cpg1251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
73000, м. Херсон, вул. Горького, 18
тел. /0552/ 49-31-78
Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 листопада 2013 р. Справа № 923/1308/13
Господарський суд Херсонської області у складі судді Гридасова Ю.В. при секретарі Зуденко Є.С., розглянув у відкритому судовому засіданні справу
до Товариства з обмеженою відповідальністю " СКЛ ", м. Херсон,
за участю третьої особи, яка незаявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарське підприємство "Нібулон", м. Миколаїв,
про стягнення 63 873 грн. 54 коп.,
за участю представників:
позивача - Павленко І.В., представник, дов. від 07.08.2013 р.;
відповідача - Кутковський А.П., протокол зборів № 1 від 02.09.2005 р.;
третя особа - Петровський Д.О., представник, дов. № 364 від 28.12.2011 р.
Позивач звернувся до господарського суду Херсонської області з позовною заявою у якій просить стягнути з відповідача 62027грн.41коп. основного боргу та 1846грн.13коп. пені, за надані пслуги Служби регулювання руху суден у зонах дії ЦРРС/ПРРС та за право проходження по Херсонському морському каналу, відповідно до умов договору № 75/П-11 від 1 січня 2011 року із змінами, внесеними Додатковою угодою № 4 від 18.06.2013.
Представник позивача в ході судового засідання підтримав вимоги, викладені у позовній заяві.
Представники відповідача та третьої особи на стороні відповідача в ході судового розгляду справи заперечували проти позовних вимог, відповідно до відзиву на позовну заяву, посилаючись на те, що позивач не є морським портом у розумінні ст. 73 Кодексу торговельного мореплавства України і не має території та акваторії морського порту, справляння будь-яких портових зборів на користь позивача є таким, що суперечить вимогам ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України. Позивачем на надано доказів застосовування ним п. 3.1.25 Правил плавання при організації плавання суден ТОВ "СП "НІБУЛОН", зокрема, не надано доказів складання та узгодження схеми буксирування морською лоцманською службою ДП "Дельта-лоцман", а також організації особливого режиму плавання для вказаних суден, а також затвердження схеми буксирування капітаном відповідного порту. Судна, про які йдеться у позові охоплюються ознаками суден групи В, оскільки здійснювали перевезення водними шляхами зернових вантажів власності ТОВ "СП "НІБУЛОН" з філій ТОВ "СП "НІБУЛОН" та з інших елеваторів на перевантажувальний термінал ТОВ "СП "НІБУЛОН" (тобто здійснювали технологічні переміщення товарно-матеріальних цінностей власності ТОВ "СП "НІБУЛОН" в межах підприємства з одного складу в інший), або здійснювали перехід від одного складу до іншого без вантажу (в баласті), при цьому зазначені переміщення товарно-матеріальних цінностей виконувались на підставі внутрішньогосподарських розпорядчих актів ТОВ "СП "НІБУЛОН", договір перевезення не укладався, замовлення не оформлювалось, власником вантажу, вантажовідправником та вантажоотримувачем вантажів було виключно ТОВ "СП "НІБУЛОН", жодний із суб'єктів господарювання не здійснював оплату (або фрахт) на користь ТОВ "СП "НІБУЛОН" за здійснення вказаних перевезень, судна як транспортні засоби використовувались для перевезення сільськогосподарської продукції водними шляхами без отримання плати. Переміщення третьою особою власних вантажів власними суднами під агентуванням відповідача у технологічних цілях, без отримання прибутку та плати, на думку останніх, не є підставою вважати таке переміщення вантажними комерційними рейсами. Також у запереченнях зазначається, що усі судна з приводу яких заявлено позов, мають осадку (заглиблення) до 4,0 м., зазначені судна можуть рухатись за бровками каналу, тобто не використовуючи канал, а тому, на думку відповідача та третьої особи, відсутні підстави вважати, що вказані судна здійснювали проходження по Херсонському каналу, також позивачем не доведений факт проходження суден трьої особи під агентуванням відповідача Херсонським каналом в один кінець. Крім того, на думку відповідача та третьої особи, позивач не довів того, що отримання послуг з користування зазначеним морським каналом і послуг СРРС є обов'язковим і що без отримання цих послуг плавання суден третьої особи було б неможливим, а також не довів обґрунтованості заявлених ним позовних вимог про стягнення канального збору та збору за послуги СРРС.
Згідно з положеннями ч. 3 ст. 77 ГПК України у судовому засіданні оголошувалась перерва з 31.10.13 до 14.11.13.
У судовому засіданні 14.11.13 оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, що прибули в судове засідання, дослідивши матеріали справи, господарський суд
в с т а н о в и в :
1 січня 2011 року між державним підприємством "Дельта-лоцман" та товариством з обмеженою відповідальністю "СКЛ" (надалі за текстом рішення - Відповідач) укладено договір № 75/П-11, з додатковими угодами №№ 1-4 (надалі за текстом рішення - Договір), відповідно до п. 1.1 якого ДП "Дельта-лоцман" взяв на себе зобов'язання за заявками відповідача надавати послуги з лінійного і портового лоцманського проведення, послуги по перешвартуванню, перетягуванню (переміщенню) суден в акваторії порту, надавати послуги Служби регулювання руху суден у зонах дії ЦРРС/ПРРС та надавати право проходження по Бузько-Дніпровсько-лиманському, Херсонському морським каналам та глибоководному судновому ходу р. Дунай - Чорне море (надалі за текстом рішення - БДЛК, ХМК та ГСХ), а також надавати інформаційну послугу судну при проходженні судном ГСХ, а відповідач зобов'язався прийняти і оплатити надані послуги .
Додатковою угодою № 4 від 18.06.2013 до договору № 75/П-11 від 01.01.2011 про заміну сторони в зобов'язані, укладеною між ДП "Дельта-лоцман" (Сторона 1), ТОВ "СКЛ" (Сторона 2) та ДП "Адміністрація морських портів України" (Сторона 3) (надалі за текстом ішення - Позивач) сторони домовились про заміну з 13.06.2013 року "Сторони 1" на "Сторону 3" як зобов'язану та управнену сторону в Договорі.
Пунктом 2 Додаткової угоди Сторона 2 підтвердила згоду на заміну "Сторони 1" на "Сторону 3" в Договорі в порядку та на умовах, визначених Додатковою угодою.
З 13.06.2013 всі права та обов'язки "Сторони 1" за Договором перейшли до "Сторони 3" (пункт 3 Додаткової угоди № 4 від 18.06.2013).
В пункті 4 Додаткової угоди № 4 від 18.06.2013 сторони погодили, що заміна Сторони за цією Додатковою угодою не тягне за собою жодних інших змін умов Договору, окрім тих, що пов'язані із заміною "Сторони 1" на "Сторону 3".
Відповідно до п. 2.1.2. Договору, позивач зобов'язався надавати відповідачу рахунки для сплати зборів і платежів за користування зазначеними послугами, які оформлені на підставі встановлених цін і державних тарифів, розцінок позивача та вимог цього Договору.
Пунктом 2.2.3. Договору передбачено, що відповідач зобов'язаний здійснювати своєчасну сплату відповідно до умов цього Договору по суднах, що плавають під іноземним прапором - у ВКВ, а під прапором України - у національній валюті України, вказувати в банківських документах необхідну розшифровку платежу по кожному судну.
У період з березня по червень 2013 позивач на підставі договору № 75/П-11 від 01.01.2011 надав послуги з регулювання руху суден та право проходження Херсонським каналом суднам (баржі та буксири), які знаходились під агентуванням відповідача на загальну суму 62 027,41 грн.
Згідно ст. 3 Кодексу торговельного мореплавства України держава здійснює регулювання торговельного мореплавства через центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до своїх повноважень.
Згідно з цим Кодексом, іншими актами законодавства та міжнародними договорами України центральний орган виконавчої влади в галузі транспорту в межах своїх повноважень за участю заінтересованих центральних органів виконавчої влади розробляє та затверджує нормативні документи з питань торговельного мореплавства, інструкції, правила перевезень вантажів, пасажирів, пошти і багажу, правила перевезень у прямому змішаному та прямому водному сполученні, які є обов'язковими для всіх юридичних та фізичних осіб.
Відповідно до ст. 84 Кодексу торговельного мореплавства України, корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, вантажний, адміністративний та санітарний портові збори є цільовими портовими зборами та справляються у морському порту. Розмір портових зборів установлюється Кабінетом Міністрів України. Використання портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням.
Пунктом 18 Положення про портові збори, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 № 1544 (прийнятою відповідно до статті 84 КТМ України) передбачено, що нарахування канального збору здійснюється за кожне проходження каналу судном в один кінець і кожне проходження каналу судном транзитом в один кінець за 1 куб. метр об'єму судна за відповідними ставками.
Згідно Примітки 2 до п. 18 Положення про портові збори, за проходження Бузько-Дніпровсько-лиманського і Херсонського морського каналу без заходження в морські порти (причали) канальний збір сплачується суднами за визначеними ставками відповідно державному підприємству "Дельта-лоцман" та морським торговельним портам Миколаїв і Херсон у розмірах, установлених для портів Миколаїв (морський) і Херсон (морський).
При цьому, згідно Примітки 3 пункту 18 Положення про портові збори, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2000 № 1544, для суден, що згідно з обмірним свідоцтвом з повним вантажем мають осадку не більш як 4,5 метра, ставки канального збору застосовуються з коефіцієнтом 0,38.
Враховуючи, що буксири та баржі, агентом яких є ТОВ "СКЛ" (Судновласник - ТОВ "СП "Нібулон"), мають осадку менш ніж 4,5 метра, ставки канального збору застосовувались з коефіцієнтом 0,38.
Відповідно до п. 1 Положення про портові збори, портові збори справляються у морських портах із суден зазначених груп і плавучих споруд, що плавають під Державним прапором України та іноземним прапором.
При цьому, приміткою 2 до п. 1 цього Положення визначено, що судна груп В (буксири та баржі), Д та Е, що виконують комерційні вантажні рейси, належать до групи А.
ТОВ "СП "Нібулон" - підприємство, яке здійснює діяльність, спрямовану на виготовлення та реалізацію продукції вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Зазначене підприємство спеціалізується на продажі зернової продукції.
Відповідно до положень ч. 1, 2 ст. 3 Господарського кодексу України, під господарською діяльністю у цьому Кодексі розуміється діяльність суб'єктів господарювання у сфері суспільного виробництва, спрямована на виготовлення та реалізацію продукції, виконання робіт чи надання послуг вартісного характеру, що мають цінову визначеність. Господарська діяльність, що здійснюється для досягнення економічних і соціальних результатів та з метою одержання прибутку, є підприємництвом, а суб'єкти підприємництва - підприємцями. Господарська діяльність може здійснюватись і без мети одержання прибутку (некомерційна господарська діяльність).
Таким чином, ТОВ "СП "Нібулон" здійснює комерційну господарську діяльність (господарська діяльність з метою одержання прибутку).
При цьому відповідно до статті 138 Податкового кодексу України до складу витрат, що враховуються при визначенні оподатковуваного прибутку, входять витрати на збут, які включають витрати, пов'язані з реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг: у тому числі і витрати на транспортування готової продукції (товарів) між складами підрозділів підприємства.
Отже, транспортування готової продукції (товарів) між складами підрозділів ТОВ "СП "Нібулон" є одною із складових господарської діяльності зазначеного підприємства з метою реалізації продукції (з метою отримання прибутку) та зазначене переміщення є комерційною діяльністю.
Відповідно до паспорту Херсонського морського каналу, Херсонський морський канал слугує для підходу до порту Херсон, траса каналу проходить по Дніпро-Бузькому лиману.
Загальна довжина траси каналу 40,0 км. Кількість колін - 3.
Відповідно до правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 01.08.2007 року № 655, проходження суднами будь-якої осадки до/з портів Херсонського регіону є неможливим без проходження Херсонського каналу.
Відповідно до п. 3.1.22 Правил плавання на ХМК судна з осадкою до 4,0 м і всі малі судна плавають у смузі 1 кабельтов завширшки ліворуч та праворуч від бровок першого коліна каналу по всій його довжині.
На другому і третьому колінах ХМК рух суден здійснюється по каналу в обох напрямках. Буксири на цій ділянці виконують плавання з караваном, сформованим не більше ніж у два ряди. Переформування буксирного каравану проводиться поза каналом у районі якірного місця № 366.
Таким чином, судна під агентуванням відповідача при здійсненні ними перевезень до/від портів Херсонського регіону, не зважаючи на осадку цих суден, за будь-яких яких умов, рухались каналом, оскільки на другому-третьому коліні ХМК відсутні зони забровочного плавання і судно не може рухатись інакше, ніж по каналу.
Факт проходження буксирами та баржами ТОВ "СП "Нібулон" окремими ділянками каналу окрім норм права, підтверджується записами радіолокаційного контролю про рух зазначених суден, на яких видно, що судна відповідача знаходяться на каналі.
Стосовно вимог про стягнення заборгованості за послуги СРРС.
Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є дії осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також дії осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки.
Наказом Мінтрансу від 15.04.2004 № 312 "Про забезпечення лоцманського проведення і регулювання руху суден у територіальних, внутрішніх водах та на внутрішніх водних шляхах України" на державне підприємство "Дельта-лоцман" з 00 годин 00 хвилин 01.05.2004 покладено функції з забезпечення лоцманського проведення та регулювання руху суден на судноплавних шляхах у територіальних водах, на фарватерах, каналах, на акваторіях, підхідних каналах, внутрішніх і зовнішніх рейдах портів та терміналів усіх форм власності за рахунок зборів за послуги лоцманських служб і постів (служб) регулювання руху суден.
Міністерством транспорту та зв'язку України видано наказ № 340 від 28.05.2001 "Про затвердження Положення про службу регулювання руху суден".
Відповідно до п. 4.1 цього Положення СРРС створюються для надання послуг з регулювання руху суден, які перебувають у зоні дії СРРС, з метою забезпечення безпеки мореплавства, ефективності судноплавства, охорони людського життя на морі, запобігання забрудненню довкілля з суден.
Відповідно до п. 3.6 цього Положення утримання СРРС здійснюється за рахунок коштів від збору за послуги СРРС.
Відповідно до статті 115 Кодексу торгівельного мореплавства України із суден, що користуються послугами служби регулювання руху суден, справляється збір, порядок справляння і розмір якого встановлюються центральним органом виконавчої влади в галузі транспорту за погодженням з центральним органом виконавчої влади з питань економічної політики.
Наказом Міністерства транспорту України від 09.01.2003 № 10, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", було внесено зміни і доповнення до Зборів і плат за послуги, що надаються суднам у морських портах України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214, які полягали, зокрема, у виключенні зі сфери регулювання цього нормативного акту державних цін на послуги, що надаються в морських торговельних портах України суднам у каботажному плаванні.
Пунктом 62 Зборів і плати за послуги, що надаються суднам у морських торговельних портах України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 27.06.1996 № 214, встановлено, що при наданні судновласникам послуг, не передбачених цими Зборами і платою, застосовуються вільні ціни відповідно до законодавства.
Оскільки державою не здійснюється регулювання цін на послуги служби регулювання руху суден каботажного плавання, ціна на ці послуги є вільною і встановлюється підприємством самостійно.
Порядок стягнення та розмір ставок збору за послуги СРРС з суден каботажного плавання визначаються (встановлюються) "Положенням про лоцманський збір і збір за користування послугами служби регулювання руху суден, що справляються ДП "Дельта-лоцман" з суден у каботажному плаванні", розробленим Науково-дослідним проектно-конструкторським інститутом морського флоту України (УкрНДІМФ) та затвердженим наказом ДП "Дельта-лоцман" від 11.06.2007 № 298.
Листом від 26.12.2012 № 7534 ДП "Дельта-лоцман" повідомило відповідача про тарифи на послуги на 2013 рік.
Пунктом 1.3 Правил плавання і лоцманського проведення суден у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 01.08.2007 № 655, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.10.2007 за № 1150/14417 (надалі за текстом рішення - Правила плавання) визначений термін - послуги СРРС - це інформаційні послуги, навігаційна допомога (радіолокаційне проведення), радіолокаційний контроль за рухом та стоянкою суден на якорі, організація руху та регулювання руху суден.
Інформаційні послуги - інформаційне забезпечення мореплавства шляхом передачі на судна гідрометеорологічної інформації, відомостей про зміни в роботі засобів навігаційного оснащення, про зміщення плавучих ЗНО із штатних місць та іншої навігаційно-гідрографічної і гідрологічної інформації, а також інформації про стан руху суден у зоні дії СРРС та про фактори, що ускладнюють плавання. Інформація надається з ініціативи СРРС або на запит суден.
Радіолокаційний контроль - спостереження за положенням судна (визначення координат та параметрів руху) за допомогою радіолокаційної станції ЦРРС/ПРРС та передача попередження про відхилення судна від безпечного маршруту плавання або від точки віддачі якоря.
Радіолокаційне проведення (навігаційна допомога) - послуга, що надається службою (постом) регулювання руху суден у складних гідрометеорологічних умовах або при виході з ладу чи відсутності на судні необхідних навігаційних приладів, шляхом передачі інформації, яка сприятиме прийняттю відповідних рішень капітаном судна щодо безпечного плавання цього судна.
Регулювання руху суден - організація руху та відповідний контроль за рухом суден, передбачає встановлення режиму руху суден, надання суднам рекомендацій та вказівок, які стосуються черговості руху, часу початку руху, маршруту, швидкості та інтервалів руху, місць якірних стоянок, а також попереджень про порушення цих Правил у зоні дії служби (посту) регулювання руху суден, попередження суден у разі виникнення (розвитку) ситуації небезпечного зближення з іншими суднами, об'єктами, небезпечними глибинами та надання рекомендацій щодо уникнення небезпеки, попередження судна в разі відхилення його від безпечного маршруту плавання та повернення до зазначеного маршруту.
Відповідно до п.п. 2.2.8, 2.4.1 Правил плавання, відповідачу (у кожному випадку транзитного проходження БДЛК) надавались наступні послуги: інформування про рух суден, стан засобів навігаційного облаштування та гідрометеорологічні умови; радіолокаційний контроль.
Відповідно до п. 2.2.3 Правил плавання усі судна, які проходять через зони дії ЦРРС/ПРРС, зобов'язані отримувати інформацію, виконувати рекомендації та вказівки ЦРРС/ПРРС.
Тобто, обов'язковість отримання інформації (інформаційних послуг) визначена Правилами плавання.
Згідно з пунктом 2.2.2. Правил плавання в районі дії Правил рух суден цілодобово регулюється службою регулювання руху суден ДП "Дельта-Лоцман", до складу якої входять: ЦРРС "Руська Коса", ПРРС "Іллічівськ", "Одеса", "Южний", "Очаків" та "Широка Балка".
Рух суден у зоні дії ЦРРС/ПРРС, вхід до зони дії, постановка на якір, зняття з якоря, відхід від причалу виконуються суднами тільки з дозволу відповідного ЦРРС/ПРРС. Дозвіл повинен бути отриманий не менш ніж за 30 хвилин до початку зазначеної дії. Дозвіл анулюється і повинен бути одержаний знову, якщо судно не почне зазначені дії протягом 30 хвилин.
Пунктом 2.3.1. Правил плавання встановлено, що кожне судно за 30 хвилин до входу в район дії Правил повинно встановити радіозв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС (канали зв'язку і позивні ПРРС та МЛС зазначені в додатку 2, канали зв'язку з портами, портпунктами, ІДПН - у додатку 3). Судна осадкою до 4,0 м, капітани яких мають право на плавання без лоцмана, які прямують до БДЛК по РШ-59 та РШ-2, повинні завчасно встановити радіозв'язок з ПРРС "Очаків" та повідомити прізвище капітана.
Згідно з п. 2.2.8. цих Правил "ЦРРС/ПРРС надають суднам такі послуги: інформаційне обслуговування, надання навігаційної допомоги (радіолокаційне проведення), регулювання руху суден.
Відповідно до п. 2.2.9. Правил плавання, ЦРРС/ПРРС дають вказівки, які мають відношення до: черговості руху; маршруту та швидкості руху; місць якірних стоянок; заходів щодо попередження безпосередньої небезпеки судноплавству.
Ці вказівки є обов'язковими для виконання всіма суднами. Судно повинно підтвердити отримання вказівок ЦРРС/ПРРС, які мають відношення безпосередньо до нього, а в разі неможливості їх виконати - повідомити причину, а також проінформувати про подальші свої наміри.
Для кораблів і суден Військово-Морських Сил Збройних Сил України послуги ЦРРС/ПРРС у північно-західній частині Чорного моря, Бузько-Дніпровсько-лиманському та Херсонському морському каналах надаються безкоштовно.
Для всіх інших суден послуги СРРС є оплатними.
Відповідно до п. 2.4.2. Правил плавання радіолокаційний контроль за рухом суден та стоянкою суден на якорі здійснюється постійно.
Судна під агентуванням відповідача отримували послуги з інформаційного обслуговування та радіолокаційного контролю, відповідно до п. 2.3.1. та 2.4.2. Правил плавання.
Пунктом 3.2.7. зазначених Правил визначено, що судна, що постійно здійснюють плавання в межах зони дії PC РРС (буксири місцевого базування, судна портового флоту портів регіону, судна днопоглиблювальних караванів, що ведуть роботи в зоні дії PC РРС та ін.), подають заявку на рух не менш, ніж за 30 хвилин до передбачуваного часу початку руху на робочому каналі радіозв'язку ЦРРС/ПРРС, у зоні дії якого вони перебувають.
Оскільки судна під агентуванням відповідача постійно здійснюють плавання в межах зони PC РРС заявку на рух судна вони подають в усному порядку по робочому каналу радіозв'язку за 30 хвилин до початку руху судна.
З аналізу пунктів 2.3.1. та 3.2.7. Правил плавання слідує, що вихід капітана судна на зв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС вважається поданням заявки на рух судна, і є свідченням того, що судно користується оплатними послугами СРРС.
Відповідно до наявних у справі роздруківок переговорів, судна під агентуванням відповідача в усному порядку, відповідно до п. 3.2.7. Правил плавання, подавали заявку на отримання послуг СРРС.
Крім того, відповідно до п. 3.2. Порядку надання послуг з регулювання руху суден, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 08.05.2013 № 291 (зареєстровано в Мінюсті України 24.05.2013 за № 807/23339), для суден каботажного плавання та суден місцевого базування заявка на послуги з регулювання руху суден надається капітаном судна у зоні дії ЦРРС/ПРРС через засоби радіозв'язку. Вихід капітана судна на радіозв'язок з відповідним ЦРРС/ПРРС вважається поданням заявки на надання послуг з регулювання руху суден.
Згідно пункту 2.3.3. Правил плавання судна внутрішнього плавання, які здійснюють плавання в зоні дії цих Правил, повинні мати УКХ радіостанцію, яка працює у діапазоні частот морської рухомої служби.
Відповідно до п. 2.3.4. Правил плавання при первісному радіозв'язку з відповідним ЦРРС/ПРРС судно повідомляє - тип і назву судна; радіопозивний; номер ІМО; порт призначення; час підходу до зони дії ЦРРС/ПРРС; найменування морського агента судна; прапор судна та найменування судновласника; брутто-регістровий тоннаж та дедвейт; максимальну довжину, ширину і висоту борту; фактичну осадку носом та кормою; назву і кількість вантажу; обмеження в управлінні судном та несправності, які можуть перешкоджати безпеці судноплавства. Капітан судна відповідає за достовірність наданої ним інформації.
Враховуючи приписи ст.115 Кодексу торговельного мореплавства України, п. 3.6, 4.1 Типового положення про службу регулювання руху суден, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України № 340 від 28.05.2001р., п. 1 наказу Міністерства транспорту України від 15.04.2004 р. № 312 "Про забезпечення лоцманського проведення і регулювання руху суден у територіальних, внутрішніх водах та на внутрішніх водних шляхах України", п.1.3, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.8, 2.3.1, 2.3.2, 2.4.1, 2.4.2, 2.4.7, 3.2.1, 3.2.7 Правил плавання регулювання руху суден здійснюється з метою забезпечення безпеки судноплавства, під якою розуміється збереження людського здоров'я і життя, довкілля та майна на морі й на внутрішніх водних шляхах, недопущення неприпустимого ризику, пов'язаного з загибеллю або травмуванням людей, заподіянням шкоди довкіллю або матеріальних збитків, а тому проходження судном в зоні дії Правил плавання є неможливим без користування послугами служби регулювання руху суден.
Проходження суднами під агентуванням відповідача каналом та надання/отриання послуг служб регулювання руху суден підтверджується квитанціями СРРС, виписками та копіями з вахтового журналу, записами радіолокаційного контролю за рухом суден під агентуванням відповідача Автоматизованої інформаційної обчислювальної системи підтримки регулювання руху суден "Дельта-Навігатор", з яких видно траєкторію руху суден, виписками з радіопереговорів між ЦРРС та капітанами суден, що знаходяться в матеріалах справи.
Для сплати зборів за надані послуги ДП "Дельта-лоцман" виставило ТОВ "СКЛ" рахунки на загальну суму 62 027,41 грн.: № ДЕ-00948 від 26.03.2013; № ДЕ-00949 від 26.03.2013; № ДЕ-01024 від 31.03.2013; № ДЕ-01422 від 30.04.2013; № ДЕ-01424 від 30.04.2013; № ДЕ-01425 від 30.04.2013; № ДЕ-01426 від 30.04.2013; № ДЕ-01427 від 30.04.2013; № ДЕ-01446 від 30.04.2013; № ДЕ-01466 від 30.04.2013; № ДЕ-01467 від 30.04.2013; № ДЕ-01468 від 30.04.2013; № ДЕ-01469 від 30.04.2013; № ДЕ-01676 від 28.05.2013; № ДЕ-01678 від 28.05.2013; № ДЕ-01679 від 28.05.2013; № ДЕ-01680 від 28.05.2013; № ДЕ-01681 від 28.05.2013; № ДЕ-01682 від 28.05.2013; № ДЕ-01683 від 28.05.2013; № ДЕ-01685 від 28.05.2013; № ДЕ-01686 від 28.05.2013; № ДЕ-01687 від 28.05.2013; № ДЕ-01688 від 28.05.2013; № ДЕ-01689 від 28.05.2013; № ДЕ-01690 від 28.05.2013; № ДЕ-01692 від 28.05.2013; № ДЕ-01807 від 31.05.2013; № ДЕ-01808 від 31.05.2013; № ДЕ-01809 від 31.05.2013; № ДЕ-01810 від 31.05.2013; № ДЕ-01811 від 31.05.2013; № ДЕ-01812 від 31.05.2013; № ДЕ-01813 від 31.05.2013; № ДЕ-01814 від 31.05.2013; № ДЕ-01815 від 31.05.2013; № ДЕ-01816 від 31.05.2013; № ДЕ-01817 від 31.05.2013; № ДЕ-01818 від 31.05.2013; № ДЕ-01819 від 31.05.2013; № ДЕ-01820 від 31.05.2013; № ДЕ-01821 від 31.05.2013; № ДЕ-01822 від 31.05.2013; № ДЕ-02008 від 12.06.2013; № ДЕ-02009 від 12.06.2013; № ДЕ-02010 від 12.06.2013; № ДЕ-02014 від 12.06.2013; № ДЕ-02015 від 12.06.2013; № ДЕ-02016 від 12.06.2013; № ДЕ-02019 від 12.06.2013; № ДЕ-02021 від 12.06.2013; № ДЕ-02023 від 12.06.2013; № ДЕ-02024 від12.06.2013.
Зазначені рахунки були надіслані на адресу відповідача (копії доказів направлення рахунків та їх отримання відповідачем на а. с. 35-51, том 1).
Крім того, на адресу ТОВ "СКЛ" були направлені претензії від 23.04.2013 № 1960, від 21.05.2013 № 2422, від 22.07.2013 № 461, від 28.08.2013 № 1060 (а. с. 52-102, том 1), які були залишені відповідачем без відповіді.
Відповідно до умов п. 2.2.3.-2.2.4. Договору агент зобов'язався здійснювати своєчасну оплату відповідно до умов цього договору. Сплачувати рахунки, виставлені "Підприємством" у терміни, визначені цим Договором.
Відповідно до п. 4.2.2. Договору, остаточний розрахунок здійснюється агентом на протязі десяти банківських днів з дати отримання рахунку за реквізитами, зазначеними у рахунках (в редакції Додаткової угоди № 1 від 15.04.2011 до договору № 75/П-11 від 01.01.2011).
Відповідно до п. 5.4. Договору, в редакції Додаткової угоди № 3 від 25.04.2012, в разі порушення строків здійснення остаточного розрахунку, передбачених п. 4.2.2. і п. 4.3. Договору, Агент, за вимогою Підприємства, несе перед останнім відповідальність у вигляді сплати пені у розмірі подвійної облікової ставки НБУ від несплаченої вартості послуг за кожний день прострочення.
Відповідно до положень ст. 549 Цивільного кодексу України (435-4) неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов'язання.
Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов'язання.
Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов'язання за кожен день прострочення виконання.
Частиною 2 статті 551 ЦК України передбачено що вразі, якщо предметом неустойки є грошова сума, її розмір встановлюється договором або актом цивільного законодавства.
Законом України "Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов'язань" (№ 543/96-ВР від 22.11.1996 р.) встановлено, платники грошових коштів сплачують на користь одержувачів цих коштів за прострочку платежу пеню в розмірі, що встановлюється за згодою сторін (ст. 1 Закону). Розмір пені, передбачений статтями 1 та 2 цього Закону, обчислюється від суми простроченого платежу, та не може перевищувати подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період, за який нараховується пеня (Стаття 3 Закону, із змінами, внесеними згідно із Законом N 2921-III (2921-14) від 10.01.2002 ).
Статтею 232 (ч. 6) Господарського кодексу України (436-4) встановлено, що нарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов'язання, якщо інше не встановлено законом або договором , припиняється через шість місяців від дня, коли зобов'язання мало бути виконано.
За поданим позивачем розрахунком розмір пені становить 1846грн.13коп.
Відповідно до положень ст. 526 Цивільного кодексу України (435-4) зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до пунктів 3.1. та 3.2. Статуту ДП "АМПУ", підприємство є юридичною особою. Права та обов'язки юридичної особи Підприємство набуває з дня його державної реєстрації, яка здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства України.
Підприємство утворене шляхом виділу з реорганізованих державних підприємств (в тому числі ДП "Дельта-лоцман"), стратегічних об'єктів портової інфраструктури, іншого майна, прав та обов'язків стосовно них відповідно до розподільчих балансів (роздільних актів (балансів)) та є правонаступником реорганізованих державних підприємств (в тому числі ДП "Дельта-лоцман") у частині майна, прав та обов'язків відповідно до розподільчих балансів (роздільних актів)).
Відповідно до Акту приймання-передачі майна, майнових прав та зобов'язань від 13.06.2013, затвердженого Міністерством інфраструктури України (том 3), від ДП "Дельта-лоцман" до ДП "АМПУ" передана дебіторська заборгованість ТОВ "СКЛ".
12.06.2013 була зареєстрована філія "Дельта-лоцман" ДП "АПМУ", яка відповідно до ст. 95 ЦК України та п. 6.1.3. Статуту ДП "АМПУ" наділена майном ДП "АМПУ" і діє на підставі Положення про філію "Дельта-лоцман" ДП "АМПУ", затвердженого наказом ДП "АМПУ" від 30.05.2012 № 2.
ДП "АМПУ" актом приймання-передачі майна, майнових прав та зобов'язань від 13.06.2013 № 14 (том 3), передало до філії "Дельта-лоцман" ДП "АМПУ" дебіторську
заборгованість ТОВ "СКЛ".
За вказаних обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню, а заперечення відповідача та третьої особи на стороні відповідача проти позову не приймаються судом до уваги.
Крім того, пунктом 20 Положення про портові збори, на який окрім іншого посилаються відповідач та третя особа, як на підставу звільнення суден третьої особи від сплати канального збору, зазначено, що судна груп В, Д та Е, а також судна групи Г (крім барж), що проходять каналом Прорва, звільняються від сплати канального збору. Проте, позивачем нарахований відповідачу канальний збір за проходження Херсонським морським каналом, а не каналом Прорва, тому зазначені посилання на п. 20 Положення про портові збори є безпідставними.
Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача.
На підставі зазначених вище норм матеріального права, керуючись ст. ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України,
в и р і ш и в :
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю " СКЛ " (ідентифікаційний код - 33725957, адреса - 73000, місто Херсон, вул. Комунарів, 5, кімната 5) на користь Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі філії "Дельта-лоцман" ДП "Адміністрація морських портів України" (ідентифікаційний код - 38728507, адреса - 54017, місто Миколаїв, вул. Лягіна, 27) 62027грн.41коп. основного боргу, 1846грн.13коп. пені, 1720грн.50коп. витрат по сплаті судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
(Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом).
Дата складання повного тексту рішення - 18.11.13
Суддя Ю.В. Гридасов
Суд | Господарський суд Херсонської області |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2013 |
Оприлюднено | 20.11.2013 |
Номер документу | 35334810 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Херсонської області
Гридасов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні