатацію завершеної частини реконструкції осушувальної системи «Млинок-ІІ черга», на думку держфінінспектора, в цілісний майновий комплекс входять 2 мости. Таким чином, Борзнянською МДФІ встановлено, що один міст залишено на балансі Борзнянського МУВГ, а один списано. На мости о/с «Доч-Гали» документи не надані.

Згідно акту ревізії відповідно до вимог наказу Державного казначейства України від 29.11.2010 року № 447 «Про затвердження типової інструкції про порядок списання майна бюджетних установ» підставою для списання є лише: непридатність для подальшого користування, майно виявлене в результаті інвентаризації, морально застаріле; пошкоджене в результаті аварії і є неможливим або економічно недоцільним для використання. Тобто, на думку Борзнянської МДФІ, причина подвійного обліку з іншою установою не може служити підставою для списання майна.

При дослідженні даних бухгалтерського обліку Борзнянського МУВГ в акті ревізії зазначено, що актів приймання-передачі або будь-яких інших документів, які б засвідчували прийняття мостових переходів Службою автомобільних доріг у Чернігівській області від Борзнянського МУВГ до ревізії не надано.

В акті ревізії вказано, що на запит ДФІ в Чернігівській області, Службою автомобільних доріг у Чернігівській області підтверджено, що за період, що підлягав ревізії, від Борзнянського МУВГ мостові переходи не приймались. В ході проведення зустрічної звірки в Службі автомобільних доріг у Чернігівській області встановлено, що актів приймання-передачі мостових переходів від Борзнянського МУВГ до зустрічної звірки не надано.

Зустрічною звіркою встановлено, що на балансі Служби автомобільних доріг у Чернігівській області рахуються автомобільні дороги державного значення та місцевого значення (обласні та районні). В обліку Служби автомобільних доріг у Чернігівській області вартість доріг відображена в розрізі її елементів (зупинки, павільйони, дорожні знаки, мости тощо).

Як зазначено в акті ревізії, в обліку Служби автомобільних доріг у Чернігівській області елементи автомобільних доріг - мости, відображено у загальній їх кількості, загальній протяжності із відображенням загальної первісної та залишкової вартості. Інвентарний номер мостів відповідає інвентарному номеру автомобільної дороги. Всі автомобільні дороги (з урахуванням їх елементів) зареєстровано в Фонді державного майна України з присвоєнням відповідного реєстрового номеру.

При цьому, в обліку Служби автомобільних доріг у Чернігівській області відображено загальну кількість та протяжність мостів, що знаходяться на відповідній автомобільній дорозі, без деталізації їх за ознаками.

В акті ревізії наголошено на тому, що п.7 доручення Прем'єр-міністра України, за підсумками робочої поїздки до Чернігівської області 12.10.2010 року було доручено опрацювати питання щодо передачі мостових переходів на баланс Служби автомобільних доріг, а не списання їх вартості. Проте, дані мостові переходи по бухгалтерському обліку були списані у вартісному та кількісному виразі.

Враховуючи вищевикладене, Борзнянська МДФІ прийшла до висновку, що списання мостових переходів з балансу Борзнянского МУВГ на загальну суму 840 088,00 грн. проведено безпідставно (за відсутності події передачі засвідченої відповідними первинними документами), що є порушенням п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», де зазначено що передача активів оформлюється актом приймання-передачі, п. 6.4, п. 6.6 наказу Державного казначейства України від 17.07.2000 року № 64 «Про затвердження Інструкції з бухгалтерського обліку необоротних активів бюджетних установ» та п. 24 наказу Держводагенства України від 29.01.2008 року № 8 Інструкції про списання об'єктів державної власності, бюджетних установ, організацій, підприємств, які належать до сфери управління Держводгоспу, яка діяла у відповідний період.

Також, в акті ревізії зазначено, що вищевказані мостові переходи по бухгалтерському обліку Борзнянського МУВГ рахувалися в складі цілісного майнового комплексу меліоративних систем управління водного господарства, а отже, в порушення вимог пп. «а» п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» Борзнянським МУВГ без дозволу Кабінету Міністрів України та без виділення їх в окрему облікову одиницю незаконно відчужено майно на користь об'єктів державної форми власності, оскільки відповідно до п. 2, п. 4 вищевказаної постанови списання нерухомого майна, яке входить до складу цілісних майнових комплексів навіть після виділення його в окрему облікову одиницю здійснюється з дозволу Кабінету Міністрів України.

Враховуючи вказані порушення, керуючись п. 7 ст. 10 Закону України від 26.01.1993 року № 2939-ХІІ «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», Борзнянською МДФІ пред'явлено до Борзнянського МУВГ вимоги щодо усунення виявлених ревізією порушень від 26.06.2013 року № 3-18/725 із встановленням строку для вжиття заходів з виконання до 05.08.2013 року, відповідно до спірного п. 4 вимагається вжити заходів щодо поновлення в бухгалтерському обліку мостових переходів на суму 840 088,00 грн. відповідно до чинного законодавства.

Позивач не погоджуючись з такою вимогою відповідача, звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно пункту 7 доручення Прем'єр-міністра України від 18.10.2010 року № 62935/0/1-10, за підсумками робочої поїздки до Чернігівської області 12.10.2010 року, Деснянським басейновим управлінням водних ресурсів, якому підпорядковане Борзнянське МУВГ, спільно з Службою автомобільних доріг у Чернігівській області, проводилось опрацювання питання передачі на баланс Служби автомобільних доріг у Чернігівській області мостових переходів на дорогах загального користування, які перебувають на балансі водогосподарських організацій Деснянського басейнового управління водних ресурсів, в т.ч. й Борзнянського МУВГ.

Під час опрацювання вищевказаного питання Борзнянським МУВГ було виявлено, що деякі мостові переходи перебувають на подвійному бухгалтерському обліку, а саме: у водогосподарських організаціях Деснянського басейнового управління водних ресурсів та в Службі автомобільних доріг у Чернігівській області.

Встановлений перелік мостів на меліоративних системах області, які знаходяться одночасно в переліках Служби автомобільних доріг у Чернігівській області та Деснянського басейнового управління водних ресурсів, підтверджується зазначеним переліком та довідкою про мости на меліоративних системах області, які знаходяться на балансі в Службі автомобільних доріг у Чернігівській області, від 24.11.2010 року № 1502/05 (а.с.23-25).

З відомостей, які наведені в довідці Служби автомобільних доріг у Чернігівській області від 24.11.2010 року № 1502/05 та від 25.07.2013 року № 1176/05, вбачаються мости, які обліковуються в Службі автомобільних доріг у Чернігівській області в складі автомобільних доріг як тотожні мостовим переходам, що обліковувалися в Борзнянському МУВГ (а.с.43-45).

Так, з метою уникнення подвійного обліку мостових переходів, які є частиною автомобільних доріг загального користування, та враховуючи те, що до функцій Держводгоспу, в т.ч. й Борзнянського МУВГ, не належить утримання та обслуговування автомобільних доріг та мостів і не виділяються кошти на їх утримання та ремонт, відповідно до зазначених документів та на підставі повноважень визначених Положенням про Державний комітет України по водному господарству, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 року № 882, Законом України від 26.09.2006 року № 185-V «Про управління об'єктами державної власності», Держводгоспом як уповноваженим суб'єктом з управління об'єктами державної власності, що належать до сфери його управління, прийнято рішення щодо списання вартості мостових переходів, оформлене відповідним наказом від 14.04.2011 року № 48-б «Про списання вартості матеріальних цінностей» (а.с.31).

На виконання вищезазначеного наказу та наказу Деснянського басейнового управління водних ресурсів від 15.04.2011 року № 32 «Про списання вартості матеріальних цінностей», Борзнянським МУВГ проведено списання з балансу вартість мостових переходів, первісною вартістю 821 200,00 грн., залишковою вартістю 207 090,00 грн., які перебували на подвійному обліку з Службою автомобільних доріг у Чернігівській області (а.с.34).

З матеріалів справи вбачається, що зазначені накази чинні та в судовому порядку не оскаржувались.

Тобто, з наведеного вбачається, що позивачем з метою уникнення подвійного обліку з Службою автомобільних доріг в Чернігівській області з балансу управління та з-під звіту начальників експлуатаційних дільниць списано мостові переходи:

- міст автомобільний на о/с «Доч-Гали» р. Доч МК ПК 370+50, 1969 року введення в експлуатацію, інв. № 10330022(4), первісною вартістю 232 221,00 грн., сума нарахованого зносу - 190 636,00 грн., залишкова вартість - 41 585,00 грн.;

- міст автомобільний на о/с «Млинок» р. Смолянка МК ПК 238+00, 1976 року введення в експлуатацію, інв. № 10330034(1), первісною вартістю 198 053,00 грн., сума нарахованого зносу - 144 744,00 грн., залишкова вартість - 53 309,00 грн.;

- міст автомобільний на о/с «Доч-Гали» р. Доч МК ПК 235+50, 1987 року введення в експлуатацію, інв. № 10330022(2), первісною вартістю 136 161,00 грн., сума нарахованого зносу - 109 109,00 грн., залишкова вартість - 27 052,00 грн.;

- міст автомобільний на о/с «Доч-Гали» р. Доч МК ПК 177+00, 1973 року введення в експлуатацію, інв. № 10330022(1), первісною вартістю 273 653,00 грн., сума нарахованого зносу - 225 750,00 грн., залишкова вартість - 47 903,00 грн.

Слід зауважити на тому, що будь-яких управлінських рішень, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» з боку Борзнянського МУВГ не приймалось, враховуючи ту обставину, що мостові переходи не могли бути безоплатно передані в зв'язку з тим, що вже знаходились на балансі Служби автомобільних доріг у Чернігівській області, що не заперечувалось представником Служби автомобільних доріг у Чернігівській області у судовому засіданні в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до визначень, які містяться в Законі України від 14.01.2000 року № 1389-XIV «Про меліорацію земель», меліоративна система - це технологічно цілісна інженерна інфраструктура, що включає в себе такі окремі об'єкти, як меліоративна мережа каналів, трубопроводів (зрошувальних, осушувальних, осушувально-зволожувальних, колекторно-дренажних) з гідротехнічними спорудами і насосними станціями, захисні дамби, спостережна мережа, дороги і споруди на них, взаємодія яких забезпечує управління водним, тепловим, повітряним і поживним режимом ґрунтів на меліорованих землях.

Всі елементи меліоративної системи в обліку Борзнянського МУВГ визнано окремим інвентарним об'єктом з присвоєнням інвентарного номеру, що підтверджується інвентарними картками обліку основних засобів в бюджетних установах ОЗ-6. Всі елементи меліоративної системи зареєстровано в Фонді державного майна України з присвоєнням різних реєстрових номерів (а.с.115-124).

Враховуючи вищевикладене, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку що твердження відповідача про те, що вищевказані мостові переходи по бухгалтерському обліку Борзнянського МУВГ рахувалися в складі цілісного майнового комплексу меліоративних систем управління водного господарства, у зв'язку з чим встановлено порушення вимог пп. «а» п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» без дозволу Кабінету Міністрів України та без виділення їх в окрему облікову одиницю - не відповідають дійсності.

Слід зауважити, що передача майнових об'єктів при встановлені факту подвійного обліку чинним законодавством не врегульована.

Таким чином, колегія суддів, також, вважає правомірним звернення Деснянського басейнового управління водних ресурсів до вищестоящого органу управління майном - Державного комітету України по водному господарству та звернення останнього до Фонду державного майна України щодо списання об'єктів державної власності.

Колегія суддів, також, вважає належним доказом правомірності саме списання мостових переходів, як окремих майнових об'єктів.

В обліку Служби автомобільних доріг у Чернігівській області вартість доріг відображена в розрізі її елементів (зупинки, павільйони, дорожні знаки, мости тощо). Інвентарний номер мостів відповідає інвентарному номеру автомобільної дороги. Всі автомобільні дороги (з урахуванням їх елементів) зареєстровано в Фонді державного майна України з присвоєнням відповідного реєстрового номеру.

Актів приймання-передачі або будь-яких інших документів, які б засвідчували прийняття мостових переходів Службою автомобільних доріг у Чернігівській області від Борзнянського МУВГ не могло бути взагалі, за встановленого факту постійного знаходження їх на балансі Служби автомобільних доріг у Чернігівській області, враховуючи цю обставину виконання доручення Прем'єр-міністра України щодо опрацювання питання передачі на баланс Служби автомобільних доріг у Чернігівській області мостових переходів на дорогах загального користування, які перебувають на балансі Деснянського басейнового управління водних ресурсів, можливе було тільки шляхом списання. Таким чином, пп. «а» п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 21.09.1998 року № 1482 «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» до даних правовідносин застосуванню не підлягає.

В акті ревізії зазначено, що на запит ДФІ в Чернігівській області від 23.05.2013 року № 25-07-18-14/3466 Службою автомобільних доріг у Чернігівській області підтверджено, що за період, що підлягав ревізії прийняття на баланс Служби від в т.ч. Борзнянського МУВГ мостових переходів за актами приймання-передачі не було (а.с.61-62, а.с.63). В обліку Служби автомобільних доріг у Чернігівській області відображено загальну кількість та протяжність мостів, що знаходяться на відповідній автомобільній дорозі, також доводить неможливість прийняття на баланс зазначених мостових переходів за актами приймання-передачі. Вказане також доводить факт передачі автомобільних мостів на баланс Адміністрації автомобільних доріг у Чернігівській області з балансу ДП «Чернігівський облавтодор», правонаступником якої є Служба автомобільних доріг у Чернігівській області (а.с.136-168).

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги про визнання незаконним та скасування п. 4 вимоги Борзнянської МДФІ від 26.06.2013 року № 3-18/725 щодо усунення виявлених ревізією порушень в частині незаконного списання майна на суму 840 088,00 грн. підлягає задоволенню.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Таким чином, колегія суддів вирішила згідно ст. 200 КАС України залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, з урахуванням того, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, 198, 200, 205, 206 КАС України, суд ,-

У Х В А Л И В :

Апеляційну скаргу Державної фінансової інспекції в Чернігівській області - залишити без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 08 серпня 2013 року - без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складання в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Повний текст ухвали виготовлено 05.11.2013 року.

Головуючий суддя: О.М. Романчук

Судді: Я.Б. Глущенко

С.Б.Шелест

Головуючий суддя Романчук О.М

Судді: Глущенко Я.Б.

Шелест С.Б.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.10.2013
Оприлюднено11.11.2013
Номер документу34685642
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/2667/13-а

Постанова від 08.08.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 11.09.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 29.10.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Романчук О.М

Постанова від 14.08.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні