cpg1251 Копія
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Постанова
Іменем України
Справа № 827/1861/13-а
19.11.13 м. Севастополь
Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Курапової З.І.,
суддів Воробйової С.О. ,
Лядової Т.Р.
розглянувши апеляційну скаргу Севастопольської міської Ради на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь (суддя Прохорчук О.В.) від 26.09.13 у справі № 827/1861/13-а
за позовом Приватного підприємства "Кримбал-Трейд" (вул.Кожанова, буд.10, кв.2, м.Севастополь, 99003)
до Севастопольської міської Ради (вул.Леніна, буд.3, м.Севастополь, 99011)
про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Постановою Окружного адміністративного суду міста Севастополь (суддя Прохорчук О.В.) від 26.09.13 у справі № 827/1861/13-а адміністративний позов Приватного підприємства "Кримбал-Трейд" до Севастопольської міської Ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії, - задоволено частково.
Зобов'язано Севастопольську міську раду подати до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі встановлені діючим законодавством документи, необхідні для здійснення державної реєстрації припинення права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: місто Севастополь, вул.Гончарна, 10, яке виникло внаслідок укладення 30.11.2012 між Севастопольською міською радою та Приватним підприємством "Кримбал-Трейд" угоди про дострокове припинення договору оренди:
- від 19.10.2007, зареєстрованого у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 03.12.2007 за № 040765800130, земельної ділянки площею 1,4162 га, розташованої за адресою: місто Севастополь, вул.Гончарна, 10, для реконструкції будівель та споруд виробничого цеху кераміки.
У задоволені решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто з місцевого бюджету міста Севастополя в дохід Приватного підприємства "Кримбал-Трейд" витрати по сплаті судового збору у розмірі 34,41 грн. (тридцять чотири гривні сорок одна копійка).
Не погодившись з даною постановою суду, Севастопольська міська Рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 26.09.2013 та прийняти нове рішення по справі.
Апеляційна скарга мотивована порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права.
В судове засідання 19.11.2013 року сторони та їх представники не з'явилися. Про день, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Колегія суддів, відповідно до приписів ч.4 ст.196 КАС України, вважає за можливе апеляційний розгляд справи без участі не з'явившихся осіб, по наявним у матеріалах справи письмовим доказам.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Судова колегія, керуючись положеннями п. 2 ч. 1 ст. 197 Кодексу адміністративного судочинства України, визнала за можливе перейти до письмового провадження по справі.
На підставі та за правилами статті 195 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Позивач - Приватне підприємство "Кримбал-Трейд" - 16.07.2013 року звернувся до Окружного адміністративного суду міста Севастополь з адміністративним позовом до відповідача Севастопольської міської Ради, в якому просив визнати бездіяльність відповідача та зобов'язати здійснити певні дії.
23.09.2013 року Приватне підприємство "Кримбал-Трейд" надало до суду першої інстанції заяву про зміни до адміністративного позову, в якому просив визнати протиправною бездіяльність Севастопольської міської ради стосовно несвоєчасного повідомлення Приватного підприємства "Кримбал-Трейд" про результати розгляду пропозиції про розірвання договору оренди земельної ділянки по вул.Гончарна, 10, укладеного між Севастопольською міською радою та Приватним підприємством "Кримбал-Трейд", а саме:
а) про підписання Севастопольською міською радою угоди від 30.11.2012 про дострокове розірвання договору оренди:
- земельної ділянки площею 1,4162 га, розташованої за адресою: місто Севастополь, вул.Гончарна, 10, для реконструкції та обслуговування будівель та споруд виробничої ділянки цеху кераміки, укладеного 19.10.2007 між Севастопольською міською радою та Приватним підприємством "Кримбал-Трейд", зареєстрованого у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 03.12.2007 за № 040765800130;
б) про подачу до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі таких, що відповідають вимогам діючого законодавства України, заяв та документів, необхідних для здійснення державної реєстрації припинення права оренди земельної ділянки, розташованої в місті Севастополі по вул.Гончарна, 10.
Разом з тим, Приватне підприємство "Кримбал-Трейд" просило зобов'язати Севастопольську міську раду подати до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі встановлені діючим законодавством документи, необхідні для здійснення державної реєстрації припинення права оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: місто Севастополь, вул.Гончарна, 10, яке виникло внаслідок укладення 30.11.2012 між Севастопольською міською радою та Приватним підприємством "Кримбал-Трейд" угоди про дострокове припинення договору оренди:
Позовні вимоги мотивовані тим, що Севастопольською міською Радою порушено вимог частини 3 статті 188 Господарського кодексу України та частини 7 статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", що призвело до звуження прав позивача.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що обов'язок здійснення державної реєстрації припинення права оренди земельної ділянки покладається на Севастопольську міську Раду.
Судова колегія вважає, що висновок суду першої інстанції не відповідає обставинам, що мають значення для справи з огляду на наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 19.10.2007 року Приватне підприємство "Кримбал-Трейд" та Севастопольська міська рада укладали договір оренди земельної ділянки площею 1,4162 га, розташованої за адресою: м. Севастополь, вул.Гончарна, 10, з метою реконструкції та обслуговування будівель та споруд виробничої ділянки цеху кераміки, зареєстрований у Севастопольській міській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 03.12.2007 р. за № 040765800130.
Рішенням Севастопольської міської ради № 3854 від 12.09.2012 року було визначено розірвання з Приватним підприємством "Кримбал-Трейд" договору оренди земельної ділянки від 19.10.2007.
На підставі зазначено рішення № 3854 "Про розірвання з Приватним підприємством "Кримбал-Трейд" договору оренди від 19.10.2007, зареєстрованого 03.12.2007 р. за № 040765800130, земельної ділянки загальною площею 1,4162 га, розташованої по вул.Гончарна, 10, наданої для реконструкції та обслуговування будівель та споруд виробничої ділянки цеху кераміки", Севастопольська міська рада надіслала Приватному підприємству "Кримбал-Трейд" пропозиції про намір розірвати договір оренди земельної ділянки від 19.10.2007 з додатком: угода про дострокове розірвання договору оренди (у 3 екземплярах для підписання); акт прийому-передачі земельної ділянки, розташованої за адресою: місто Севастополь, вул.Гончарна, 10 (в 3 екземплярах); заява до Головного управління Держкомзему в місті Севастополі про здійснення державної реєстрації угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 19.10.2007.
09.01.2013 року Приватним підприємством "Кримбал-Трейд" було направлено до Севастопольської міської ради наступні документи: підписана позивачем угода про дострокове розірвання договору оренди від 19.10.2007 (3 екземпляри); акт прийому-передачі земельної ділянки, розташованої по вул.Гончарна, 10 у місті Севастополі (3 екземпляри); заява до Головного управління Держкомзему в місті Севастополі про здійснення державної реєстрації угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 19.10.2007.
17.01.2013 року Приватним підприємством "Кримбал-Трейд" на адресу відповідача було додатково надіслано заяву Приватного підприємства "Кримбла-Трейд" на ім'я начальника Відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі від 15.01.2013 № 08/01-13 для направлення Севастопольською міською радою до Реєстраційної служби Головного управління юстиції в місті Севастополі для проведення державної реєстрації угоди про дострокове розірвання договору оренди земельної ділянки від 19.10.2007.
26.06.2013 Севастопольською міською радою отримано свідоцтво про право власності на земельну ділянку, площею 1,4162 га, яка розташована за адресою: м. Севастополь, по вул.Гончарна, 10.
Відповідно до статті 188 Господарського кодексу України № 436-IV від 16.01.2003 року визначено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.
Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.
Крім того, відповідно до статті 24 Закону України «Про оренду землі» визначено, що
орендодавець зобов'язаний: передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди; при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки; не вчиняти дій, які б перешкоджали орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою; відшкодувати орендарю капітальні витрати, пов'язані з поліпшенням стану об'єкта оренди, яке проводилося орендарем за згодою орендодавця; попередити орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об'єкта оренди. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого надавати органу доходів і зборів за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган доходів і зборів про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Таким чином, судова колегія встановила, що чинним законодавством, у тому числі Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", не визначено строку та обов'язку орендодавця щодо повідомлення орендаря про направлення документів для здійснення державної реєстрації припинення права оренди.
Крім того, відповідно до пункту 1 статті 4-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 1952-IV від 01.07.2004 року визначено, що рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність або користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) приймається без здійснення державної реєстрації права держави чи територіальної громади на такі земельні ділянки, крім випадків, коли право власності на земельні ділянки державної або комунальної власності вже зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Але, відповідно до з пункту 7 частини 1 статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.
Відповідно до частини сьомої статті 16 вказаного Закону, державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Враховуюче викладене, судова колегія дійшла висновку, що обов'язок реєстрації припинення права оренди земельної ділянки належить стороні правочину, за яким було раніше зареєстровано право користування земельної ділянки, тобто позивачем.
Судова колегія вважає, що судом першої інстанції неповне з'ясовані обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до неправильного вирішення справи з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Відповідно до п.1,3, 4 ч.1 ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків суду обставинам справи; порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись статтями 195, 196, п.3 ч.1 ст. 198, п.1,3, 4 ч.1 ст. 202, ч. 2 ст. 205, 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Севастопольської міської Ради на постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 26.09.13 у справі № 827/1861/13-а - задовольнити
Постанову Окружного адміністративного суду міста Севастополь від 26.09.13 у справі № 827/1861/13-а - скасувати
Ухвалити нову постанову
У задоволенні позову відмовити
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.
Постанову може бути оскаржено до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя підпис З.І.Курапова
Судді підпис С.О. Воробйова
підпис Т.Р.Лядова
З оригіналом згідно
Головуючий суддя З.І.Курапова
Суд | Севастопольський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.11.2013 |
Оприлюднено | 27.11.2013 |
Номер документу | 35498425 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Курапова Зоя Іллівна
Адміністративне
Севастопольський апеляційний адміністративний суд
Курапова Зоя Іллівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Прохорчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні