Постанова
від 18.11.2013 по справі 825/3975/13-а
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

                                                             Справа № 825/3975/13-а ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 12 листопада 2013 року                                                                                         м. Чернігів Чернігівський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді                                        Лобана Д.В., при секретарі                                                  Романенко Л.Л., за участю представників сторін розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом приватного підприємства «Мост-Ріал» до Державної податкової інспекції у м. Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування наказу, - В С Т А Н О В И В: Приватне підприємство «Мост-Ріал» звернулось до суду з адміністративним позовом про визнання протиправним та скасування наказу Державної податкової інспекції у м.  Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки приватного підприємства «Мост-Ріал» від 11.10.2013 за №  781. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач вважає, що прийнятий наказ №781 від 11.10.2013 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки, є безпідставним, протиправним та незаконним, суперечить законодавству з питань оподаткування та підлягає скасуванню з огляду на наступне. На думку позивача, призначення і проведення перевірки на підставі вищезазначеного наказу є незаконним, враховуючи те, що у період з 06.03.2013 по 13.03.2013 ДПІ у м. Чернігові на підставі наказу №793 від 06.03.2013 була проведена документальна позапланова виїзна перевірка позивача з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.04.2012 по 31.12.2012. В ході проведення зазначеної перевірки ДПІ у м. Чернігові досліджувалося питання щодо джерел та порядку формування у жовтні-грудні 2012 року суми податку, яка в подальшому була відображена у рядку 24 деклараціях за лютий-серпень 2013 року та декларувалась зі зменшенням на протязі зазначеного у оскаржуваному наказі №  781 періоді. За результатами даної перевірки було складено акт №  671/22/36279461. За таких обставин позивач вважає наказ № 781 від 11.10.2013 протиправним та таким, що підлягає скасуванню оскільки у ньому, як і у наказі № 793, по суті підставою проведення перевірок ДПІ у м. Чернігові являється одна і таж сума, тобто дані перевірки мають однакові підстави. Враховуючи вищевикладене ПП «Мост-Ріал» просить визнати протиправним та скасувати наказ Державної податкової інспекції у м.  Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області від 11.10.2013 за №  781 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки приватного підприємства «Мост-Ріал». У судовому засіданні представник позивача позов підтримав, просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві. Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнав, просив відмовити в його задоволенні, посилаючись на письмові заперечення (а. с. 161-163), в яких зазначено, що з метою перевірки законності декларування ПП «Мост-Ріал» від'ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. грн у податкові звітності за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень 2013 року ДПІ у м. Чернігові ГУ Міндоходів у Чернігівській області прийнято наказ № 781 від 11.10.2013 «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП «Мост-Ріал», що згідно пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПК України є підставою для проведення перевірки. На підставі викладеного ДПІ у м. Чернігові ГУ Міндоходів у Чернігівській області вважає свої дії правомірними і просить суд відмовити у задоволенні позову. Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, доводи позовної заяви та заперечень на неї, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав. ПП «Мост-Ріал» (ідентифікаційний код 36279461) зареєстровано виконавчим комітетом Чернігівської міської ради 29.12.2008, взято на податковий облік ДПІ у м. Чернігові як платник податку на додану вартість 23.01.2009, що підтверджується копією свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи (а. с. 10), копією свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість №  100257516 (а. с. 11), копією витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (а. с. 13-14). Основними видами діяльності ПП «Мост-Ріал» є інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, купівля та продаж власного нерухомого майна, надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, агенства нерухомості, управління нерухомим майном за винагороду або на основі контракту, що підтверджується копією довідки з ЄДР підприємств та організацій України (а.  с.  12). Начальником ДПІ у м. Чернігові ГУ Міндоходів у Чернігівській області винесено наказ №  781 від 11.10.2013 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки позивача (а. с. 17). На підставі зазначеного наказу та п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20, п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78, ст. 82 Податкового кодексу України було винесено направлення № 758 від 11.10.2013, в якому метою перевірки було зазначено - законність декларування від'ємного значення з податку на додану вартість за лютий-серпень 2013 року, яке становить більше 100 тис. грн. 11 жовтня 2013 року до ПП «Мост-Ріал» прибула співробітниця ДПІ у м. Чернігові з направленням №  758 від 11.10.2013 на проведення позапланової документальної перевірки, згідно наказу № 781 від 11.10.2013. Як підстава для проведення перевірки вказано декларування ПП «Мост-Ріал» від'ємного значення з податку на додану вартість (рядок. 19) за період лютий-серпень 2013 року у сумі, що перевищує 100 тис. грн. Співробітники ДПІ до перевірки допущені не були, оскільки ПП «Мост-Ріал» вважає, що відповідно до пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПК України підстави для її проведення відсутні. Відповідно до п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом. Згідно із п.п. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка здійснюється за наявності хоча б однієї з таких обставин, зокрема, платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету податок на додану вартість, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V цього Кодексу, та/або з від'ємним значенням з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень. Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у цьому підпункті, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету податку на додану вартість та/або з від'ємного значення з податку на додану вартість, яке становить більше 100 тис. гривень; Так, згідно п. 200.1 та 200.3 ст. 200 Податкового кодексу України від'ємним значенням податку на додану вартість у періоді є негативна різниця між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом періоду. Відповідно до Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість (затвердженої наказом Мінфіну №1492 від 25.11.2011), від'ємне значення податку па додану вартість відображається у рядку 19 Податкової декларації з ПДВ. Таким чином, ПП «Мост-Ріал» було подано уточнюючу звітність, в якій не змінювались ні податкові зобов'язання, ні податковий кредит, а отже, не було змін р. 19 декларації, а було виправлено лише значення р. 24. В свою чергу, в рядку 24 відображається не від'ємне значення податку на додану вартість, як помилково вважає відповідач, а тільки залишок від'ємного значення, що є різними показниками. При цьому, значення р. 24 виникло у підприємства від операцій, які здійснено у листопаді-грудні 2012 року, що простежується у поданій податковій звітності (податковій декларації, додатку 2, додатку 5 до декларації та реєстрів отриманих та виданих податкових накладних). Враховуючи, що вся фінансово-господарська діяльність підприємства за період до 31.12.2012 включно перевірена співробітниками ДПІ у м. Чернігові, про що складено відповідні акти, то законність формування значення в р. 24 не підлягає перевірці, оскільки вже перевірена, з дослідженням всіх документів та пояснень, про що зазначено у відповідних актах перевірки. Також, у період з березня по серпень 2013 року позивачем декларації з ПДВ подавались у строки встановлені законодавством. У зазначених деклараціях, також як і у декларації за лютий 2013 року позивачем декларувалось позитивне значення ПДВ та не заявлялись суми до відшкодування. Судом встановлено, що на виконання вимог податкового законодавства ПП «Мост-Ріал» 19.03.2013 було подано в електронній формі до Державної податкової інспекції у м. Чернігові ГУ Міндоходів у Чернігівській області звітну податкову декларацію з податку на додану вартість: додатками за лютий 2013 року з позитивним значенням рядка 18. 20.03.2013 позивачем було подано звітну нову податкову декларацію за лютий 2013 року, у якій було видалено значення р. 24 «Залишок від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду» без будь-яких інших змін. Заповнення та подання декларацій по ПДВ відбувається відповідно до Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість (затвердженого наказом Мінфіну №1492 від 25.11.2011). Згідно даного Порядку від'ємне значення податку на додану вартість відображається у рядку 19 податкової декларації з ПДВ. Відповідно до поданих декларацій за 2013 рік ПП «Мост-Ріал» не подало звітності, в якій би відобразило від'ємне значення ПДВ, тобто заповнило рядок 19 податкової декларації. При цьому, підстава для здійснення перевірки виникає у контролюючих органів саме при декларуванні/відображенні від'ємного значення (р. 19 декларації згідно Порядку), а не при декларуванні/використанні залишку від'ємного значення попередніх періодів (р. 24 декларації). Так, для розшифрування показників р. 24 до декларації надається також додаток 2 та додаток 5, в яких вказується від операцій з якими контрагентами та в яких періодах виникли суми податкового кредиту. У даному випадку такі операції було здійснено (дані додатку 2) у грудні 2011 року, листопаді та грудні 2012 року. Як видно з матеріалів справи, податковими органами здійснено комплексні документальні перевірки діяльності ПП «Мост-Ріал» включно до 31 грудня 2012 року, тобто операції, згідно яких виникло право на податковий кредит вже перевірені, а отже законність формування залишку від'ємного значення попередніх звітних періодів (рядок 24 декларації) вже підтверджена відповідачем і також не може бути предметом будь-яких запитів та перевірок. Суд звертає увагу на те, що першим періодом для перевірки визначено лютий 2013 року, хоча залишок від'ємного значення (тобто рядок 24 декларації) відображено ПП «Мост-Ріал» і в січні 2013 року та потім перенесено до рядка 21.2 декларації за лютий. Тобто, даний показник не з'явився, а відображався у звітності за попередні періоди. Законність його формування, перевірена співробітниками ДПІ та відображена в акті від 20.03.2013 №  671/22/36279461 «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ПП «Мост-Ріал» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства за період з 01.04.2012 по 31.12.2012» (а. с. 124-42). З наданих позивачем декларацій вбачаються наступні показники звітності ПП «Мост-Ріал» за періоди, які було визначено відповідачем для перевірки. Так, позитивне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 9 - рядок 17) (позитивне значення) (код рядка в декларації 18) у лютому становило 113783,00 грн, у березні – 4230,00 грн, у квітні – 2004,00 грн, у травні – 9594,00 грн, у червні – 19907,00 грн, у липні – 15152,00 грн, у серпні  – 102656,00 грн. Від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9) (позитивне значення) (код рядка в декларації 19) за лютий-серпень не зазначено. Залишок від'ємного значення попереднього звітного (податкового) періоду, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядки 21.1, 21.2, 21.3) (код рядка в декларації 21) становить у лютому становив 2044371,00 грн, у березні – 1919461,00 грн, у квітні – 1915231,00 грн, у травні – 1913227,00 грн, у червні – 1903633,00 грн, у липні – 1883726,00 грн, у серпні – 1868574,00 грн. Значення рядка 20.2 декларації попереднього звітного (податкового) періоду (код рядка в декларації 21.1) не зазначено. Значення рядка 24 декларації попереднього звітного (податкового) періоду (код рядка в декларації 21.2) у лютому становив 2044371,00 грн, у березні 1930588,00 грн, у квітні 1915231,00 грн, у травні 1913227,00 грн, у червні 1903633,00 грн, у липні 1883726,00 грн, у серпні 1868574,00 грн. Зменшено/збільшено залишок від'ємного значення за результатами перевірки податкового органу (код рядка в декларації 21.3) у березні становить -11127,00 грн. Залишок від'ємного значення попереднього звітного (податкового) періоду, за вирахуванням суми податку, яка підлягає сплаті до бюджету за підсумками поточного звітного (податкового) періоду (рядок 21 - рядок 18) (код рядка в декларації 22) у лютому становив 1930588,00 грн, у березні – 1915231,00 грн, у квітні – 1913227,00 грн, у травні – 1903633,00 грн, у червні – 1883726,00 грн, у серпні – 1765918,00 грн. при цьому, сума, що підлягає бюджетному відшкодуванню (код рядка в декларації 23) не зазначена. Залишок від'ємного значення, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду (рядок 22 - рядок 23) (значення цього рядка переноситься до рядка 21.2 декларації наступного звітного (податкового) періоду) (код рядка в декларації 24), який у лютому становив 1930588,00 грн, у березні – 1915231,00 грн, у квітні 1913227,00 грн, у травні – 1903633,00 грн, у червні – 1883726,00 грн, у липні 1868574,00 грн, у серпні – 1765918,00 грн. Суд звертає увагу на те, що з наведених даних видно, що ситуація в решті періодів, визначених для перевірки, не відрізняється від ситуації, описаної за лютий 2013 року, а саме: підприємство нарахувало собі зобов'язання перед бюджетом (р. 18 декларації), використовувало у подальших розрахунках залишок від'ємного значення, що сформувався від операцій здійснених у грудні 2011 року та листопаді-грудні 2012 року. На підтвердження цих обставин суду надано копії вищезазначених податкових декларацій з податку на додану вартість з додатками до них (а. с. 19-123). Отримані від відповідача квитанції № 2 про прийняття поданої звітності є доказом того, що подані податкові декларації прийняті ним, як такі, що відповідають вимогам встановленим пунктами 48.3 та 48.4 статті 48 ПК України. Відповідно до ст. 67 Конституції України, кожен зобов'язаний сплачувати податки та збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Відповідно до ст. 79 Податкового кодексу України документальна невиїзна перевірка здійснюється у разі прийняття керівником органу державної податкової служби рішення про її проведення та за наявності обставин для проведення документальної перевірки, визначених статтями 77 та 78 цього Кодексу. Документальна невиїзна перевірка здійснюється на підставі зазначених у підпункті 75.1.2 пункту 75.1 статті 75 цього Кодексу документів та даних, наданих платником податків у визначених цим Кодексом випадках, або отриманих в інший спосіб, передбачений законом. Згідно із п.п. 20.1.4 п. 20.1 ст. 20 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити перевірки платників податків (крім Національного банку України) в порядку, встановленому цим Кодексом. Відповідно до п. 75.1 ст. 75 ПК України органи державної податкової служби мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться органами державної податкової служби в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на органи державної податкової служби. Згідно п.п. 75.1.1 п. 75.1 ст. 75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні органу державної податкової служби виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків. Відповідно п. 76.1 ст. 76 ПК України камеральна перевірка проводиться посадовими особами органу державної податкової служби без будь-якого спеціального рішення керівника такого органу або направлення на її проведення. Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов'язкова. Згідно із п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи державної податкової служби, а також отриманих в установленому законодавством порядку органом державно-' податкової служби документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків. Документальна позапланова перевірка не передбачається у плані роботи органу державної податкової служби і проводиться за наявності хоча б однієї з обставин, визначених цим Кодексом. Таким чином, крім вищезазначених видів перевірок інших видів перевірок в ПК України не передбачено. Не передбачено і проведення повторних перевірок з одного і того ж питання. Відповідно до п. 78.4 ст. 78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівник органу державної податкової служби приймає рішення, яке оформлюється наказом. Таким чином, податкові декларації з податку на додану вартість ПП «Мост-Ріал» містять позитивне значення з податку на додану вартість у податкові звітності за лютий, березень, квітень, травень, червень, липень, серпень 2013 року, подано у строки та у відповідності до ПК України. Отже, доводи відповідача про наявність підстав для проведення перевірки відповідно до пп. 78.1.8 ПК України є безпідставними. За таких обставин, висновки відповідача про декларування ПП «Мост-Ріал» протягом періоду лютий-серпень 2013 року від'ємного значення з податку на додану вартість в сумі більше 100 тис, грн, не відповідають дійсності та суперечать законодавству з питань оподаткування, а отже, у відповідача відсутні законні підстави для проведення перевірки позивача, що в свою чергу підтверджує протиправність оскаржуваного наказу №  781 від 11.10.2013. Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Отже, відповідач, як суб'єкт владних повноважень, не довів правомірність свого рішення. На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Відповідно до ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа). Керуючись ст.ст. 122, 158 – 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -   П О С Т А Н О В И В: Адміністративний позов приватного підприємства «Мост-Ріал», - задовольнити. Визнати протиправними та скасувати наказ Державної податкової інспекції у м. Чернігові Головного управління Міндоходів у Чернігівській області «Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ПП «Мост-Ріал»» від 11.10.2013 № 781. Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного підприємства «Мост-Ріал» судові витрати в сумі 34 (тридцять чотири) грн 41 коп. Постанова набирає законної сили та може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, передбачені статтями 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Суддя                                                                                                    Д.В. Лобан

Дата ухвалення рішення18.11.2013
Оприлюднено19.11.2013
Номер документу35286437
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —825/3975/13-а

Постанова від 12.11.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 18.12.2013

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Бєлова Л.В.

Постанова від 18.11.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 05.11.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

Ухвала від 29.10.2013

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Лобан Д.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні