Постанова
від 25.11.2013 по справі 908/2824/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

25.11.2013р. справа №908/2824/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого судді (доповідача): Будко Н.В.

Суддів: Кододової О.В., М'ясищева А.М.

Секретар: Прожерін О.О.

За участю представників сторін:

від прокуратури: Русланова Г.М. за посвідченням;

від позивача: Шеремет З.В. по дов.;

від відповідача: не з'явився.

Розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий будинок «Енергоекспорт», м. Запоріжжя

на рішення господарського суду Запорізької області від 21.10.2013р. (повний текст від 23.10.2013р.) у справі №908/2824/13 (суддя Алейникова Т.Г.)

за позовом Прокурора Заводського району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий будинок «Енергоекспорт», м. Запоріжжя

про зміну договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Заводського району м. Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради, м. Запоріжжя, звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий будинок «Енергоекспорт», м. Запоріжжя, про внесення змін до п.9 договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,6377га, яка знаходиться по вул. Південне шосе, 59-б у м. Запоріжжі (кадастровий номер 2310100000:02:031:0033), укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ «ТБ «Енергоекспорт», зареєстрованого у Запорізькій РФ ДП «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 08.08.2005р. за №040526100489, шляхом викладення його в такій редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 249682,51грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013р.».

Рішенням від 21.10.2013р. господарський суд Запорізької області позовні вимоги задовольнив у повному обсязі з огляду на їх відповідність вимогам чинного земельного та податкового законодавства в частині здійснення розрахунків за оренду землі, а також нормативним актам Запорізької міської ради.

Не погодившись з винесеним рішенням, відповідач звернувся до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати повністю рішення господарського суду Запорізької області від 21.10.2013р. у справі №908/2824/13 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги заявник посилається на те, що по-перше, господарський суд безпідставно послався у рішенні на ст.188 ГК України як на підставу про зміну умов договору, оскільки за ст.4 вказаного кодексу земельні відносини не є предметом його регулювання. Крім того, за твердженням апелянта, умови договору оренди не містять відомостей про право орендодавця на зміну ставки орендної плати в односторонньому порядку, а висновок суду про те, що орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною за рішенням органу місцевого самоврядування, є незаконним, оскільки орендна плата за землю не є тарифом на послуги і її зміна всупереч умовам договору за Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» до повноважень виконавчих органів сільських рад не належить.

Заявник апеляційної скарги також наголошує на безпідставності посилань суду першої інстанції на те, що рішення ради нормативно-правового характеру набирає чинності з дня офіційного оприлюднення, тому одностороннє рішення позивача про зміну ставки орендної плати, за висновком скаржника, суперечить договірним умовам і не є обов'язковим для відповідача.

Вищевикладене, на думку скаржника, не було прийнято до уваги судом першої інстанції, що свідчить про незаконність та необґрунтованість рішення суду першої інстанції, а отже - є підставою для його скасування.

18.11.2013р. на адресу Донецького апеляційного господарського суду надійшло клопотання ТОВ «ТБ «Енергоекспорт» про відкладення розгляду справи у зв'язку із зайнятістю представника підприємства в іншому судовому засіданні. Судовою колегією у задоволенні вказаного клопотання відмовлено, оскільки по-перше, заявником не подано жодного доказу на підтвердження викладених у ньому обставин, а по-друге, ухвалою про порушення апеляційного провадження від 07.11.2013р. явка представників сторін не визнавалась обов'язковою. За таких обставин апеляційний господарський суд вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу за відсутності представника відповідача за наявними у справі матеріалами.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач вважає викладені в ній доводи необґрунтованими, у зв'язку з чим просить рішення суду першої інстанції залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Судовий процес в апеляційній інстанції фіксувався за допомогою технічних засобів фіксації в порядку, передбаченому ст. 81-1 ГПК України.

Відповідно до ст. 101 ГПК України, у процесі розгляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Заслухавши пояснення прокурора та представника позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до рішення Запорізької міської ради №31/151 від 28.01.2005р. між Запорізькою міською радою (орендодавцем) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Торговий будинок «Енергоекспорт» (орендарем) було укладено договір оренди землі (зареєстрований у Запорізькій РФ ДП «Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що в державному реєстрі земель вчинено запис від 08.08.2005р №040526100489), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове (10 років) платне користування земельну ділянку площею 0,6377га для розташування автозаправної станції, яка знаходиться у м. Запоріжжя, Південне шосе, 59-б.

Відповідно до п.5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 470 727,51грн. ( в цінах 2005 року).

Згідно п.9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 14 707,28грн. за календарний рік в цінах 2005 року.

Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом (п.12 договору).

У відповідності з п.32 договору, зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

З матеріалів справи вбачається, що зазначена у договорі земельна ділянка була передана орендарю за актом приймання-передачі від 08.08.2005р.

В подальшому, з набранням чинності Податковим кодексом України, відповідно до рішень Запорізької міської ради №16 від 27.07.2011р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» та №37 від 26.06.2012р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», позивач, керуючись ст. 188 ГК України, звернувся до відповідача з пропозицією №01/02-21/0198г від 21.06.2013р. про внесення змін до договору оренди землі від 08.08.2005р. №040526100489 шляхом викладення п.9 договору наступним чином: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 249682,51грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Відсутність дій орендаря щодо внесення відповідних змін до спірного договору оренди землі зумовила звернення прокурора до суду в інтересах держави, які полягають в тому, що власник землі - держава в особі Запорізької міської ради, не отримує орендну плату в обсязі, передбаченому законодавством, що викликає необхідність приведення договору оренди земельної ділянки до вимог чинного законодавства в частині визначення орендної плати за землю.

Як зазначалось вище, суд першої інстанції задовольнив позовні вимоги прокурора у повному обсязі.

Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія погоджується з таким висновком з наступних підстав.

Статтею 206 Земельного кодексу встановлено, що використання землі у Україні є платним. Згідно ст. 126 вказаного кодексу, оренда землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України, ст.1 Закону України «Про оренду землі», право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно ст.21 Закону України «Про оренду землі», орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України визначає, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Відповідно п.п. 288.5.1-2 п.288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Пунктом 274.1 ст. 274 вказаного Кодексу визначено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

В силу перехідних положень Земельного кодексу України (чинні на момент укладання спірного договору), до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні та міські ради. Отже, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах щодо земель, які перебувають у державній та комунальній власності, є Запорізька міська рада, яка має повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою.

З матеріалів справи вбачається, що 27.07.2011р. Запорізькою міською радою було прийнято рішення №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі». Разом з цим, рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. до вказаного рішення №16 було внесено зміни, зокрема, в частині визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, надані для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій, з урахуванням коефіцієнту 6.

З матеріалів справи вбачається, що нормативна грошова оцінка наданої відповідачу в оренду земельної ділянки складає 4161375,12грн. (витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки), з огляду на що розмір орендної плати за вищевказаним договором у відповідності з приписами чинного законодавства повинен складати 249682,51грн.

Таким чином, пункт 9 договору оренди, укладеного між позивачем та відповідачем 08.08.2005р., не відповідає вимогам Податкового кодексу України та вказаних актів Запорізької міської ради в частині визначення розміру орендної плати.

Згідно матеріалів справи, Запорізька міська рада зверталась до відповідача з пропозицією про приведення договору оренди землі у відповідність з вимогами чинного законодавства, проте матеріали справи не містять доказів вирішення цього питання у досудовому порядку.

Відповідно до приписів ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.

У пункті 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (зі змінами і доповненнями) викладено правову позицію про те, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України «Про оренду землі».

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

При цьому згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається в судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

За таких обставин, оскільки з наявних в матеріалах справи рішень Запорізької міської ради вбачається про затвердження коефіцієнтів, які використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, за наявності в договорі оренди землі умов про можливість перегляду розміру орендної плати, враховуючи приписи чинного земельного та податкового законодавства, судова колегія дійшла висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність їх задоволення.

Вищевикладене спростовує доводи заявника апеляційної скарги про невмотивоване посилання господарського суду на приписи ст.188 ГК України, незаконність висновку про те, що орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною за рішенням органу місцевого самоврядування. Крім того, безпідставними є посилання заявника апеляційної скарги на те, що зміна розміру орендної плати за землю в силу Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» не належить до повноваження міської ради, а одностороннє рішення позивача про зміну ставки орендної плати суперечить договірним умовам і не є обов'язковим для відповідача.

Інші доводи апеляційної скарги також не знайшли свого підтвердження, спростовуються матеріалами та обставинами справи, тому судовою колегією до уваги не приймаються.

З огляду на наведене, відповідно до вимог ст. 43 ГПК України, рішення господарського суду Запорізької області від 21.10.2013р. у справі №908/2824/13 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді обставин справи, які мають суттєве значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, тому підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга без задоволення.

Судові витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги згідно ст. 49 ГПК України підлягають віднесенню на заявника.

Приймаючи до уваги викладене, керуючись ст. 99, ст.101, ст.102, ст.103, ст.105 ГПК України, Донецький апеляційний господарський суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Рішення господарського суду Запорізької області від 21.10.2013р. (повний текст від 23.10.2013р.) у справі №908/2824/13 залишити без змін.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий будинок «Енергоекспорт», м. Запоріжжя, на рішення господарського суду Запорізької області від 21.10.2013р. (повний текст від 23.10.2013р.) у справі №908/2824/13- залишити без задоволення.

Головуючий суддя (доповідач): Н.В. Будко

Судді: О.В. Кододова

А.М. М'ясищев

Надруковано примірників - 7

1-у справу

1-позивачу

1-відповідачу

2-прокуратіру

1-господарському суду

1-ДАГС

Дата ухвалення рішення25.11.2013
Оприлюднено26.11.2013
Номер документу35492011
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2824/13

Ухвала від 11.09.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Алейникова Т.Г.

Постанова від 25.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 07.11.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 21.10.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Алейникова Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні