Рішення
від 22.11.2013 по справі 310/5832/13-ц
БЕРДЯНСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 310/5832/13-ц

РІШЕННЯ

Іменем України

22 листопада 2013 року м.Бердянськ

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області в

складі: головуючого - судді Ліхтанської Н.П.

при секретарі Олійник Н.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Бердянську цивільну справу за основним та уточнюючим позовом ОСОБА_1 міжрайонної прокуратури в інтересах держави до ОСОБА_1 міської ради, Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Запорізької області, ОСОБА_2, 3-ї особи Реєстраційної служби ОСОБА_1 міськ-районного управління юстиції Запорізької області про визнання незаконним та скасування п.5, 5.78 рішення ОСОБА_1 міської ради № 41 від 25.02. 2010р., про визнання недійсним Державно-го акта на право власності на земельну ділянку, скасування його державної реєстрації та повернен-ня земельної ділянки,

В С Т А Н О В И В:

Як видно з основної та уточнюючої позовної заяви, прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави, де зазначив, що прокурорською перевіркою встановлено, що п. 5, 5.78 рішення сімдесят дев»ятої сесії ОСОБА_1 міської ради V скликання № 41 від 25.02.2010 року «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведен-ня земельних ділянок» затверджено проект відведення земельних ділянок та передано ОСОБА_2 земельну ділянку, площею 0,0613га, з присвоєнням поштової адреси: вул.Макарова,24-ц1 для індивідуального дачного будівництва. На підставі зазначеного рішення 01.06.2010р. за ОСОБА_2 проведена державна реєстрація за реєстраційним номером 011026500626 державного акту на право власності серії ЯК № 838636 на зазначену земельну ділянку( кадастровий номер НОМЕР_1 :08 : 007: 0479).

Пункт 5.78 рішення ОСОБА_1 міської ради № 41 від 25.02.2010р. підлягає скасуванню, державний акт на право приватної власності на земельну ділянку повинен бути визнаний недійсним, а його державна реєстрація підлягає скасуванню з наступних підстав. В ході прокурорської перевірки було встановлено, що згідно Генерального плану м. Бердянська, затвердженого рішенням ОСОБА_1 міської ради № 8 від 25.06.2009року, зазначені у рішенні території запроектовані для розміщення оздоровчих установ та установ відпочинку, зелених насаджень загального користування. Відповідно до п.3.39 ДБН 360-92 «Планування і забудова міських і сільських поселень» - будівництво нових дачних районів в межах міських населених пунктів не допускається. Перевіркою також встановлено, що станом на час прийняття ОСОБА_1 міською радою рішення № 41 від 25.02.2010року «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення, та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок» посадовими особами виконкому міськради не розроблена та відповідно ОСОБА_1 міською радою не затверджена передбачена Законом України «Про планування і забудову територій» містобудівна документація м. Бердянська, а саме відсутні детальні плани територій окремих районів міста, зокрема території ОСОБА_1 коси. Таким чином, за відсутності містобудівної документації м. Бердянська прийняття рішень щодо планування, забудови, проектування та будівництва об'єктів житлово-цивільного та виробничого призначення, впорядкування та благоустрою території ОСОБА_1 коси, неможливо.

Також, під час винесення спірного рішення суттєво порушено порядок надання земельних ділянок у власність. Так, відповідно до положень ст.ст. 13,14 Конституції України - право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Як зазначено вище, ОСОБА_1 міською радою рішенням № 41 від 25.02.2010р. затверджено проекти відведення та передано у власність земельні ділянки для індивідуального дачного будівництва з порушенням вимог ст..ст..51,118,123 ЗУ України, ст.ст.88,90 Водного кодексу України, ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» без проведення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації, чим грубо порушено вимоги законодавства та не дотримано порядок набуття права власності на землю.

За таких обставин прокурор прийшов до висновку, що ОСОБА_1 міська рада під час прийняття рішення № 41 від 25.02.2010р. грубо порушила положення чинного законодавства в частині підстав та порядку надання земельних ділянок у власність, визначених Конституцією та Земельним кодексом України, і не мала права надавати у власність громадянам земельну ділянку по вул. Макарова, 24-ц1 в м. Бердянську. Відповідно, державний акт на право приватної власності на земельну ділянку повинен бути визнаний недійсним, а його державна реєстрація підлягає скасуванню. У зв»язку з цим прокурор просить визнати незаконним та скасувати п.5,5.78 рішення сімдесят дев»ятої сесії ОСОБА_1 міської ради п»ятого скликання № 41 від 25.02.2010року «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення , та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок», яким передана у приватну власність ОСОБА_2 земельна ділянка площею 0,0613га для ведення індивідуального дачного будівництва , що розташована за адресою м. Бердянськ Запорізької області, вул. Макарова, 24-ц1, визнати недійсним державний акт на право власності серії ЯК № 838636 на земельну ділянку площею 0,0613га для ведення індивідуального дачного будівництва, що розташована за адресою м. Бердянськ Запорізької області, вул. Макарова,24-ц1,9-д, вартістю 48849,97грн., виданий ОСОБА_1 міською радою на ім»я ОСОБА_2 та зареєстрований в «Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі» за реєстраційним номером 011026500626 від 01.06.2010року та зобов»язати Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Запорізької області скасувати його державну реєстрацію.А також зобов»язати ОСОБА_2 повернути земельну ділянку площею 0,0613га для ведення індивідуального дачного будівництва , що розташована за адресою м. Бердянськ Запорізької області, вул.Макарова, 24-ц1 за належністю територіальній громаді м. Бердянська.

В судовому засіданні представник прокурора Ємельяненко С.А. підтримала позовні вимоги в повному обсязі, просить позов задовольнити, також зазначила, що рішення міської ради про відведення відповідачу ОСОБА_2 спірної земельної ділянки суперечить вимогам чинного за-конодавства, оскільки відсутній генеральний план забудови міста, не врахована прибережна сму-га при виділенні спірної земельної ділянки та не проведена обов'язкова державна експертиза зем-левпорядної документації. Також позитивні висновки про погодження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_2 земельної ділянки були відкликані управлінням Держком-зему у м. Бердянськ у зв'язку з виявленими Головним управлінням Держкомзему за участю управ-ління Держземінспекції порушеннями вимог чинного законодавства, управлінням архітектури та містобудування ОСОБА_1 міської ради, Мелітопольським сектором регулювання природоко-ристування Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області.

Представник відповідача ОСОБА_1 міської ради за довіреністю ОСОБА_3 в судове засідання не з»явився, в своїй заяві просить справу розгляну без нього відповідно до закону та наявних матеріалів справи.

Представник відповідача - Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі в судове засідання не з»явився, в своїй заяві просить справу розглянути без його представника, заперечень проти позову не надав.

Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з»явилася, заперечень проти позову не надала, про час розгляду справи був повідомлена належним чином.

Представник 3-ї особи Реєстраційної служби ОСОБА_1 міськрайонного управління юстиції Запорізької області в судове засідання не з2явився, заперечень проти позову не надав.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення учасника процесу, суд вважає позов обґрунтованим і підлягаючим задоволенню з наступних підстав:

Рішенням ОСОБА_1 міської ради № 41 від 25.02.2010року 79 сесії п'ятого скликання "Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту від-ведення , та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земель-них ділянок» пунктом 5 затверджено проект відведення земельних ділянок та пунктом 5.78 пе-редано у приватну власність ОСОБА_2 земельну ділянку площею 0,0613га, яка розташована по вул. Макарова,24-ц1 в м. Бердянську для індивідуального дачного будівництва в межах норм безоплатної приватизації, що підтверджується копією цього рішення.

На підставі цього рішення відповідач ОСОБА_2 01.06.2010р. отримала державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯК № 838636 площею 0, 0613га для для ведення індивідуального дачного будівництва в м. Бердянську по вул.Макарова,24-ц1 і за відповідачем проведена державна реєстрація за реєстраційним номером 011026500626 державного акту на пра-во власності серії ЯК № 838636 на земельну ділянку площею 0,0613га для ведення індивідуаль-ного дачного будівництва в м. Бердянську по вул. Макарова,24-ц1, що підтверджується копією державного акту на право власності на земельну ділянку.

Прокурор просить визнати недійсним та скасувати п.5, 5.78 рішення ОСОБА_1 міської ради № 41 від 25.02.2010року у зв'язку з його невідповідністю закону, а також визнати недійсним дер жавний акт на право власності на земельну ділянку на ім.»я ОСОБА_2, скасувати його державну реєстрацію та повернути земельну ділянку за належністю.

Такі вимоги прокурора відповідають чинному законодавству у зв'язку з наступним.

Відповідно до положень ст. 13, 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Статтями 2, 19 Закону України «Про охорону земель» визначено, що об'єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.

Відповідно до ст. 19 Конституції України, посадові особи органів державної влади зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, згідно з положеннями ст. 84 ЗК України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.

До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, крім інших землі водного фонду, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Відповідно до положень ст. 58 ЗК України до земель водного фонду належать землі, зайняті в тому числі, прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами.

Відповідно до вимог ст. 60 ЗК України вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності у межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги.

Розмір та межі прибережної захисної смуги уздовж морів та навколо морських заток і лиманів встановлюються за проектами землеустрою, а в межах населених пунктів - з урахуванням містобудівної документації.

Згідно зі ст. 88 Водного кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) з метою охорони поверхневих водних об'єктів від забруднення і засмічення та збереження їх водності вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм в межах водоохоронних зон виділяються земельні ділянки під прибережні захисні смуги. Уздовж морів та навколо морських заток і лиманів виділяється прибережна захисна смуга шириною не менше двох кілометрів від урізу води .

Відповідно ст. 90 Водного кодексу України прибережна захисна смуга уздовж морів, морських заток і лиманів входить у зону санітарної охорони моря і може використовуватися лише для будівництва санаторіїв та інших лікувально-оздоровчих закладів, з обов'язковим централізованим водопостачанням і каналізацією.

Згідно ст. 59 Земельного кодексу України громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування можуть передавати земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови із земель водного, фонду лише на умовах оренди для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо.

Вищенаведені законодавчі норми встановлюють розміри прибережних захисних смуг в залежності від виду водойми та прямо забороняють надання у приватну власність земельних ділянок водного фонду, до яких відносяться прибережні захисні смуги.

Нормативні акти, які регулюють забудову населених пунктів та застосовуються у всіх випадках будівництва, також передбачають обмеження щодо забудови таких земельних ділянок.

Згідно п.п. 10, 11 Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, на землях міст і селищ міського типу розмір водоохоронної зони, як і прибережної захисної смуги, встановлюється відповідно до існуючих на час встановлення водоохоронної зони конкретних умов забудови. Водоохоронна зона морів, морських заток і лиманів, як правило, збігається з прибережною захисною смугою і визначається шириною не менш як 2 кілометри від урізу води.

Також, відповідно до вимог ст.ст. 17, 18 Закону України «Про основи містобудування» містобудівна документація регулює планування, забудову та інше використання територій, є основою для вирішення питань раціонального використання територій, вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів містобудування та упорядкування територій; вирішення питань вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи користування земель для містобудівних потреб.

Статтею 13 Закону України «Про планування і забудову територій» передбачено, що детальний план території розробляється згідно з генеральним планом населеного пункту та визначає розташування червоних ліній, ліній регулювання забудови; розташування окремих земельних ділянок та об'єктів містобудування, вулиць, проїздів, пішохідних зон, щільність, поверховість, інші параметри забудови, містобудівні умови і обмеження забудови земельних ділянок; розташування інженерно-транспортної інфраструктури; принципи формування архітектурно-просторової композиції забудови; інші вимоги, визначені державними будівельними нормами.

Відповідно до ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов'язковій державній експертизі, зокрема і проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок оздоровчого та рекреаційного призначення.

Така ж вимога передбачена в ст. 118, ч. 4 ст. 123 ЗК України: у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи.

Всупереч наведеним вимогам земельного законодавства, обов'язкова державна експертиза землевпорядної документації проведена не була, чим грубо порушено вимоги чинного земельного законодавства та не дотримано порядок набуття права власності на землю.

Спірна земельна ділянка розташована в межах двокілометрової зони прибере жної захисної смуги Азовського моря.

Позитивні висновки про погодження проекту землеустрою щодо відведення у власність ОСОБА_2 вищезазначеної земельної ділянки були відкликані управлінням Держкомзему у м. Бердянськ у зв'язку з виявленими Головним управлінням Держкомзему за участю управління Держземінспекції порушеннями вимог чинного законодавства, управлінням архітектури та місто-будування ОСОБА_1 міської ради, Мелітопольським сектором регулювання природокористуван-ня Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області.

Згідно листа виконавчого комітету ОСОБА_1 міської ради № 05-2886/37 від 15.05.2013р. зазначено, що на підставі проведеного містобудівного аналізу, згідно з Генеральним планом міста ОСОБА_1 , який затверджено рішенням шістдесят восьмої сесії ОСОБА_1 міської ради У скликання від 25.06.2009р. №8 встановлено, що спірна земельна ділянка по вул. Макаро-ва,24-ц1 в м. Бердянську , розміщується на території спортивних комплексів.

Розглянувши матеріали справи, суд приходить до висновку про грубе порушення Бердянсь-кою міською радою положення чинного законодавства в частині підстав та порядку надання зе-мельної ділянки у власність відповідачу, про незаконність п. п. 5, 5.78 рішення ОСОБА_1 місь-кої ради п'ятого скликання № 41 від 25. 02. 2010року про передачу ОСОБА_2 земельної ді-лянки по вул. Макарова,24-ц1 та необ хідності його скасування. Відповідно, державний акт на право приватної власності на земельну ділянку повинен бути визнаний недійсним, його державна реєстрація підлягає скасуванню, а земельна ділянка поверненню за належністю територіальній громаді м. Бердянська в особі ОСОБА_1 міської ради.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 10,11, 58,60, 212- 215ЦПК України, керуючись ст. ст. 51,58,59,60,84,118,123ЗК України, ст. 88,90 Водного кодексу України, ст.ст. 17, 18 Закону України «Про основи містобудування», суд

В И Р І Ш И В :

Позов задовольнити в повному обсязі.

Визнати незаконним та скасувати п.5,5.78 рішення сімдесят дев»ятої сесії ОСОБА_1 міської ради п»ятого скликання № 41 від 25.02.2010року «Про передачу в оренду та у власність земельних ділянок, продовження терміну розробки проекту відведення , та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок», яким передана у при-ватну власність ОСОБА_2 земельна ділянка площею 0,0613га для ведення індивідуального дачного будівництва , що роз-ташована за адресою м. Бердянськ Запорізької області, вул. Макарова,24-ц1.

Визнати недійсним державний акт на право власності серії ЯК № 838636 на земельну ділянку площею 0,0613га для ведення індивідуального дачного будівництва , що розташована за адресою м. Бердянськ Запорізької області, вул. Макарова, 24-ц1, вартістю 48849,97грн., виданий ОСОБА_1 міською радою на ім»я ОСОБА_2 та зареєстрований в «Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та право постійного користування землею, договорів оренди землі» за реєстрацій-ним номером 011026500626 від 01.06.2010року та зобов»язати Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Запорізької області скасувати його державну реєстрацію.

Також зобов»язати Управління Держземагенства у ОСОБА_1 районі Запорізької обла-сті скасувати державну реєстрацію земельної ділянки, розташованої за адресою м. Бердянськ За-порізької області, вул.Макарова, 24-ц1 шляхом закриття Поземельної книги на земельну ділянку по вул. Макарова,24-ц1 в м. Бердянську( кадастровий номер НОМЕР_1 :08 : 007: 0479).

Зобов»язати ОСОБА_2, ІДН. НОМЕР_2, повернути земельну ділянку площею 0,0613га для ведення індивідуального дачного будівництва , що розташована за адресою м. Бердянськ Запорізької області, вул.Макарова, 24-ц1 за належністю територіальній громаді м. Бердянська.

Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Запорізької області.

Апеляційна скарга може бути поданою протягом 10днів з дня оголошення рішення, особами, відсутніми у судовому засіданні , з дня отримання копії рішення.

Суддя:

ОСОБА_4

СудБердянський міськрайонний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення22.11.2013
Оприлюднено22.01.2014
Номер документу35408717
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —310/5832/13-ц

Ухвала від 11.06.2014

Адміністративне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Пустовіт З. П.

Ухвала від 13.08.2013

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Ліхтанська Н. П.

Ухвала від 24.07.2014

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Парій О. В.

Ухвала від 22.08.2014

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Парій О. В.

Ухвала від 05.06.2014

Адміністративне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Крамаренко А. І.

Ухвала від 12.06.2013

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Ліхтанська Н. П.

Рішення від 22.11.2013

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Ліхтанська Н. П.

Ухвала від 10.06.2013

Цивільне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Ліхтанська Н. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні