Рішення
від 14.11.2013 по справі 913/2944/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

14 листопада 2013 року Справа № 913/2944/13

Провадження № 15пд/913/2944/13

За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача - Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасагросервіс", м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Смола С.В.

Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;

від відповідача - Мартиненко В.О., керівник, Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 17409411 від 21.10.2013.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 13.02.2001, державна реєстрація від 16.02.2001 за № 3455, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Сумісним малим підприємством "Донбасагросервіс", відносно земельної ділянки площею 0,3069 га для розміщення пункту продажу стислих газів (некапітальна споруда) та майданчика (асфальтове покриття), яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ліньова, 75 "А", а саме: викласти п.п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 29.10.2013 розгляд справи призначений на 14.11.2013.

Відповідач відзивом б/н від 13.11.2013 вимоги позову відхилив, посилаючись на те, що земельна ділянка площею 0,3069 га, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ліньова, 75 "А", надана для розміщення пункту стислих газів, а саме кисню, азоту, аргону, вуглеводу та інших непаливних газів, тому позивач неправомірно просить застосувати коефіцієнт 4,5; що позивач не звертався з пропозицією внести зміни у договір як це передбачено ст.188 Господарського процесуального кодексу України; що не проводилась нормативна грошова оцінка земельної ділянки і неможливо визначити річну суму орендного платежу з урахуванням коефіцієнту 4,5 та чи не перевищує вона 12 %.

У судовому засіданні 14.11.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

До 31.12.2012 п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України було передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належним позивачем за даним позовом є Луганська міська рада.

Підставою звернення прокурора Артемівського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради від 19.01.2001 № 26/7 було вирішено передати Сумісному малому підприємству "Донбасагросервіс" в оренду терміном на 10 років земельну ділянку площею 0,3069 га для розміщення пункту продажу стислих газів (некапітальна споруда) та майданчика (асфальтове покриття), яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ліньова, 75 "А".

На виконання вказаного рішення 13.02.2001 між виконавчим комітетом Луганською міською радою та Сумісним малим підприємством "Донбасагросервіс" (правонаступником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "Донбасагросервіс") було укладено договір оренди земельної ділянки, державна реєстрація від 16.02.2001 за № 3455.

Пунктом 1.2 договору сторони передбачили, що земельна ділянка надається орендарю терміном на десять років.

Відповідно до п.2.1 договору орендна плата встановлюється у грошовій формі і сплачується у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 2.

Згідно до п.4.2 договору зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку. Зміни і доповнення до даного договору вносяться шляхом укладення додаткових угод, що набирають чинність після державної реєстрації і є невід'ємними частинами даного договору.

Відповідно до інформації, викладеній на сторінці 7 Витягу Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців від 21.10.2013 № 1740941 (а.с.21-27), відповідач є правонаступником Спільного малого підприємства "Донбасагросервіс".

Рішенням господарського суду Луганської області від 21.02.2012 у справі № 28пд/5014/114/2012, яке набрало законної сили, визнано поновленим вказаний договір оренди земельної ділянки на той самий строк і на тих самих умовах. А отже на момент розгляду справи договір є чинним.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Рішенням Луганської міської ради 9/12 від 27.05.2011 "Про деякі питання щодо орендної плати за землю у м.Луганську" встановлено, що при прийнятті Луганською міською радою рішень про передачу фізичним та юридичним особам в оренду земельних ділянок та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати, розмір річної орендної плати за земельну ділянку встановлюється у цих рішеннях та у договорах оренди землі у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту залежно від мети використання земельної ділянки. У додатку до цього рішення зазначено, що якщо земельна ділянка використовується під розміщення паливно-роздавальних, автозаправних станцій, пунктів, комплексів, тощо, які здійснюють продаж нафтопродуктів або газу, використовується договірний коефіцієнт 4,5.

Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

В даному випадку відповідно до п.1.2 договору метою використання земельної ділянки визначено для розміщення пункту продажу стислих газів (некапітальна споруда) та майданчика (асфальтове покриття) без права здійснення будівельних робіт, тобто прокурор правомірно просить застосувати договірний коефіцієнт 4,5.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.4.2 договору).

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Доводи відповідача, викладені у відзиві суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Відносно викладених у відзиві відповідача сумнівів стосовно того, що у випадку внесення змін у договір і застосування договірного коефіцієнту 4,5 розмір орендної плати буде більшим, ніж встановлений у пп.288.5.2 ст.288 Податкового кодексу України максимальний розмір орендної плати (не більше 12 відсотків нормативної грошової оцінки), господарський суд відзначає наступне.

Як вбачається з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 2- 2-05/2460 від 19.07.2011 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,3069 га для розміщення пункту продажу стислих газів (некапітальна споруда) та майданчика (асфальтове покриття), яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ліньова, б.75 "А" складає 1704737 грн. 43 коп.

Відповідно до п.274.1 ст.274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу. У випадку внесення змін у договір та застосування договірного коефіцієнту 4,5, річний розмір орендної плати складатиме 4,5-кратний розмір земельного податку, а отже 4,5 % від нормативної грошової оцінки даної ділянки, що очевидно є меншим ніж максимально можливі 12 % від нормативної грошової оцінки на рік. Викладене також підтверджується розрахунком, наведеним позивачем у письмових поясненнях від 14.11.2013.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Артемівського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 13.02.2001, державна реєстрація від 16.02.2001 за № 3455, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Сумісним малим підприємством "Донбасагросервіс".

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну, враховуючи приписи ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1 ст.33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно ч.2 ст.34 Господарського процесуального кодексу України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В порушення вказаних приписів законодавства Луганська міська рада не надала доказів звернення до відповідача з пропозицією укласти договір (не визначилася і не повідомила про дату, час та місце укладення договору про внесення змін).

Відповідач в свою чергу також не звертався до позивача з пропозицією укласти договір про внесення змін.

Таким чином, жодна із сторін не вжила належних заходів для внесення змін у договір оренди земельної ділянки від 13.02.2001, державна реєстрація від 16.02.2001 за № 3455, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасагросервіс" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 13.02.2001, державна реєстрація від 16.02.2001 за № 3455, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Сумісним малим підприємством "Донбасагросервіс", відносно земельної ділянки площею 0,3069 га для розміщення пункту продажу стислих газів (некапітальна споруда) та майданчика (асфальтове покриття), яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Ліньова, б.75 "А", виклавши п.п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 4,5".

3. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Донбасагросервіс", вул.Ліньова, б.75 "а", м.Луганськ, ідентифікаційний код 13390468, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції в Артемівському районі м.Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 15.11.2013.

Суддя С.В. Смола

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення14.11.2013
Оприлюднено15.11.2013
Номер документу35232494
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2944/13

Постанова від 22.01.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Ухвала від 05.12.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Кододова О.В.

Рішення від 14.11.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

Ухвала від 29.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Смола С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні