ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Головуючий у 1-й інстанції: Сало А.Б.
Суддя-доповідач:Зарудяна Л.О.
ПОСТАНОВА
іменем України
"20" листопада 2013 р. Справа № 817/3229/13-а
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Зарудяної Л.О.
суддів: Іваненко Т.В.
Кузьменко Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління Міндоходів у Рівненській області на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "30" вересня 2013 р. у справі за позовом Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління Міндоходів у Рівненській області до Рівненської районної партійної організації аграрної партії України про припинення юридичної особи,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 30.09.2013 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з ухваленою судом першої інстанції постановою, позивач у справі подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить оскаржену постанову скасувати та прийняти нову про задоволення позову.
Позивач зазначив: судом першої інстанції не враховано, що відповідач не обслуговується централізованими бухгалтеріями та перебуває на обліку як платник податку в ДПІ на загальних підставах та, відповідно, зобов"язаний подавати до податкового органу податковий звіт про використання коштів неприбуткових установ, затверджений наказом ДПА України від 31.01.2011 №56.
Також повідомив про наявність в матеріалах справи довідки стосовно неподання відповідачем звітності більше року.
Відповідно до ст.197 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
Перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, дослідивши доводи апеляційної скарги, судова колегія вважає, що вона підлягає задоволенню з огляду на таке.
Матеріали справи свідчать, що ДПІ у Рівненському районі ГУ Міндоходів у Рівненській області звернулася до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Рівненської районної партійної організації аграрної партії України про припинення юридичної особи.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, посилаючись, зокрема на ст.ст. 2, 3, 21, 23 Закону України "Про політичні партії в Україні", ст.ст. 25, 28 Закону України "Про громадські об"єднання", виходив з того, що у чинному законодавстві відсутні матеріально-правової підстави для звернення контролюючого органу до суду з вимогою про припинення політичної партії, яка не є суб'єктом підприємницької діяльності, а відтак у позивача відсутнє право вимоги про припинення такої юридичної особи, зокрема відповідача.
Колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції, зважаючи на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що 20.04.2007 Рівненською районною державною адміністрацією Рівненської області відповідача було зареєстровано як юридичну особу (а.спр.17), а 24.04.2007 - взято на облік як платника податків у Державній податковій інспекції у Рівненському районі Рівненської області Головного управління Міндоходів у Рівненській області (довідка - а.спр.4).
Судова колегія вважає за необхідне зазначити, що відповідач за своєю організаційно-правовою формою господарювання є політичною партією, яка згідно із правовим статусом є неприбутковою організацією.
Статтею 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" №2365-ІІІ від 05.04.2001 року політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстраційного свідоцтва в порядку, встановленому цим та іншими законами України ( 23 Закону "Про політичні партії в Україні" ).
Слід зазначити, що з врахуванням положень Закону України "Про громадські об"єднання" політична партія є одним з видів громадського об"єднання.
Відповідно до ч.ч.1,2 ст. 25 вказаного закону припинення діяльності громадського об'єднання здійснюється:
1) за рішенням громадського об'єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об'єднання, шляхом саморозпуску або реорганізації шляхом приєднання до іншого громадського об'єднання такого самого статусу;
2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об'єднання.
Припинення діяльності громадського об'єднання зі статусом юридичної особи має наслідком припинення цієї юридичної особи у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців", з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" №755-VI від 15.05.2003, який є спеціальним законом з питань державної реєстрації, припинення суб'єктів підприємницької діяльності.
За правилом, встановленим частиною першою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців», дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб - підприємців. Частина друга цієї норми містить застереження про можливість встановлення законом особливостей державної реєстрації об'єднань громадян (у тому числі професійних спілок), благодійних організацій, політичних партій, органів державної влади та органів місцевого самоврядування, асоціацій органів місцевого самоврядування, банків, торгово-промислових палат, фінансових установ (у тому числі кредитних спілок), бірж, а також інших установ та організацій.
З огляду на викладене норми Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" є загальними відносно спеціальних норм Законів України "Про громадські об'єднання" та "Про політичні партії в Україні", які регулюють питання реєстрації громадського об'єднання, їх ліквідації, ліквідації (саморозпуску) політичної партії і не суперечать загальним нормам.
Із положень ч.1 ст.33 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців"вбачається, що юридична особа припиняється, зокрема за судовим рішенням.
Згідно з ч.2 ст.38 вказаного закону підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, що не пов'язано з банкрутством юридичної особи, зокрема є: неподання протягом року органам доходів і зборів податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону.
На думку апеляційного суду, підстави припинення юридичної особи, визначені статтею 38 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців", є незалежними від випадків ліквідації громадського об'єднання, ліквідації (саморозпуску) політичної партії.
З"ясуванням наявних у справі доказів судовою колегією встановлено, що впродовж останнього календарного року відповідач у встановленому порядку перед державним податковим органом не звітувався, податкові декларації, звіти та інші документи, пов'язані з обчисленням та сплатою податків, не подавав (довідка - а.с.7).
Вказаним відповідач як платник податків порушив приписи п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України (згідно з якою платник податків зобов"язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов'язані з обчисленням і сплатою податків та зборів ), а також приписи п.1.3 Порядку складання Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій, затвердженого Наказом Державної податкової адміністрації України від 31.01.2011 N 56, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2011 р. за N192/18930 ( згідно з яким податковий звіт про використання коштів неприбуткових установ та організацій складається за формою, затвердженою наказом Державної податкової адміністрації України від 31.01.2011 N 56, та подається неприбутковою установою, організацією, їх відокремленими підрозділами (далі - неприбуткові організації) за кожний звітний (податковий) період ).
У відповідача немає заборгованості по сплаті внесків на загальнообов'язкове пенсійне страхування, податках, зборах, інших обов'язкових платежах до бюджетів та державних цільових фондів, про що свідчать відповідні довідки (а.с.3,8,9,13,15).
Як вже зазначалось, у даній справі з позовом про припинення юридичної особи (політичної партії ) саме у зв"язку з неподанням звіту протягом року звернулась Державна податкова інспекція.
Згідно з пп. 20.1.37. п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України у випадках, встановлених законом, контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.
Відповідно до п. 67.2 ст. 67 Податкового кодексу України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо:
припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців;
відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців;
скасування державної реєстрації змін до установчих документів.
Як вважає судова колегія, контролюючий орган з врахуванням норм Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" має право звертатися до адміністративного суду з позовом про припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи -підприємця, оскільки ст.38 цього закону не містить імперативного застереження щодо кола осіб, які мають право звернутися до суду з позовом про припинення юридичної особи з підстави, зокрема неподання нею документів фінансової звітності протягом року, а подання такого позову органом державної податкової служби обумовлено виконанням покладеного на нього законом обов'язку щодо аналізу причин і оцінки даних про факти порушень податкового законодавства, що нерозривно пов'язано з набуттям платником податків цивільної правосуб'єктності.
Враховуючи вищенаведене, на думку апеляційного суду, органи податкової служби наділені правом звернення до суду з позовом про припинення громадської організації чи політичної партії за неподання протягом року органам державної податкової служби податкових декларацій, документів фінансової звітності відповідно до закону, а, отже, позивач у даній справі правомірно звернувся до суду з відповідною вимогою.
З огляду на викладене колегія суддів вважає помилковим висновок суду попередньої інстанції про відсутність у чинному законодавстві матеріально-правової підстави для звернення контролюючого органу до суду з вимогою про припинення політичної партії, яка не є суб'єктом підприємницької діяльності, а також про те, що у позивача відсутнє право вимоги про припинення такої юридичної особи, зокрема відповідача.
Рівненський окружний адміністративний суд неправомірно відмовив Державній податковій інспекції у Рівненському районі ГУ Міндоходів у Рівненській області в задоволенні позовних вимог до Рівненської районної партійної організації аграрної партії України.
Апеляційний суд погоджується з доводами апеляційної скарги, визнаючи їх переконливими.
А відтак постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню (як така, що ухвалена з порушенням норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи) з прийняттям нової постанови про задоволення позову.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 198, п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує її та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 202, 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Рівненському районі Головного управління Міндоходів у Рівненській області задовольнити.
Постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "30" вересня 2013 р. скасувати.
Прийняти нову постанову.
Позовні вимоги задовольнити.
Припинити юридичну особу Рівненська районна партійна організація аграрної партії України (35361 Рівненська область, Рівненський район, с.Дядьковичі, вул. Шевченка,8, ідентифікаційний код 35038970 ).
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя Л.О. Зарудяна
судді: Т.В. Іваненко
Л.В. Кузьменко
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - поз.: Державна податкова інспекція у Рівненському районі Головного управління Міндоходів у Рівненській області вул. Відінська,8,м.Рівне,33028
3- відп. Рівненська районна партійна організація аграрної партії України вул. Шевченка,8,с.Дядьковичі,Рівненський район, Рівненська область,35361
4 - представнику позивача
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2013 |
Оприлюднено | 22.11.2013 |
Номер документу | 35388641 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Зарудяна Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні