cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05.11.13р. Справа № 904/6934/13
За позовом Прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ
до Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м. Київ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки
Суддя Мартинюк С.В.
Представники:
Прокурор: Ягольник Г.В., посвідчення № 016143 від 12.04.2013 року;
від позивача: Лазуренко К.О., дов. № 4/8-16 від 04.01.2013 року, представник;
від відповідача: Крохмаль С.М., дов. № 2116 від 24.09.2013 року, представник;
СУТЬ СПОРУ:
Прокурора Кіровського району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Укртелеком", м. Київ про внесення змін до п.п. 1.3, 3.1 договору оренди земельної ділянки від 29.03.2002 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ВАТ "Укртелеком", посвідченого 29.03.2002 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за №675, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 1898 від 24.04.2002р., виклавши їх в такій редакції:
"1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 16.08.2013р. становить 2865061 грн. 64 коп".
"3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 85951,86 грн. не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Позовні вимоги мотивовані зміною мінімального розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні та зміною розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, недосягненням сторонами договору згоди з питання внесення змін до договору щодо його істотних умов, а саме: розміру річної орендної плати за землю, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди у судовому порядку.
Позивач погоджується з доводами прокурора щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі, заявлені прокурором позовні вимоги вважає правомірними, позов підтримує повністю.
Від відповідача 04.10.2013 року надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить залишити без розгляду з посиланням на те, що прокурором неправильно визначено позивача, тобто орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а також, зазначає, що відповідач сумлінно виконує зобов'язання по договору оренди, умови договору повністю виконуються та проводиться сплата орендної плати згідно діючої нормативної грошової оцінки землі та встановлених ставок. Оскільки умовами договору і зокрема п.п. 3.2. та 3.3 спірного договору передбачено перегляд розміру земельного податку у разі законодавчої зміни ставок земельного податку, відповідач вважає внесення змін до договору недоцільним, оскільки поточна редакція договору вже містить умови, що пропонуються до внесення.
В судовому засіданні здійснювалась технічна фіксація судового процесу.
01.10.2013 року в судовому засіданні оголошувалась перерва до 09.10.2013 року.
28.10.2013 року в судовому засіданні оголошувалась перерва до 05.11.2013 року.
Згідно зі ст. 75 Господарського процесуального кодексу України справу розглянуто за наявними в ній матеріалами.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні 05.11.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, прокурора, дослідивши надані докази, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
29.03.2002р. Дніпропетровська міська рада (орендодавець) та Відкрите акціонерне товариство "Укртелеком" (орендар) на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 20.02.2002р. № 75/27 уклали договір оренди земельної ділянки (далі -Договір), за умовами якого (п. 1.1.) орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне володіння і користування на умовах договору земельну ділянку площею 0,2030 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Кіровський район, вул. Ленінградська, 3 для фактичного розміщення будівель та споруд АТС-78, яка зареєстрована в Державному реєстрі земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 75055075 згідно з планом земельної ділянки, що додається.
В дату укладення Договору, тобто 29.03.2002р., договір посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. та зареєстрований в реєстрі за № 675.
Договір зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 1898 від 24.04.2002 року.
Земельна ділянка передається до 20.02.2027року (п. 2.1. договору).
Згідно з п. 1.3. Договору, грошова оцінка земельної ділянки складає згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки на момент укладення цього договору: 961124,93 грн.
Сума орендної плати за користування земельною ділянкою, на термін дії договору складає 240281,24 грн. (п. 3.1. договору).
Відповідно до п.3.2. договору, орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі в розмірі земельного податку, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту щомісячно (до 15 числа наступного місяця) і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року.
Згідно з п. 3.4. Договору, сума орендної плати індексується у разі збільшення ставок земельного податку за умови виплати її у повному обсязі до закінчення терміну дії договору.
З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України.
Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Таким чином, Податковий кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.
Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" з подальшими змінами).
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.
Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Як зазначалося вище, на законодавчому рівні змінено розмір мінімальної річної орендної плати, річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.
Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами спірного Договору передбачена можливість внесення змін до Договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами Договору.
Листом від 18.02.2011 року №7/22-185 «Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства» (а.с.23) міський голова звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета «Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) (а.с.21) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору.
Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов Договору. Відсутність такої згоди відповідача судом встановлена.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.08.2013 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Кіровський район, вул. Ленінградська, буд. 13 становить 2 865 061,64 грн.
Згідно з підпунктом 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, є базою оподаткування податком за землю.
У відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлюється ставка податку за землю, з урахуванням кратності якого визначається мінімальний та максимальний розмір орендної плати.
Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови Договору.
Розмір річної орендної плати визначений прокурором з урахуванням чинного законодавства, рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8, рішення Дніпропетровської міської ради №7/22-185 від 18.02.2011 року та розрахований виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки - 2 865 061,64 грн., підтвердженої виданим Управлінням Держземагенства у Дніпропетровському районі витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки від 16.08.2013р., у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України складає 85951,86 грн.
Листом № 7/22-325 (626) від 07.02.12р. Дніпропетровська міська рада звернулась до відповідача з вимогою про приведення оренди землі до вимог законодавства. Зі свого боку, на вимогу позивача відповідач направив лист № 42-638 від 16.03.2012 року, в якому зазначив, що не заперечує проти внесення змін до діючих договорів оренди землі в розділі "Орендна плата" за спрощеною процедурою та надав підписані додаткові договори до діючих договорів оренди землі по м. Дніпропетровську.
Вказаний лист відповідача не був розглянутий позивачем по справі. Так само і відповідачем не було вжито заходів щодо спонукання Дніпропетровської міської ради до укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 29.03.2002 року в редакції наданій відповідачем. Слід зазначити, що проект додаткової угоди відповідача відрізняється від змін до умов договору, що є предметом розгляду по даній справі. Тому суд вважає, що ці обставини не можуть бути підставою для відмови в позові.
Рішенням Конституційного суду України від 08.4.99 № 3-рп/99 визначено, що прокурори та їх заступники мають право звертатись до суду з позовними заявами в інтересах держави.
Оскільки "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає, в чому саме відбулося порушення матеріальних або інших інтересів держави, обгрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про правомірність подання прокурором позовної заяви в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, тому посилання відповідача на відсутність порушення інтересів держави у спірних правовідносинах також не приймаються судом.
За наведеного, суд вбачає наявність підстав для внесення змін до Договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру річної орендної плати, яка визначена з урахуванням чинного законодавства та рішення органу місцевого самоврядування.
Заявлені прокурором вимоги є правомірними та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України з відповідача.
Керуючись ст.ст. 2, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85, 115-116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд , -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до п.1.3. договору оренди земельної ділянки від 29.03.2002 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та відкритим акціонерним товариством "Укртелеком", посвідченого 29.03.2002 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за №675, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №1898 від 24.04.2002 року, виклавши його в такій редакції:
"1.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 16.08.2013р. становить 2865061,64 грн.".
Внести зміни до п.3.1. договору оренди земельної ділянки від 29.03.2002 року, укладеного між Дніпропетровською міською радою та відкритим акціонерним товариством "Укртелеком", посвідченого 29.03.2002 року приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. за №675, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №1898 від 24.04.2002 року, виклавши його в такій редакції:
"3.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 85951,86 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".
Стягнути з публічного акціонерного товариства "Укртелеком" (01601, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, буд. 18, код ЄДРПОУ 21560766) на користь Державного бюджету України в особі управління Державної казначейської Служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, код ЄДРПОУ 37989269, рахунок 31214206783005 Банк одержувача: ГУДКУ у Дніпропетровській області (Головне управління Державної казначейської служби України у Дніпропетровській області, код банку за ЄДРПОУ 37988155), МФО 805012, КБКД 220 300 01) 1 147 грн. (одна тисяча сто сорок сім гривень) - судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.
Повне рішення складено 11.11.2013 року
Суддя С.В. Мартинюк
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 05.11.2013 |
Оприлюднено | 13.11.2013 |
Номер документу | 35166206 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Пархоменко Наталія Володимирівна
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Пархоменко Наталія Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мартинюк Сергій Віталійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні