Постанова
від 06.11.2013 по справі 5011-16/8133-2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 листопада 2013 року Справа № 5011-16/8133-2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіКорсака В.А. - головуючого, суддівДанилової М.В. (доповідача), Данилової Т.Б., за участю представників: позивача відповідача Манжос М.В. (дов. від 19.04.2013 р. № 12-127) не з'явився (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином) розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 14.08.2013 р. у справі № 5011-16/8133-2012 господарського суду міста Києва за позовомУкраїнського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" доТовариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" простягнення 310 749, 78 грн.

В С Т А Н О В И В :

Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" про стягнення 310 749, 78 грн., з яких 279 930, 58 грн. заборгованості за надані послуги з розміщення реклами з розміщення реклами на об'єктах поштового зв'язку по генеральному договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009 р., 21 635, 18 грн. пені, 1 959, 51 грн. інфляційних втрат та 7 224, 51 грн. річних за прострочення виконання зобов'язання.

Господарський суд міста Києва рішенням від 21.08.2012 р. у справі № 5011-16/8133-2012 (суддя Ярмак О.М.), яке залишено без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 14.08.2013 р. (колегія суддів: головуючий Синиця О.Ф., судді Зеленін В.О., Буравльов С.І.), позов задовольнив частково; стягнув з товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" 279 930, 58 грн. основного боргу, 1 959, 51 грн. інфляційних втрат, 4 877, 69 грн. - 3% річних та 5 735, 36 грн. судового збору, дійшовши висновку про обґрунтованість позовних вимог.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 21.08.2012 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.08.2013 р., та прийняти нове рішення, яким відмовити у позові Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" повністю, посилаючись на неповне з'ясування судами попередніх інстанцій обставин, які мають значення для справи та невідповідність висновків судів цим обставинам, а також порушення та неправильне застосування судами норм матеріального права.

У відзиві на касаційну скаргу відповідача касаційної скарги відмовити, рішення господарського суду міста Києва від 21.08.2012 р. та постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.08.2013 р. залишити без змін.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутнього у судовому засіданні представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 21.07.2009 р. між Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" (рекламіст) та товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" (рекламодавець) укладено генеральний договір № 51-132 про розміщення реклами, за умовами якого рекламодавець доручив, а рекламіст в особі своїх філіалів зобов'язався надати послуги з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, а рекламодавець зобов'язався оплачувати рекламісту зазначені послуги. Кількість, вартість, вид реклами та термін рекламної компанії визначаються відповідно до розрахунку (додаток № 1 до договору), який узгоджується на кожне окреме замовлення.

Розділом 3 сторони визначили свої права та обов'язки по договору, у тому числі, обов'язок рекламіста впродовж п'яти робочих днів від дати отримання від рекламодавця відповідних даних здійснювати прорахунки послуг на розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку відповідно до розрахунку замовлення; до 5-го числа місяця, наступного за звітним, надати рекламісту акт наданих послуг за кожним окремим розрахунком замовлення (пункти 3.1.1. - 3.1.8. договору), а також зобов'язання рекламодавця: вчасно оплачувати філіалам рекламіста замовлені рекламні послуги відповідно до даного договору, а впродовж 5-ти робочих днів після отримання від філіалу рекламіста акту наданих послуг підписати його або надати мотивовану відмову від підписання акту (пункт 3.2.7. договору).

Пунктом 2.5. договору передбачено, що рекламодавець спільних проектів - суб'єкт господарської діяльності, з яким укладено генеральний договір на надання рекламних послуг з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, відповідно до якого рекламодавець зобов'язується впродовж дванадцяти календарних місяців з моменту укладення генерального договору забезпечити надходження грошових коштів у розмірі не менше 2 000 000 грн. (з ПДВ та ПР) за розміщення рекламних матеріалів у поштових відділеннях.

Станом на час укладення договору № 51-132 для рекламодавців, які розміщували рекламу в об'єктах поштового зв'язку Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" діяли тарифи для розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку "Укрпошта", які були затверджені Порядком розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, затвердженим наказом Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" від 19.01.2009 р. № 30 (зі змінами) та які були розраховані як для рекламодавців спільних проектів, так і для інших рекламодавців.

Для рекламодавців спільних проектів, до числа яких в розумінні наказу № 30 та відповідно до умов договору № 51-132 входило товариство з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство", застосовувались тарифи на послуги із розміщення реклами у поштових відділеннях, які є нижчими за тарифами, що застосовуються до всіх інших рекламістів.

Протягом дії договору № 51-132 наказами Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" затверджувались нові редакції Порядку розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, у зв'язку з чим сторони вносили зміни до договірних правовідносин.

Так, відповідно до пункту 3.2.1. договору в редакції додаткової угоди № 1 від 23.06.2010 р. до договору, Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" зобов'язалось впродовж 24 календарних місяців з моменту укладення договору замовити послуги з розміщення реклами (власних або третіх осіб) у відділеннях поштового зв'язку у розмірі не менше 500 000 грн. (з ПДВ та ПР), яка складається з суми всіх розрахунків-замовлення та здійснити розрахунок за надані послуги.

Умовами пункту 3.1.9. в редакції додаткової угоди № 2 від 01.04.2011 р. договору визначено, що після закінчення терміну, зазначеного у пункті 3.2.1 договору, в разі невиконання рекламодавцем своїх зобов'язань, визначених пунктом 3.2.1. даного договору, рекламіст в особі філіалів зобов'язується проводити перерахунок вартості послуг (які були надані за цей період) з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку, згідно діючих (на момент перерахунку) тарифів рекламіста та інші послуги поштового зв'язку "Розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку впродовж одного календарного місяця", "Для інших рекламодавців".

Додатковою угодою № 2 від 01.04.2011 р. до договору № 51-132, у зв'язку із змінами в законодавстві України, сторони погодили пункти 5.1. та 5.2. договору викласти в наступній редакції.

Відповідно до пункту 5.1. договору вартість послуг за даним договором розраховується в кожному Розрахунку замовлення згідно діючих (на момент узгодження відповідного Розрахунку замовлення) тарифів, а на інші послуги поштового зв'язку "Розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку впродовж одного календарного місяця", "Для рекламодавців спільних проектів".

Згідно з пунктом 5.2. договору:

- до 31.12.2010 р. фактично надано послуг на 183 462, 01 грн. з ПДВ та ПР, у тому числі вартість послуг - 152 250, 63 грн., ПДВ (20%) - 30 450, 13 грн., ПР (0,5%) - 761, 25 грн.;

- з 01.01.2011 р. - надати послуги на 316 537, 99 грн. з ПДВ, у тому числі вартість послуг - 263 781, 66 грн., ПДВ (20%) - 52 756, 33 грн. Загальна вартість послуг за договором (сума договору) становить 500 000 грн. з ПДВ та ПР, у т.ч. вартість послуг - 416 032, 29 грн., ПДВ (20%) - 83 206, 46 грн., ПР (0,5%) - 761, 25 грн.

Порядок оплати сторони визначили наступним чином:

- рекламодавець впродовж 5 банківських днів з моменту підписання відповідного розрахунку замовлення на підставі наданих філіалами рекламіста рахунків-фактур, здійснює попередню оплату філії, якою наданий рахунок, у розмірі 100%) від загальної вартості послуг, згідно розрахунку замовлення (пункт 5.4.1. договору);

- у випадку, якщо рекламодавець не здійснює оплату у термін, визначений у пункті 5.4.1, рекламіст не розміщує рекламу у об'єктах поштового зв'язку (пункт 5.4.2. договору).

Згідно пункту 11.1. договору, в редакції додаткової угоди № 1, договір вступає в силу з моменту його підписання і діє до 21.07.2011 р., але в будь-якому випадку до повного виконання сторонами своїх зобов'язань.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до розрахунків замовлень між Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" та товариством з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" на виконання укладеного договору від 21.07.2009 р. № 51-132 щодо розміщення реклами, копії яких долучені до матеріалів справи, у період дії вказаного договору Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" в особі філіалів, відповідно до обраної адресної програми та наданих макетів реклами, було надано товариству з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" послуги на загальну суму 269 900, 29 грн. з ПДВ.

Відповідно до пунктів 3.1.9., 3.2.1., 3.2.2. договору Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" проведено перерахунок вартості послуг з розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку, які були надані останнім у період з 21.07.2009 р. по 21.07.2011 р., згідно діючих тарифів та визначено вартість наданих послуг у розмірі 279 930, 58 грн. ПДВ.

З метою здійснення розрахунків, Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" виставлені товариству з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" рахунки для оплати та направлені для підписання акти-розрахунки по генеральному договору № 51-132 за період надання послуг з 21.07.2009 р. по 21.07.2011 р., які залишились не підписані з боку товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство".

20.10.2011 р. Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" звернулось до товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" з претензією № 1101-449 з вимогою здійснити перерахунок коштів на рахунки філіалів Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" у сумі 279 930, 58 грн. з ПДВ.

У відповідь на вказану претензію товариство з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" листом повідомило, що філіалами Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" безпідставно донараховано кошти у сумі 761, 25 грн. та невірно розраховано ПДВ, у зв'язку з чим товариство з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" не може погодитись з претензією в частині зайво нарахованої до сплати суми, а перерахування на рахунок філіалів грошових коштів у сумі 279 169, 33 грн. буде здійснено при наданні виправлених документів, які є підставою для оплати відповідно до генерального договору № 51-132.

Враховуючи, що товариство з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" свої зобов'язання щодо оплати отриманих послуг по генеральному договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009 р. на спірну суму не виконав, Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" звернулось до суду з відповідним позовом.

Згідно з приписами статті 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Відповідно до положень статті 903 Цивільного кодексу України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Згідно із статтею 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Відповідно до статей 525, 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватись належним чином, відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту та інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, відповідно до 13-ти розрахунків замовлень, підписаних Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" та товариством з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" на виконання умов генерального договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009 р. у період дії договору, Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" в особі філіалів, відповідно до обраної адресної програми та наданих макетів реклами було надано товариству з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" послуги на суму 269 900, 29 грн. з ПДВ та ПР.

В зв'язку з вимушеним здійсненням перерахунку вартості наданих послуг з причин невиконання товариством з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" обсягів розміщення реклами згідно пункту 3.2.1. договору в розмірі 500 000 грн., останній на підставі пункту 3.1.9. договору зобов'язаний оплатити вартість наданих послуг, згідно тарифів на день здійснення такого перерахунку за тарифами для інших рекламодавців у розмірі 279 930, 58 грн.

Судами встановлено, що відповідно до проведеного перерахунку донарахована сума у розмірі 279 930, 58 грн. визначена відповідно до законодавства та є різницею між вартістю послуг на момент здійснення перерахунку та на момент надання послуг, з врахуванням непрямих податків.

За викладених обставин, суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про обґрунтованість позовних вимог щодо стягнення з відповідача 279 930, 58 грн. вартості наданих послуг з розміщення реклами по генеральному договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009 р., оскільки договірними правовідносинами сторони визначили умови та порядок здійснення перерахунку вартості послуг (які були надані за цей період) з розміщення реклами у об'єктах поштового зв'язку: згідно діючих (на момент перерахунку) тарифів рекламіста та інші послуги поштового зв'язку "Розміщення реклами в об'єктах поштового зв'язку впродовж одного календарного місяця", "Для інших рекламодавців".

Відповідно до частини 2 статті 625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.

Перевіривши розрахунок Українського державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" щодо інфляційних втрат та 3% річних, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, дійшов висновку, що з товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" підлягає стягненню 1 959, 51 грн. інфляційних втрат та 4 877, 69 грн. - 3% річних за період з 01.11.2011 р. по 30.05.2012 р., врахуванням 3-ти денного строку поштового перебігу по м. Києву та 7-ми денного строку розгляду товариством з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" претензії № 1101-449 від 20.10.2011 р.

Враховуючи викладене, суд касаційної інстанції вважає, що у судів попередніх інстанцій було достатньо правових підстав для часткового задоволення позовних вимог Українського державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" та стягнення з товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" 279 930, 58 грн. основного боргу по генеральному договору № 51-132 про розміщення реклами від 21.07.2009 р., а також 1 959, 51 грн. інфляційних втрат, 4 877, 69 грн. - 3% річних за неналежне виконання вказаного договору.

Відповідно до статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає доводи, викладені у касаційній скарзі, непереконливими та такими, що спростовуються наявними доказами та встановленими матеріалами справи, а прийняту у справі постанову апеляційного суду, якою було залишено без змін рішення суду першої інстанції, такою, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підстав для її зміни чи скасування, не вбачається.

Керуючись пунктом 1 статті 111 9 , статтями 111 5 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Українське Креативне Агентство" залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.08.2013 р. у справі № 5011-16/8133-2012 господарського суду міста Києва залишити без змін.

Головуючий суддя В. Корсак

Судді: М. Данилова

Т. Данилова

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення06.11.2013
Оприлюднено14.11.2013
Номер документу35197538
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5011-16/8133-2012

Постанова від 06.11.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Ухвала від 21.10.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Данилова М.В.

Постанова від 14.08.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Синиця О.Ф.

Постанова від 14.08.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Синиця О.Ф.

Ухвала від 09.04.2013

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Синиця О.Ф.

Ухвала від 14.08.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Рішення від 21.08.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 31.07.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

Ухвала від 22.06.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Ярмак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні