ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
14 листопада 2013 р. (15:01) Справа №801/8804/13-а
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Дудіна С.О., за участю секретаря Асєєвої Л.О., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КримМоторс"
до Сімферопольської міжрайонної виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в АР Крим
про визнання рішення недійсним,
за участю представників:
позивача - не з'явився;
відповідача - Зайцева Т.В., посвідчення НОМЕР_1 від 01.03.2013 р.; Волошина Т.Г.,
посвідчення НОМЕР_2 від 01.11.2013 р.
Суть спору:
Товариство з обмеженою відповідальністю "КримМоторс" звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим з позовною заявою до Сімферопольської міжрайонної виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в АР Крим про визнання недійсним рішення від 28.08.2013 р. № 03-05-240 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.
Позовні вимоги мотивовані безпідставністю висновків Фонду, викладених в акті перевірки, щодо порушення позивачем вимог ч. 2 ст. 47, ч. 3 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням". Так, ТОВ "КримМоторс" стверджує, що санаторно-курортна карта для дітей і підлітків, видана доньці застрахованої особи, є належною підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг шляхом виділення путівки. У зв'язку з цим, ТОВ "КримМоторс" вважає протиправним висновок Фонду щодо порушення позивачем порядку використання страхових коштів у розмірі 1972,80 грн., через що безпідставним також вважає і застосування до нього штрафних санкцій у розмірі 986,40 грн. Крім того, позивач зазначає, що при винесенні оскаржуваного рішення відповідачем було порушено порядок проведення перевірок в частині законодавчо встановленої періодичності їх проведення.
Відповідач позовні вимоги не визнав з підстав, відображених у письмових запереченнях, в яких зазначив, що в порушення вимог п. 4.1 Порядку отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно-курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25.02.2009 р. № 12, комісією із соціального страхування ТОВ "КримМоторс" було прийнято рішення про виділення путівки застрахованій особі та члену її сім'ї на підставі лише однієї довідки форми № 070\0, виданої ОСОБА_4 та санаторно-курортної карти ОСОБА_5 (доньки ОСОБА_4). На думку відповідача, рішення про виділення путівки приймається комісією тільки на підставі особистої заяви та довідки для одержання путівки (форма N 070/о), у той час як санаторно-курортна картка для дітей і підлітків (форми № 076/о) взагалі не може бути належною підставою для виділення путівки.
Позивач явку свого представника в судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи був проінформований належним чином, поштовою кореспонденцією.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечували, у задоволенні позовних вимог просили відмовити у повному обсязі.
Приймаючи до уваги те, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, враховуючи, що адміністративна справа має бути розглянута і вирішена протягом розумного строку, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які є у справі, суд
ВСТАНОВИВ:
Сімферопольською міжрайонною виконавчою дирекцією відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в АР Крим в період з 14.08.2013 р. по 15.08.2013 р., на підставі направлення № 1225 від 14.08.2013 р. проведено планову перевірку по коштах загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності страховика ТОВ "КримМоторс", за результатами якої складено акт № 03-03-1223 від 15.08.2013 р.
Згідно висновків вказаного акта, в ході перевірки було встановлено порушення позивачем порядку використання позивачем страхових коштів в сумі 1972,80 грн.
Обґрунтовуючи вказані висновки, Фонд соціального страхування в зазначеному акті зазначає, що путівка № 135907 з 12.06.2013 р. по 23.06.2013 р. до санаторію для дорослих з лікуванням органів дихання, вартістю 5754,00 грн. видана ОСОБА_4 з частковою вартістю 20%, поділена з дитиною ОСОБА_5 (16 років) за відсутності медичного показання до даного лікування, а саме довідки Ф 070/о, що є порушенням вимог ч. 2 ст. 47, ч. 3 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням", а також п. 4.1 Порядку отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно-курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25.02.2009 р. № 12.
Не погоджуючись з вказаними висновками, позивачем до Сімферопольської міжрайонної виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в АР Крим були подані заперечення на акт № 03-03-1223 від 15.08.2013 р. (вих. № 3 від 20.08.2013 р.).
28.08.2013 р. на підставі акта № 03-03-1223 від 15.08.2013 р. Сімферопольською міжрайонною виконавчою дирекцією відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в АР Крим прийнято рішення № 03-05-240 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності.
У вказаному рішенні зазначено, що позивачем неправомірно витрачені страхові кошти в сумі 1972,80 грн., що передбачає також накладення штрафу за порушення порядку використання страхових коштів в розмірі 986,40 грн., а загальна сума, яка в десятиденний строк після отримання рішення підлягає перерахуванню до Дирекції, складає 2959,20 грн.
Правомірність винесення відповідачем зазначеного рішення є предметом спору у цій справі.
Розглянувши матеріали справи, суд дійшов висновку щодо необґрунтованості позовних вимог з наступних підстав.
Правові, організаційні та фінансові основи загальнообов'язкового державного соціального страхування громадян на випадок тимчасової втрати працездатності, у зв'язку з вагітністю та пологами, у разі смерті, а також надання послуг із санаторно-курортного лікування та оздоровлення застрахованим особам та членам їх сімей визначені Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням" від 18.01.2001 р. № 2240-ІІІ (далі - Закон України № 2240).
Згідно з п. 6 ч. 1 ст. 34 Закону України № 2240 за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, надаються такі види матеріального забезпечення та соціальних послуг: забезпечення оздоровчих заходів (оплата путівок на санаторно-курортне лікування застрахованим особам та членам їх сімей, до дитячих оздоровчих закладів, утримання санаторіїв-профілакторіїв, надання соціальних послуг у позашкільній роботі з дітьми, у тому числі придбання дитячих новорічних подарунків) (статті 47, 48 цього Закону).
Відповідно до положень ст. 47 Закон України № 2240 для забезпечення відновлення здоров'я застрахована особа та члени її сім'ї (а також особа, яка навчається у вищому навчальному закладі) мають право на отримання санаторно-курортного лікування, оздоровлення в спеціалізованих оздоровчих закладах (у тому числі дитячих) у межах асигнувань, установлених бюджетом Фонду на зазначені цілі, та в порядку і на умовах, визначених правлінням Фонду.
Надання послуг застрахованим особам, пов'язаних із санаторно-курортним лікуванням, здійснюється за наявності медичних показань.
Обсяг коштів для забезпечення оздоровчих заходів визначається бюджетом Фонду.
Умови отримання застрахованими особами і членами їх сімей (а також особами, які навчаються у вищому навчальному закладі) санаторно-курортного лікування, сплаченого за рахунок коштів Фонду, відповідно до Закону України № 2240 визначені Порядком отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно-курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 25 лютого 2009 р. N 12 (далі - Порядок № 12).
Відповідно до п. 1.2 Порядку № 12 отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно-курортних послуг передбачає комплексне лікування, медичну реабілітацію та профілактику захворювань з максимальним використанням природних лікувальних ресурсів, фізіотерапевтичних методів, дієтотерапії, лікувальної фізкультури та забезпечення належних культурно-побутових умов (далі - послуги) на базі санаторно-курортних закладів, розташованих на територіях курортів державного та місцевого значення або в лікувально-оздоровчих місцевостях (далі - курорти), за пред'явленням путівки на санаторно-курортне лікування (далі - путівка) та санаторно-курортної карти (форма N 072/о - для дорослого, форма N 76/о - для дітей та підлітків, що затверджені наказом Міністерства охорони здоров'я України від 27.12.99 N 302 "Про затвердження форм облікової статистичної документації, що використовується в поліклініках (амбулаторіях)").
Пунктом 1.3 Порядку № 12 передбачено, що путівка є документом, який надає застрахованій особі і члену її сім'ї право на отримання відповідних послуг у зазначеному в путівці санаторно-курортному закладі протягом указаного в ній терміну - 18, 21, 24 або 45 діб.
Згідно з п. 4.1 Порядку № 12 рішення про виділення путівки застрахованій особі приймає комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (далі - комісія (уповноважений) із соціального страхування), на підставі особистої заяви та довідки для одержання путівки (форма N 070/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 27.12.99 N 302 "Про затвердження форм облікової статистичної документації, що використовується в поліклініках (амбулаторіях)") (далі - медична довідка).
Аналізуючи положення п. 4.1 Порядку № 12 можна дійти висновку, що законодавець у вказаній нормі закріпив умови, які можуть бути підґрунтям для прийняття рішення про виділення путівки застрахованій особі, як то: особиста заява та довідка для одержання путівки (форма N 070/о), тобто одна путівка надається на підставі однієї заяви та однієї медичної довідки.
Відповідно до п. 4.5 Порядку № 12 комісією (уповноваженим) із соціального страхування приймається рішення про виділення застрахованій особі путівки в двомісний номер з частковою оплатою в розмірі 20 відсотків її вартості, а путівки в одномісний номер - з частковою оплатою в розмірі 50 відсотків її вартості.
З наявного в матеріалах справи протоколу № 2 засідання комісії із соціального страхування/рішення уповноваженого ТОВ "КримМоторс" від 10.06.2013 р. вбачається, що директору підприємства ОСОБА_4 (застрахованій особі) на підставі заяви № 20 від 26.03.2013 р. та довідки Ф 070/о № 2997 від 12.06.2013 р. (а.с. 24) вирішено виділити путівку № 135907 на лікування в санаторію з профілем лікування - органи дихання в період з 12.06.2013 р. по 23.06.2013 р. вартістю 5754,00 грн. з частковою оплатою в сумі 1150,80 грн. (20%). Протоколом № 3 засідання комісії із соціального страхування/рішення уповноваженого ТОВ "КримМоторс" від 10.06.2013 р. задоволено заяву ОСОБА_4 про поділ путівки № 135907 на санаторно-курортне лікування в санаторій "Ясна поляна" в період з 05.06.2013 р. по 25.06.2013 р. на 2-х членів родини: ОСОБА_4 та її доньку ОСОБА_5 (дитину) та перенесено термін по путівці з 05.06.2013 р. на 12.06.2013 р.
Враховуючи поділ путівки між матір'ю (ОСОБА_4) та донькою, позивачем задля підтвердження наявності медичних показань на санаторно-курортне лікування, була врахована видана ОСОБА_5 (доньці застрахованої особи) санаторно-курортна карта для дітей і підлітків, копія якої наявна в матеріалах справи.
За таких обставин, суд доходить висновку, що рішення про виділення путівки застрахованій особі прийнято комісією із соціального страхування ТОВ "КримМоторс" відповідно до вимог законодавства, оскільки прийнято на підставі заяви ОСОБА_4, яка є застрахованою особою у розумінні п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України № 2240 та довідки для одержання путівки на санаторно-курортне лікування Ф 070/о № 2997 від 12.06.2013 р.
Стверджуючи про порушення ТОВ "КримМоторс" Порядку отримання застрахованими особами і членами їх сімей санаторно-курортного лікування, що сплачується за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відповідач зазначає, що надана ОСОБА_4 путівка поділена з дитиною ОСОБА_5 за відсутності медичних показань на санаторно-курортне лікування останньої, оскільки відсутня довідка Ф 070\о, видана дитині.
Суд не може погодитися з вказаними висновками Фонду, з огляду на те, що станом на момент отримання путівки ані Законом України № 2240, ані Порядком № 12 не передбачено необхідності надання медичної довідки для одержання путівки для лікування дорослого, у разі подальшого поділу путівки з дитиною застрахованої особи.
Посилання відповідача на Лист Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 15.02.2010 р. №06-14/Л-74з-140 суд не може прийняти до уваги, оскільки у даному листі надають роз'яснення про умови виділення путівки для лікування дитини в супроводі дорослого, що не стосується спірних правовідносин.
Так, матеріали справи свідчать, що путівка №135907 була виділена не для лікування дитини в супроводі дорослого, а для лікування дорослого, яка в подальшому була поділена між застрахованою особою та її дитиною. Наведене підтверджується виданою Сімферопольською міжрайонною ВД ВФСС з ТВП в АР Крим накладною №623 від 13.05.2013 р., в якій зазначено, що путівка видана для санаторно-курортного лікування органів дихання дорослого в двомісному номері з усіма зручностями.
Вартість путівки склала 5754,00 грн. та після поділу з дитиною збільшена не була, тобто будь-які додаткові кошти Фондом витрачені не були.
Можливість поділу путівки закріплена безпосередньо в пункті 4.11 Порядку №12, в якому зазначено, що комісією (уповноваженим) із соціального страхування приймається рішення про поділ путівки для спільного санаторно-курортного лікування застрахованої особи та члена її сім'ї, що працює (дружини або чоловіка, які перебувають у шлюбі), у тому числі на іншому підприємстві (застрахованої особи), або її дитини віком від 4 до 18 років, застрахованої особи та члена її сім'ї, який навчається у вищому навчальному закладі з денною формою навчання, а також для двох застрахованих осіб, що працюють на одному підприємстві, за умови попереднього отримання письмового погодження адміністрації санаторно-курортного закладу і терміну лікування кожної особи не менше 12 діб.
Вказаним пунктом не передбачена необхідність отримання при цьому медичної довідки на дитину, за наявності у останньої санаторно-курортної карти.
Посилання відповідача на п 4.1 Порядку №12 суд вважає непереконливим, оскільки матеріали справи підтверджують дотримання позивачем відповідного порядку, позаяк путівка була видана на підставі особистої заяви ОСОБА_4 та медичної довідки на неї за формою №070/о, а надання медичної довідки на дитину при подальшому поділі путівки законодавчо не вимагається.
За таких обставин, позивачем правомірно виділено спірну путівку, а отже вести мову про неправомірне використання ТОВ "КримМоторс" страхових коштів Фонду неможливо з огляду на проведення перевірки без урахування всіх істотних для справи обставин.
В свою чергу, стосовно твердження позивача про порушення Фондом порядку проведення перевірок суд зазначає на наступне.
Відповідно до пункту 3.2 Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 р. N 29 (далі - Інструкція №29), планові перевірки проводяться згідно з планами-графіками органу Фонду. Перевірці підлягають документи за звітні періоди поточного та попередніх років, за які не здійснювалась перевірка.
Формування планів-графіків проведення планових перевірок страхувальників органом Фонду здійснюється щокварталу. До 20 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому, формується план-графік, який затверджується наказом керівника робочого органу Фонду (керівника виконавчої дирекції відділення Фонду).
Періодичність проведення планових перевірок визначається залежно від таких критеріїв, як наявність (відсутність) витрат, заборгованості по коштах Фонду станом на 01.01.2011 та в наступних звітних періодах, кількості працівників (п. 3.3 Інструкції №29).
Відповідно до пункту 3.3.3 Порядку №12 не рідше одного разу на три роки проводяться перевірки страхувальників з чисельністю менше 25 осіб за наявності витрат по коштах Фонду.
У випадку відсутності порушень по використанню коштів Фонду, що встановлено попередньою перевіркою, наступна планова перевірка такого страхувальника проводиться не раніше ніж через чотири роки після проведення попередньої перевірки.
Отже вказаним пунктом Порядку встановлена періодичність проведення Фондом планових перевірок страхувальників з метою недопущення здійснення неконтрольованої кількості таких перевірок.
Матеріали справи свідчать, що позивач зареєстрований як юридична особа09.12.2009 р., доказів проведення попередньо перевірки суду надано не було, у зв'язку з чим суд вважає, що проведення відповідачем першої планової перевірки за спливом трирічної діяльності підприємства не свідчить про порушення якихось прав та інтересів позивача, оскільки передумови застосування пункту 3.3.3 порядку №12 (часовий проміжок між першою та наступною перевірками) у даному випадку відсутні.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Під час розгляду справи відповідачем не були надані належні та допустимі докази на підтвердження правомірності викладеного в акті перевірки висновку про порушення позивачем вимог ч. 2 ст. 47, ч. 3 ст. 50 Закону України № 2240 та п. 4.1 Порядку № 12, зокрема виділення путівки із порушенням вимог законодавства, у той час як матеріали справи свідчать, що путівка була виділена застрахованій особі згідно вимог чинного законодавства, у зв'язку з чим визначення відповідачем суми страхових коштів, яка підлягає поверненню Фонду суд вважає протиправним. Відповідно, неправомірним є також застосування до позивача штрафних (фінансових) санкцій.
З урахуванням цього, спірне рішення підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 34,41 грн. підлягають стягненню на його користь відповідно до положень статті 94 КАС України з Державного України.
В судовому засіданні 14.11.2013 р. були оголошені вступна та резолютивна частини рішення. Повний текст рішення складений та підписаний 19.11.2013 р.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Сімферопольської міжрайонної виконавчої дирекції відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в АР Крим від 28.08.2013 р. № 03-05-240 «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності».
3. Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "КримМоторс" (95000, вул. Севастопольська, буд. 31, кімн. 7, м. Сімферополь, АР Крим, ідентифікаційний код 36868974) 34,40 грн. (тридцять чотири гривні сорок копійок) судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Дудін С.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2013 |
Оприлюднено | 26.11.2013 |
Номер документу | 35426241 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Кучерук Олег Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дудін С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні